Industria auto din UE solicită retragerea amenzilor pentru exces de emisii de CO2, în 2025

Industria auto europeană consideră că tranziția către vehicule verzi este ireversibilă, dar solicită Executivului comunitar mai multă flexibilitate și retragerea amenzilor pentru excesul de emisii de CO2, prevăzute pentru 2025, pentru a putea rămâne pe drumul cel bun fără a afecta competitivitatea sectorului, relatează agenția EFE.
'Nu este vorba despre schimbarea destinației, ci despre ajustarea modului în care ajungem acolo', a declarat, marți, directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la o întâlnire cu presa, la care au participat și alți experți din industria auto, ce reprezintă în jur de 7% din PIB-ul UE și care se confruntă cu mari turbulențe.
Producătorii auto se află în plină negociere cu Executivul comunitar pentru a adapta exigențele climatice la o realitate mai puțin optimistă pentru vehiculele electrice decât atunci când au fost aprobate obiectivele, fiind într-un 'dialog strategic' care va clarifica un plan de acțiune pentru industria auto, pe care Comisia Europeană îl va prezenta pe 5 martie.
Acest exercițiu de revizuire a foii de parcurs este supravegheat direct de președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, și, în acest context, producătorii se vor întâlni miercuri cu comisarul pentru Climă, Wopke Hoekstra, joi cu vicepreședinta CE pentru locuri de muncă, Roxana Mînzatu, și săptămâna viitoare cu omologul pentru suveranitatea tehnologică, Henna Virkkunen.
Obiectivul acestui dialog este recuperarea competitivității producătorilor europeni, în contextul în care electrificarea parcului auto avansează într-un ritm mai lent decât se estimase și, în 2024, vânzările de mașini electrice în UE au scăzut cu 5,9% comparativ cu anul anterior.
Industria reclamă faptul că nu a fost dezvoltat ecosistemul necesar pentru impulsionarea producției de baterii în UE, că nu sunt suficiente puncte de încărcare, nici stimulente fiscale la achiziția de autovehicule curate și nici un avantaj clar al prețului la încărcarea cu electricitate autogenerată în loc de a cumpăra benzină.
Producătorii semnalează că electrificarea trebuie să rămână, dar cer o ajustare a planurilor pentru ca această transformare să funcționeze.
Amenzi în 2025
Legislația comunitară cere ca în 2025 flotele vândute să emită cu 15% mai puțin CO2, comparativ cu 2021, țintă care va ajunge la 55% în 2030 și la 100% în 2035, motiv pentru care problema cea mai presantă pentru producători sunt amenzile pe care vor trebui să le plătească dacă nu îndeplinesc ținta în 2025.
Constructorii de autovehicule nu atacă, încă, data cheie, 2035, pentru că înțeleg că aceasta poate fi abordată mai târziu, dacă va fi necesar, ci deocamdată se limitează la a cere planuri realiste pe termen scurt, mediu și lung.
Aceste amenzi ar fi în jur de 15 miliarde de euro, potrivit producătorilor, și, dacă nu va exista o scutire pe termen scurt, atât pentru autoturisme cât și pentru camionete, aceste resurse vor fi deturnate de la investițiile în tehnologii curate.
De asemenea, aceștia sugerează că, în plus față de soluții precum plata de amenzi sau reducerea producției (ceea ce va implica și venituri mai mici și locuri de muncă mai puține), ar trebui căutate alte formule, precum cele aplicate de Marea Britanie sau Coreea, care stabilesc obiective pe ani, dar permit să fie atinse în perioade de trei ani, în loc de anual.
Totodată, ei semnalează că problema nu sunt amenzile în sine, care nu ar reprezenta o mare lovitură financiară în 2025, deoarece producătorii vor acoperi aceste costuri suplimentare pe plan intern, de exemplu prin reducerea producției și a numărului de angajați. Constructorii auto susțin că marele obstacol este dat de incertitudinea de reglementare și de impactul acesteia asupra deciziilor de investiții, dat fiind faptul că vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 25% în perioada martie-octombrie 2024, o reducere similară celei din timpul pandemiei.
Tensiuni comerciale
Producătorii auto reamintesc și faptul că Europa depinde de alte piețe, în special de China, pentru a se aproviziona cu diverse componente și cu materii prime esențiale pentru un vehicul electric.
În acest sens, producătorii europeni de autovehicule nu vor un război al taxelor între Europa și China, căreia Comisiei Europeană a decis să îi aplice tarife vamale de până la 35%, considerând că Beijingul subvenționează ilegal producătorii săi, ceea ce a dus la un răspuns tarifar din partea gigantului asiatic împotriva Mercedes și, în măsură mai mică, a BMW.
Totodată, nu vor nici un război comercial între blocul comunitar și Statele Unite ale Americii. Recunosc că nu există un răspuns ușor, dar producătorii subliniază că industria auto din Uniunea Europeană este singura cu adevărat globală, care vinde pe toate piețele lumii și susțin că tarifele le-ar aduce daune.
Cote minime de autovehicule curate
Una dintre propunerile care au stârnit interes în cadrul Comisiei Europene este introducerea de cote minime obligatorii de autovehicule verzi în flotele corporațiilor, care să reprezinte aproximativ 40% din mașinile noi vândute în UE.
Însă, producătorii avertizează că acest concept ar putea fi o sabie cu două tăișuri. Companiile și-ar putea înnoi flotele cu frecvență mai scăzută, de exemplu dacă infrastructura de încărcare nu este suficientă, ceea ce va determina ca parcul auto să fie tot mai vechi și mai puțin eficient față de mașinile cu combustie mai moderne și, prin urmare, cu emisii mai reduse de dioxid de carbon. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
România trebuie să limiteze creșterea cheltuielilor la 2,8%, în acest an, și la 2,6% anul următor (CE)
Consiliul Uniunii Europene a publicat luni o recomandare conform căreia, pentru a ieși din procedura de deficit excesiv, România trebuie să se asigure că ritmul de creștere a cheltuielilor nu depășește 2,8% în 2025 și 2,6% în 2026 și a stabilit data limită de 15 octombrie pentru ca țara să adopte acțiuni efective și să prezinte măsurile necesare pen
Italia a înghețat active ale oligarhilor ruși în valoare de 2,3 miliarde de euro
Italia a înghețat active, în valoare de aproximativ 2,3 miliarde de euro (2,6 miliarde de dolari), aparținând oligarhilor ruși, de la debutul invaziei rusești în Ucraina și până în prezent, arată datele furnizate de autoritățile italiene, conform cărora cele mai recente decizii de punere sub sechestru au fost puse în aplicare
Companiile spaniole de utilități dau vina pe operatorul de rețea pentru blackout-ul din aprilie
Asociația companiilor spaniole de utilități - Aelec - a dat vina luni pe planificarea precară a operatorului de rețea REE (Red Eléctrica Espanola) pentru pana masivă de curent care a afectat Spania și Portugalia în 28 aprilie, respingând afirmațiile anterioare ale REE, conform cărora responsabile pentru blackout ar fi fost centralele electrice, tra
Comisia Europeană invită cetățenii, călătorii și operatorii de turism să modeleze turismul durabil în UE
Comisia Europeană solicită opiniile cetățenilor, ale călătorilor și ale operatorilor de turism cu privire la viitoarea strategie a UE privind turismul durabil, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar. Noua strategie se va concentra pe crearea unei experiențe turistice mai durabile în Europa, aceasta însemnâ
UE își consolidează securitatea cibernetică cu ajutorul criptografiei post-cuantice
Statele membre ale UE, sprijinite de Comisie, au publicat o foaie de parcurs și un calendar pentru a începe să utilizeze o formă mai complexă de securitate cibernetică, așa-numita criptografie post-cuantică, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar. ''Pe măsură ce intrăm în era cuantică, criptografia post-
Activitatea economică în zona euro, afectată de taxele vamale americane și conflictele militare (S&P Global)
Activitatea economică în zona euro a stagnat în iunie, pentru a doua lună consecutiv, în condițiile în care politica comercială imprevizibilă a SUA și conflictele geopolitice au sporit incertitudinile cu care se confruntă companiile, arată rezultatele unui sondaj S&P Global publicat luni, transmit Reuters și Bloomberg.
Europa: Cotațiile la gaze au ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimele trei luni
Prețurile de referință la gazele naturale din Europa au crescut semnificativ luni, după escaladarea conflictului din Orientul Mijlociu, care sporește temerile privind perturbarea aprovizionării cu petrol, transmite DPA. La hub-ul de gaze TTF de la Amsterdam, unde se stabilesc prețurile de referință în Europa, cotațiile futures la gaze na
Kristalina Georgieva (FMI): Atacurile SUA asupra Iranului ar putea afecta creșterea economiei mondiale
Atacarea de către SUA a instalațiilor iraniene de îmbogățire a uraniului ar putea afecta creșterea economiei mondiale, a avertizat directorul general al Fondului Monetar Internațional, Kristalina Georgieva, într-un interviu acordat Bloomberg TV, informează site-ul uk.finance.yahoo.com. FMI urmărește cu atenție evoluția prețurilor l
Piețele bursiere din Europa le-au depășit pe cele din SUA în primul semestru din 2025
Pentru prima dată în ultimii ani, piețele bursiere europene le-au depășit pe cele din SUA în primul semestru din 2025, o schimbare pe care analiștii o atribuie în mare măsură temerilor privind efectele politicilor comerciale ale președintelui Donald Trump și impredictibilității decizionale, transmite DPA. Conform economiștilo
Rusia este pregătită să aprovizioneze Mexicul cu gaze naturale lichefiate
Moscova este pregătită să furnizeze Mexicului gaze naturale lichefiate (GNL) și să facă schimb de tehnologii în domeniul energiei, a anunțat pe platforma X Ambasada Rusiei în Mexic, transmite Reuters. 'Suntem pregătiți să lucrăm cu Mexicul. Avem tehnologii GNL foarte bune și suntem pregătiți să facem schimb de tehnologii și să
Mario Centeno (BCE): Sunt necesare noi măsuri de stimulare în zona euro
Economia zonei euro este slabă și are nevoie de 'noi măsuri de stimulare' din partea Băncii Centrale Europene, a afirmat Mario Centeno, membru al Consiliului guvernatorilor BCE, transmite Reuters. Din iunie 2024, BCE a redus de opt ori dobânzile, pentru a sprijini redresarea zonei euro, dar a indicat o pauză în relaxarea po
Cotațiile la țiței au crescut semnificativ, după ce SUA au atacat instalațiile iraniene de îmbogățire a uraniului
Cotațiile la țiței au urcat luni la cel mai ridicat nivel din ianuarie, după escaladarea situației din Orientul Mijlociu, care sporește temerile privind perturbarea aprovizionării cu petrol, transmite Reuters. La bursa ICE Futures, cotația barilului de petrol Brent din Marea Nordului a urcat cu aproape 2% la 5:03 GMT, ajungând la 78,53 d
UniCredit a integrat divizia de asigurări de viață
UniCredit SpA, a anunțat internalizarea afacerii sale de asigurări de viață și va aplica pentru statutul de conglomerat financiar, care permite băncilor cu divizii de asigurări să beneficieze de reglementări favorabile de capital cunoscute sub numele de ''compromisul danez'', transmite Reuters. Sub conducerea directorului gener
ArcelorMittal și-a vândut oțelăria și mina de minereu de fier din Bosnia-Herțegovina
ArcelorMittal, al doilea mare producător mondial de oțel, a semnat vineri un acord privind vânzarea operațiunilor sale din Bosnia-Herțegovina, care includ o oțelărie și o mină de minereu de fier, către grupul local Pavgord, informează Reuters. ArcelorMittal, care are activități și în România, deține o oțelărie în orașul Zenica, în
Stellantis analizează mai multe opțiuni pentru marca Maserati, inclusiv vânzarea
Grupul auto Stellantis analizează o posibilă vânzare a producătorului de automobile de lux Maserati, aceasta fiind doar una dintre opțiunile analizate de grupul care vrea să își restructureze un portofoliu care conține nu mai puțin de 14 mărci, au declarat pentru Reuters două surse din apropierea acestui dosar. Discuțiile cu privire la viitorul Mas