Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă, 13 iulie, potrivit noilor prevederi în domeniul tarifării transportului de călători, care vor trebui aplicate de toţi cei şase operatori de transport feroviar de călători care activează pe calea ferată din România.
"Ordinul de ministru (OMTI 1039/2024 - n. r.) care intră în vigoare de sâmbătă, 13 iulie, aduce pentru călători, în primul rând, mai multă transparenţă în partea de formare a tarifelor feroviare, în concordanţă cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene. Abonamentele de transport pe calea ferată, suplimentele la vagoanele de dormit, precum şi suplimentele de transport al bicicletelor cu trenul au fost reglementate oficial prin acest ordin al ministrului. Cu această ocazie, tarifele sunt păstrate la nivelul tarifelor deja practicate de operatorul naţional de cale ferată CFR Călători. Deci, nu este vorba de o creştere a costurilor, ci doar de o reglementare oficială şi transparentă a acestor tarife", a declarat, vineri, pentru AGERPRES, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.
Potrivit sursei citate, prin acest mecanism, preţul călătoriei cu un abonament pe o lună ajunge la aproximativ jumătate din preţul unei călătorii individuale dus-întors, timp de 22 de zile dintr-o lună.
În ceea ce priveşte tariful de rezervare a locului în tren, acesta devine opţional pentru călător la distanţe parcurse mai mici de 40 de kilometri. Pentru distanţe mai lungi, tariful se aplică diferenţiat pe patru zone kilometrice, pornind de la 1,5 lei la clasa a doua, 2,50 lei la clasa întâi, ajungând în ambele cazuri la 5,5 lei, cât este în prezent tariful de rezervare loc.
"Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor navetiştilor şi a celor sesizate de-a lungul timpului referitor la faptul că pentru cursele de scurt parcurs tarifele practicate de operatori sunt fie mai mari, fie mai mici pe unele rute, această diferenţă de preţ fiind dată de practicarea neuniformă a tarifului de rezervare a locului la trenuri, s-a reglementat prin acest ordin ca la călătoriile sub 40 de km achiziţia rezervării de loc să fie opţională pentru călător, iar pentru călătoriile în general tariful de rezervare este în acest moment împărţit pe patru zone kilometrice, astfel încât preţul începe de la un 1,5 lei la clasa a 2-a, 2,50 lei la clasa întâi şi ajung în ambele cazuri la 5,50 lei, cât este şi în prezent tariful de rezervare loc. Practic, nu vorbim de o mărire de tarif, ci doar de o adaptare a unor situaţii care deja erau practicate de unii operatori pe calea ferată", a explicat Roşeanu.
El a admis că această reglementare poate însemna o reducere de preţ pentru navetişti, în special, care merg pe distanţe sub 40 de km.
"Un alt ordin de ministru care stabileşte categoriile de trenuri prevedea încă din 2022 ca rezervările la trenurile de tip regional - Regio - să fie opţionale. A fost interpretată această prevedere ca opţiune pentru operator, nu pentru călător. Astfel, acest ordin de ministru prevede foarte clar că opţiunea este a călătorului, astfel încât călătoria pentru navetist să fie cât mai suportabilă atunci când se decide să meargă cu trenul. Practic, acest ordin, pentru navetişti, în viaţa cotidiană poate să ducă la unele reduceri de costuri", a menţionat şeful ARF.
Totodată, ordinul reglementează oficial abonamentele pe perioade de 5 zile, 14 zile şi o lună, ultimul tip aducând preţul călătoriei la jumătate din preţul achiziţiei zi de zi a biletelor.
"Şi aceste tarife, iarăşi este foarte important, sunt tarife ale căii ferate, deci valabile la toţi operatorii feroviari, indiferent că sunt operatorii privaţi sau operatorul de stat. Sunt corelate, încă o dată spun, cu tarifele deja practicate. Deci, nu s-a urmărit mărirea acestor tarife, ci doar reglementarea mai corectă a acestora", a subliniat Roşeanu.
În plus, de sâmbătă, se pot achiziţiona biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan, în prima etapă de implementare, aceste titluri emiţându-se doar online, prin Ghişeul Unic, platforma pusă la dispoziţie de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Practic, cu acest titlu de călătorie, pasagerii nu mai aşteaptă un anumit tren, la o anumită oră, ci se pot urca în prima garnitură care îi poate duce la destinaţie.
"Tot pentru zona aceasta de navetă - şi insist pe acest segment de călători pentru că, până la urmă, navetiştii reprezintă şi în România deja peste 83-85% din totalul călătoriilor efectuate pe calea ferată - s-a introdus biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan. Începând de mâine, călătorii sau cei care locuiesc în zona periurbană a reşedinţelor de judeţ vor putea să-şi identifice titlurile metropolitane respective. Biletul oferă flexibilitate în a utiliza primul tren pe care ţi-l doreşti, să nu te mai intereseze al cui operator este sau care este rangul de tren. Şi, tot pe zona metropolitană, vin abonamentele care-s valabile pe toate liniile, adică pe toată zona metropolitană respectivă, începând cu 3 ore, ceea ce înseamnă în limbaj colocvial un bilet de 3 ore care îţi permite să îl foloseşti pe mai multe trenuri în acel interval, faţă de biletul simplu, care îţi permite călătoria cu un singur tren. Abonamentul lunar îţi permite să îţi organizezi viaţa în zona aceea metropolitană, în condiţiile în care s-ar putea să ai de schimbat destul de frecvent trenurile de pe două linii de cale ferată", a susţinut Ştefan Roşeanu.
Cel mai bun exemplu în acest sens este ruta Bucureşti - Ploieşti, unde cinci din cei şase operatori feroviari care operează în România au trenuri.
"Sunt în total în jur de 30 de trenuri toată ziua pe această rută şi, astfel, oferta lor combinată îţi aduce un acces foarte bun la serviciile feroviare şi nu mai eşti obligat să-ţi organizezi viaţa după mersul de tren al unui operator sau altuia sau să fii nevoit să-ţi cumperi abonamente de la doi cel puţin doi operatori. Aceeaşi situaţie o avem şi în zona Timişoara, şi în zona Braşovului, şi în zona Iaşiului, Constanţa, Craiova, Cluj-Napoca. Avem multe municipii reşedinţă de judeţ, indiferent de regiunea istorică în care se află, unde avem mai mult de un operator pe o singură pe o linie. Avem linii unde există un singur operator în continuare, iar acolo astfel de titluri metropolitane vor avea o valoare adăugată mai scăzută, dar, încă o dată, mai ales acolo unde deja avem astfel de servicii prestate cu operatori, beneficiile se vor vedea încă din prima zi de implementare a ordinului de ministru. Începem să avem destul de multe zone prin ţară unde avem o ofertă feroviară destul de consistentă, să putem să folosim din nou oferta combinată a tuturor operatorilor şi cetăţenii să folosească serviciul public feroviar aşa cum a şi fost gândit de Ministerul Transporturilor, de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ca serviciu public naţional, nu serviciul unui operator sau altui operator", a precizat preşedintele ARF.
Potrivit acestuia, toate aceste reglementări vor ajuta la îmbunătăţirea ofertei feroviare.
"Practic, şi în momentul în care vom reaşeza mersul de tren, ne va fi mult mai uşor să identificăm unde trebuie să completăm serviciile deja existente, unde trebuie să avem anumite ajustări ale orelor de deservire, astfel încât cetăţenii să găsească într-un mod mai predictibil trenurile. Practic, este şi un început în a implementa aşa-numitul mers cadenţat în jurul marilor oraşe din România. De asemenea, ne va permite atât nouă, autoritate centrală, cât şi autorităţilor locale, să colaborăm mai bine în viitorul apropiat, astfel încât acolo unde începe să se dezvolte sau s-a dezvoltat de câţiva ani aşa-numitul transport metropolitan cu ajutorul autobuzelor şi tramvaielor, după modelul pe care l-am implementa din 2022 ca proiect pilot pentru ruta Bucureşti - Otopeni, combinaţia dintre serviciile feroviare cu transportul public de suprafaţă din Bucureşti şi cu metroul din Bucureşti - să putem să oferim călătorilor accesul şi la titluri de transport metropolitane integrate - şi urban şi feroviar", a arătat el.
În ceea ce priveşte impactul ordinului de ministru asupra operatorilor, acesta va fi creşterea numărului de călători.
"Pentru operatori, pe de o parte, impactul este clar acela al creşterii numărului de călători. Am văzut în ţări vecine, chiar săptămâna trecută am fost în Ungaria şi am avut o discuţie cu cei de la compania de cale ferată de acolo şi ne-au spus că, după implementarea unei politici similare, acum un an şi câteva luni, numărul călătorilor a crescut semnificativ. Veniturile au rămas relativ constante, existând această fluctuaţie între tarife mai mici şi tarife rămase în acelaşi palier. Deci, practic, pe de o parte, călătorul a câştigat în a avea mai multe trenuri, Autoritatea de Transport a câştigat prin aceea că prestează cetăţenilor un serviciu public de o calitate sporită. Din punct de vedere financiar, nu este un impact direct asupra operatorilor, deoarece şi în România aplicăm legislaţia europeană privind stabilirea nivelului compensaţiilor. Toate solicitările făcute de ARF şi Ministerul Transporturilor în alocarea bugetelor pornesc de la regula europeană - cheltuieli eligibile minus venituri plus o marjă de profit. Deci, chiar dacă unii, normal, ca la orice început de drum, sunt speriaţi că le vor scădea veniturile şi aceasta poate să însemne că nivelul compensaţiei trebuie suplimentat, noi ne aşteptăm să rămânem în palierul financiar care a fost estimat încă de la începutul anului", a subliniat Ştefan Roşeanu. AGERPRES/(AS - autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
BNS își reafirmă, de 1 Mai, angajamentul de a apăra drepturile celor care prin muncă susțin România
Blocul Național Sindical (BNS) își reafirmă, de 1 Mai - Ziua Internațională a Muncii, angajamentul de a apăra drepturile celor care prin muncă susțin prezentul și viitorul României, potrivit unei postări pe pagina oficială de Facebook a confederației sindicale. 'Munca trebuie să fie fundamentul pe care se construiește respectul
Simona Bucura Oprescu le mulțumește românilor care lucrează și sunt la datorie, de 1 Mai
Ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura Oprescu, le-a mulțumit persoanelor care lucrează de 1 Mai, într-o postare publicată, joi, pe pagina oficială de Facebook a ministerului de resort. 'Astăzi e despre voi - despre oamenii care muncesc cu responsabilitate, care pun suflet în ceea ce fac
CNPP: 404.668 beneficiari de pensii și indemnizații prevăzute de legi speciale, în martie 2025
Un număr de 404.668 de persoane beneficiau, în luna martie 2025, de pensii și indemnizații prevăzute de legi speciale, cu 2.531 mai puține față de luna anterioară, conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Cel mai mare număr de persoane, respectiv 189.482, se înregistra în cazul beneficiarilor d
Boloș, de 1 Mai: Nu sărbătorim doar munca în sine, ci și oamenii care o învață
De 1 Mai, nu sărbătorim doar munca în sine, ci și oamenii care o învață, a afirmat, joi, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, într-o postare pe Facebook. 'Azi serbăm toate mâinile care clădesc, repară, îngrijesc, hrănesc, modelează, rezolvă. Așa ne învață Sfânta Scriptură:
Ajutor de stat pentru investiții în locuri de cazare pentru porcine în valoare de 1,4 miliarde de lei, în 2025 (proiect)
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) va acorda, în 2025, un ajutor de stat pentru investiții în locuri de cazare pentru porcine, în valoare de 1,4 miliarde de lei, proiectul de Ordonanță de Urgență pentru susținerea sectorului suin fiind publicat spre consultare publică pe
Mihai Barbu va fi de luni noul președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară
Mihai Barbu a fost numit în funcția de președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), potrivit unei decizii a premierului Marcel Ciolacu, publicată miercuri în Monitorul Oficial. ''Având în vedere propunerea ministrului Transporturilor și Infrastructurii formulată prin Adresa nr. 13.661 din 29 aprilie
Burduja: România nu ajunge în beznă; fac un apel public către toți românii să se informeze din surse oficiale
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, afirmă că nu există niciun risc de blackout în România în perioada primului tur al alegerilor pentru Președintele României, iar cei care răspândesc astfel de dezinformări pe rețele de socializare, ''prin care bagă spaima în populație'', trebuie să suporte consecințele.
Inspectorii antifraudă din Oradea au confiscat marfă nedeclarată în valoare de peste 4,88 milioane de lei
Inspectorii antifraudă din cadrul Direcției regionale antifraudă fiscală (DRAF) Oradea au confiscat, în luna aprilie, bunuri în valoare totală de peste 4,88 milioane de lei, de la un operator economic specializat în comerțul cu marochinărie și încălțăminte, se arată într-un comunicat de presă al Agenției Naționale pentru Administrare Fis
Primul tren produs de polonezi se estimează că va ajunge în România pe 31 mai
Prima ramă electrică regională (RE-R) produsă de polonezi se estimează că va sosi în România la sfârșitul lunii viitoare, urmând să fie certificată, omologată, autorizată și pusă în circulație de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Într-o
PIB-ul global ar putea crește cu încă 15 puncte procentuale până în 2035, datorită inteligenței artificiale (raport)
Inteligența artificială (AI) are potențialul de a crește economia globală cu până la 15 puncte procentuale în următorul deceniu, arată raportul ''Value in Motion'', realizat de PwC la nivel global. Această evoluție ar adăuga efectiv peste un punct procentual la rata anuală de creștere, la egalitate cu creșterea econ
ANAR: O nouă licitație pentru închirierea a 77 de suprafețe de plajă pe următorii zece ani
Un număr de 187 de oferte au fost depuse în cea de-a doua procedură de licitație publică pentru închirierea a 77 de suprafețe de plajă în sezoanele estivale 2025 - 2034, a anunțat Administrația Națională ''Apele Române'' (ANAR), într-un comunicat de presă transmis, miercuri, AGERPRES. Subsectoarele
TPBI prelungește programul mai multor linii, pentru transportul spectatorilor meciului FCSB - Dinamo
Liniile 10, 55, 86, 90, 104 și 311 vor avea un program de circulație prelungit în seara zilei de luni, 5 mai, pentru a asigura transportul spectatorilor ce vor asista la meciul de fotbal FCSB - Dinamo București, programat de la ora 20:30, pe ''Arena Națională'', iar parcul liniilor de noapte N1 și N10 va fi suplimentat în intervalul orar 2
Angajamentele pentru beneficiarii Pachetului 4 ''Culturi verzi'' - Intervenția DR-02, adaptate la PAC 2023-2027
Angajamentele de plată aflate în derulare din Campania 2024 pentru beneficiarii Intervenției DR-02: Agro-mediu și climă pe terenuri arabile - Pachet 4 ''Culturi verzi'' se adaptează în anul 2025 la condițiile prevăzute de Planul strategic PAC 2023-2027, informează miercuri Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA).
Activele nete ale fondurilor de investiții au crescut în luna martie cu 0,9%
Activele nete ale celor 246 de fonduri deschise și închise, locale și străine, au crescut în luna martie cu 0,9% până la nivelul de 49,5 miliarde lei (9,9 miliarde euro), iar intrările nete ale lunii au totalizat 452 milioane lei (90,8 milioane euro), conform unui comunicat al Asociației Administratorilor de Fonduri (AAF), transmis, miercuri, AGERPR
MIPE finanțează dotarea spitalelor care tratează AVC; un nou apel de proiecte în valoare de 58 de milioane de euro
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) deschide un nou apel de proiecte prin Programul Sănătate 2021-2027, în valoare de 58,496 milioane de euro, destinat unităților sanitare publice care tratează pacienți critici cu patologie vasculară cerebrală acută, potrivit unui comunicat remis miercuri AGERPRES. ''Acest ape