logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Industria auto din UE solicită retragerea amenzilor pentru exces de emisii de CO2, în 2025

Imagine din galeria Agerpres

Industria auto europeană consideră că tranziția către vehicule verzi este ireversibilă, dar solicită Executivului comunitar mai multă flexibilitate și retragerea amenzilor pentru excesul de emisii de CO2, prevăzute pentru 2025, pentru a putea rămâne pe drumul cel bun fără a afecta competitivitatea sectorului, relatează agenția EFE.

'Nu este vorba despre schimbarea destinației, ci despre ajustarea modului în care ajungem acolo', a declarat, marți, directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la o întâlnire cu presa, la care au participat și alți experți din industria auto, ce reprezintă în jur de 7% din PIB-ul UE și care se confruntă cu mari turbulențe.

Producătorii auto se află în plină negociere cu Executivul comunitar pentru a adapta exigențele climatice la o realitate mai puțin optimistă pentru vehiculele electrice decât atunci când au fost aprobate obiectivele, fiind într-un 'dialog strategic' care va clarifica un plan de acțiune pentru industria auto, pe care Comisia Europeană îl va prezenta pe 5 martie.

Acest exercițiu de revizuire a foii de parcurs este supravegheat direct de președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, și, în acest context, producătorii se vor întâlni miercuri cu comisarul pentru Climă, Wopke Hoekstra, joi cu vicepreședinta CE pentru locuri de muncă, Roxana Mînzatu, și săptămâna viitoare cu omologul pentru suveranitatea tehnologică, Henna Virkkunen.

Obiectivul acestui dialog este recuperarea competitivității producătorilor europeni, în contextul în care electrificarea parcului auto avansează într-un ritm mai lent decât se estimase și, în 2024, vânzările de mașini electrice în UE au scăzut cu 5,9% comparativ cu anul anterior.

Industria reclamă faptul că nu a fost dezvoltat ecosistemul necesar pentru impulsionarea producției de baterii în UE, că nu sunt suficiente puncte de încărcare, nici stimulente fiscale la achiziția de autovehicule curate și nici un avantaj clar al prețului la încărcarea cu electricitate autogenerată în loc de a cumpăra benzină.

Producătorii semnalează că electrificarea trebuie să rămână, dar cer o ajustare a planurilor pentru ca această transformare să funcționeze.

Amenzi în 2025

Legislația comunitară cere ca în 2025 flotele vândute să emită cu 15% mai puțin CO2, comparativ cu 2021, țintă care va ajunge la 55% în 2030 și la 100% în 2035, motiv pentru care problema cea mai presantă pentru producători sunt amenzile pe care vor trebui să le plătească dacă nu îndeplinesc ținta în 2025.

Constructorii de autovehicule nu atacă, încă, data cheie, 2035, pentru că înțeleg că aceasta poate fi abordată mai târziu, dacă va fi necesar, ci deocamdată se limitează la a cere planuri realiste pe termen scurt, mediu și lung.

Aceste amenzi ar fi în jur de 15 miliarde de euro, potrivit producătorilor, și, dacă nu va exista o scutire pe termen scurt, atât pentru autoturisme cât și pentru camionete, aceste resurse vor fi deturnate de la investițiile în tehnologii curate.

De asemenea, aceștia sugerează că, în plus față de soluții precum plata de amenzi sau reducerea producției (ceea ce va implica și venituri mai mici și locuri de muncă mai puține), ar trebui căutate alte formule, precum cele aplicate de Marea Britanie sau Coreea, care stabilesc obiective pe ani, dar permit să fie atinse în perioade de trei ani, în loc de anual.

Totodată, ei semnalează că problema nu sunt amenzile în sine, care nu ar reprezenta o mare lovitură financiară în 2025, deoarece producătorii vor acoperi aceste costuri suplimentare pe plan intern, de exemplu prin reducerea producției și a numărului de angajați. Constructorii auto susțin că marele obstacol este dat de incertitudinea de reglementare și de impactul acesteia asupra deciziilor de investiții, dat fiind faptul că vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 25% în perioada martie-octombrie 2024, o reducere similară celei din timpul pandemiei.

Tensiuni comerciale

Producătorii auto reamintesc și faptul că Europa depinde de alte piețe, în special de China, pentru a se aproviziona cu diverse componente și cu materii prime esențiale pentru un vehicul electric.

În acest sens, producătorii europeni de autovehicule nu vor un război al taxelor între Europa și China, căreia Comisiei Europeană a decis să îi aplice tarife vamale de până la 35%, considerând că Beijingul subvenționează ilegal producătorii săi, ceea ce a dus la un răspuns tarifar din partea gigantului asiatic împotriva Mercedes și, în măsură mai mică, a BMW.

Totodată, nu vor nici un război comercial între blocul comunitar și Statele Unite ale Americii. Recunosc că nu există un răspuns ușor, dar producătorii subliniază că industria auto din Uniunea Europeană este singura cu adevărat globală, care vinde pe toate piețele lumii și susțin că tarifele le-ar aduce daune.

Cote minime de autovehicule curate

Una dintre propunerile care au stârnit interes în cadrul Comisiei Europene este introducerea de cote minime obligatorii de autovehicule verzi în flotele corporațiilor, care să reprezinte aproximativ 40% din mașinile noi vândute în UE.

Însă, producătorii avertizează că acest concept ar putea fi o sabie cu două tăișuri. Companiile și-ar putea înnoi flotele cu frecvență mai scăzută, de exemplu dacă infrastructura de încărcare nu este suficientă, ceea ce va determina ca parcul auto să fie tot mai vechi și mai puțin eficient față de mașinile cu combustie mai moderne și, prin urmare, cu emisii mai reduse de dioxid de carbon. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Anda Badea)

Afisari: 88

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic Extern 11-02-2025 19:06

Cafeaua s-a mai ieftinit dar se tranzacționează în continuare peste pragul de patru dolari livra

Cotațiile futures la cafea au înregistrat marți cel mai puternic declin din ultimele două luni, aceasta după ce în cursul ședinței de tranzacționare au atins un nou maxim istoric, în condițiile în care piața continuă să fie dominată de îngrijorările cu privire la situația aprovizionării, transmite Bloomberg. La bursa de la New Yor

Economic Extern 11-02-2025 17:36

OpenAI 'nu este de vânzare', spune unul dintre directori, după oferta de preluare lansată de Musk

Compania americană OpenAI, al cărui instrument conversațional ChatGPT a marcat apariția AI generative în rândul publicului larg în 2022, 'nu este de vânzare', a afirmat marți unul dintre directorii companiei, la câteva ore după ce miliardarul Elon Musk a lansat o ofertă de preluare cu o valoare de 97,4 miliarde de dolari, informează AFP.

Economic Extern 11-02-2025 16:17

BTA: 75% dintre avioanele care au decolat în luna ianuarie de pe aeroportul din Sofia au alimentat cu combustibil sustenabil

În luna ianuarie 2025, aeroportul internațional din Sofia a utilizat o cantitate de 11.369 de tone de carburant de avion de tip Jet A1, amestecat cu 2% combustibil sustenabil pentru aviație, pentru a alimenta 1.894 de avioane sau aproximativ 75% dintre toate avioanele care au decolat de pe acest aeroport, a informat luni firma SOF Connect, concesionarul aeroportului di

Economic Extern 11-02-2025 15:54

Fitch se alătură Moody's și avertizează că ratingul Băncii Mondiale este în pericol dacă Trump retrage sprijinul

Fitch a devenit marți a doua mare agenție de evaluare, după rivala Moody's, care avertizează că ar putea retrage ratingul de tip 'AAA' atribuit Băncii Mondiale și altor instituții financiare multilaterale, dacă SUA își retrag sprijinul pentru aceste instituții, informează Reuters. Săptămâna trecută, Trump a semnat un ordin executiv viz&

Economic Extern 11-02-2025 15:22

Rezervele de aur din băncile rusești s-au redus la jumătate în 2024

Rezervele de aur deținute de băncile rusești s-au redus la jumătate, coborând sub 40 de tone, pe parcusul anului trecut, potrivit informațiilor publicate marți de cotidianul RBC, care citează datele Băncii Centrale a Rusiei, informează EFE. La data de 1 ianuarie 2025, rezervele de aur din bilanțurile băncilor rusești s-au redus până la 38,1 tone, e

Economic Extern 11-02-2025 12:57

Kristalina Georgieva (FMI): Este prea devreme să evaluăm impactul taxelor vamale americane asupra economiei mondiale

Taxele vamale anunțate de SUA sunt 'o poveste în evoluție' și este prea devreme să evaluăm impactul lor asupra economiei mondiale, a afirmat marți directorul general al Fondului Monetar Internațional, Kristalina Georgieva, transmite Reuters. 'Este o poveste în evoluție...cea ce avem sunt elemente de politică comercială

Economic Extern 11-02-2025 12:16

Trafic record pe Heathrow: peste 6,3 milioane de pasageri în ianuarie

Aeroportul londonez Heathrow a înregistrat un nou record lunar de trafic în ianuarie, peste 6,3 milioane de pasageri care au tranzitat terminalele sale, ceea ce reprezintă un avans de 5% față de perioada similară din 2024, când au fost șase milioane de călători, transmite DPA. Heathrow, cel mai mare aeroport din Marea Britani

Economic Extern 11-02-2025 11:32

Exporturile franceze de vin și băuturi spirtoase au scăzut pentru al doilea an consecutiv în 2024

Exporturile franceze de vin și băuturi spirtoase au scăzut pentru al doilea an consecutiv în 2024, afectate de cererea slabă, prețurile mai scăzute, încetinirea pieței din China și amenințarea tarifelor, a anunțat marți Federația Exportatorilor Francezi de Vinuri și Băuturi Spirtoase (FEVS), transmite Reuters. Vinul și băuturile sp

Economic Extern 11-02-2025 10:53

Tesla începe în China producerea sistemelor Megapack de stocare a energiei

Producătorul american de vehicule electrice Tesla a inaugurat marți în Shanghai noua unitate care produce sisteme Megapack de stocare a energiei, ce vor fi vândute pe plan mondial, transmite Xinhua. Uzina de 202 milioane de dolari din zona de liber schimb Lingang, aparținând de Shanghai, este prima unitate de acest tip a Tesl

Economic Extern 11-02-2025 08:43

Christine Lagarde (BCE): Procesul de dezinflație este în grafic; fricțiunile comerciale globale continuă să prezinte riscuri

Reducerea inflației înregistrează progrese, deși fricțiunile comerciale globale continuă să prezinte riscuri, a declarat luni președintele Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde, la prezentarea raportului anual în Parlamentul European, transmite Bloomberg. Creșterea prețurilor de consum în 2025 ar urma să îndepline

Economic Extern 11-02-2025 04:15

VIDEO Trump își continuă războiul comercial cu taxe vamale la importurile de oțel și aluminiu

Războiul comercial promis de Donald Trump a intrat luni într-o nouă fază odată cu semnarea unui decret care impune taxe vamale de 25% la oțel și aluminiu, 'fără excepție', notează AFP. 'Astăzi simplific taxele noastre vamale pentru oțel și aluminiu, astfel încât toată lumea să înțeleagă ce înseamnă ast

Economic Extern 10-02-2025 20:09

Cafeaua continuă să se scumpească, luni a fost a 13-a zi de prețuri record

Tendința de creștere a cotațiilor la cafeaua arabică a continuat luni, când prețurile la bursă au atins un nivel record pentru a 13-a ședință consecutivă, pe fondul prognozelor care arată un sistem de vreme secetoasă care se formează deasupra principalelor regiuni din Brazilia unde se cultivă cafea, astfel că fermierii care au rezerve de lichidități nu doresc să î

Economic Extern 10-02-2025 18:31

Egiptul a importat 6,3 milioane tone de grâu rusesc în sezonul 2024/25, susțin analiștii

Egiptul, cel mai mare cumpărător de grâu rusesc, a importat 6,3 milioane de tone de grâu rusesc în perioada iulie 2024-ianuarie 2025, o creștere de 70% în ritm anual, au estimat luni analiștii de la Rusagrotrans, principalul transportator feroviar de cereale pe calea ferată din Rusia, transmite Reuters. Analiștii de la Rusagrotrans susț

Economic Extern 10-02-2025 16:38

Moody's avertizează că ratingul Băncii Mondiale ar putea fi în pericol dacă Trump își retrage sprijinul

Ratingul de tip 'AAA' de care beneficiază Banca Mondială și alte instituții financiare multilaterale ar putea fi în pericol dacă SUA își retrag sprijinul pentru aceste instituții, după analiza ordonată de președintele SUA, Donald Trump, a avertizat luni agenția de evaluare financiară Moody's, informează Reuters. Săptămâna trecută,