Anghel (ANPC): În perioada reducerilor de iarnă, verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor, dar şi caracteristicile produselor

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să verifice preţurile produselor, în perioada reducerilor de iarnă, prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs şi să citească cu atenţie caracteristicile acestuia.
"În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constanţa a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dvs.", a scris Paul Anghel, luni, pe Facebook.
În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le cumpere şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.
"Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţîi suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului; comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului", a punctat reprezentantul ANPC.
Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagină unde sunt prezentate ofertele.
Astfel, printre informaţiile pe care trebuie să le ofere furnizorii online sunt: dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant - persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat. De asemenea, la furnizarea de rezultate că răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piaţă online este obligat să specifice în mod clar într-o secţiune specifică a interfeţei de pe pagină unde sunt prezentate ofertele, existenţa oricărei publicităţi plătite sau a oricărei plăti specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziţie mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
"Pentru siguranţă contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi "https" în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru", susţine Paul Anghel.
Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.
"Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale. Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile 'preţ nou', 'preţ vechi' lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat", atenţionează Anghel.
În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioada înainte de data aplicării reducerii de preţ.
În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.
În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. "Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare", scrie Paul Anghel.
Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.
Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul. "Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării", mai spune el.
Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.
Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.
"Garanţia comercială este cea care, în anumite situaţii, este oferită suplimentar. De exemplu, garanţie de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât şi vânzătorul. Garanţia comercială poate îmbracă orice formă: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc., dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală", arată Paul Anghel.
În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.
"Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute", a mai scris Paul Anghel, pe reţeaua de socializare. AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Daniel Badea, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Nazare: România are nevoie de măsuri ferme și urgente pentru a-și păstra credibilitatea internațională și stabilitatea economică
Deficitul bugetar continuă să crească, ceea ce creează o presiune tot mai mare asupra finanțelor publice, iar România are nevoie de măsuri ferme și urgente pentru a-și păstra credibilitatea internațională și stabilitatea economică, transmite ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare. 'Deficitul bugetar continuă să crească. Nu am o misiu
Circulația feroviară a fost reluată în condiții de siguranță pe secțiunea Valea Albă- Balota-Șimian, începând cu ora 21:07
Circulația feroviară pe secțiunea Valea Albă - Balota - Șimian a fost reluată în condiții de siguranță, linia de contact fiind repusă sub tensiune începând cu ora 21:07, informează CFR SA. 'Începând cu ora 21:07, linia de contact a fost repusă sub tensiune, iar circulația feroviară a fost reluată în cond
Memorandum de înțelegere între Transgaz și JP Srbijagas, din Republica Serbia
Societatea Națională de Transport al Gazelor Naturale Transgaz și JP Srbijagas, din Republica Serbia, au semnat vineri un Memorandum de Înțelegere, care conturează cadrul și principiile de bază pentru coordonarea activităților ce se vor realiza între cele două companii. Conform unui comunicat transmis Bursei de Valori București, Me
Bolojan, despre Rabla și Casa Verde: Vom analiza programele de mediu; susținere pentru exporturi
Premierul Ilie Bolojan a declarat, vineri, referitor la programele Rabla și Casa Verde, că vor fi analizate, în câteva zile, toate programele care țin de componenta de mediu și vor fi luate decizii, menționând că, personal, consideră că nu mai există capacitatea financiară pentru susținerea tuturor programelor. 'Nu există
Ministrul Transporturilor a solicitat instituțiilor și companiilor din subordine proiecte de eficientizare și reorganizare
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian-Constantin Șerban, a dat dispoziție, vineri, instituțiilor și companiilor din subordinea ministerului să pregătească proiecte de eficientizare și reorganizare (dacă este cazul). 'Astăzi am dat o dispoziție către toate instituțiile și companiile din subordinea Ministerului Transporturilo
Wizz Air: Interdicția facturării bagajelor de mână ar face zborurile mai scumpe
Călătoria cu avionul va fi mai scumpă în cazul în care s-ar adopta propunerea eurodeputaților cu privire la introducerea unei interdicții pentru companiile aeriene de a factura bagajele mici de mână. 'Ne opunem ferm propunerii Parlamentului European, care ar distruge actuala libertate comercială și ar face zborurile mai s
Guvernul a aprobat proiectul privind acordarea tichetului electronic de energie pentru consumatorii vulnerabili
Executivul a aprobat în ședința de vineri inițiativa elaborată de Ministerul Muncii Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și Ministerul Energiei prin care persoanele aflate în risc de sărăcie energetică vor primi ajutoare pentru plata facturilor. Astfel, începând cu 1 iulie 2025, consumatorii eligibili vor pute
Nazare: Numărul membrilor Comitetului Interministerial al Exim Banca Românească a fost redus la 5 membri; indemnizația, diminuată la 5.000 lei
Numărul membrilor membrilor Comitetului Interministerial care coordonează activitatea Exim Banca Românească a fost redus, prin Hotărâre de Guvern, la 5 membri, iar indemnizațiile acestora au fost diminuate la 5.000 lei, a anunțat, vineri, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare. 'Astăzi, prin Hotărâre de Guvern, am redus n
VIDEO Bolojan: TVA va fi reașezată, foarte probabil, la două praguri
Premierul Ilie Bolojan a declarat, vineri, că foarte probabil vor exista două praguri de TVA și a arătat că o decizie în acest sens va fi luată săptămâna viitoare.
CES a scos, vineri, de pe ordinea de zi a ședinței plenului proiectul de Ordonanță privind plafonarea sporului pentru condiții vătămătoare
Consiliul Economic și Social (CES) a retras vineri de pe ordinea de zi a ședinței Plenului proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru stabilirea unor măsuri privind personalul plătit din fonduri publice, proiect ce prevede plafonarea sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare până la 300 lei brut lunar, conform unei adrese trimise inițiator
Plafonarea adaosului comercial pentru alimentele de bază a fost prelungită până la 30 septembrie 2025
Guvernul a prelungit vineri, cu trei luni, termenul de aplicare a OUG nr. 67/2023, care vizează limitarea temporară a adaosului comercial la produse alimentare de bază, până la 30 septembrie 2025. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), măsura are ca scop combaterea creșterii excesive a prețuril
Românii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor (studiu)
Peste trei sferturi dintre români (76%) văd în Inteligența Artificială (AI) o oportunitate pentru economie și societate, deși jumătate dintre aceștia recunosc și riscuri, adoptând o poziție echilibrată în ceea ce privește dezvoltarea acestui tip de tehnologie. Potrivit unui studiu recent referitor la percepția româ
CES a avizat favorabil proiectul de OUG privind tichetul electronic de energie și a făcut recomandări de completare
Consiliul Economic și Social a avizat, vineri, favorabil proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică, sub forma unui tichet electronic, și a formulat o serie de recomandări de completare. 'Consili
Buzoianu: Există măsuri ce pot fi luate acum pentru a preveni sau atenua efectele avertizărilor meteorologice și hidrologice
Planurile detaliate de apărare împotriva inundațiilor trebuie analizate de urgență și implementate fără întârziere toate măsurile care nu sunt încă aplicate oriunde apar situații critice, a afirmat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, cu ocazia Comitetului ministerial pentru situații de urgență (CMSU), întrunit vineri
Burlacu (BNS): Greva - reacție la ajustările drastice privind veniturile salariaților; cu siguranță vor fi și disponibilizări
Blocul Național Sindical (BNS) nu exclude declanșarea grevei ca răspuns la preconizatele ajustări salariale ale angajaților din sectorul public și la posibilele disponibilizări din sectorul bugetar, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, Mircea Burlacu, vicepreședintele cu atribuții executive - juridic și relații de muncă din cadrul confederației sindicale.