logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Ţările europene au opinii divergente privind renunţarea la motoarele pe combustie (articol European Newsroom)

Imagine din galeria Agerpres

Un vot privind interzicerea de facto a vânzării în Uniunea Europeană a maşinilor cu motoare pe combustie a fost amânat în Consiliul UE, după ce mai multe naţiuni au pus la îndoială decizia, perturbând astfel o parte a pachetului de combatere a schimbărilor climatice, relatează platforma media European Newsroom (enr), într-un articol de fond publicat vineri.

Având în vedere că în octombrie anul trecut statele membre ale UE şi Parlamentul European ajunseseră deja la un consens cu privire la interdicţia de vânzare a vehiculelor noi cu motoare pe combustie din 2035, un vot în Consiliul UE, programat iniţial pentru marţi, părea a fi o simplă formalitate. În schimb, cererile făcute în principal de Guvernul german de a excepta motoarele care utilizează combustibili sintetici de la această reglementare au compromis decizia formală.

Combustibilii sintetici sunt produşi prin combinarea hidrogenului cu dioxidul de carbon şi rezultatul arderii acestora poate fi captat din atmosferă. Aceşti combustibili sunt consideraţi neutri din punct de vedere climatic doar dacă energia necesară pentru producerea lor şi componentele lor sunt generate din surse regenerabile.

Pe lângă Germania, ţări ca Italia, Polonia, Bulgaria şi Cehia şi-au exprimat recent opoziţia faţă de planurile de interzicere a vânzărilor. Cum Polonia se opune deja regulamentului, iar Bulgaria a decis să se abţină, acele ţări ar putea forma o minoritate de blocaj în cadrul Consiliului.

Pentru a aproba reglementarea, 15 din cele 27 de state membre ale UE, reprezentând cel puţin 65% din populaţia totală a UE, ar trebui să voteze în favoarea interdicţiei. Germania este cea mai populată ţară din UE, în timp ce Italia se află pe locul trei, iar Polonia pe locul cinci. Fără sprijinul Germaniei, obţinerea unei majorităţi reprezentând 65% din cetăţenii UE era puţin probabilă, ceea ce a determinat amânarea votului.

Planurile de reducere cu 100% a emisiilor de CO2 provenite de la noile camionete şi maşini până în 2035 fac parte dintr-un pachet mai amplu de combatere a schimbărilor climatice - aşa-numitul pachet "Pregătiţi pentru 55" (Fit for 55), care, la rândul său, face parte din Pactul Verde European (European Green Deal). UE vrea să-şi reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, faţă de nivelul din 1990, şi să atingă neutralitatea climatică până în 2050.

Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, şi-a exprimat săptămâna trecută opoziţia faţă de interdicţia vânzărilor, ameninţând că Berlinul nu o va susţine. El a susţinut că Comisia Europeană nu a venit încă cu un proiect de lege complementar privind modul în care maşinile şi camionetele alimentate cu combustibili neutri din punct de vedere climatic ar putea fi încă înregistrate în UE după 2035.

După o reuniune a cabinetului, cancelarul german Olaf Scholz a declarat că Guvernul federal aşteaptă ca Comisia Europeană să facă o propunere cu privire la modul în care ar putea fi utilizaţi combustibilii sintetici după 2035.

Ministrul german de Finanţe, Christian Lindner, a declarat că vehiculele nou înmatriculate cu motoare pe combustie ar trebui să reprezinte o excepţie de la interdicţie după 2035.

"Avem nevoie de această legătură clară şi sigură din punct de vedere juridic între decizia privind limitele flotei şi posibilitatea de noi înmatriculări", a spus Lindner.

Deoarece tehnologia motoarelor cu combustie va continua să rămână importantă în întreaga lume, un exportator de maşini precum Germania ar trebui să păstreze expertiza necesară în acest domeniu, a adăugat el. El a afirmat că pentru partidul său, FDP, deschiderea tehnologică este o prioritate.

Premierul italian Giorgia Meloni a apreciat decizia de a amâna votul UE cu privire la propunerea de încetare a vânzării de maşini pe benzină şi diesel care emit carbon din 2035 drept "un succes italian". Ea a spus că poziţia Guvernului italian "este clară: o tranziţie echitabilă şi durabilă trebuie planificată şi realizată cu grijă pentru a evita repercusiunile negative în ceea ce priveşte producţia şi angajaţii". Meloni a continuat să afirme că "este corect să ţinteşti la zero emisii de CO2 cât mai curând posibil, dar trebuie să li se permită statelor să urmeze calea pe care o consideră cea mai eficientă şi durabilă. "Acesta înseamnă să nu închidem uşa căilor pentru tehnologii curate care sunt diferite de vehiculele electrice", a spus ea.

Într-o declaraţie trimisă reprezentanţilor celor 27 de state membre UE cu privire la interdicţie, Italia a subliniat că "prin stabilirea unui obiectiv de reducere a emisiilor de 100% până în 2035 şi fără stimulente pentru utilizarea combustibililor din surse regenerabile, regulamentul nu este în conformitate cu principiul neutralităţii tehnologice." Mai mult, în document se informa că "maşinile cu motoare pe combustie sunt deţinute de cetăţeni cu venituri mici şi vor rămâne pe şosele şi după 2035. Succesul maşinilor electrice va depinde foarte mult de cât de accesibile devin pentru aceşti cetăţeni".

Şi Polonia se numără printre statele membre care au ridicat obiecţii la interdicţie. "Am fost de la început şi suntem în mod invariabil împotriva interzicerii vânzării de maşini cu motoare pe combustie după 2035", a declarat ministrul polonez al Climei şi Mediului, Anna Moskwa, care a participat la o conferinţă despre fotovoltaice la Bruxelles, conform agenţiei poloneze de presă (PAP).

"Sunt din ce în ce mai multe voci sceptice în discuţiile din culise. Statele se trezesc şi calculează că 2035 nu este atât de departe. Mai ales acele ţări mai mici, care, după cum vă puteţi imagina, vor fi inundate de tehnologii străine. Societăţile lor încep să înţeleagă această realitate, să înţeleagă consecinţele pentru ei înşişi", a spus Moskwa în timpul unei întâlniri cu jurnaliştii, a informat PAP.

Miercuri, ministrul francez al Transporturilor, Clement Beaune, a cerut Germaniei să sprijine interzicerea vânzării de maşini noi cu motoare pe combustie în Uniunea Europeană până în 2035, regretând "o formă de rebeliune" din partea Berlinului.

"Dacă nu ne păstrăm această ambiţie, vom fi măturaţi din punct de vedere industrial şi ecologic", a declarat Beaune. "Nu dând contra-semnale vom reuşi să creăm maşina electrică accesibilă tuturor", a adăugat ministrul. "Semnalul era clar: era susţinut, inclusiv de Germania. A fost adoptat sub preşedinţia franceză a Uniunii Europene ca o mare ambiţie", a subliniat Beaune.

Croaţia sprijină interdicţia, considerând-o o parte importantă a Pactului Verde European şi unul dintre paşii intermediari cheie pentru atingerea neutralităţii climatice până în 2050.

Deşi Croaţia nu are o industrie auto puternică precum Cehia, Slovacia sau Ungaria, compania Rimac Automobili a apărut pe scenă în ultimii ani şi a devenit faimoasă la nivel mondial odată cu dezvoltarea unei maşini sport electrice. Rimac a reuşit să atragă investiţii de la Hyundai şi Porsche. Mai mult, există o societate mixtă între Rimac şi Bugatti.

Slovenia face, de asemenea, parte din grupul de state membre care susţin interdicţia. Potrivit Ministerului sloven al Mediului, Climei şi Energiei, interdicţia va contribui la atingerea obiectivelor de climă, energie şi mediu în sectorul transporturilor, astfel încât Slovenia nu şi-a schimbat poziţia.

Ministrul subliniază, de asemenea, că, în conformitate cu noul regulament, Comisia Europeană va monitoriza dezvoltarea şi implementarea infrastructurii şi tehnologiilor de mobilitate cu emisii zero în contextul revizuirilor periodice. Dacă este necesar, Comisia Europeană ar putea să justifice necesitatea de a continua vânzarea vehicule cu combustibil sintetic ca parte a acestor revizuiri, consideră ministrul. În opinia sa, există mai multe căi către decarbonizarea maşinilor de pasageri, iar ministrul "nu se opune să lase uşa deschisă unei astfel de soluţii".

Chiar dacă nu există o politică de stat unificată pentru trecerea treptată la utilizarea maşinilor electrice şi hibride şi eliminarea treptată a vehiculelor pe benzină şi motorină, Guvernul Federaţiei Bosniei şi Herţegovinei a recunoscut această tendinţă şi a aprobat stimulente pentru achiziţionarea maşinilor electrice. Numărul de astfel de vehicule în Bosnia şi Herţegovina este în creştere, deşi cifrele sunt semnificativ mai mici în comparaţie cu ţările Uniunii Europene şi regiunea înconjurătoare.

Producătorii auto apelează din ce în ce mai mult la maşini hibride şi electrice. Ei sunt conştienţi de necesitatea introducerii acestor vehicule în Bosnia şi Herţegovina, mai ales de când capitala este deseori unul dintre cele mai poluate oraşe din lume. Acest lucru este demonstrat şi de o echipă de tineri ingineri reuniţi în compania GS-TMT, conduşi de ideea energiei verzi, care au creat primul vehicul electric fabricat în Bosnia şi Herţegovina, care se numeşte EVO.

N. red.: Conţinutul articolului este bazat pe ştiri ale agenţiilor AFP, ANSA, BTA, dpa, EFE, FENA, HINA, STA, participante în proiectul enr alături de AGERPRES, ANP, APA, ATA, Belga, Europa Press, MIA, PAP, Tanjug, TASR şi UKRINFORM. AGERPRES/(AS - autor: Mihaela Dicu, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Simona Aruştei)

Afisari: 26

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic Extern 16-06-2025 11:15

Nissan intenționează să-și reducă participația deținută la Renault

Directorul general al Nissan Motor, Ivan Espinosa, a afirmat că producătorul auto nipon intenționează să-și reducă participația deținută la partenerul francez Renault, a anunțat luni publicația Nikkei din Japonia, transmite Reuters. În martie, Nissan și Renault au convenit să modifice parteneriatul lor de lungă durată, pentru a permite r

Economic Extern 16-06-2025 09:58

Olaf Sleijpen va fi noul guvernator al Băncii Centrale din Țările de Jos

Guvernul interimar din Țările de Jos l-a ales pe Olaf Sleijpen în funcția de guvernator al Băncii Centrale a țării (DNB), înlocuindu-l pe actualul președinte Klaas Knot, al cărui mandat se încheie la 1 iulie, transmite Reuters. În prezent Sleijpen este director pentru afaceri monetare în cadrul Băncii Centrale din

Economic Extern 16-06-2025 09:45

Debutul Salonului Internațional de Aeronautică și Spațiu de la Bourget pe fondul războiului

Într-un climat de tensiuni comerciale și strategice, cea de a 55-a ediție a Salonului Internațional de Aeronautică Le Bourget (Franța) își deschide luni porțile în apropiere de capitala Franței, transmite AFP. Aproximativ 2.400 de expozanți din 48 de țări, Statele Unite fiind cel mai mare participant internațional, se vor reu

Economic Extern 14-06-2025 11:08

Grupul rus Rosatom va conduce consorțiul care va construi prima centrală nucleară din Kazahstan

Agenția pentru Energie Nucleară din Kazahstan a anunțat sâmbătă că grupul rus Rosatom a fost desemnat lider al consorțiului internațional care va fi responsabil de construirea primei centrale nucleare din Kazahstan, cel mai mare producător mondial de uraniu, informează agenția Kazinform. Alte propuneri au venit de la companiile China National Nuclear Cor

Economic Extern 14-06-2025 08:57

Trump a raportat venituri de peste 600 de milioane de dolari din criptomonede, cluburi de golf și alte afaceri

Donald Trump a raportat venituri de peste 600 de milioane de dolari din criptomonede, cluburi de golf și alte afaceri, într-o declarație financiară publicată vineri care a oferit o imagine de ansamblu asupra vastelor afaceri ale președintelui miliardar american, relatează Reuters. Declarația, care pare să se refere la anul calendaristic 2024, arată că in

Economic Extern 13-06-2025 19:30

Strategie Grains și-a îmbunătățit, încă odată, estimările privind recolta de grâu a UE

Analiştii firmei de consultanţă Strategie Grains şi-au îmbunătăţit estimările privind recolta de grâu a  Uniunii Europene, pentru a treia lună la rând, în condiţiile în care Spania şi sud-estul Europei sunt pe cale să înregistreze recolte record, în timp ce ploile au venit în sprijinul zonelor uscate din nordul Eur

Economic Extern 13-06-2025 18:43

Șeful Ford spune că grupul are probleme în aprovizionarea cu magneți din pământuri rare

Constructorul auto american Ford Motor Co. are problema în a se aproviziona cu magneți din pământuri rare, a declarat, vineri, directorul general, Jim Farley, într-un interviu pentru Bloomberg News. China, care controlează peste 90% din capacitățile mondiale de procesare a pământurilor rare, a impus noi norme cu privire

Economic Extern 13-06-2025 18:12

IEA este gata să acceseze rezervele de petrol; OPEC spune că nu este nevoie

Agenția Internațională a Energiei, principalul organism de consiliere pe probleme energetice al țărilor dezvoltate, a anunțat vineri că este pregătită să elibereze petrol din rezerva strategică, dacă piața se va confrunta cu probleme de aprovizionare după atacul Israelului asupra Iranului, o declarație care a fost criticată de Organizația Statelor Exportatoare de Pet

Economic Extern 13-06-2025 15:26

Afectată de criza din sectorul media, agenția de presă AFP anunță un ''program de economii''

Agenția de presă AFP va demara un ''program de economii'' cuprins între 12 și 14 milioane de euro pe parcursul anilor 2025 și 2026, din cauza deteriorării durabile a perspectivelor financiare, ca urmare a crizei mondiale din sectorul media, a anunțat vineri directorul general Fabrice Fries, transmite AFP. ''Vom de

Economic Extern 13-06-2025 14:13

Jorgensen (CE): Energia nucleară joacă un rol în construirea unui sistem energetic rezilient și mai curat

Realizarea planurilor statelor membre privind energia nucleară va necesita investiții semnificative, de aproximativ 241 de miliarde euro până în 2050, atât pentru prelungirea duratei de viață a reactoarelor existente, cât și pentru construirea de noi reactoare de mari dimensiuni, a estimat Comisia Europeană în cadrul celui de al optulea

Economic Extern 13-06-2025 11:34

Apple trece în frunte pe piața telefoanelor mobile inteligente din China

Vânzările de iPhone ale Apple pe piața chineză au înregistrat în mai cel mai semnificativ avans, în timp ce vânzările globale în perioada aprilie-mai 2025 au înregistrat o creștere anuală de 15%, cea mai solidă performanță a gigantului tehnologic american pentru acest interval de la pandemie, arată datele preliminare publicate vineri

Economic Extern 13-06-2025 09:37

FMI: Previziunile din iulie privind creșterea economiei mondiale vor ține cont de acordurile comerciale și de incertitudini

Fondul Monetar Internațional a informat că viitoarele sale previziuni din iulie privind creșterea economiei mondiale vor ține cont atât de evoluțiile comerciale pozitive cât și de cele negative, dar nu a previzionat o înrăutățire a estimărilor cauzată de taxele vamale similară cu cea publicată săptămâna aceasta de Banca Mondială, transmite Reuters.

Economic Extern 13-06-2025 09:05

Cotațiile la țiței au crescut cu peste 9% după ce Israelul a atacat Iranul

Cotațiile la țiței au urcat cu peste 9%, ajungând la cel mai ridicat nivel din ultimele cinci luni, după ce Israelul a efectuat vineri lovituri împotriva Iranului, suspectat că dorește să se doteze cu arme nucleare, sporind temerile privind perturbarea aprovizionării cu petrol, transmite Reuters. La bursa ICE Futures, cotația barilului de petrol Br

Economic Extern 12-06-2025 18:01

China vizează extinderea cooperării cu BCE, pe fondul tensiunilor comerciale globale

China este pregătită să consolideze cooperarea cu Banca Centrală Europeană, inclusiv în domeniul reformării sistemului monetar internațional, i-a spus joi premierul Li Qiang președintelui BCE, Christine Lagarde, la o întâlnire la Beijing, transmite Reuters. Lagarde se află săptămâna aceasta într-o rară vizită la B

Economic Extern 12-06-2025 17:17

Euro, la cel mai ridicat nivel față de dolar din ultimii patru ani

Euro a ajuns joi la cel mai ridicat nivel față de dolarul SUA din ultimii aproape patru ani, investitorii preferând activele sigure în contextul impactului privind acordul comercial dintre SUA și China, transmit Bloomberg și Reuters. Riscurile geopolitice sunt analizate de investitori, după ce Statele Unite ale Americii au decis jo