Comisia anunță măsuri pentru stimularea competitivității industriei auto europene pe plan mondial

Comisia Europeană a prezentat miercuri un plan de acțiuni prin care pune la dispoziție 1,8 miliarde de euro pentru a crea un lanț de aprovizionare sigur și competitiv pentru materiile prime pentru baterii, care va contribui la sprijinirea creșterii industriei europene a autovehiculelor, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Sectorul european al autovehiculelor se află într-un moment critic de cotitură, provocat de schimbările tehnologice rapide și de creșterea concurenței. Pentru a face față schimbărilor viitoare, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a lansat în ianuarie un dialog strategic privind viitorul industriei europene a autovehiculelor, un proces de colaborare și favorabil incluziunii menit să abordeze cele mai presante provocări ale sectorului. În acest context, Comisia a prezentat miercuri un plan de acțiune, care se bazează pe dialogul strategic.
'Există atât de mult potențial neexploatat pe piața mondială în ceea ce privește inovarea și soluțiile curate. Vreau ca industria noastră europeană a autovehiculelor să preia conducerea. Vom promova producția internă pentru a evita dependențele strategice, în special pentru producția de baterii. Ne vom respecta obiectivele convenite în materie de emisii, dar cu o abordare pragmatică și flexibilă. Obiectivul nostru comun este o industrie a autovehiculelor durabilă, competitivă și inovatoare în Europa, care să aducă beneficii cetățenilor noștri, economiei noastre și mediului nostru', a declarat Ursula von der Leyen, citată în comunicat.
Întreprinderile din sectorul autovehiculelor din UE rămân în urmă în ceea ce privește tehnologiile-cheie. Pentru a ajuta industria să devină lider în tranziția către vehicule bazate pe IA, conectate și automatizate, planul de acțiune prezintă o schimbare a treptelor de viteză. O alianță europeană dedicată vehiculelor conectate și autonome va reuni părțile interesate din sectorul autovehiculelor din Europa pentru a modela dezvoltarea vehiculelor de nouă generație și pentru a contribui la dezvoltarea software-ului comun și a hardware-ului digital necesar pentru a aduce această tehnologie la viață. Bancurile de testare la scară largă și 'spațiile de testare' de reglementare vor oferi inovatorilor libertatea de a-și testa și perfecționa tehnologiile pentru vehiculele autonome. Comisia va dezvolta în continuare cadrul de reglementare pentru vehiculele autonome. Aceste acțiuni vor fi sprijinite prin investiții comune public-privat în valoare de aproximativ un miliard de euro sprijinite de programul Orizont Europa în perioada 2025-2027.
Planul de acțiune este însoțit de Comunicarea privind decarbonizarea flotelor întreprinderilor, care evidențiază exemple de bune practici și încurajează statele membre să ia măsuri suplimentare pentru flotele întreprinderilor ecologice, care reprezintă aproximativ 60% din înmatriculările de autoturisme noi.
Comisia a luat act de cererea clară de mai multă flexibilitate în ceea ce privește obiectivele privind emisiile de CO2 și se angajează să abordeze această chestiune într-un mod echilibrat și echitabil. Comisia va propune luna aceasta o modificare specifică a Regulamentului privind standardele în materie de CO2 pentru autoturisme și camionete. Amendamentul, dacă va fi adoptat, ar permite producătorilor de autoturisme să își îndeplinească obiectivele de conformitate prin calcularea unei medii a performanței lor pe o perioadă de trei ani (2025-2027), permițându-le să compenseze orice deficit într-un an sau doi cu realizări excedentare în celălalt an (ceilalți ani), menținând în același timp nivelul general de ambiție în ceea ce privește obiectivele pentru 2025. De asemenea, Executivul comunitar va accelera lucrările de pregătire a revizuirii prevăzute a Regulamentului privind standardele în materie de CO2 pentru autoturisme și camionete.
În paralel, Comisia lucrează la modalități de stimulare a cererii de vehicule europene cu emisii zero. Planul de acțiune include măsuri care vor oferi stimulente pentru trecerea la vehicule cu emisii zero și vor consolida încrederea consumatorilor prin măsuri concrete, cum ar fi îmbunătățirea sănătății bateriilor și a posibilității de reparare a acestora.
Executivul comunitar va colabora în mod activ cu statele membre pentru a optimiza aceste sisteme de stimulente pentru consumatori.
Potrivit comunicatului, este esențial ca Europa să realizeze o producție de celule a UE competitivă din punctul de vedere al costurilor, care să acopere o mare parte din aprovizionarea cu baterii și să genereze valoare adăugată europeană de-a lungul lanțului de aprovizionare. Comisia va sprijini în continuare industria bateriilor din UE și o va ajuta să mențină o bază de producție europeană puternică, cu finanțare din Fondul pentru inovare. Comisia va analiza, de asemenea, sprijinul direct pentru producție acordat întreprinderilor producătoare de baterii și criteriile nelegate de preț pentru componente, cum ar fi cerințele în materie de reziliență.
Pentru a ajuta sectorul autovehiculelor din UE să abordeze provocările legate de deficitul de competențe, de necorelarea competențelor și de îmbătrânirea forței de muncă, Observatorul european pentru o tranziție echitabilă, astfel cum a fost lansat prin Pactul industrial curat, va elabora și va colecta date pentru a contribui la identificarea viitoarelor 'puncte fierbinți' preconizate în ceea ce privește dislocările locurilor de muncă și lacunele în materie de competențe. Comisia va extinde sprijinul acordat prin Fondul european de ajustare la globalizare pentru lucrătorii disponibilizați (FEG) pentru a-l face mai rapid și mai amplu, permițând întreprinderilor să declanșeze acțiuni de sprijin și sprijinind lucrătorii amenințați de disponibilizare imediată.
În plus, Executivul comunitar va colabora cu partenerii sociali și cu statele membre pentru a majora finanțarea din Fondul social european Plus (FSE+) pentru sectorul autovehiculelor, sprijinind lucrătorii care doresc să se recalifice și să caute noi oportunități de angajare. De asemenea, Comisia va utiliza evaluarea la jumătatea perioadei a FSE+ pentru a stimula statele membre să reprogrameze mai multe fonduri pentru sectorul autovehiculelor. În plus, astfel cum s-a anunțat în Pactul privind competențele, Comisia va propune o inițiativă consolidată pentru a sprijini lucrătorii din sectoare strategice precum industria autovehiculelor, concentrându-se asupra programelor de perfecționare și recalificare.
Pentru a spori reziliența industriei autovehiculelor din UE la concurența acerbă din străinătate, Comisia va asigura condiții de concurență echitabile prin utilizarea instrumentelor de apărare comercială, cum ar fi măsurile antisubvenție, pentru a proteja întreprinderile europene de concurența neloială. În același timp, negocierile cu țările partenere vor continua, pentru a spori accesul pe piață și oportunitățile de aprovizionare pentru industria autovehiculelor.
În plus, Executivul comunitar va propune măsuri pentru a se asigura că investițiile străine în sectorul autovehiculelor din UE contribuie la competitivitatea pe termen lung a industriei, depunând în același timp eforturi pentru a reduce sarcina administrativă asupra producătorilor auto europeni prin simplificarea reglementărilor. AGERPRES/(AS - redactor: Mihaela Dicu, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Luis de Guindos (BCE): Războiul comercial, volatilitatea de pe piețe și datoria ridicată sunt principale riscuri în zona euro
Un război comercial global, volatilitatea de pe piețele financiare și nivelul ridicat al datoriilor sunt cele trei riscuri cheie cu care se confruntă economia zonei euro, a apreciat vicepreședintele Băncii Centrale Europene, Luis de Guindos, în avanpremiera viitorului raport BCE privind stabilitatea financiară, transmite Reuters. Conform datelor Eurostat
BCE speră ca până la începutul anului viitor să existe un acord politic privind euro digital
Banca Centrală Europeană (BCE) speră ca până la începutul anului viitor să dispună de toate deciziile politice pentru a emite euro digital și apoi va avea nevoie de doi-trei ani pentru lansarea monedei, a declarat joi Piero Cipollone, membru în boardul executiv al BCE, în cadrul unei conferințe, transmite Reuters. BCE l
Eurostat: Emisiile de gaze cu efect de seră generate de economia UE au crescut cu 2,2% în trimestrul patru din 2024
Emisiile de gaze cu efect de seră (GHG) generate de activitățile economice ale unităților rezidente din Uniunea Europeană s-au situat în trimestrul patru din 2024 la 897 milioane tone echivalent CO2, o creștere de 2,2% față de perioada similară din 2023 (878 milioane tone echivalent CO2), arată datele publicate joi de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
Eurostat: Bulgaria, România și Danemarca, cel mai sever declin din UE al producției industriale, în martie
Producția industrială a crescut cu 3,6% în zona euro și cu 2,7% în Uniunea Europeană în martie, comparativ cu perioada similară din 2024, iar Bulgaria, România și Danemarca sunt țările care au înregistrat cel mai sever declin, arată datele publicate joi de Oficiul European de Statistică (Eurostat). În r&acir
Eurostat: Economia zonei euro și cea a Uniunii Europene au înregistrat o creștere de 0,3% în primul trimestru
Economia zonei euro și cea a Uniunii Europene au înregistrat o creștere de 0,3% în primul trimestru din 2025, comparativ cu precedentele trei luni, când s-a înregistrat un avans de 0,2% în zona euro și de 0,4% în UE, arată datele publicate joi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). În r&acir
Investițiile străine directe în Europa, la cel mai redus nivel din ultimii nouă ani
Investițiile străine directe (FDI) în Europa au scăzut în 2024 pentru al doilea an consecutiv, ajungând la cel mai redus nivel din ultimii nouă ani, arată un studiul al EY, una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, transmite Reuters. Anul trecut, investițiile străine directe în Europa au s
Comisia Europeană ar trebui să ia măsuri contra comisioanelor percepute de Visa și Mastercard (retailerii europeni)
Cei mai mari retaileri europeni, inclusiv online, au solicitat Comisiei Europene (CE) să țină sub control comisioanele percepute de Visa și Mastercard, considerate ridicate, spunând că afectează competitivitatea blocului comunitar și limitează activitatea firmelor rivale, transmite Reuters. Sistemele de plăți străine Visa și Mastercard d
SUA: Livrările de smartphone-uri au crescut cu 30% în martie, pe fondul temerilor legate de taxele vamale
Livrările de smartphone-uri în SUA au crescut cu 30% în martie, producători ca Apple, Samsung și Motorola grăbindu-se să aducă mai multe dispozitive în țară, în anticiparea unor taxe vamale semnificative, arată datele publicate miercuri de compania de cercetare a pieței Counterpoint Research, transmite Reuters. În
BTA: În 2024,Bulgaria a avut al doilea cel mai mare număr de ore lucrate într-o săptămână din UE
În 2024, Bulgaria a avut al doilea cel mai mare număr de ore lucrate într-o săptămână din Uniunea Europeană, cu o medie de 39, după Grecia (39,8 ore), a anunțat miercuri Eurostat. Pe locurile trei și patru se află Polonia (38,9 ore) și România (38,8 ore). În Bulgaria, numărul de ore lucrate în
OPEC se așteaptă în 2025 la o creștere mai lentă a furnizării de petrol din partea rivalilor
Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) și-a înrăutățit estimările privind creșterea furnizării de petrol din SUA și alți producători din afara OPEC+ în acest an, și a anunțat că se așteaptă la cheltuieli de capital mai scăzute în urma declinului cotațiilor țițeiului, transmite Reuters. Livrările din țările din afar
Baidu vrea să-și extindă serviciile de robotaxi în Europa
Baidu Inc intenționează să testeze și în cele din urmă să lanseze Apollo Go, un serviciu autonom de ride-hailing (de împărțire a călătoriilor) în Europa și Turcia, alăturându-se unui număr în creștere de companii chineze din domeniul tehnologiei de conducere autonomă care se extins pe plan global, transmite Bloomberg.
Comisia Europeană simplifică politica agricolă comună pentru a sprijini fermierii și a spori competitivitatea
Comisia Europeană (CE) a lansat miercuri un pachet amplu de măsuri care vizează sarcina administrativă, controalele, punerea în aplicare, răspunsul în situații de criză și nevoile de investiții ale sectorului, pentru a simplifica politica agricolă comună (PAC) și a stimula competitivitatea fermierilor, se arată într-un comunicat al Executivului comu
Acționarii Holcim au aprobat scindarea diviziei din America de Nord
Acționarii producătorului elvețian de ciment Holcim au aprobat miercuri separarea și scindarea diviziei care regrupează afacerile Holcim din America de Nord, într-o tranzacție menită să profite de pe urma majorării cheltuielilor cu construcțiile în SUA, transmite Reuters. Aproape toți acționarii (99,75%) au votat pentru separare, u
Eurostat: Românii sunt printre europenii cu cel mai mare număr de ore lucrate săptămânal
Durata obișnuită a programului de lucru săptămânal al persoanelor cu vârsta cuprinsă între 20 și 64 de ani din Uniunea Europeană a fost în medie de 36 de ore, anul trecut, în scădere de la 37 de ore în 2014, arată datele publicate miercuri de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Sunt incluse atât persoanele c
Rho Motion: Vânzările globale de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut în aprilie, în pofida tensiunilor comerciale
Vânzările globale de vehicule electrice (EV) și hibride plug-in au înregistrat un avans anual de 29% în aprilie, cu o creștere stabilă în China și Europa, în pofida tensiunilor comerciale, în timp ce în America de Nord, afectată de politicile președintelui SUA, a fost raportat primul declin începând din septembrie 2024, a