China inundă piața auto din Brazilia cu automobile electrice ieftine

Cea mai mare navă specializată în transportul de automobile, cu o suprafață comparabilă cu 20 de terenuri de fotbal, a terminat voiajul inaugural la finele lunii trecute, când a andocat în portul brazilian Itajai, însă nu toată lumea a salutat venirea navei, transmite Reuters.
BYD, cel mai mare producător chinez de automobile electrice și hibride, oferă brazilienilor posibilitatea de a cumpăra automobile ieftine pe o piață unde tranziția la automobile ecologice este încă într-o fază incipientă. Oficialii din industria auto braziliană și liderii de sindicat se tem că valul de autoturisme marca BYD și de la alți constructori chinezi va afecta producția locală de automobile și va duce la pierderea de locuri de muncă.
BYD a decis să recurgă la o flotă proprie de nave cargo pentru a-și accelera expansiunea peste hotare, iar Brazilia a devenit ținta principală, arată o analiză Reuters. Nava care a ajuns la finele lunii mai a fost a patra navă a constructorului auto chinez care a andocat în Brazilia în acest an, ceea ce duce numărul total de automobile BYD care au ajuns în Brazilia la 22.000 de vehicule.
BYD este doar unul dintr-un grup mai mare de producători chinezi care mizează pe Brazilia pentru creștere. Potrivit estimărilor principalei asociații a constructorilor de automobile din Brazilia, importurile de vehicule produse din China ar urma să crească cu aproape 40% în acest an, până la aproximativ 200.000, adică aproape 8% din numărul total de autoturisme înmatriculate în Brazilia.
În acest context, oficialii din industria auto braziliană și sindicatele avertizează că China profită de tarifele vamale reduse temporar de Brazilia pentru a-și majora exporturile, în loc să investească în construcția de uzine și crearea de locuri de muncă în Brazilia. De aceea, oficialii și sindicaliștii fac lobby pe lângă Guvernul brazilian să accelereze, cu un an, planul care vizează majorarea tarifelor braziliene la importurile de automobile electrice până la 35%, de la 10% în prezent, în loc să introducă treptat tarife mai mari.
'Țările din toată lumea au început să își închidă porțile în fața chinezilor, numai Brazilia nu face asta. China profită de asta', spune Aroaldo da Silva, lucrător la o uzină Mercedes-Benz și președintele IndustriALL Brasil, o confederație sindicală care regrupează șase sectoare industriale.
Brazilia este o destinație atragătoare grație pieței sale mari, a șasea cea mai mare piață auto din lume în funcție de volum, unde jucătorii existenți, precum Volkswagen, General Motors și Stellantis, construiesc de decenii autoturisme. Guvernul brazilian a introdus politici destinate să impulsioneze vânzările de automobile electrice și hibride iar BYD a profitat de asta.
În alte locuri, traiectoria de creștere a BYD este mult mai limitată, atât la nivel intern cât și peste hotare. Acasă, compania este implicată într-un război de prețuri agresiv în urma căruia a fost nevoit să taie prețurile pentru modelul entry-level Seagull până sub 10.000 de dolari, ceea ce i-a redus marjele de profit.
Peste hotare, guvernele au început să impună bariere vamale pentru autoturismele chineze, inclusiv o taxă de 45,3% în Europa și tarife de peste 100% în SUA, la care se adaugă un embargou pentru software-ul chinez în autoturisme.
Ministerul brazilian al Industriei a precizat pentru Reuters că o cerere venită de la Asociația industriei auto din Brazilia (ANFAVEA), și de la alte organizații, pentru a introduce mai repede tarifele mai mari, este analizată în prezent. 'Calendarul pentru reluarea treptată a tarifelor, împreună cu reducerea cotelor, a fost introdus pentru a permite companiilor să continue cu planurile lor de dezvoltare și să respecte maturitatea sectorului manufacturier din țară', a adăugat un purtător de cuvânt al ministerului.
În 2015, Brazilia a eliminat tarifele pentru constructorii de genul BYD, în ideea de a stimula adoptarea de vehicule electrice, dar anul trecut a reintrodus o taxă de 10% pentru vehiculele elecrtice, pentru a încuraja investițiile în industria auto locală. Aceste tarife sunt programate să fie majorate la fiecare șase luni, pentru a ajunge la 35% în 2026.
De asemenea, BYD și alte companii chineze profită și de o schemă din Brazilia care le permite să importe, fără taxe, automobile hibride în valoare de 169 de milioane de dolari, și automobile electrice pe baterie în valoare de 226 milioane de dolari, până în luna iulie 2025. Asta a stimulat accelerarea livrărilor de automobile pentru a profita la maximum de cotele fără tarife, până în momentul în care vor expira.
În anul 2023, oficialii guvernamentali din Brazilia au salutat planurile BYD de a prelua o fostă uzină Ford din statul Bahia, ca o modalitate pentru a crea locuri de muncă și a accelera tranziția verde a țării. Însă o anchetă cu privire la abuzurile la care sunt supuși muncitori ide pe șantierul uzinei a amânat momentul în care uzina va deveni complet funcțională, pentru luna decembrie 2026.
Un alt constructor auto chinez, GWM, a amânat cu mai mult de un an planurile sale de a începe să producă autoturisme la o fostă uzină Mercedes-Benz.
'Sprijinim venirea unor noi branduri în Brazilia pentru a produce, a promova sectorul de componente, a crea locuri de muncă și a aduce noi tehnologii. Însă în momentul în care un exces de importuri provoacă o diminuarea investițiilor în producția din Brazilia, asta ne îngrijorează', a declarat președintele ANFAVEA, Igor Calvet. AGERPRES/(AS-autor: Constantin Balaban, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
FMI trage un semnal de alarmă cu privire la stagnarea economiei zonei euro
Europa riscă să stagneze în absența unor măsuri urgente care să contracareze încetinirea creșterii economice, investițiile slabe și intensificarea amenințărilor geopolitice, a avertizat joi Fondul Monetar Internațional, transmite Bloomberg. Tensiunile comerciale și cererea scăzută sufocă economia, iar riscurile sunt orientate semnificativ în
Accesul la pământurile rare, prioritatea Uniunii Europene la summitul cu China
Liderii Uniunii Europene vor profita de un summit cu China luna viitoare pentru a obține un acces mai bun la materiile prime și mineralele critice rare din țara asiatică, au spus patru surse familiarizate cu planurile, în contextul în care cele două părți au de soluționat mai multe chestiuni legate de tarife, informează joi Reuters. De ani de zile,
Grevă generală vineri în transporturi în Italia, un protest față de creșterea decalajelor sociale și a cheltuielilor militare
Italia va trece vineri printr-o grevă generală de 24 de ore în sectorul transporturilor, în semn de protest față de salariile mici, nesiguranța locurilor de muncă și participarea Italiei la reînarmarea europeană, relatează joi agenția EFE. Protestul a fost convocat de principalele sindicate italiene, care denunță 'deteriorarea condițiilor
Rusia va continua să livreze petrol și gaze Ungariei, spune ministrul ungar al Afacerilor Externe
Livrările de petrol și gaze naturale rusești către Ungaria vor continua, a declarat joi ministrul ungar al Afacerilor Externe, Peter Szijjarto, cu prilejul unei vizite în Rusia, unde a avut discuții cu vicepremierul rus Alexander Novak precum și cu directori de top de la companiile Rosatom și Gazprom, transmite Reuters. Comisia Europeană a anunțat marți
UE s-a resemnat cu ideea unor tarife generalizate de 10% la bunurile exportate în SUA
Oficialii europeni sunt din ce în ce mai resemnați cu ideea că la baza oricărui acord comercial dintre SUA și Uniunea Europeană vor sta tarife vamale reciproce de 10%, au declarat pentru Reuters mai multe surse din apropierea negocierilor. Președintele Donald Trump a anunțat o gamă largă de tarife care se aplică partenerilor comerciali și vrea să reducă
Bill Gates, invitat de Parlamentul European la o dezbatere consacrată dezvoltării Sudului Global
Strasbourg - Trimisul special al AGERPRES, Tudor Martalogu, transmite: Președintele Fundației Gates, Bill Gates, va participa în 24 iunie, la Bruxelles, la o dezbatere în Parlamentul European privind inovarea și asistența pentru dezvoltare ca stimulente esențiale pentru ameliorarea standardelor și viață și sănătate în Sudul Global. Potrivit u
Eurodeputații cer mai multă coordonare în gestionarea rețelelor de electricitate europene
Strasbourg - Trimisul special al AGERPRES, Tudor Martalogu, transmite: Parlamentul European a votat joi o rezoluție ce include o serie de propuneri pentru modernizarea rețelelor de electricitate din Uniunea Europeană, pentru integrarea energiilor regenerabile și pentru încurajarea investițiilor în infrastructura în vederea creșterii capacității de tran
Kremlinul mizează pe coridorul cu India, indiferent de cum se încheie războiul dintre Israel și Iran
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat joi că Moscova se așteaptă să relanseze proiectele de construcție a coridorului logistic Nord - Sud ce ar urma să unească India și Rusia traversând Iranul, odată ce războiul dintre Iran și Israel se va încheia, indiferent de cum se va soluționa el, informează EFE. 'În or
UNCTAD: Declinul investițiilor globale ar putea să se agraveze din cauza tarifelor
Investițiile străine directe globale au scăzut în 2024, pentru al doilea an consecutiv, și există temeri că declinul din acest an ar putea fi și mai amplu, în contextul în care tensiunile comerciale afectează încrederea investitorilor, a anunțat Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD), într-un raport publicat joi, transm
România a avut printre cele mai mici prețuri din UE luate în calcul la cheltuielile de consum, în 2024
Nivelul prețurilor luate în calcul la cheltuielile pentru consumul gospodăriilor în Uniunea Europeană a variat semnificativ anul trecut în statele membre UE, cel mai scăzut nivel fiind în Bulgaria (60% din media UE), România (64%) și Polonia (72%), arată datele publicate joi de Oficiul de statistică al Uniunii Europene (Eurostat).
Eurostat: România, printre statele UE cu cele mai mari creșteri ale lucrărilor de construcții în aprilie
Lucrările de construcții au crescut cu 1,4% în Uniunea Europeană și cu 1,7% în zona euro, în aprilie, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un declin de 0,3% în UE și de 0,2% în zona euro, iar Ungaria, Spania, Slovenia, Portugalia și România au fost țările membre cu cel mai puternic avans pe acest segment,
Rusia este în pragul recesiunii (ministrul Economiei)
Rusia este pe punctul de a intra în recesiune, a avertizat joi ministrul Economiei, Maxim Reshetnikov, la Forumul Economic de la Sankt Petersburg, transmite Reuters. Luna aceasta, Banca Centrală a Rusiei (NBR) a redus dobânzile de la 21% la 20%, pentru prima dată din 2022, după ce în ultimele luni companiile s-au plâns
BCE: Creditele ipotecare vor afecta consumul până în 2030
Majorarea plăților pentru creditele ipotecare va afecta consumul în zona euro încă cinci ani, în pofida reducerii dobânzilor de către Banca Centrală Europeană, arată rezultatele unui studiu efectuat de BCE, transmite Reuters. Din iunie 2024, BCE a redus de opt ori dobânzile, dar a indicat o pauză în relaxare
VIDEO/SUA: Fed menține dobânda de referință, Trump îl critică pe Powell
Rezerva Federală a SUA (Fed) a menținut miercuri, fără surprize, nivelul dobânzii neschimbat pentru a patra oară consecutiv, un statu-quo prelungit care crește frustrarea președintelui Donald Trump față de aceasta, notează AFP. Într-o decizie larg așteptată de piețe, Fed a menținut dobânda într-un interval cuprins &icir