Vânzările de maşinii full electrice au crescut în Europa, anul trecut, dar preţurile rămân ridicate (analiză)

Vânzările de maşini electrice (BEV) au crescut, anul trecut, la nivel european, cu 28%, şi cu peste o treime numai în Uniunea Europeană (UE), comparativ cu datele din 2022, însă constructorii de automobile nu au reuşit să livreze pe piaţă modele accesibile, potrivit unei analize realizată de organizaţia Transport&Environment (T&E), citată de Asociaţia 2Celsius.
Raportul de specialitate relevă faptul că vânzările de BEV în UE se ridică, în prezent, la 1,5 milioane de unităţi, iar cota de piaţă a acestui segment s-a majorat la 14,6%, în 2023 faţă de 12,1%, cu un an în urmă.
În ceea ce priveşte cota vânzărilor de maşini electrice 100%, pentru unii producători auto aceasta a stagnat (Stellantis, VW) sau chiar a scăzut (Renault, Ford, JLR).
La nivel global, Europa se află în urma Chinei, unde vânzările şi creşterea vânzărilor de BEV-uri sunt mai mari, astfel că acestea au reprezentat 24,7% din vânzările de automobile din China în 2023, în creştere de la 21,3%, în 2022.
"Stagnarea obiectivelor privind emisiile de CO2 ale automobilelor până în 2025 impuse de regulamentul privind emisiile de CO2 pentru vehiculele premium şi mari a permis constructorilor de automobile să limiteze oferta de BEV-uri şi nu au reuşit să livreze pe piaţa UE modele accesibile, de nivel de bază, în număr mare. Din 2018, constructorii auto au lansat doar 40 de BEV-uri mici de tip A şi B, comparativ cu 66 de BEV-uri de dimensiuni mari de tip D şi E. În prezent, impactul este deosebit de evident în ceea ce priveşte divergenţa cotei de piaţă a automobilelor compacte din segmentele B şi D mari între pieţele BEV şi ICE (Internal Combustion Engines). Segmentul compact B este responsabil pentru 37% din vânzări în 2023. Cu toate acestea, în cazul BEV-urilor, acesta deţine mai puţin de jumătate din această cotă de piaţă (17%)", precizează autorii analizei.
Pe de altă parte, constructorii auto s-au concentrat pe vânzarea de maşini full electrice mai mari, din categoria premium pe segmentul D, care deţin o cotă de piaţă mai mult decât dublă (28%) în comparaţie cu cele din segmentul D ICE (13%). Acest trend a dus la preţuri ridicate pentru BEV-uri în Europa. Astfel, în timp ce preţul mediu al BEV-urilor a scăzut în China cu peste 50% din 2015, datorită, în parte, unei mai mari concentrări pe vehiculele electrice de masă accesibile şi integrării lanţului de aprovizionare, preţul mediu european al BEV-urilor a crescut cu 18.000 de euro.
Statistica oficială menţionează că în China există 75 de modele BEV disponibile la un preţ mai mic de 20.000 de euro, dar numai unul în Europa. În acelaşi timp, preţul mediu în Europa rămâne ridicat chiar şi în segmentele compacte: 34.000 de euro (A), 37.200 de euro (B) şi 48.200 de euro (C).
"Aceste preţuri ridicate înseamnă că BEV-urile nu sunt competitive din punct de vedere al costurilor pentru consumatorii europeni atenţi la costuri, deoarece există multe modele cu motorină ICE disponibile la preţuri mai mici de 20.000 de euro, cum ar fi Citroen C3 sau Skoda Fabia. Concentrarea constructorilor auto europeni pe SUV-uri (54% dintre modelele BEV lansate începând cu 2018), a avut, de asemenea, un impact asupra accesibilităţii, deoarece aceste vehicule au un preţ semnificativ mai mare în comparaţie cu modelele non-SUV din segmentele compacte B (+6.100 de euro) şi C (+12.100 euro). Deşi au existat unele semne din partea constructorilor auto europeni care au anunţat că în perioada 2024-2027 vor apărea modele compacte mai ieftine, cum ar fi Renault 5 şi VW ID.2, se preconizează că mai puţin de 50.000 de automobile din modelele ieftine anunţate vor fi produse pentru Europa în 2024, ceea ce este puţin probabil să satisfacă cererea. Acest lucru lasă piaţa europeană compactă, de masă, larg deschisă pentru concurenţa chineză", se arată în analiza T&E.
În viziunea specialiştilor, sunt necesare politici naţionale şi europene inteligente pentru a accelera dezvoltarea pieţei BEV de masă accesibile, ceea ce va oferi 18 milioane de automobile electrice compacte şi accesibile, fabricate în Europa, până în 2030.
Printre politici se află: menţinerea obiectivului de vânzări cu emisii zero de 100% în 2035 şi să nu renegocieze standardele de CO2 pentru automobile în 2026; să se propună un regulament UE pentru electrificarea tuturor vânzărilor noi de automobile pentru flote de autovehicule corporative până cel târziu în 2030 şi să stabilească obiective mai devreme pentru flotele mari; să se asigure vehicule electrice de mici dimensiuni şi la preţuri accesibile pentru piaţa UE prin sprijinirea leasingului social prin intermediul Fondului Social pentru Climă al UE şi să se introducă un nou standard de mediu pentru vehiculele electrice. Nu în ultimul rând, UE ar trebui să integreze cerinţele de mediu şi "Fabricat în UE" în sistemele de subvenţionare a vehiculelor electrice şi în alte sisteme de achiziţii publice.
2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în anul 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european. Asociaţia este membră a organizaţiilor internaţionale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe şi ai Federaţiei Europene pentru Transport şi Mediu (T&E).
Asociaţia 2Celsius organizează, miercuri, workshopul online pe tema decarbonizării transportului de pasageri, prin implementarea unor zone cu emisii reduse la nivelul oraşelor. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Constantin Balaban, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
China: Prețurile de consum în scădere pentru a treia lună consecutiv
Prețurile de consum au scăzut în aprilie în China, o diminuare observată pentru a treia lună consecutiv, conform statisticilor oficiale publicate sâmbătă, într-un moment în care Beijingul încearcă să își relanseze economia afectată de consumul lent, relatează AFP. Indicele prețurilor de consum, o măsur
Trump evocă o reducere a tarifelor vamale impuse Chinei până la 80%
Președintele SUA, Donald Trump, a spus vineri că tarife de 80% la produsele importate din China 'par corecte', într-un moment în care reprezentanți ai SUA și China se pregătesc pentru discuții având drept obiectiv limitarea unui război comercial între primele două economii ale lumii, transmite Reuters. Secretaru
Noul ministru german al Economiei vrea noi centrale pe gaze, dar exclude revenirea la energia nucleară
Ministrul german al Economiei, Katharina Reiche, a lansat vineri un apel pentru construirea de noi centrale pe gaze în Germania, transmite DPA. 'Avem nevoie de centrale pe gaze flexibile care să poată furniza electricitate atunci când nu bate vântul și soarele nu strălucește. Și avem nevoie de ele rapid', a spus Katha
Criza politică ar putea afecta sursele de finanțare externă ale României, avertizează S&P
Criza politică din România și posibilele întârzieri în elaborarea unor politici de răspuns la dezechilibrele economice, apărute ca urmare a prăbușirii guvernului de coaliție în această săptămână, ar putea submina unele surse de finanțare externă, apreciază analiștii agenției de evaluare S&P Global, potrivit Reuters.
Bancnotele pierdute de elvețieni înseamnă un plus de aproape 900 de milioane de franci pentru guvern
Bancnotele pierdute de elvețieni începând din 1970, și care nu au mai fost schimbate cu unele noi, vor crea un beneficiu semnificativ pentru cantoanele și guvernul federal, transmite Bloomberg. La un sfert de secol după ce Banca Națională a Elveției a încetat să mai tipărească cea de a șase serie de bancnote, care a circulat
Impactul războiului comercial asupra Chinei a fost unul sub așteptări în luna aprilie
Autoritățile chineze au anunțat vineri o creștere peste așteptări a exporturilor în luna aprilie, în condițiile în care SUA și China, primele două economii ale lumii, sunt implicate într-un război comercial declanșat de Donald Trump, informează AFP. Potrivit datelor oficiale publicate vineri de Administrația vamală chin
VIDEO Metz și Trump doresc să pună capăt 'rapid' diferendelor comerciale
Președintele american, Donald Trump, și noul cancelar german, Friedrich Merz, au 'convenit' joi, în timpul unei discuții telefonice, să pună capăt 'rapid diferendelor comerciale' dintre Statele Unite și Uniunea Europeană (UE) privind taxele vamale, a indicat guvernul german, citat de AFP. Datorită importanței exporturilor
SUA: UE și alții vor fi afectați 'probabil' de taxe vamale mai mari de 10% (secretarul pentru Comerț)
Partenerii comerciali care exportă mult către Statele Unite se vor confrunta 'probabil' cu taxe vamale mai mari decât pragul de 10% aplicat tuturor începând cu aprilie, a declarat joi secretarul american pentru Comerț, Howard Lutnick, citat de AFP. 'Pragul de 10% se aplică tuturor celor care au un comerț echilibra
Washingtonul impune noi sancțiuni împotriva cumpărătorilor chinezi de petrol iranian
Washingtonul a anunțat joi o nouă serie de sancțiuni împotriva cumpărătorilor chinezi de petrol iranian, inclusiv împotriva unei rafinării independente, în pofida negocierilor în desfășurare între SUA și Iran asupra programului nuclear al Iranului, relatează AFP. 'Statele Unite rămân hotărâte să accentueze presiune
UE amenință să taxeze automobilele și avioanele americane și totodată pregătește un litigiu la OMC
Comisia Europeană a lansat, joi, o consultare publică cu privire la o listă de importuri din SUA care ar putea face obiectul contramăsurilor UE, în cazul în care negocierile în curs dintre UE și SUA nu duc la un rezultat reciproc avantajos și la eliminarea tarifelor SUA, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar. Lista supusă
SUA și Rusia analizează modalitățile prin care ar putea fi reluate livrările de gaze rusești spre Europa
Într-un moment în care relațiile energetice dintre Europa și Rusia au înghețat, oficiali de la Washington și Moscova au purtat discuții cu privire la modul în care SUA ar putea ajuta la reluarea vânzărilor de gaze rusești spre Europa, au declarat pentru Reuters mai multe surse din apropierea acestui dosar. Europa și-a redus drasti
BCE: Angajații străini, un motor cheie al creșterii economiei zonei euro
Angajații străini au fost responsabili pentru o mare parte din creșterea economiei zonei euro, de la pandemie, și ar putea ajuta regiunea să depășească constrângerile economice provocate de îmbătrânirea și reducerea forței de muncă, se arată într-un studiu publicat joi de Banca Centrală Europeană (BCE), transmite Reuters. În ultim
Eurostat: Producția de servicii a scăzut în UE, dar a crescut în România, în februarie
Producția de servicii a scăzut cu 0,1% în Uniunea Europeană și în zona euro în februarie, comparativ cu luna precedentă, însă România se numără printre statele membre unde s-au înregistrat creșteri, conform datelor publicate joi
Germania: Exporturile și producția industrială au crescut în martie, înaintea taxelor vamale americane
Exporturile Germaniei au crescut peste așteptări în martie, pe fondul majorării cererii din China și SUA, în anticiparea taxelor vamale, iar producția industrială a depășit de asemenea previziunile, indicând o redresare a sectorului, transmit DPA și Reuters. Conform
Maersk avertizează asupra declinului comerțului maritim, pe fondul războiului comercial
Compania daneză A.P. Moller Maersk A/S a avertizat joi că un război comercial global și incertitudinile geopolitice ar putea duce anul acesta la scăderea transportului maritim de containere pe plan mondial, deși nu și-am modificat previziunile de profit, transmite Reuters. Taxele vamale anunțate de președintele Donald Trump au determinat compa