România susţine stabilirea unor obiective de mediu foarte ambiţioase, dar nu ştie implicaţiile acestora (asociaţie)

România demonstrează că acţionează deficitar, în condiţiile în care contribuie şi susţine stabilirea unor obiective de mediu foarte ambiţioase la nivelul Uniunii Europene, dar nu ştie care sunt implicaţiile acestora, susţine preşedintele Asociaţiei Energie Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliţă.
"Încă o dată România demonstrează că acţionează deficitar, contribuie şi susţine stabilirea unor obiective de mediu foarte ambiţioase a se aplica la nivelul UE, dar nu ştie (nu are o analiză asupra implicaţiilor la nivel economic, social financiar) care sunt implicaţiile acestora. În acelaşi timp, deşi a fost una din ţările care a împins în sus aceste obiective prin raportorii săi, este una din ţările cele mai rămase în urmă în ceea ce priveşte acţiunile întreprinse pentru atingerea acestor obiective de mediu din Europa", a precizat Chisăliţă, într-un comunicat transmis AGERPRES.
Potrivit sursei citate, România are cea mai ridicată vârstă medie a parcului auto alături de parcul din ţările Baltice (45% mai ridicată decât media europeană), dar şi cel mai mic grad de motorizare (raportul dintre populaţie şi numărul de maşini înscrise în circulaţie) (78% mai mică decât media europeană).
Totodată, în România sunt cele mai puţine staţii de încărcare la 100 km alături de ţările Baltice (de 4 ori mai puţine decât media europeană) şi nicio staţie de încărcare a maşinilor pe hidrogen sau LNG şi o singură staţie de încărcare GNCV.
Consiliul European a stabilit obiectivul ca UE să îşi reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu 1990, şi să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Prin Legea europeană a climei, aceste obiective sunt obligatorii pentru UE şi statele sale membre.
Pentru a atinge aceste obiective, România trebuie să ia măsuri concrete pentru a reduce emisiile şi a decarboniza economia. În momentul de faţă se pregătesc noi norme şi actualizări ale legislaţiei UE pentru ca tranziţia verde să devină realitate, arată AEI în comunicatul transmis AGERPRES.
Potrivit sursei citate, "Pachetul "Pregătiţi pentru 55" conţine o serie de obligaţii pentru reducerea emisiilore nete de gaze în sectorul mobilităţii, respectiv obligaţiile privind standardele privind emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete, dezvoltarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, obligativitatea folosirii de combustibilii de aviaţie durabili, obligativitatea folosirii de combustibili mai ecologici în transportul maritim, impunerea unui mecanism de ajustare la frontieră în funcţie de carbon, instituirea Fondului pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice (prin care vor trebui să fie achiziţionate certificate de emisii pentru transportul rutier), impozitarea suplimentară a produselor energetice şi prin creşterea ponderii biocombustibililor în combustibilii folosiţi în transporturi.
"Propunerea introduce obiective sporite de reducere la nivelul UE pentru 2030 şi stabileşte un nou obiectiv de 100% pentru 2035. În practică, acest lucru înseamnă că, începând din 2035, nu va mai fi posibilă introducerea pe piaţa UE a autoturismelor sau a camionetelor cu motoare cu ardere internă", arată asociaţia.
Astfel, până în anul 2035 se vor impune noi standarde mai stricte pentru emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete care se pot vinde în UE, după cum urmează: în 2023 - 2024 - 95 pentru autoturisme şi 147 pentru camionete, în 2025 - 2030 (80,75 pentru autoturisme şi 124,9 pentru camionete), între anii 2030 - 2035 (42,75 pentru autoturisme şi 73,5 pentru camionete), iar după 2035 - zero emisii de CO2 pentru autoturisme şi pentru camionete.
România deţine un parc auto format din 8,71 milioane autovehicule, respectiv motociclete -160.000, automobile - 7.270.000, autobuze - 50.000, cargo - 1.140.000, vehicule speciale - 50.000 şi tractoare - 40.000.
Potrivit AIE, în anul 2022 a fost finalizat de către Deloitte, Studiul Future of Mobility în România, comandat de Federaţia Patronală Concordia, la care a contribuit şi Asociaţia Energia Inteligentă. Singurul studiu care analizează impactul obligaţiilor asumate de România asupra viitorului mobilităţii a luat în considerare două scenarii: Scenariul 1: "Aşa cum este", derivat din politicile, stimulentele, proiecte şi planuri de investiţii şi o analiză a decalajelor care arată diferenţa dintre emisiile de CO2 rezultate din scenariul de bază şi obiectivele asumate de România şi Scenariul 2: "FitFor55". proiecţia şi analiza decalajului care arată diferenţa de emisii de CO2 faţă de scenariul de referinţă şi obiectivele asumate de România.
"Adică se preconizează o scădere a emisiilor de CO2 în anul 2030 cu 18% în Scenariul 1 şi 23% în scenariul 2, faţă de anul 2020. Un studiu realizat de www.confused.com în anul 2021 relevă că numărul probabil de maşini electrice vândut în fiecare ţară, în 2035 ar găsi Olanda şi Norvegia în topul ţărilor europene, cu un procentaj de 99,9% din totalul vânzărilor. Acelaşi studiu arăta că în România din totalul maşinilor achiziţionate în anul 2035, cca 23,62% vor fi maşini electrice. Dar, conform Fit for 55, în anul 2035 toate maşinile vândute vor fi electrice. Această situaţie arată că românii vor achiziţiona masiv maşini termice second hand după anul 2035, fapt ce va face ca numărul maşinilor termice să fie ridicat în România şi după anul 2035 şi scăderea emisiile de carbon în acest sector să nu atingă sub nici o formă valorile menţionate", a precizat preşedintele Asociaţiei Energie Inteligentă (AIE), Dumitru Chisăliţă, în comunicatul citat. AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
CNAIR: Lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susține, într-o postare pe Facebook, că lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat. Astfel, pe acest lot, în lungime de 17,5 km, cei doi antreprenori din Asocierea rom
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor sale pe 2025 care pun în pericol transportul public
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători. 'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în acelaș
Cristian Popescu Piedone: ANPC nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire, a precizat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC, într-o postare pe Facebook, în contextul începerii Comandamentului Litoral și Delta Dunării 2025 al instituției. ANPC informează, astfel, publicul și operatorii
INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,1% în primele patru luni; importurile s-au majorat cu aproape 37%
România a produs, în primele patru luni din 2025, o cantitate de țiței de 840.000 tone echivalent petrol (tep), cu 63.900 tep mai mică (-7,1%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în ianuarie-aprilie 2025, peste 2,98 mil
AmCham: România nu mai are luxul de a amâna deciziile dificile și de a tergiversa asumarea unor politici
Întârzierea unui acord politic pentru formarea unui Guvern stabil care să-și asume măsurile economice și fiscale de care România are nevoie crește îngrijorarea în rândul comunității de afaceri, tensiunea în societate și transmite semnale negative către partenerii instituționali, finanțatori și agențiile de rating, avertizează
USLM: Metroul este la un pas să cadă; solicităm aprobarea bugetului Metrorex pe 2025
Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM) solicită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al societății Metrorex, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru a putea achiziționa materialele necesare unei bune funcționări a metroului bucureștean. ''Noi, cei din metrou, nu cerem d
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 de milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi, când a împrumutat 1,11 miliarde de lei, la dobânzi de 7,52% pe an, respectiv 7,46% pe an, prin două emisiuni de obligațiuni de stat de tip benchmark. Valoarea nominală a celor două emisiuni suplimentare a fost de 75 de mi
Investițiile străine directe au scăzut cu 12%, în primele patru luni
Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat, în primele patru luni ale acestui an, 1,99 miliarde de euro, în scădere cu 12% față de 2,27 miliarde euro consemnate în perioada similară a anului trecut, informează Banca Națională a României printr-un comunicat remis vineri AGERPRES. '
Deficitul de cont curent a crescut cu 60% în primele patru luni, la peste 10,1 miliarde de euro
Contul curent al balanței de plăți a înregistrat un deficit de 10,103 miliarde de euro în perioada ianuarie-aprilie 2025, în creștere cu 60,6% comparativ cu deficitul de 6,289 miliarde de euro din aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Băncii Naționale a României, publicate vineri. Balanța bunurilor a consem
Popa (BNR): Piețele financiare ne penalizează deja; o vor face cu o intensitate mai mare dacă nu venim cu un plan solid
Piețele financiare ne penalizează deja și o vor face cu o intensitate mult mai mare dacă România nu vine rapid cu un plan solid și credibil de reducere a deficitului bugetar, a afirmat, vineri, Cristian Popa, membru în Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR). ''Am avut recent curiozitatea să ur
Bogdan Ivan a anunțat finalizarea celor două scheme de sprijin de 300 de milioane de lei pentru Praid
Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, a anunțat, vineri, finalizarea procedurilor ce vizează alocarea a 200 de milioane de lei pentru repararea daunelor provocate de inundațiile de la Praid și a 100 de milioane de lei pentru antreprenorii din turism ce activează în zona afectată de inundații.
(P) Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur România: Caterpillar pune împreună oamenii și tehnologia. La aniversarea unui secol de existență, aducem un nou concept de comunicare între operatori, mașini și antreprenori
Bergerat Monnoyeur România celebrează, zilele acestea, un secol de inovație și excelență în domeniul utilajelor pentru construcții, o sută de ani de când utilajele și tehnolo
Burduja: Astăzi se împlinesc 70 de ani de la 'prima tură' la Dispecerul Energetic Național
Dispecerul Energetic Național - celebrul DEN este una dintre cele mai importante instituții din România, un nod strategic care asigură, în fiecare secundă, funcționarea în siguranță a Sistemului Energetic Național, a scris vineri, pe Facebook, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Astăzi (vineri, n.r.) se împlinesc 70 de ani de la
România se numără printre țările UE cu cele mai importante creșteri ale producției industriale în luna aprilie
Producția industrială în UE a scăzut în luna aprilie 2025, comparativ cu luna martie 2025, însă România se numără printre țările membre cu cele mai importante creșteri ale producției industriale de la o lună la alta, arată datele publicate, vineri, de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Conform acestor date, în aprilie comp
Persoanele fizice se pot înscrie la Rabla Auto din 19 iunie; AFM publică un clip cu pașii necesari
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) va demara, pe 19 iunie, sesiunea de înscriere a persoanelor fizice în programul Rabla Auto 2025 pe site-ul www.afm.ro, în acest sens fiind publicat un clip video informativ cu pașii de urmat, a anunțat vineri instituția, printr-un comunicat. 'Am pus