INS: Produsul intern brut a crescut în 2023 cu 2,1% faţă de anul anterior
Produsul intern brut estimat pentru anul 2023 a fost, ca serie brută, de aproape 1.605,6 miliarde lei preţuri curente, în creştere, în termeni reali, cu 2,1% faţă de anul 2022, informează Institutul Naţional de Statistică printr-un comunicat.
În trimestrul IV, Produsul Intern Brut a fost, în termeni reali, mai mic cu 0,5% comparativ cu trimestrul III 2023. Faţă de acelaşi trimestru din anul 2022, PIB a înregistrat o creştere cu 3% pe seria brută şi de 1,1% pe seria ajustată sezonier.
"Seria ajustată sezonier a Produsului intern brut trimestrial a fost recalculată ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrele I-IV 2023, nefiind înregistrate modificări semnificative faţă de varianta publicată anterior", se menţionează în comunicat.
Produsul Intern Brut, date ajustate sezonier, estimat pentru trimestrul IV 2023 a fost de 420,72 miliarde lei preţuri curente, în scădere, în termeni reali, cu 0,5% faţă de trimestrul anterior şi în creştere cu 1,1% faţă de trimestrul IV 2022.
Ca serie brută, PIB estimat pentru trimestrul IV 2023 a fost de 481,433 miliarde lei preţuri curente, în creştere, în termeni reali, cu 3% faţă de trimestrul IV 2022.
În privinţa contribuţiilor la creşterea PIB pe categorii de resurse, pentru anul 2023, nu s-au înregistrat în general, modificări faţă de varianta publicată anterior. Agricultura, silvicultura şi pescuitul au înregistrat aceeaşi contribuţie la creşterea PIB (+0,4%) între cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (110,2%). Industria a înregistrat aceeaşi contribuţie la creşterea PIB (-0,5%) între cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (97,7%). Construcţiile au înregistrat aceeaşi contribuţie la creşterea PIB (+0,8%) între cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (111%).
În ceea ce priveşte Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor şi motocicletelor; transportul şi depozitarea; hoteluri şi restaurante a fost ajustată contribuţia de la +0,2% la +0,1%, ca urmare a modificării volumului de activitate cu minus 0,2 puncte procentuale (de la 100,8% la 100,6%).
În cazul informaţiilor şi comunicaţiilor s-a înregistrat aceeaşi contribuţie la creşterea PIB (+0,4%) între cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (105,1%).
Intermedierile financiare şi asigurările nu au contribuit la creşterea PIB (+0,0%) în cele două estimări, iar volumul de activitate s-a modificat cu -0,1 puncte procentuale (de la 99,3% la 99,2%). Tranzacţiile imobiliare au înregistrat aceeaşi contribuţie la creşterea PIB (+0,1%) între cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (101,6%), iar Activităţile profesionale, ştiinţifice şi tehnice; activităţile de servicii administrative şi activităţi de servicii suport au înregistrat aceeaşi contribuţie la creşterea PIB (+0,3%) între cele două estimări, iar volumul de activitate s-a modificat cu plus 0,1 puncte procentuale (de la 103,6% la 103,7%).
Administraţia publică şi apărarea; asigurările sociale din sistemul public; învăţământul; sănătatea şi asistenţa socială, nu a suferit modificări (+0,1%), volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (100,9%), iar Activităţile de spectacole, culturale şi recreative; reparaţiile de produse de uz casnic şi alte servicii au înregistrat aceeaşi contribuţie la creşterea PIB (+0,1%) între cele două estimări, iar volumul de activitate nu s-a modificat faţă de estimarea anterioară (105,1% );
În anul 2023, dinamica PIB nu s-a modificat faţă de varianta anterioară, iar volumul impozitelor nete pe produs a crescut cu 0,8 puncte procentuale comparativ cu estimarea anterioară, de la 103% la 103,8%.
Din punctul de vedere al utilizării PIB, modificări ale contribuţiei la creşterea PIB în anul 2023, între cele două estimări, au înregistrat Cheltuiala pentru consumul final individual al administraţiilor publice, de la +0,2% la +0,4%, ca urmare a creşterii volumului său cu 2,2 puncte procentuale de la 102,8% la 105,0%, Consumul final colectiv efectiv al administraţiilor publice, de la +0,3% la +0,6%, ca urmare a creşterii volumului său cu 4,0 puncte procentuale de la 102,9% la 106,9% şi Formarea brută de capital fix, de la +2,9% la +3,6%, ca urmare a creşterii volumului său cu 2,4 puncte procentuale de la 112,0% la 114,4%.AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Mariana Nica, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Proiect buget/Capitalul social al CEC Bank și cel al Exim Banca Românească vor fi majorate anul acesta
Capitalul social al CEC Bank și cel al Exim Banca Românească vor fi majorate anul acesta cu 1 miliard de lei și, respectiv, 1,25 miliarde de lei, potrivit proiectului de buget de stat aferent anului 2025, publicat joi noaptea. Astfel, Ministerul Finanțelor, în calitate de reprezentant al statului, ca unic acționar, este mandatat să
Proiect buget / Venituri de 154,84 miliarde lei pentru sistemul public de pensii în 2025 (proiect)
Veniturile bugetare totale estimate pentru asigurările sociale de stat se ridică la 155,110 miliarde de lei, din care 154,84 miliarde de lei (99,8%) reprezintă bugetul sistemului public de pensii și 270,681 milioane de lei suma aferentă sistemului asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale (0,2%), conform proiectului bugetului asigurărilor sociale de
Ministerul Energiei și Ministerul Muncii au alocați în buget câte 1, 5 miliarde de lei pentru compensarea facturilor de energie (proiect)
Ministerul Energiei are prevăzuți în buget 1,5 miliarde de lei pentru plata cererilor de decontări acordate furnizorilor de energie în baza schemei de plafonare-compensare, o sumă similară fiind alocată și în bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, potrivit proiectului de buget aferent anului 2025, publicat joi s
Nivelul accizelor la benzină, motorină și alte produse energetice va fi actualizat în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2025
Nivelul accizelor la o serie produse energetice, precum benzine, motorine, gaz lichefiat, cărbune și electricitate, va fi actualizat în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2025, se arată în Raportul privind situația macroeconomică pe anul 2025 și proiecția acesteia pe anii 2026-2028, publicat joi în dezbatere de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).
Plafonul datoriei publice - 58,5% din PIB în acest an (proiect)
Plafonul datoriei publice, conform metodologiei Uniunii Europene, pentru sfârșitul anului 2025 este de 58,5% din PIB, în timp ce soldului bugetului general consolidat, exprimat ca procent din Produsul Intern Brut, este de minus 7% anul acesta și de minus 6,4% în 2026, potrivit proiectului de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați &ici
Președintele ARA: Companiile de apă, având o cifră de afaceri de 1 miliard de euro, au investiții de șase miliarde de euro
Cifra de afaceri a companiilor de apă este de circa un miliard de euro, iar acestea au investiții de șase miliarde de euro, adică de cinci-șase ori cifra lor de afaceri, a declarat, joi seara, Ilie Vlaicu, președintele Asociației Române a Apei, la 'Gala Excelenței în industria Apei'. 'Am zis că noi în industria ap
Ministerul Finanțelor a publicat bugetul pentru acest an; creșterea economică 2,5%, deficit 7,04%
Ministerul Finanțelor a publicat joi noaptea proiectul de buget pentru acest an, construit pe o creștere economică de 2,5%, ceea ce duce valoarea Produsului Intern Brut la 1.912 miliarde de lei prețuri curente. Inflația medie anuală pe care a fost calculat bugetul este de 4,4%. Deficitul bugetar este estimat la 7,04% din PIB.
Proiectul de buget pentru 2025 prevede o creștere de venituri de 50 de miliarde de lei, care permite încadrarea în deficitul de 7% (ministru)
Proiectul de buget pentru 2025 prevede o creștere de venituri de 50 de miliarde de lei față de 2024, sumă care permite încadrarea în deficitul de 7% din PIB, a anunțat joi seara, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. 'În buget avem o creștere de venituri față de 2024 de 50 de miliarde de lei și este exact suma de care
Oportunități de investiții în domeniul sănătății în valoare de 130 milioane euro
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a publicat joi trei oportunități de investiții în domeniul sănătății, în valoare totală de 130 de milioane de euro, a anunțat ministrul de resort, Marcel Boloș. 'În spatele fiecărei investiții în sănătate stă o poveste reală: o mamă care își ține copilul sănătos în
Angajatorii trebuie să transmită anual, până la 31 ianuarie, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități
Angajatorii trebuie să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități angajate și un inventar al competențelor solicitate la angajare, potrivit unui Ordin publicat recent în Monitorul Oficial. 'Au fost aprobate și publicate procedurile, inclusiv formatul docu
VIDEO Boloș: România are suficiente angajamente cu Comisia Europeană; nu cred că este cazul unui acord cu FMI
România are suficiente angajamente cu Comisia Europeană, care duc spre disciplină fiscală și reducere de deficit bugetar, și nu cred că este cazul unui acord cu Fondul Monetar Internațional, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Nu cred că este cazul unui
Burduja: Scenariul de bază rămâne prelungirea actualei scheme de compensare-plafonare pentru o perioadă determinată
Scenariul de bază rămâne prelungirea actualei scheme de compensare-plafonare pentru o perioadă determinată, în contextul regional instabil și al creșterii prețului gazului pe piețele internaționale, a precizat joi ministrul Energiei, Sebastian Burduja, într-o postare pe Facebook. 'Schema de compensare-plafonare pentru prețurile la energie
Plafonarea prețurilor la energie ar putea fi înlocuită cu o altă măsură retrânsă la un număr de cetățeni (președintele BNS)
Măsura plafonării prețurilor la energie nu se prelungește, ci se înlocuiește cu o altă măsură care va fi restrânsă la un număr de cetățeni-beneficiari, a declarat, joi, la finalul întâlnirii de la Guvern, președintele Blocului Național Sindical, Dumitru Costin. 'Întâlnirea de astăzi a fost o întâlnire de info
Ajustarea deficitului bugetar ar reduce deficitul de cont curent cu un coeficient de transmisie de peste 0,5 (studiu)
Ajustarea deficitului bugetar ar reduce deficitul de cont curent cu un coeficient de transmisie de peste 0,5, se arată în articolul 'Sindromul deficitelor gemene - cazul României', publicat de Banca Națională a României. 'Constatările din această analiză arată de ce deficitul bugetar trebuie să fie diminuat, mai ales că economia n
ANRE a avizat în ianuarie plata a 327 milioane de lei pentru furnizorii de energie
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a primit de la furnizorii de energie cereri de decontare pe schema de compensare-plafonare în valoare de aproximativ 4 miliarde de lei, iar în perioada decembrie 2024 - 23 ianuarie 2025 au fost verificate și trimise spre plată Ministerului Energiei și Ministerului Muncii - Agenția Naț