Aproape trei sferturi dintre companiile româneşti se aşteaptă să plătească în 2023 mai multe taxe şi impozite (studiu)

Cea mai mare parte a companiilor româneşti (73%) se aşteaptă să plătească în 2023 mai multe taxe şi impozite, precum impozit pe profit, TVA, taxe locale sau alte impozite directe ori indirecte, comparativ cu anii anteriori, şi doar 27% dintre companii consideră că nu va fi cazul, conform celui mai recent studiu realizat de EY România.
Studiul EY sondează cum au primit firmele româneşti noile reglementări fiscale, dacă sunt acestea pregătite şi în ce măsură sunt capabile să le adopte eficient în structura şi procedurile interne şi ce aşteptări au vizavi de schimbările viitoare.
"Ordonanţa de Urgenţă nr. 133 din vara anului trecut a legiferat noi modificări ale Codului fiscal, unele cu aplicabilitate chiar din 2022, altele începând cu 1 ianuarie anul curent. Sunt în aşteptare norme de aplicare care trebuie să completeze legi care vor intra în vigoare începând cu anul viitor. Sistemul fiscal românesc traversează o perioadă efervescentă, cu schimbări de anvergură, care vor avea impact pe termen lung asupra activităţii jucătorilor din economia naţională, indiferent de sectorul în care funcţionează sau de dimensiunea companiei. Statul român, prin autoritatea de reglementare - Ministerul Finanţelor - şi cea de aplicare - ANAF - are ca obiective principale creşterea veniturilor bugetare, prin conformare voluntară la plata impozitelor, dar şi prin creşterea calităţii controalelor, digitalizare şi aducerea la suprafaţă a unor activităţi care se derulează în special în zonele mai puţin controlabile - gri/neagră - a economiei naţionale", se menţionează într-un comunicat al EY.
Ce anume alimentează presupunerea companiilor şi care sunt premisele de la care pornesc aprecierile majoritar pozitive privind apariţia unor noi taxe în 2023, a fost o întrebare cu răspuns multiplu, la care cei mai mulţi respondenţi (27%) au bifat varianta unor plăţi mai mari la impozite şi taxe, pentru că activitatea companiei şi numărul de angajaţi au crescut. Evoluţia inflaţiei a ocupat locul doi, cu 22% dintre răspunsuri, ca potenţial motiv de creştere a taxelor în acest an şi abia pe locul trei (cu 20% dintre răspunsuri) a fost percepţia potrivit căreia, în acest an, taxele vor creşte, fiind determinate tocmai de reforma fiscală în curs.
"Majoritatea (61%) celor care se aşteaptă la o creştere a taxelor pe care le vor avea de plătit în viitorul apropiat consideră că acest lucru se va datora creşterii activităţii companiilor în care activează sau/şi evoluţiei inflaţiei, ceea ce este interesant la o analiză mai atentă, întrucât reflectă, pe de o parte, o performanţă pozitivă - cel puţin nominală - a afacerilor şi, pe de altă parte, faptul că impactul inflaţionist a devenit un indicator de care se ţine seama în planurile de afaceri", a declarat Alex Milcev, liderul departamentului de Asistenţă fiscală şi juridică EY România.
Nevoia de aliniere cu posibile cerinţe internaţionale nou-introduse, cum ar fi seria de acte normative emise de UE pe zona fiscală care au fost ori urmează să fie integrate în legislaţia naţională - a fost premisa bifată de 10% dintre respondenţi, la egalitate cu evoluţia contextului politic şi perioada pre-electorală (tot 10%). Cea mai "completă" variantă, în care toate cele de mai sus vor determina creşteri de taxe şi impozite în 2023, a fost bifată de aproape 12% dintre cei intervievaţi.
Convingerea reprezentanţilor companiilor că în acest an, dar şi în 2024, creşterile de taxe şi impozite sunt inevitabile, a venit de la mai mult de jumătate (53%) dintre respondenţi, în timp ce peste o treime (33%) nu s-au pronunţat. Restul de 14% au considerat că aceste creşteri de taxe sunt evitabile în următorii doi ani, mai semnalează studiul.
Pe primul loc, ca alternativă la creşterea de taxe şi impozite sau pentru a contracara inevitabilele creşteri din acest an, peste o treime dintre respondenţi (35%) au considerat că ar trebui să fie acţiunile de combatere a evaziunii fiscale.
A doua măsură ca pondere în total răspunsuri se referă la creşterea gradului de conformare voluntară a contribuabililor, inclusiv prin îmbunătăţirea aspectului educaţional oferit contribuabililor de către autorităţile fiscale, cu 26% dintre răspunsuri. 23% dintre respondenţi consideră îmbunătăţirea metodelor şi a gradului de colectare ca alternativă la potenţialele creşteri de taxe şi impozite .
Un procent de 16% dintre respondenţi consideră că utilizarea unor platforme automatizate de raportare, care să ajute în privinţa declarării şi a transparenţei fiscale pentru contribuabili poate fi o alternativă la potenţiale creşteri de taxe din acest an.
Pentru că a fost deja avansată ideea reintroducerii plafonării contribuţiilor de asigurări sociale (CAS şi CASS), eventual revenirea pe modelul anului 2017, la cinci salarii medii pe economie, participanţii la studiu au fost invitaţi să se pronunţe asupra impactului acestei posibile reveniri la plafonul anterior. Cei mai mulţi dintre aceştia (40%) au considerat că activitatea le va fi puţin influenţată, peste un sfert dintre respondenţi au considerat că impactul va fi mare, dacă se va lua această măsură (26%), niciun fel de impact - peste 16%, foarte puţin (impact mic) - 12%, foarte mult - 6%.
Respondenţii au fost invitaţi să aleagă cele mai importante aspecte/măsuri de avut în vedere de către autorităţi pentru creşterea eficienţei sistemului fiscal din România, având de optat pentru răspunsuri cu variante multiple. A rezultat următorul clasament al acestor considerente, în ordinea ponderii lor în totalul răspunsurilor: 28% - digitalizarea ANAF şi îmbunătăţirea nivelului de pregătire a inspectorilor fiscali; 23% - existenţa unor programe menite să educe contribuabilii în privinţa obligaţiilor fiscale datorate; 23% - sporirea transparenţei autorităţilor fiscale şi a criteriilor de selectare a contribuabililor pentru control; 21% - un timp mai mare pentru implementarea noilor prevederi legale (de ex: SAF-T)
Alte aspecte care ar putea duce la eficientizarea sistemului fiscal, în opinia companiilor care au participat la studiu, au fost, în ordine: înăsprirea legislaţiei, corelarea în timp real a informaţiilor altor instituţii pentru combaterea evaziunii fiscale, predictibilitatea şi stabilitatea prevederilor fiscale, combaterea evaziunii fiscale, colaborarea şi îndrumarea contribuabililor.
Studiul s-a derulat în luna martie 2023, cu scopul de a lua pulsul companiilor cu privire la schimbările în legislaţia fiscală care au intrat în vigoare încă de anul trecut, care vor continua şi în acest an. Au fost intervievaţi manageri C-level, top manageri şi owneri de business. Cele mai multe companii care au răspuns provin din domeniile IT/software/internet, imobiliare & construcţii, comerţ şi servicii financiare. Ca cifră de afaceri, reprezentativitatea a fost majoritar a companiilor cu o cifră de afaceri mai mică de 30 milioane euro (44%), urmată de cele cu o cifră de afaceri de peste 300 milioane euro (24%), cele cu afaceri situate între 30 şi 100 milioane euro (22%), ponderea companiilor cu afaceri situate în intervalul 100 - 300 milioane euro fiind de 10%.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 45,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2022.
Prezentă în România din anul 1992, EY furnizează, cu ajutorul celor peste 900 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Oana Tilică, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Fechet: Există un grad mai ridicat de producere a fenomenelor hidro periculoase pe râurile din Vaslui și Galați
Există un grad mai ridicat de producere a fenomenelor hidro periculoase pe râurile din județele Vaslui și Galați, pe baza datelor hidrologice, a declarat, duminică, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, în urma ședinței extraordinare a Comitetului ministerial pentru situații de urgență, ca urmare a avertizărilor emise de Administrația Na
Anghel (ANPC): Alegeți jucării potrivite vârstei copilului; verificați dacă pe ambalaj sunt menționate avertismente
Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, le recomandă consumatorilor să acorde o atenție deosebită, în perioada imediat următoare, atunci când aleg și cumpără jucării pentru Ziua Copilului și le-a oferit acestora câteva sfaturi în acest sens. 'Ziua de 1 Iunie e
MADR: Majoritatea localităților afectate în ultimele zile nu se află în raza de acoperire a Sistemului Antigrindină
Majoritatea localităților afectate de căderile de grindină din ultimele zile nu se află în raza de acoperire a Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor (SNACP), precizează Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) într-o informare postată pe site-ul instituției. 'În contextul informații
Report de peste 3,88 milioane de euro la Joker, la tragerea de duminică
Reportul la categoria I a jocului Joker depășește 3,88 milioane de euro pentru tragerea de duminică, în timp ce la categoria a II-a a jocului reportul este de 97.500 de euro, informează Loteria Română. Duminică, au loc noi trageri la Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi Lot
ONRC: 2.097 de societăți cu capital străin au fost înființate în primele patru luni ale anului
Un număr de 2.097 de societăți cu participare străină la capitalul social au fost înființate în România în primele patru luni din 2025, în scădere cu 9,14% comparativ cu perioada similară din 2024, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), consultate de AGERPRES. Cele 2.097
Ministrul Muncii a participat la Reuniunea Anuală a Federației Sindicatelor
Ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, a participat la Reuniunea Anuala a Federației Sindicatelor din Ministerul Muncii, unde a discutat despre problemele din sistem și măsurile aplicate până în prezent. Potrivit unei postări pe pagina de
ONRC: 44.867 de persoane fizice și juridice, înmatriculate în primele patru luni din 2025, în scădere cu 8,83%
Numărul înmatriculărilor de persoane fizice și juridice a scăzut, în primele patru luni din 2025, cu 8,83%, comparativ cu perioada similară din 2024, totalizând 44.867 de înmatriculări, din care 67,4% SRL, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), consultate de AGERPRES. Cele mai
Bucura-Oprescu: Ministerul Muncii are ca prioritate consolidarea pieței muncii
Deficitul de forță de muncă afectează atât companiile private, cât și instituțiile publice, motiv pentru care Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale are ca prioritate consolidarea pieței muncii, a declarat, vineri, ministrul de resort, Simona Bucura-Oprescu. Simona Bucura-Oprescu, împreună cu președintele Agenției N
DNSC atenționează asupra unei tentative de fraudă la adresa antreprenorilor din România
Antreprenori din România sunt vizați de o tentativă de fraudă prin care atacatorii cibernetici transmit apeluri false care se folosesc de identitatea Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), avertizează specialiștii Directoratului, într-o
Mediul de afaceri așteaptă reluarea programelor de tip IMM Invest (organizație)
Reluarea programelor de tip IMM Invest, care au sprijinit zeci de mii de firme, reprezintă una dintre așteptările mediului de afaceri, alături de reducerea cheltuielilor bugetare, investiții în infrastructură și în economia reală și creșterea absorbției fondurilor europene, susține președintele de onoare IMM România, Florin Jianu. Potrivit un
Petrescu: Ingredientul cel mai important atunci când vorbim de piețele financiare este încrederea
Ingredientul cel mai important atunci când vorbim de piețele financiare este încrederea, a declarat, vineri, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Alexandru Petrescu, la Conferința Dreptul afacerilor. 'Ingredientul cel mai important atunci când vorbim de piețele financiare este încrederea. Ea se câștigă gr
Ministrul Energiei: Gazoductul Tuzla - Podișor va fi recepționat oficial în următoarele 60 de zile
Gazoductul Tuzla - Podișor, magistrala de peste 300 km care va prelua gazele din Marea Neagră, este gata în proporție de peste 99% și va fi recepționat oficial în următoarele 60 de zile, a anunțat vineri ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'România se impune ca nod strategic al noii hărți energetice regionale: investim masiv în i
Concordia: Administrație eficientă, reducerea birocrației și dialog constructiv cu mediul de afaceri, practici pe care le susținem la toate nivelurile
Administrația eficientă, reducerea birocrației și dialogul constructiv cu mediul de afaceri sunt practici pe care le susținem și le considerăm necesare la toate nivelurile decizionale, susțin reprezentanții Confederației Patronale Concordia, într-o scrisoare adresată lui Ilie Bolojan, la finalul mandatului său de președinte interimar al României. &
MIPE: Reorganizarea ministerului se desfășoară cu respectarea strictă a Codului administrativ
Procesul de reorganizare din Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) se desfășoară cu respectarea strictă a Codului administrativ, iar toți funcționarii publici vizați își vor continua activitatea în cadrul instituției, în noile structuri reorganizate, în condiții de stabilitate juridică și funcțională, fără a le fi afectate dr
Apartamentele și garsonierele decomandate din București sunt cele mai valoroase, în această perioadă (analiză)
Apartamentele și garsonierele decomandate din București sunt cele mai valoroase, prețul mediu al unei garsoniere, de exemplu, fiind de peste 60.000 de euro, arată un studiu publicat, vineri, de o platformă imobiliară. Potrivit datelor Imobiliare.NET, graficul 'Preț mediu Euro în funcție de compartimentare' relevă faptul că, &icir