logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Curtea de Conturi Europeană: Obiectivele ambiţioase ale UE pentru siguranţa rutieră au puţine şanse să fie atinse

Image

Drumurile europene sunt cele mai sigure din lume însă în continuare au loc peste 20.000 de decese pe an, iar obiectivele ambiţioase pentru siguranţa rutieră au puţine şanse să fie atinse, întrucât progresele au stagnat, se arată într-un nou raport al Curţii de Conturi Europene (ECA).

Acesta mai semnalează că se observă diferenţe pronunţate între ţări, rata cea mai mare de decese în accidente rutiere fiind în România.

"Dacă nu fac eforturi mai mari, UE şi statele sale membre riscă să nu atingă obiectivele ambiţioase pe termen mediu şi lung stabilite la nivelul Uniunii, şi anume de a reduce la jumătate şi, treptat, la zero decesele şi vătămările grave în accidente rutiere. În pofida abordării cuprinzătoare a Comisiei Europene, progresele în reducerea deceselor şi a vătămărilor grave cauzate de accidente rutiere au stagnat în ultimii ani, ceea ce pune grav sub semnul îndoielii capacitatea UE de a le reduce la aproape zero până în 2050. Se preconizează că, până în 2030, numărul de decese va scădea cu doar un sfert, în loc de jumătate cum este planificat, faţă de cifra din 2019, când 22.800 de persoane au murit în accidente rutiere în UE", se menţionează într-un comunicat al ECA.

Conform raportului, accidentele rutiere sunt o cauză frecventă de deces prematur în UE. Participanţii la trafic din categoriile vulnerabile, cum ar fi pietonii, bicicliştii şi motocicliştii, sunt cei mai expuşi acestui risc, în condiţiile în care aproape 50% din totalul deceselor se produc în rândul acestora, urmaţi de pasagerii autovehiculelor (45%). Se estimează un raport de unu la cinci între vieţile pierdute şi vătămările grave.

"UE a avansat mult în domeniul siguranţei rutiere, însă, în continuare, mor oameni în fiecare zi pe şoselele noastre. În ritmul actual al progreselor, obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese nu va fi atins. Dacă doresc să îşi îndeplinească obiectivele, UE şi statele sale membre trebuie să îşi intensifice eforturile în acest sens", a declarat Eva Lindstrom, membra Curţii care a condus acest audit, citată în comunicat.

În 2022 (cel mai recent an cu date complete disponibile), 20.640 de persoane şi-au pierdut viaţa pe drumurile din UE. Rata medie a deceselor în UE a fost de 46 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori: rata cea mai mică s-a înregistrat în Suedia cu 22 de decese, iar cea mai mare în România cu 86 de decese.

"Pentru a se putea atinge obiectivul stabilit pentru 2030, va fi nevoie de o reducere anuală cu 4,6% per ansamblul UE; or, în ultimii cinci ani, acest procent a fost în medie de doar 2,5% pe an. Obiectivele de siguranţă rutieră ale UE nu pot fi atinse decât dacă statele membre pun în aplicare finanţarea şi politicile necesare, întrucât ele se află "în scaunul şoferului" atunci când este vorba de implementarea anumitor măsuri care ar putea îmbunătăţi în mod direct siguranţa rutieră. Pentru a le ajuta să evite decesele şi vătămările grave, Comisia a adoptat o abordare multistratificată - abordarea "sistemului sigur" a UE - care se sprijină pe opt piloni, printre care siguranţa vehiculelor, infrastructura rutieră şi utilizarea drumurilor în condiţii de siguranţă", subliniază raportul.

Auditorii consideră că această abordare este cuprinzătoare, dar atrag atenţia asupra unor deficienţe. De exemplu, monitorizarea de către Comisie a performanţei statelor membre nu este încă eficace. Mai mult, acţiunea UE nu acoperă toate domeniile de risc, cum ar fi viteza, care, alături de condusul sub influenţa alcoolului, lipsa centurii de siguranţă şi distragerea atenţiei conducătorului auto, se numără printre cauzele principale ale accidentelor.

În perioada 2014-2020, UE a acordat finanţare în cuantum de aproximativ 6,7 miliarde de euro pentru proiecte care au contribuit la siguranţa rutieră. Totuşi, cerinţele UE nu acoperă infrastructura cu cea mai mare incidenţă de accidente soldate cu decese, cum ar fi zonele urbane, pistele pentru biciclete şi drumurile secundare. În acelaşi timp, nivelul progreselor realizate în abordările siguranţei rutiere variază semnificativ de la o ţară din UE la alta.

"În mod interesant, valorile monetare atribuite vieţii omeneşti diferă considerabil de la un stat membru la altul atunci când se estimează beneficiile economice ale proiectelor. De asemenea, siguranţa rutieră nu era un criteriu esenţial în selectarea proiectelor prin care se urmărea îmbunătăţirea ei, deoarece concura cu alte priorităţi, cum ar fi un transport mai ecologic. Mai mult, criteriile de selecţie adesea nu puneau accentul pe aşa-numitele "puncte negre" (hotspots). Dat fiind că finanţarea pusă la dispoziţie de UE pentru siguranţa rutieră poate scădea în anii următori, asigurarea faptului că ea este valorificată în scopul salvării de vieţi va conta şi mai mult", se mai arată în raportul Curţii Europene de Conturi.

Siguranţa rutieră este o problemă societală majoră în UE. Rolul principal al Comisiei este de a coordona activităţile UE, în special pe cele de la nivel transfrontalier. Europa are cea mai scăzută rată a deceselor cauzate de accidente rutiere din lume: numărul lor s-a redus substanţial în UE din 2000, cu 36 % între 2010 şi 2020, dar departe de nivelul planificat de 50%. Îndeplinirea obiectivelor UE poate deveni şi mai dificilă dat fiind că va fi din ce în ce mai greu să se obţină îmbunătăţiri semnificative pornind de la un nivel deja bun de performanţă.

S-au examinat acţiunile Comisiei şi s-au efectuat vizite de audit în patru state membre - Spania, Lituania, România şi Slovacia -, fiecare cu un istoric diferit în ceea ce priveşte siguranţa rutieră. Auditul a fost realizat într-un context caracterizat de îmbătrânirea parcului auto, precum şi de noile provocări generate de dispozitivele de mobilitate personală (de exemplu, trotinetele electrice) şi vehiculele autonome.

Cifrele preliminare pentru 2023 referitoare la numărul de decese în accidente rutiere, publicate la 8 martie 2024, confirmă un progres lent, cu o scădere de doar 1% faţă de 2022, subliniază sursa citată.AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)

Afisari: 14

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic Extern 14-05-2025 17:46

SUA: Livrările de smartphone-uri au crescut cu 30% în martie, pe fondul temerilor legate de taxele vamale

Livrările de smartphone-uri în SUA au crescut cu 30% în martie, producători ca Apple, Samsung și Motorola grăbindu-se să aducă mai multe dispozitive în țară, în anticiparea unor taxe vamale semnificative, arată datele publicate miercuri de compania de cercetare a pieței Counterpoint Research, transmite Reuters. În

Economic Extern 14-05-2025 17:07

BTA: În 2024,Bulgaria a avut al doilea cel mai mare număr de ore lucrate într-o săptămână din UE

În 2024, Bulgaria a avut al doilea cel mai mare număr de ore lucrate într-o săptămână din Uniunea Europeană, cu o medie de 39, după Grecia (39,8 ore), a anunțat miercuri Eurostat. Pe locurile trei și patru se află Polonia (38,9 ore) și România (38,8 ore). În Bulgaria, numărul de ore lucrate în

Economic Extern 14-05-2025 16:33

OPEC se așteaptă în 2025 la o creștere mai lentă a furnizării de petrol din partea rivalilor

Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) și-a înrăutățit estimările privind creșterea furnizării de petrol din SUA și alți producători din afara OPEC+ în acest an, și a anunțat că se așteaptă la cheltuieli de capital mai scăzute în urma declinului cotațiilor țițeiului, transmite Reuters. Livrările din țările din afar

Economic Extern 14-05-2025 15:21

Baidu vrea să-și extindă serviciile de robotaxi în Europa

Baidu Inc intenționează să testeze și în cele din urmă să lanseze Apollo Go, un serviciu autonom de ride-hailing (de împărțire a călătoriilor) în Europa și Turcia, alăturându-se unui număr în creștere de companii chineze din domeniul tehnologiei de conducere autonomă care se extins pe plan global, transmite Bloomberg.

Economic Extern 14-05-2025 14:40

Comisia Europeană simplifică politica agricolă comună pentru a sprijini fermierii și a spori competitivitatea

Comisia Europeană (CE) a lansat miercuri un pachet amplu de măsuri care vizează sarcina administrativă, controalele, punerea în aplicare, răspunsul în situații de criză și nevoile de investiții ale sectorului, pentru a simplifica politica agricolă comună (PAC) și a stimula competitivitatea fermierilor, se arată într-un comunicat al Executivului comu

Economic Extern 14-05-2025 14:27

Acționarii Holcim au aprobat scindarea diviziei din America de Nord

Acționarii producătorului elvețian de ciment Holcim au aprobat miercuri separarea și scindarea diviziei care regrupează afacerile Holcim din America de Nord, într-o tranzacție menită să profite de pe urma majorării cheltuielilor cu construcțiile în SUA, transmite Reuters. Aproape toți acționarii (99,75%) au votat pentru separare, u

Economic Extern 14-05-2025 12:50

Eurostat: Românii sunt printre europenii cu cel mai mare număr de ore lucrate săptămânal

Durata obișnuită a programului de lucru săptămânal al persoanelor cu vârsta cuprinsă între 20 și 64 de ani din Uniunea Europeană a fost în medie de 36 de ore, anul trecut, în scădere de la 37 de ore în 2014, arată datele publicate miercuri de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Sunt incluse atât persoanele c

Economic Extern 14-05-2025 10:57

Rho Motion: Vânzările globale de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut în aprilie, în pofida tensiunilor comerciale

Vânzările globale de vehicule electrice (EV) și hibride plug-in au înregistrat un avans anual de 29% în aprilie, cu o creștere stabilă în China și Europa, în pofida tensiunilor comerciale, în timp ce în America de Nord, afectată de politicile președintelui SUA, a fost raportat primul declin începând din septembrie 2024, a

Economic Extern 14-05-2025 09:27

Germania: Angajații Ford au declanșat pentru prima dată o mișcare de protest, din cauza planificatelor concedieri

Angajații Ford de la fabricile din Koln, Germania, au început miercuri prima grevă de la înființarea unităților, în 1930, sindicatul IG Metall rispostând față de planurile de reducere a costurilor și a concedierilor, transmite DPA. Angajații au înființat pichete în fața porților uzinelor, unde greviștii primesc coduri pentru

Economic Extern 14-05-2025 09:01

Microsoft concediază mii de angajați

Gigantul tehnologic american Microsoft Corp a anunțat că va renunța la 6.000 de angajați din companie, în cadrul eforturilor de a reduce forța sa de muncă, transmit Bloomberg și AP. Planificatele concedieri reprezintă mai puțin de 3% din totalul forței de muncă și se vor desfășura în întreaga lume, la toate nivelurile, inclusiv la platforma L

Economic Extern 13-05-2025 17:47

Nissan concediază 15% din forța sa de muncă, după ce a raportat pierderi anuale de 4,5 miliarde de dolari

Nissan Motor Corp va concedia, pe plan global, aproximativ 15% din forța sa de muncă până în martie 2028, sau 20.000 de angajați, după ce marți producătorul auto nipon a raportat pierderi anuale, în urma scăderii vânzărilor de vehicule în China și alte țări, și a extinderii eforturilor de restructurare, transmit DPA și AP.

Economic Extern 13-05-2025 14:25

Eurostat: UE a înregistrat anul trecut un excedent de 39,2 miliarde de euro în comerțul cu produse agricole

Anul trecut, UE a exportat produse agricole în valoare de 234,1 miliarde de euro și a importat produse agricole în valoare de 194,9 miliarde de euro, generând un surplus de 39,2 miliarde de euro, arată datele publicate marți de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Comparativ cu 2023, exporturile și importurile au cr

Economic Extern 13-05-2025 11:53

Institutul economic german IW se așteaptă la recesiune în 2025, din cauza taxelor vamale americane

PIB-ul Germaniei se va contracta cu 0,2% anul acesta, arată un studiu publicat marți de institutul economic german IW, ceea ce ar reprezenta al treilea an de recesiune pentru cea mai mare economie a Europei, transmite DPA. Țara este în mod special afectată de conflictul comercial declanșat de taxele vamale impuse de președintele Donald T

Economic Extern 13-05-2025 11:25

Nissan va suspenda activitatea unor fabrici din Japonia, ca parte a eforturilor de restructurare

Producătorul auto nipon Nissan Motor a decis suspendarea operațiunilor la unele fabrici din Japonia, ca parte a eforturilor de restructurare, a anunțat marți publicația de afaceri Nikkei, transmite Reuters. Spre finalul zilei ar urma să fie prezentate detaliile privind numele uzinelor afectate și dacă acestea vor fi închise temporar sau

Economic Extern 13-05-2025 09:50

BERD: Europa Centrală și Balcanii, regiuni afectate de războiul comercial declanșat de SUA

Războiul comercial declanșat de președintele american Donald Trump afectează grav mai multe țări din Europa Centrală și din Balcani, foarte dependente de economia germană, care se confruntă cu dificultăți, a avertizat marți Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), informează AFP. 'Schimbările recente în politica com