REPORTAJ/Portul Constanţa se îndreaptă, la 110 ani de la inaugurare, spre al patrulea record anual european la tranzitul de cereale

Prin Portul Constanţa au tranzitat, în primele opt luni ale acestui an, 13,14 milioane tone de cereale, ceea ce înseamnă o creştere cu 22% faţă de perioada similară a anului trecut şi care asigură perspectiva celui mai mare port de la Marea Neagră să-şi adjudece, pentru al patrulea an consecutiv, titlul de cel mai important hub cerealier din UE.
Cifra este impresionantă raportată şi la valorile de acum un deceniu, în 2008 şi 2009, anii de maximă creştere a României înainte de criza economică, volumul de cereale tranzitate în perioada ianuarie-septembrie a acelor ani fiind de circa 4 milioane de tone şi, respectiv, 7 milioane de tone.
Dezvoltarea actuală este atinsă într-un moment aniversar, pe 27 septembrie fiind împlinirea a 110 ani de la inaugurarea sa în 1909, în perioada Regelui Carol I, precum şi sărbătorirea Zilei Portului Constanţa.
Istoria modernă a Portului Constanţa, poarta maritimă a României, a început însă după Războiul de Independenţă din 1877-1878, cu 30 de ani mai devreme de momentul inaugurării din 1909, după cum a declarat pentru AGERPRES, dr. George Varşami, şef Birou Documentare Arhivă, în cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPM).
Sursa foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
"După anul 1878, când Dobrogea revine României, apar primele preocupări pentru construirea unui port comercial modern care urma să fructifice poziţia strategică a Constanţei şi avântul economic înregistrat de tânărul stat şi iată că acum se împlinesc 110 ani de când la 27 septembrie 1909, în prezenţa familiei regale, a primului ministru şi a întregului guvern, precum şi a unei numeroase asistenţe, a avut loc inaugurarea oficială. În alocuţiunea sa, Regele Carol I a evidenţiat rolul determinant al Portului Constanţa, în noile condiţii acesta putând fi considerat un adevărat 'barometru al dezvoltării noastre economice', aşa după cum a precizat Majestatea Sa", a declarat George Varşami.
Piatra de temelie la lucrările de construcţie şi modernizare a Portului Constanţa a fost pusă de Regele Carol I pe 16 octombrie 1896 şi acestea au durat aproape 13 ani. Începând cu anul 1899, conducerea şantierului a fost preluată de inginerul Anghel Saligny, care devine directorul general şi şeful de proiect. Astfel au fost efectuate lucrări de dragaj, construirea digurilor de larg, de intrare şi de sud, a cheurilor de acostare, a rezervoarelor de petrol, silozurilor şi farului de aterizare.
La inaugurare, pe 27 septembrie 1909, Regele Carol I a ţinut un discurs evocator ce sublinia drumul parcurs de noul colţ de ţară alipit la patrie şi viziunea definitorie în ceea ce începuse să fie şi ceea ce avea să devină Portul Constanţa pentru România.
"De când România şi-a întrupat Dobrogea prin vitejia ostaşilor săi în răsboiul neatârnărei şi s-a făcut stăpână la ţărmul Mărei Negre, gândirea Ne-a fost într-una pironită la mijloacele de a înlesni exportul ţărei, în tot cursul anului. În scop de a deschide României căile nesfârţite ale mărilor, am împreunat cele două maluri ale Dunărei, dintre Feteşti şi Cerna-Vodă, ridicând măreţul pod 'Regele Carol I', iar în anul mântuirei 1896, am pus temelia Portului Constanţa, a cărui inaugurare o serbăm astăzi. De atunci, treptat cu mijloacele de care s´a dispus, Am avut grija, înainte de toate, de a asigura isprăvirea lucrărilor pentru exportul cerealelor şi al petrolului, cari reprezintă 85 la sută din exportul ţărei. Nădăjduind că Dumnezeu va hărăzi României linişte şi îmbelşugare ca să putem isprăvi, cât mai curând portul întreg, menit să slujiască la propăşirea economică a scumpei Noastre patrii, astăzi în a douăzeci şi şaptea zi a lunei septemvrie din anul mântuirei 1909 şi al patruzeci şi treilea al Domniei Mele, am inaugurat asemenea prima magazie de cereale, din cele patru ce se clădesc şi instalaţia pentru exportul petrolului", rostea primul monarh al României moderne.
La numai doi ani de la inaugurare, în Portul Constanţa au fost operate peste 1,4 milioane tone de mărfuri, iar în 1913 s-a realizat primul export de petrol.
Sursa foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Întregul efort investiţional s-a oglindit în evoluţia traficului de mărfuri, în special în export, astfel că dacă în 1879 s-au înregistrat 67.549 tone, în 1896 a crescut la 156.466 tone, iar în 1911, s-a ridicat la 1.400.686 tone.
Înaintea intrării României în război, în vara lui 1916, bilanţul lucrărilor portuare, potrivit documentelor istorice deţinute de CNAPM, cuprindea: diguri de apărare a portului 2.993,83 m, suprafaţa bazinului portuar 60 de ha, cheuri 4.312 m, suprafaţa platformelor 137 ha. Primul Război Mondial avea însă să afecteze grav traficul de mărfuri. Astfel că,dacă în 1913 totalul traficului din Portul Constanţa a fost de 1.378.896 tone, în anul 1914 s-au înregistrat 538.530 tone, iar în anul 1915, 52.132 tone.
Evenimentele dramatice din Primul Război Mondial au afectat grav evoluţia portului, o comisie de experţi estimând daunele, în anul 1920 , la valoarea de 21.545.000 lei, perioada de refacere prelungindu-se către anul 1925.
Intervalul 1929-1933 a cuprins noi lucrări pentru îmbunătăţirea traficului de mărfuri. În acest sens s-a completat cu instalaţii cea de-a treia magazie siloz, iar în 1933 s-a inaugurat uscătoria de porumb. Până în 1936 cheurile s-au mărit cu 738 de metri, s-a dotat portul cu nouă macarale, s-au achiziţionat nave destinate activităţilor portuare.
La 31 mai 1936 s-a dat în exploatare abatorul de carne, iar în luna iunie 1937 s-a pus piatra de temelie a bursei de mărfuri.
Principalele categorii de mărfuri operate, în această perioadă, din totalul traficului, au fost petrolul şi cerealele, astfel că în anul 1935 exportul produselor petroliere a atins 5.492.646 tone, media exportului de cereale, în perioada 1924-1928, fiind de 251.724 tone.
Sursa foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
După intrarea României în cel de-al Doilea Război Mondial, Portul Constanţa a fost afectat iarăşi de derularea ostilităţilor, traficul şi circulaţia maritimă fiind diminuate simţitor, până la 601.600 tone în anii 1941-1942, activităţile militare fiind preponderente.
Lucrările de refacere a Portului Constanţa după 1945 au stat sub nefasta influenţă sovietică, administraţia fiind obligată să cedeze, către compania SOVROMTRANSPORT, 13 dane cu utilajele de încărcare şi descărcare, şapte magazii, precum şi dreptul de a încasa în folos propriu taxele portuare.
În perioada socialistă, trecerea la economia centralizată şi planificată s-a reflectat şi în activitatea portului, datele de arhivă privind traficul de mărfuri indicând creşteri importante după anul 1950, când totalul mărfurilor operate a fost de 237.000 tone, mergând până la primul maxim istoric înregistrat la finele lui 1988, de 62.342.000 tone.
Concomitent, începând cu anul 1963, în cadrul Institutului de Proiectare al Ministerului Transporturilor a fost realizat noul proiect de extindere a Portului Constanţa. Lucrarea de a fost încredinţată Întreprinderii de Construcţii Hidrotehnice (ICH) care în noiembrie 1967 a finalizat construirea digurilor de extindere a acvatoriului, lucrările de amenajare a platformelor, danelor şi cheurilor de operare continuând până în 1972.
Conform datelor actualizate, astăzi, Portul Constanţa, cea mai mare platformă comercială de tranzitare a mărfurilor de la Marea Neagră, se desfăşoară pe suprafaţa de 3.926 ha, din care 1.313 ha de teren şi 2.613 ha de apă, şi are o capacitate de manipulare a mărfurilor de peste 100 milioane tone pe an. Portul dispune de 156 dane (dintre care 140 operaţionale) cu adâncimi între 8 şi 19 metri, lungimea totală a cheurilor fiind de 29,83 km.
Din punct de vedere al infrastructurii, platforma portuară este deservită de 100 km de drumuri, 300 km de căi ferate şi 18 terminale specializate permiţând acostarea şi operarea tancurilor petroliere cu o capacitate de până la 165.000 dwt, a vrachierelor de până la 220.000 dwt şi a port-containerelor de până la 10.000 TEU, caracteristici tehnice cu cele oferite de cele mai importante porturi continentale şi internaţionale.
Sursa foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Conform celor mai recente date centralizate de CNAMP Constanţa, în port îşi desfăşoară activitatea 952 societăţi comerciale pentru care fuseseră eliberate peste 20.000 de legitimaţii individuale pentru accesul lucrătorilor în port.
Preşedintele asociaţiei patronale a operatorilor din port "Constanţa Port Business Association", ing. Viorel Panait, a declarat, pentru AGERPRES, că o năzuinţă comună a comunităţii de afaceri pe care o reprezintă are în vedere conectarea celui mai mare port de la Marea Neagră la căile de comunicaţii intermodale de pe continent, astfel încât să nu rămână în afara fluxurilor de mărfuri din lipsa legăturilor facile pe căile de transport rutier şi feroviar. El a subliniat că numai prin legături feroviare şi rutiere adecvate cu spaţiul central european îşi poate atinge portul potenţialul de tranzit de mărfuri de peste 100 de milioane de tone de mărfuri anual.
"Constanţa s-a dezvoltat ca port comercial odată încununând aspiraţiile României de independenţă naţională, statală şi economică. Înainte de 1878 Portul Constanţa era lipsit de importanţă pe harta marilor rute comerciale, fie ele şi din Marea Neagră, deoarece Imperiul Otoman, care stăpânea teritoriul actual al Dobrogei, era lipsit de interes să dezvolte un port comercial pentru mărfuri, la limita extremă a teritoriului său. Deschiderea şi afirmarea ca nod comercial modern şi important în tranzitul de mărfuri şi comerţul internaţional, a Portului Constanţa a coincis cu inaugurarea Podului Carol I, peste Dunăre, care a legat Dobrogea cu România şi cu rutele comerciale la care era conectată ţara şi care era, la vremea sa, cel mai modern din Europa. Ce altceva pot să spun, la un astfel de moment aniversar, decât că ar trebui ca acum ,la 110 ani de la inaugurare, Portul Constanţa să aibă, ca şi atunci, legături moderne cu Europa, pe uscat, ca şi atunci în epocă, pentru a-şi atinge potenţialul comercial", a declarat, pentru AGERPRES, Viorel Panait.
În 2018, CNAPM S. A. Constanţa a înregistrat o cifră de afaceri de 318.370.000 lei, profitul brut fiind de 99.316.00 lei, iar investiţiile realizate se ridicau la valoarea de 46.278.000 lei.
Datele economice din primele opt luni ale acestui anul indică un trafic total de mărfuri de 43.387.319 tone, în creştere cu 8,8 %, faţă de perioada similară din 2018, la finalul anului trecut fiind înregistrată o valoare de 61,30 milioane tone mărfuri operate. AGERPRES / (A - autor: Dan Mihăescu, editor: Marius Frăţilă, editor online: Ada Vîlceanu)
Citiţi şi:
DOCUMENTAR: 110 ani de la inaugurarea oficială a Portului Constanţa
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.
Alte știri din categorie
Ziua Albă a Universităților - educație financiară, inspirație și leadership pentru tânăra generație
Ziua Albă a Universităților, o inițiativă unică dedicată studenților și elevilor de liceu, va avea loc miercuri în clădirea Facultății de Management și Dezvoltare Rurală din cadrul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară. Aflat la cea de-a cincea ediție, evenimentul, desfășurat în edițiile precedente sub titulatu
Cea mai mare expoziție green din România se desfășoară la Romexpo, în perioada 9 - 11 aprilie
Cea mai mare expoziție green din România - Green Energy Expo & Romenvirotec - se desfășoară în perioada 9 - 11 aprilie, în incinta complexului expozițional Romexpo, la deschiderea oficială urmând să participe reprezentanți ai autorităților publice centrale, potrivit unui comunicat al organizatorilor, remis marți AGERPRES.
Românii au investit 719 milioane de lei în titluri de stat, prin subscrieri online pe Ghiseul.ro
Românii au investit 719 milioane de lei în titluri de stat, prin subscrieri online pe Ghiseul.ro, peste 35.000 de cetățeni folosind, într-o lună, platforma online pentru a cumpăra titlurile Tezaur, a anunțat ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. 'Tezaur la un click distanță. Românii au investit deja 719 milioane de lei în titlu
Lupu (Holstein.ro), despre febra aftoasă: Dacă vom avea 15 % dintre animale în ferme omorâte, pierderile vor depăși un miliard de euro
România va pierde peste un miliard de euro dacă vor trebui ucise 15% dintre efectivele de animale, în cazul în care febra aftoasă va pătrunde la noi în țară, a declarat, marți, directorul executiv al Asociației Crescătorilor de Vaci Holstein.ro, Ionuț Lupu. 'Dacă vom avea 15% dintre animalele care sunt în momentul de față &ici
Târg de Florii în curtea Ministerului Agriculturii, din 10 aprilie
Producători și procesatori care dețin atestate de produse tradiționale și produse obținute conform unei rețete consacrate, montane sau sunt înregistrați pe sisteme de calitate europene vor participa, începând de joi, 10 aprilie, până sâmbătă, 12 aprilie, la Târgul de Florii, care se va desfășura în curtea MADR. Evenime
Autoritățile statului, date în judecată pentru că nu iau măsurile necesare pentru prevenirea febrei aftoase
Pro Agro și crescătorii de bovine au dat în judecată Guvernul României, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), Ministerul de Interne, Ministerul Agriculturii și toate autoritățile care ar trebui să ia măsuri de prevenție în cazul febrei aftoase, pentru a impune instanța acțiunile necesare, dacă statul nu este cap
Stanciu (eMAG): Practicile incorecte ale companiilor chineze includ stabilirea de prețuri iluzorii și manipularea pieței
Președintele executiv al companiei eMAG, Iulian Stanciu, a acuzat, marți, la o dezbatere de specialitate, practicile anticoncurențiale ale companiilor și firmelor din afara Uniunii Europene, în special din China și Turcia, și a cerut asigurarea unor condiții de concurență echitabile și aplicarea eficientă a legislației. 'Conform unei analize, î
DISB2025/Bărgăoanu (SNSPA): Dezinformarea, propaganda și atacurile cibernetice fac parte din războiul pentru influență geopolitică
Dezinformarea, propaganda, campaniile de influență ostilă, atacurile cibernetice, informațiile cibernetice, recoltarea de date reprezintă tactici folosite în războiul pentru influență geopolitică, a declarat, marți, la Digital Innovation Summit Bucharest (DISB) 2025, Alina Bărgăoanu, decan la Universitatea Națională de Studii Politice și Administrație Publică (SNSPA).
Daraban (CCIR): România trebuie să își consolideze structura de securitate alături de partenerii europeni
România trebuie să își consolideze structura de securitate alături de partenerii europeni, prin creșterea investițiilor în industria de apărare, aceasta reprezentând nu numai o necesitate strategică, ci și o oportunitate economică semnificativă pentru companiile românești, susține președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCI
Peste jumătate dintre români, nevoiți să-și îmbunătățească competențele pentru a nu-și pierde locul de muncă(sondaj)
Peste jumătate dintre români au fost nevoiți să-și îmbunătățească competențele pentru a nu-și pierde locul de muncă sau pentru a putea avansa în carieră, conform unui sondaj realizat de platforma de recrutare Bestjobs. 'Mai exact, 58% dintre respondenți au declarat că au fost nevoiți să își îmbunătățească competențele de mai m
Alocațiile pentru copii, indemnizațiile și pensiile vor ajunge la beneficiari înainte de Paște
Alocațiile pentru copii, indemnizațiile, pensiile și toate celelalte drepturi sociale vor ajunge la beneficiari înainte de Sărbătorile Pascale, sumele urmând să fie virate până în 17 aprilie 2025, informează Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. Potrivit unei
ANRE consolidează mecanismul de furnizare de ultimă instanță pentru gaze naturale
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei consolidează mecanismul de furnizare de ultimă instanță pentru gaze naturale și transformă mecanismul temporar într-un sistem permanent prin care toți furnizorii de ultimă instanță vor prelua, prin rotație lunară, locurile de consum ale clienților rămași fără furnizor de gaze naturale.
DISB2025/Chirițoiu: Investițiile în infrastructură sunt active strategice în România
Investițiile în infrastructură sunt active strategice iar mecanismul care analizează implicațiile achiziției de active în România asupra securității naționale funcționează bine, a declarat, marți, la Digital Innovation Summit Bucharest (DISB) 2025, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. 'Investițiile în infrastructu
Grindeanu: La sfârșitul acestei săptămâni semnăm contractul pentru ultimul lot din Autostrada Transilvania
Contractul pentru ultimul și cel mai valoros lot din Autostrada Transilvania, cel de la Poarta Sălajului la Nușfalău, va fi semnat la sfârșitul acestei săptămâni, a anunțat, marți, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. 'La sfârșitul acestei săptămâni vom semna ultimul lot și cel mai valoros lot, ca și sumă, de pe Autostrada Tr
România, membră în Comisia de Statistică ONU pentru un nou mandat de 4 ani
România a obținut un nou mandat de membru în Comisia de Statistică ONU, cel mai prestigios for al statisticii globale, a anunțat marți Institutul Național de Statistică (INS). 'După un mandat activ al României în calitate de membru al Comisiei de Statistică ONU în perioada 2016-2019, la un interval de 6 ani, l