Curtea de Conturi Europeană: Reducerea emisiilor generate de autoturisme: uşor de zis, greu de făcut

Obiectivele UE de reducere a emisiilor de CO2 generate de autoturismele noi nu vor putea fi atinse atât timp cât lipsesc anumite condiţii prealabile importante, afirmă Curtea de Conturi Europeană într-un raport publicat miercuri.
În pofida ambiţiilor îndrăzneţe şi a cerinţelor stricte, majoritatea autoturismelor de pe drumurile din UE emit în continuare aceeaşi cantitate de CO2 ca în urmă cu 12 ani. Vehiculele electrice pot ajuta UE să se apropie de realizarea obiectivului de a avea un parc auto cu zero emisii. Curtea avertizează însă că trebuie accelerate eforturile în acest sens.
Conform unui comunicat al instituţiei, Regulamentul privind emisiile de CO2 generate de autoturisme a stabilit, începând din 2010, un obiectiv la nivelul întregului parc de vehicule al UE pentru media emisiilor de CO2 produse de autoturismele nou înmatriculate. În plus, fiecare producător - care este obligat să declare emisiile de CO2 ale vehiculelor pe certificatele de conformitate - trebuie să plătească o primă pentru emisiile suplimentare dacă nu îndeplineşte obiectivele privind emisiile specifice. Ambiţiile au crescut în timp. La momentul actual se deschide perspectiva obiectivului de a ajunge la emisii zero până în 2035.
"Revoluţia verde a UE nu poate avea loc decât dacă numărul vehiculelor poluante se reduce semnificativ, dar provocarea este uriaşă. O reducere reală şi tangibilă a emisiilor de CO2 ale autoturismelor este imposibilă atât timp cât predomină motoarele cu ardere internă, dar trebuie avut în vedere totodată că electrificarea parcului auto al UE este un demers de proporţii", a declarat Pietro Russo, membrul Curţii care a coordonat auditul.
În anii 2010, producătorii de automobile au exploatat lacunele de la nivelul cerinţelor de testare pentru a obţine o reducere a emisiilor în laborator. Decalajul faţă de emisiile reale, adică în condiţii de circulaţie, era enorm. Având în vedere acest lucru, dar şi ca urmare a scandalului "Dieselgate", în septembrie 2017 a devenit obligatoriu un nou ciclu de încercare în laborator, care reflectă mai bine condiţiile reale de conducere. Astfel, s-a redus în mod eficace (dar nu s-a eliminat) decalajul dintre emisiile de laborator şi cele generate în condiţii reale de conducere.
Emisiile reale provenite de la autoturismele convenţionale - care în continuare reprezintă aproape trei sferturi din înmatriculările de vehicule noi - nu au scăzut, observă auditorii. În ultimul deceniu, emisiile autoturismelor diesel au rămas constante, în timp ce emisiile automobilelor pe benzină au scăzut neglijabil (-4,6 %). Progresul tehnologic în ceea ce priveşte eficienţa motoarelor este mai mult decât contrabalansat de creşterea masei vehiculelor (aproximativ +10 % în medie) şi a puterii motoarelor (+25 % în medie).
Acelaşi lucru este valabil şi în cazul autoturismelor hibride, ale căror emisii de CO2 generate în condiţii reale de conducere tind să fie mult mai mari decât cele înregistrate în laborator. În încercarea de a reflecta mai bine situaţia reală, se vor ajusta proporţiile în care sunt utilizate motorul electric şi cel cu ardere, dar numai începând din 2025. Până atunci, vehiculele hibride reîncărcabile vor continua să fie tratate ca vehicule cu emisii scăzute, în beneficiul producătorilor de autoturisme. Şi tot până atunci, aceştia vor continua să aplice unele dintre dispoziţiile introduse în Regulamentul privind emisiile de CO2, care le-au permis să economisească, numai în 2020, aproape 13 miliarde de euro sub formă de prime pentru emisiile suplimentare.
În opinia auditorilor UE, scăderea înregistrată în ultimii ani a mediei emisiilor de CO2 generate în condiţii de circulaţie a fost posibilă numai datorită vehiculelor electrice (care, de la 1 vehicul la 100 de înmatriculări de autoturisme noi în 2018, au ajuns la aproape 1 la 7 în 2022). Drumul este însă plin de hopuri, UE confruntându-se cu dificultăţi semnificative în accelerarea adoptării vehiculelor electrice.
Primul obstacol care trebuie depăşit este accesul la materii prime pentru a construi suficiente baterii, după cum s-a subliniat într-un raport recent al Curţii. Anterior, auditorii UE şi-au exprimat îngrijorarea şi cu privire la infrastructura de încărcare inadecvată: 70 % din totalul încărcătoarelor de baterii auto din UE sunt concentrate în doar trei ţări (Ţările de Jos, Franţa şi Germania). Nu în ultimul rând, preţul este un factor decisiv: având în vedere costurile iniţiale mai ridicate ale autoturismelor electrice, consumatorii ar putea prefera să îşi păstreze mai mult timp vechile vehicule poluante.
Deşi UE a reuşit să reducă emisiile de gaze cu efect de seră în multe domenii în ultimii 30 de ani, emisiile de CO2 din sectorul transporturilor au continuat să crească. În 2021, acestea au reprezentat 23 % din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE, autoturismele fiind responsabile pentru mai mult de jumătate din acest procent. Producătorii pot reduce emisiile de CO2 prin fabricarea de autoturisme care consumă mai puţin combustibil (precum motorină sau benzină), prin fabricarea de vehicule cu emisii zero (cum ar fi automobilele electrice) sau prin combinarea celor două tehnologii (sub forma vehiculelor electrice hibride reîncărcabile).
Regulamentul de stabilire a standardelor de performanţă privind emisiile de CO2 pentru autoturismele noi este principalul act legislativ al UE pentru reducerea acestor emisii generate de autoturismele noi. El a fost adoptat în 2009 şi a fost modificat semnificativ în 2019. În sensul regulamentului, emisiile de CO2 ale unui autoturism se bazează pe măsurători efectuate în condiţii standardizate într-un laborator, şi nu pe emisiile măsurate în circulaţie.AGERPRES/(AS - editor: George Bănciulea, editor online: Andreea Preda)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
BTA: Bulgaria va deveni prima țară europeană cu un reactor operațional AP1000
Bulgaria va fi prima țară din Europa care va avea un reactor operațional de tip AP1000, a declarat ministrul Energiei, Zhecho Stankov, în cadrul unui forum organizat de Westinghouse la Sofia. El a adăugat că țara are deja un teren aprobat și o evaluare a impactului asupra mediului (EIM) pentru proiect, iar în prezent se lucrează la finanțare și coordonare
Guvernul spaniol a creat o comisie pentru investigarea penei de curent, care include și experți în securitate cibernetică
Guvernul spaniol a creat o comisie pentru investigarea penei de curent de luni, care este condusă de Ministerul Tranziției Ecologice și va beneficia de sprijinul organismelor specializate în atacuri cibernetice, a anunțat, marți, premierul Pedro Sanchez, relatează agenția EFE. Consiliul de Securitate Națională a stabilit, de asemenea, să
Interconexiunea electrică între Franța și Spania, motiv de dispută din cauza faptului că este insuficentă (EFE)
Interconexiunea electrică între Spania și Franța, care a fost un subiect abordat în știrile recente ca urmare a penei de curent de luni, este de mai mulți ani motiv de dispută între cele două țări din cauza lipsei de voință a Parisului de a rezolva problema insuficienței sale, pentru a atinge obiectivele europene, relatează agenția EFE.
Eurostat: România și Bulgaria, cea mai ridicată rată din UE a deceselor cauzate de accidente rutiere
Numărul persoanelor din Uniunea Europeană (UE) decedate în accidente rutiere a scăzut cu 1,3% în 2023, comparativ cu 2022, iar cea mai ridicată rată a deceselor în urma accidentelor rutiere s-a înregistrat în România și Bulgaria (ambele cu 81 de victime la un milion de locuitori), arată datele publicate marți de Oficiul European de
Pana de curent a provocat Spaniei pierderi de 1,6 miliarde euro, conform oamenilor de afaceri
Marea pană de curent care a afectat luni teritoriul peninsular al Spaniei a provocat pierderi economice de 1,6 miliarde euro, echivalentul a 0,1% din Produsul Intern Brut, conform calculelor principalei confederații a oamenilor de afaceri CEOE, relatează agenția EFE. La rândul său, asociația ATA, care reprezintă 850.000 de lucrători inde
Operatorul spaniol Red Electrica exclude ca un atac cibernetic să fi fost motivul penei de curent
Operatorul spaniol Red Electrica a respins ideea că pana de curent care a lăsat luni fără electricitate o bună parte a Spaniei ar fi fost provocată de un incident de securitate cibernetică în instalațiile sale, relatează agenția EFE. După ce a analizat întreruperea de curent care a avut loc luni în Peninsula Iberică și, confo
Programul maltez de dobândire a cetățeniei prin investiții contravine dreptului UE
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis marți că Malta trebuie să pună capăt programului de tip pașaport de aur, prin care acordă cetățenia în schimbul direct al unor investiții sau al unor plăți prestabilite printr-o procedură de tranzacție, deoarece acest program încalcă în mod vădit legislația UE, transmite Reuters.
Europa Centrală trebuie să își diversifice economia pentru a atenua impactul tarifelor, susține Moody's Analytics
Europa Centrală are un spațiu fiscal limitat pentru a contracara lovitura economică dată de taxe, având în vedere nivelul ridicat al deficitelor în această regiune dependentă de exporturi, și trebuie să găsească noi motoare de creștere pe fondul restructurării economiei mondiale, estimează Moody's Analytics, o divizie de analiză a Moody's se
Grecia va cere Bruxelles-ului un spațiu de manevră fiscală mai mare pentru cheltuielile militare
Grecia va cere Comisiei Europene să îi excludă cheltuielile militare din 2026 de la regulile bugetare ale UE, în cadrul așa-numitei clauze de derogare fiscală, a anunțat marți ministrul grec al Finanțelor, Kyriakos Pierrakakis, transmite Reuters. În cursul zilei de marți, Grecia va trimite o scrisoare de solicitare în c
Furnizarea de electricitate a fost reluată pentru 99% din suprafața Spaniei continentale
Aprovizionarea cu electricitate a fost restabilită pentru mai mult de 99% din Spania continentală după pana masivă care a lovit Peninsula Iberică, a anunțat marți firma spaniolă REE (operatorul de sistem Rețele Electrice), relatează AFP. În jurul orei locale 06:00 (04:00 GMT), aprovizionarea cu energie electrică era asigurată în pr
SUA îndeamnă Europa de Est să renunțe la obiectivele UE privind tranziția energetică
Statele Unite vor ca țările din Europa Centrală și de Est să se alăture strategiei sale vizând 'libertatea energetică', în loc să urmeze planurile mai ample ale regiunii vizând tranziția la o economie net zero, a declarat luni secretarul american al Energiei, Chris Wright, transmite Bloomberg. Prezent la Varșovia, &ic
Pană de curent în Peninsula Iberică: Franța a trimis 'până la 2.000 de megawați' în Spania și Portugalia
Franța a trimis luni seara 'până la 2.000 de megawați', sau doi gigawați, de energie electrică în Spania și Portugalia luni seara pentru a ajuta operatorii de rețele electrice spaniole și portugheze care s-au confruntat cu o pană de curent masivă, a declarat operatorul francez de rețea RTE, relatează AFP. La ora 20:00, '
Pană în Spania: 35% din rețeaua electrică restabilită
Peste 35% din rețeaua de energie electrică a fost restabilită în Spania la aproape nouă ore de la începutul penei gigantice care a cufundat țara în haos, a anunțat managerul REE, relatează AFP. 'La această oră, la 20:35 (19:35 GMT), REE a îndeplinit 35,1% 'din cerere', a explicat Eduardo Prieto, director de
Portugalia: Restabilirea completă a rețelei electrice ar putea dura până la o săptămână
Un fenomen atmosferic rar din Spania, în urma variațiilor extreme de temperatură în interiorul țării, a provocat penele de curent din Peninsula Iberică, iar restabilirea completă a rețelei electrice în Portugalia ar putea dura până la o săptămână, a anunțat operatorul portughez de rețea REN, transmite Reuters. De
Valencia: Transportul public blocat, magazine și restaurante închise în urma penei de curent
Pana de curent de amploare a afectat luni orașul Valencia, paralizând transportul public, închizând majoritatea magazinelor și a localurilor și generând importante probleme în infrastructura esențială. În urma întreruperii alimentării cu energie electrică, activitatea Aeroportului din Valencia a fost p