logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Modernizarea infrastructurii maritime, vitală pentru porturile Constanţa şi Galaţi (studiu)

Imagine din galeria Agerpres

Porturile Constanţa şi Galaţi pot deveni platforme importante de hub şi tranzit la Marea Neagră, cu rol major în reţeaua de transport transeuropean (TEN-T), atrăgând fluxuri comerciale noi prin investiţii în modernizare şi digitalizare, se arată în studiul realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concurenţei.

Conform sursei citate, CSDN a analizat, în cadrul studiului, 44 de activităţi relevante desfăşurate în portul Constanţa de 639 de companii şi 10 activităţi relevante desfăşurate de 26 de firme din portul Galaţi.

Astfel, CSDN a constatat că traficul maritim din portul Constanţa a crescut cu circa 12% în anul 2022, comparativ cu anul 2021, pe fondul războiului dintre Rusia şi Ucraina, în timp ce traficul din portul Galaţi a scăzut, din cauza creşterii costurilor rutelor de transport maritim prin canalul Sulina, ca urmare a majorării preţului la combustibil şi a asigurărilor în domeniul maritim.

În acest context, fluxurile logistice de marfă s-au reconfigurat, fiind alese rute feroviare sau rutiere.

În primul trimestru al anului 2023, traficul de mărfuri a ajuns să reprezinte 54% în portul Constanţa, respectiv 37% în portul Galaţi din traficul aferent anului 2022, pe fondul războiului de la graniţa României.

Mărfurile sunt, însă, limitate, în cazul portului Constanţa, la cinci mari categorii de produse, respectiv cereale, petrol brut, articole diverse, produse petroliere şi minereuri, ponderea lor trecând de 76% în al doilea trimestru din 2023.

"În portul Galaţi, minereurile/cărbunele/cocsul, laminatele, cerealele, fierul vechi şi produsele petroliere sunt principalele mărfuri din traficul maritim, reprezentând peste 90% din total, în timp ce produsele de carieră şi balastieră reprezintă, în trimestrul II 2023, 67% din traficul fluvial", arată studiul.

În plus, traficul fluvial al materiilor prime descărcate în portul Galaţi a scăzut, iar capacitatea de producţie a oţelului pe platforma siderurgică din port s-a redus, după ce importurile şi exporturile de materii prime din Rusia au fost interzise.

Pentru a evita dependenţa porturilor de aceste mărfuri, CSDN recomandă atragerea de noi fluxuri comerciale, fapt ce se poate realiza prin modernizarea infrastructurii din cele două porturi, digitalizarea operaţiunilor şi scăderea tarifelor percepute de administraţie.

Modernizarea infrastructurii CSDN recomandă modernizarea infrastructurii portului Constanţa prin construirea de noi terminale portuare, extinderea danelor, adâncirea şenalelor de navigaţie şi îmbunătăţirea facilităţilor portuare pentru manipularea mărfurilor.

De asemenea, dezvoltarea unui terminal specializat pentru barje ar creşte traficul de cereale, îngrăşăminte, seminţe uleioase şi combustibili minerali solizi - mărfuri care sunt transportate, de obicei, pe barje.

"La ora actuală, numărul navelor de mari dimensiuni este redus pentru că sunt puţine dane specializate, aflate la adâncimi mari. În plus, există un număr limitat de companii cu echipamente tehnice ce pot opera cantităţi mari de mărfuri într-un timp redus", susţin autorii studiului.

În ceea ce priveşte preţurile practicate de companii în portul Constanţa, acestea au crescut începând din 2022, iar tendinţa s-a menţinut, cu câteva excepţii, şi în primele trei luni din 2023.

Competitivitatea portului riscă, însă, să fie afectată de numărul mare de tarife ale administraţiei portuare, despre care companiile şi asociaţiile profesionale susţin că sunt prea ridicate faţă de alte porturi concurente. Mai mult, modificarea frecventă a tarifelor stabilite de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) reprezintă un impediment şi pentru atractivitatea portului Galaţi, precizează sursa citată.

În acest sens, Consiliul Concurenţei recomandă simplificarea politicii tarifare a administraţiilor şi diminuarea numărului de tarife practicate, pentru a reduce costurile de transport, ceea ce va creşte traficul de mărfuri şi va atrage noi fluxuri comerciale.

"Totodată, este necesară stabilirea, printr-un act normativ, a unei marje rezonabile de profit, în contextul în care majoritatea administraţiilor portuare sunt organizate ca societăţi comerciale, dar au un rol dublu, desfăşurând atribuţiile de autoritate publică încredinţate de stat şi activităţi comerciale. Drept urmare, separarea celor două tipuri de activităţi este esenţială", mai arată studiul.

Printre recomandările realizate de Consiliul Concurenţei se numără elaborarea unei strategii de transport naval care să integreze toate tipurile de transport: naval, feroviar şi rutier, fiind necesară reabilitarea căilor ferate din port şi conectarea lor cu infrastructura europeană. Astfel, timpul de tranzit şi costurile de transport s-ar reduce, în beneficiul consumatorilor.

De asemenea, strategia ar trebui să valorifice potenţialul de transport de care dispune România şi să promoveze porturile naţionale şi serviciile oferite, dată fiind poziţionarea ca platforme majore de hub şi tranzit. În acest sens, trebuie finalizate Master Planurile de dezvoltare ale porturilor Constanţa şi Galaţi şi monitorizate investiţiile.

Astfel, în vederea stabilirii unei strategii unitare de dezvoltare, a unei strategii comerciale şi a unui plan de investiţii integrat, este importantă revizuirea modalităţii de administrare a infrastructurii de transport naval, pentru ca porturile să fie gestionate de o singură administraţie.

"Recomandarea vine în contextul în care portul Galaţi este administrat atât de Administraţia Porturilor Dunării Maritime, companie aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, cât şi de Administraţia Zonei Libere Galaţi, regie autonomă aflată sub autoritatea Consiliului local al municipiului Galaţi", se menţionează în raport.

De asemenea, autoritatea de concurenţă mai recomandă digitalizarea operaţiunilor portuare, implementarea de soluţii de automatizare a fluxurilor de mărfuri şi conectarea comunităţii portuare publice şi private.

"Digitalizarea activităţilor din porturi, inclusiv implementarea unui sistem Port Community System (PCS) care va eficientiza activităţile şi procesele, va reduce timpii de lucru şi va integra companiile de pe lanţul logistic. În plus, implementarea unor soluţii informatizate de gestionare a traficului rutier, corelate cu crearea de parcări adiacente porturilor, ar descongestiona traficul rutier din interiorul porturilor", precizează autorii studiului.

Referitor la cadrul normativ şi la procedurile administrative din domeniul naval, acestea trebuie revizuite şi simplificate, inclusiv prin adaptarea programului de lucru şi creşterea numărului personalului alocat.

"O altă recomandare vizează închirierea terenurilor portuare pe baza utilizării danelor de către companii, a strategiei comerciale şi a planurilor de investiţii ale administraţiilor portuare, pentru a facilita intrarea unor noi companii, crescând, în final, concurenţa. În prezent, închirierea terenurilor favorizează companiile care deţin elemente de suprastructură pe acele terenuri, ceea ce duce la încheierea unor contracte pe perioade mari de timp", mai arată raportul.

În vederea dezvoltării porturilor, Consiliul Concurenţei încurajează implicarea sectorului privat şi dezvoltarea parteneriatelor public-privat pentru atragerea de investiţii în vederea modernizării şi dezvoltării terminalelor existente, a danelor, pentru reconfigurarea spaţiului neutilizat şi acordarea de facilităţile pentru investiţii, cu respectarea reglementărilor în materie de ajutor de stat.

Nu în ultimul rând, portul Constanţa poate beneficia de statutul de hub regional dacă va atrage fluxuri de marfă de la Marea Caspică, ceea ce va creşte volumul de mărfuri în tranzit şi va dezvolta serviciile de transport intermodal, precizează sursa citată.

Studiul privind "Infrastructura principalelor servicii portuare, servicii conexe şi activităţi economice relevante în cele mai importante porturi româneşti din reţeaua TEN-T: Constanţa şi Galaţi" este disponibil pentru consultare publică pe site-ul autorităţii de concurenţă. AGERPRES/(AS - autor: Nicoleta Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Gabriela Badea) 

Afisari: 8

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 21-01-2025 08:54

Producția de țiței a României a scăzut cu 4,2% în primele 11 luni din 2024; importurile s-au majorat cu 10,8%

România a produs, în primele 11 luni din 2024, o cantitate de țiței de aproape 2,456 milioane de tone echivalent petrol (tep), cu 106.500 tep mai mică (-4,2%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în perioada menționată,

Economic 21-01-2025 08:21

Ministrul Finanțelor participă marți la reuniunea Consiliului Afaceri Economice și Financiare

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, participă marți, la Bruxelles, la reuniunea Consiliului Afaceri Economice și Financiare, potrivit reprezentanților ministerului. Conform informațiilor publicate pe site-ul Consiliului European, cu această ocazie, Președinția poloneză își va prezenta programul de lucru în domeniul afacerilor economice și financia

Economic 20-01-2025 21:46

ASFR se străduiește de doi ani să revizuiască un ordin din 1986 pentru sancționarea ceferiștilor care au consumat alcool

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR) face eforturi pentru a revizui un Ordin din 1986, în vederea sancționării consumului de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive de către ceferiști și personalul de la metrou. Într-o ședință de consultare cu conducerea ASFR, AGIFER, cu reprezentanții Ministerului Transpor

Economic 20-01-2025 19:07

CORECTURĂ România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislația din domeniul feroviar (ASFR)

În știrea cu titlul 'România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislația din domeniul feroviar(ASFR)' difuzată luni, la ora 19:07, pe fluxul Economic Intern, în paragraful trei se va citi directorul general al Autorității

Economic 20-01-2025 18:01

Ministerul Finanțelor:România a primit câștig de cauză în dosarul ARB 20/35, cu privire la energia regenerabilă

România a primit săptămâna trecută câștig de cauză în dosarul ARB 20/35, cu privire la energia regenerabilă, și urmează să primească de la reclamanți peste 1,7 milioane euro, reprezentând jumătate din costurile de reprezentare, și 218.458,76 dolari, reprezentând 50% din costurile de arbitraj, informează Ministerul Finanțelor printr

Economic 20-01-2025 17:09

Grindeanu: O firmă românească a câștigat contractul pentru proiectarea și execuția lotului de autostradă Pipirig-Vânători Neamț

O firmă românească a câștigat contractul pentru proiectarea și execuția lotului Pipirig - Vânători Neamț (Leghin) a tronsonului de autostradă Târgu Mureș-Târgu Neamț, a anunțat, luni, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. 'A fost desemnat constructorul pentru încă un lot din A8 (Autostrada Unirii).

Economic 20-01-2025 16:52

Războiul din Ucraina a afectat economia României cu 1,6 pp în 2022; inflația ar fi crescut, în absența războiului, mai puțin cu 1 pp (studiu)

Războiul din Ucraina a afectat economia României cu 1,6 puncte procentuale în 2022, iar inflația ar fi crescut mai puțin cu 1 punct procentual, arată studiul 'Macroeconomic Consequences of the War in Ukraine on Central and Eastern European Economies: A SVAR Analysis' publicat pe website-ul BNR, având ca autori pe Daniel Dăianu, Tudor Grosu,

Economic 20-01-2025 16:42

Prim-vicepreședintele IMM România, Sterică Fudulea, a fost ales președinte al CES din partea patronatelor

Prim-vicepreședintele IMM România, Sterică Fudulea, a fost ales, luni, în unanimitate, președinte al Consiliului Economic și Social (CES) din partea patronatelor pentru un mandat de patru ani, în conformitate cu Legea nr. 248/2013, republicată, și Regulamentul de organizare și funcționare. Potrivit unui comunicat al IMM Rom&a

Economic 20-01-2025 15:36

'Trenul Unirii' va face legătura între București și Iași, de Ziua Unirii Principatelor Române

CFR Călători va numi simbolic 'Trenul Unirii' - trenurile IR 1661/IR 1664 care duc mesajul național din București către Iași și retur, potrivit unui comunicat remis AGERPRES. 'Vineri, 24 ianuarie 2025, angajații feroviari din toată țara, alături de toți românii, sărbătoresc 166 de ani de la Unirea Principatelor Române s

Economic 20-01-2025 15:24

Burduja: Nu vom lăsa securitatea energetică a Europei în mâinile celor care au folosit energia ca armă de șantaj

Europa trebuie să fie echitabilă în ceea ce privește prețurile la energie, iar pentru asta, fiecare dintre statele membre trebuie să își îndeplinească obligațiile privitoare la interconexiuni, așa cum a făcut și România, susține ministrul Energiei, Sebastian Burduja. Potrivit unui comunicat remis luni AGERPRES, ministru

Economic 20-01-2025 14:26

Asociații patronale din 7 țări, inclusiv România, au semnat o Declarație comună pentru o strategie industrială eficientă a UE

Asociațiile patronale din Austria, Croația, Cehia, Ungaria, România, Slovacia și Slovenia au semnat o Declarație comună prin care își exprimă sprijinul deplin pentru o strategie industrială cuprinzătoare și eficientă a Uniunii Europene (UE), care să completeze Pactul verde european (EU Green Deal) și industriile strategice, mari consumatoare de resurse și

Economic 20-01-2025 14:09

Consiliul Concurenței a sancționat două companii cu 1,4 milioane lei pentru trucarea unei licitații

Consiliul Concurenței a sancționat Societatea de Construcții Napoca SA și compania Beton Constructorul SRL cu amendă în valoare totală de 1,42 milioane de lei (286.758 euro), pentru trucarea unei licitații lansate de Primăria comunei Chinteni, din județul Cluj, informează instituția într-un comunicat transmis luni AGERPRES. Societa

Economic 20-01-2025 13:52

CSALB susține că ANPC dezinformează în ce privește soluționarea litigiilor dintre consumatori și operatorii financiar-bancari

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) atrage atenția consumatorilor de servicii financiar-bancare că au fost grav dezinformați prin ultima comunicare transmisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), potrivit căreia consumatorii care întâmpină dificultăți în relația cu operatorii economici financiar

Economic 20-01-2025 12:25

România, printre statele UE cu cele mai mari creșteri ale lucrărilor de construcții în luna noiembrie

Lucrările de construcții au crescut atât în Uniunea Europeană cât și în zona euro, în luna noiembrie 2024, comparativ cu luna octombrie 2024, iar Slovenia, Slovacia și România au fost țările membre cu cel mai puternic avans pe acest segment, de la o lună la alta, arată datele publicate, luni, de Eurostat. Co

Economic 20-01-2025 12:01

Transelectrica va implementa un plan de dezvoltare în valoare de 9,49 miliarde de lei, în următorii 10 ani

Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica S.A. va implementa un plan de dezvoltare în valoare de 9,49 miliarde de lei a Rețelei Electrice de Transport pentru perioada 2024 - 2033, aprobat de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), cu peste două miliarde de lei mai mult decât planul precedent, inf