Bloomberg: Renault nu mai este veriga slabă în alianţa cu Nissan
Rolul de roată care scârţâie în alianţa Renault - Nissan pare să se schimbe, un exemplu remarcabil a ceea ce poate face diferenţa într-un an, se arată într-o analiză realizată de Bloomberg.
În 8 martie 2022, acţiunile Renault au ajuns la pragul de jos, în contextul turbulenţelor provocate de invadarea Ucrainei. Au urmat avertismente de la Fitch Ratings privind expunerea producătorului auto la Rusia, care era atunci a doua sa piaţă după Franţa. În câteva săptămâni, Renault a făcut o ieşire costisitoare de pe piaţa rusă.
Acum Nissan este în vizorul agenţiilor de evaluare financiară. Marţi, S&P Global Ratings a retrogradat grupul nipon la "junk" (nerecomandat pentru investiţii), citând profitabilitatea redusă şi faptul că o revenire puternică a vânzărilor companiei japoneze este "puţin probabilă". Luna trecută, Fitch a revizuit în creştere ratingul pe termen lung al Renault, de la "BB" la "BB plus", perspectiva atribuită fiind stabilă. Îmbunătăţirea reflectă întărirea profitabilităţii Renault şi a flexibilităţii bilanţului, în urma actualizării planului său strategic, informează Fitch. Şi S&P a îmbunătăţit ratingul acordat Renault.
Ce s-a întâmplat? Renault şi-a luat medicamentele şi a schimbat rapid subiectul. Compania a transferat statului rus participaţia majoritară deţinută la AvtoVaz, cel mai mare producător auto din Rusia, pentru o rublă, şi apoi a impresionat pieţele cu planul de a lista noua sa divizie de vehicule electrice. În mai 2022, Renault anunţase în mod oficial că ia în considerare opţiunea creării a două entităţi separate, una dedicată dezvoltării, producţiei şi vânzării de vehicule electrice, cu sediul în Franţa, şi cealaltă dedicată dezvoltării şi producţiei de motoare şi cutii de viteze termice şi hibride de nouă generaţie E-TECH, care va include operaţiunile din România, Spania, Portugalia, Turcia şi America Latină.
Efortul radical de a revitaliza compania, cu o vechime de 125 de ani, i-a adus multe satisfacţii directorului general Luca de Meo. În ianuarie, Renault şi Nissan au convenit o restructurare profundă a alianţei lor, înfiinţată în 1999, care le va pune pe picior de egalitate, iar producătorul auto nipon va investi în noua divizie de vehicule electrice a grupului francez. Conform acordului, Renault îşi reduce participaţia la Nissan la 15%, de la aproximativ 43%, transferându-şi participaţia rămasă, de 28%, într-un trust francez. Nissan s-a angajat să preia o participaţie de până la 15% din viitoarea divizie de automobile electrice a Renault.
Nissan a obţinut ceea ce dorea de mult timp: să fie pe picior de egalitate cu Renault şi să aibă drept de vot în alianţă. Dar analiştii avertizează că Nissan va sfârşi prin a plăti un preţ pentru dorinţa sa - va cumpăra probabil unele din propriile sale acţiuni pe care le va vinde Renault.
Chiar dacă Nissan şi-a revenit după doi ani de pierderi şi îşi menţine prognozele referitoare la un profit operaţional de 360 miliarde de yeni (2,7 miliarde de dolari) pentru exerciţiul fiscal care se va încheia la data de 31 martie 2022, producătorul auto nipon are puţine noi modele cu care să atragă cumpărătorii de automobile. Un yen mai slab la finele lui 2022 a ajutat Nissan să îşi majoreze veniturile realizate pe piaţa locală, însă acest fenomen va dispărea pe măsură ce moneda japoneză se va aprecia în acest an.
Perturbările de pe lanţurile de aprovizionare vor mai continua, probabil, pentru o perioadă, în timp ce creşterea costurilor, asociată cu încetinirea economiei mondiale şi creşterea dobânzilor, înseamnă că industria auto mondială se va confrunta cu condiţii dificile pe parcursul următorilor doi ani, estimează S&P Global Ratings.
"Este incert dacă Nissan se va putea extinde pe piaţa globală în creştere rapidă a vehiculelor electrice", a avertizat S&P. Agenţia aprecia luna trecută că Renault "este pregătit să facă faţă provocării de a deveni lider competitiv din punct de vedere al costurilor pe piaţa vehiculelor electrice din Europa".
În ultimul an, preţul acţiunilor Renault aproape s-a dublat. Capitalizarea sa bursieră, de aproximativ 12,5 miliarde de euro (13,2 miliarde de dolari), este aproape de cea a Nissan, care s-a redus la 16,8 miliarde de dolari.
Marc Festa, de la Alken Asset Management, se aşteaptă ca acţiunile Renault să aibă în continuare o performanţă mai bună decât a Nissan, după ce Luca de Meo a promis numeroase noi modele până în 2025, inclusiv un model alimentat pe baterii Renault 5, Dacia Bigster SUV şi automobilul electric Alpine.
"Renault a fost mult timp considerat membrul slab al alianţei. Situaţia s-ar putea schimba acum", susţine analistul Pierre-Yves Quéméner de la Stifel.
În 16 februarie, Renault a anunţat că va acorda dividende, pentru prima dată în ultimii patru ani, în urma îmbunătăţirii câştigurilor şi a marjei operaţionale.
Deşi compania a revenit pe pierderi ca efect al retragerii sale din Rusia, în 2022, marja operaţională a grupului s-a dublat faţă de 2021, la 5,6%, în urma concentrării pe lansările de noi vehicule electrice şi a unor discounturi mai reduse.
"Am ieşit din situaţia de urgenţă şi am revenit în joc, gata să zburăm şi să concurăm". Mediul rămâne dificil pentru industria auto în 2023, în special în privinţa aprovizionării şi a logisticii, a afirmat directorul general Luca de Meo, după raportarea rezultatelor anuale.
În acest an, Renault are ca obiectiv o marjă operaţională a grupului de 6% sau mai mult, peste estimările analiştilor, de 5,5%.
Compania a propus dividende de 0,25 euro pe acţiune, pentru prima dată din 2019, când acestea au fost de peste trei euro pe acţiune. Acordarea dividendelor ar urma să fie aprobată la Adunarea Generală din 11 mai. AGERPRES/(AS - autor: Mihaela Dicu, editor: Oana Tilică, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Rusia: Producția de gaze naturale a crescut cu 7,6% în 2024
Producția Rusiei de petrol și gaze condensate a ajuns anul trecut la 516 milioane tone sau 10,32 milioane barili pe zi, a anunțat vicepremierul rus Alexander Novak, un declin de aproximativ 2,8% față de 2023, transmite Reuters. Rusia și-a redus producția de țiței în urma acordului din cadrul OPEC+ (Organizația Țărilor Exportatoare de Pet
UE inițiază un plan de sprijin pentru sectorul auto
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a găzduit joi o întâlnire a directorilor din sectorul auto, a sindicatelor și a grupurilor de interese, pentru a dezbate modul în care pot fi ajutați producătorii auto din UE să-și electrifice flotele și să concureze mai bine cu rivașii din China și SUA, transmite Reuters.
Nisipul, o resursă esențială care ne alunecă printre degete (UNEP)
Extracția nisipului este o activitate puțin cunoscută, dar esențială pentru activitatea umană, cu provocări economice și de mediu esențiale, potrivit unui raport al Programului Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), relatează joi AFP. Nisipul este, ca volum, cea mai exploatată resursă naturală din lume, după apă: în fiecare an sunt extras
Christine Lagarde respinge propunerea unui oficial ceh privind includerea bitcoin în rezervele valutare
Președinta Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde, a respins joi o sugestie formulată de guvernatorul Băncii Naționale a Cehiei, Ales Michl, privind includerea bitcoin în rezervele valutare ale Cehiei, relatează Reuters. Chiar dacă Cehia nu a făcut trecerea la moneda euro, ea este una dintre țările membre ale Uniunii Europene și în consecință
Economia americană a încetinit la finalul anului trecut dar cheltuielile consumatorilor au rămas robuste
Ritmul de creștere a economiei americane a încetinit în ultimul trimestru al anului trecut, însă cheltuielile consumatorilor au rămas robuste, ceea ce va permite Rezervei Federale să reducă dobânzile în acest an, transmite Reuters. Potrivit datelor publicate joi de Departamentul american al Comerțului, Produsul Intern Brut al SUA
BCE a redus dobânda de referință cu 25 de puncte de bază, până la 2,75%
Banca Centrală Europeană (BCE) a decis, joi, o nouă reducere a dobânzii de bază cu 25 puncte de bază, și totodată a lăsat deschisă ușa pentru o nouă relaxare a politicii monetare, în contextul în care îngrijorările cu privire la creșterea economică anemică le depășesc pe cele referitoare la inflația persistentă, transmite Reuters. '
Băncile rusești raportează profituri record pentru 2024 grație dobânzilor mari și creșterii creditării
Băncile comerciale rusești au încheiat anul 2024 cu profituri anuale record de 4.000 de miliarde ruble (40,7 miliarde dolari), a anunțat joi Banca Centrală a Rusiei, pe măsură ce sectorul financiar rusesc continuă să își revină de pe urma sancțiunilor, profitând de dobânzile mari și o creștere solidă a activității de creditare, transmite Reuters.
Ministrul ceh al Finanțelor lansează un avertisment față de ideea adăugării de bitcoin la rezervele valutare
Ministrul ceh al Finanțelor, Zbynek Stanjura, a tras joi un semnal de alarmă față de propunerea lansată de guvernatorul Băncii Naționale a Cehiei, privind posibilitatea investirii unei părți din rezervele valutare ale țării în bitcoin, transmite Bloomberg. Stanjura a precizat că respectă independența Băncii Naționale a Cehiei și a subliniat că Guvernul n
Tesla a raportat rezultate trimestriale sub previziunile analiștilor
Acțiunile Tesla au scăzut cu aproximativ 3% după închiderea ședinței de miercuri a Bursei de la New York, după ce producătorul american de vehicule electrice a raportat rezultate trimestriale sub previziunile analiștilor, transmit Xinhua și DPA. Veniturile totale au crescut în ritm anual cu 2% în trimestrul patru din 2024, la
Eurostat: Rata șomajului în UE a urcat la 5,9% în decembrie
Rata șomajului în zona euro s-a situat la 6,3% în decembrie, în creștere de la 6,2% luna precedentă, în timp ce în cazul Uniunii Europene rata șomajului a urcat la 5,9%, de la 5,8% luna precedentă, arată datele publicate joi de Oficiul Europe
Comisia Europeană lansează un nou centru pentru biotehnologie și biofabricare pentru a sprijini întreprinderile inovatoare
Comisia Europeană a lansat joi un nou centru pentru biotehnologie și biofabricare pentru a sprijini întreprinderile - în special companiile nou-înființate și IMM-urile - să introducă produse inovatoare pe piața UE și să își sporească competitivitatea, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar. Platforma
Eurostat: Economia a crescut cu 0,7% în zona euro și cu 0,8% în UE, în 2024
Produsul Intern Brut, în termeni ajustați sezonier și calendaristic, a crescut cu 0,7% în zona euro și cu 0,8% în UE, în 2024, comparativ cu 2023, arată datele preliminare publicate joi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
Germania: Economia s-a contractat cu 0,2% în 2024, după o scădere de 0,3% în 2023
Germania, cea mai mare economie europeană, s-a contractat pentru al doilea an consecutiv în 2024, a confirmat joi Institutul de Statistică (Destatis), incertitudinile sporind înaintea alegerilor, transmit DPA și Reuters. Anul trecut, PIB-ul Germaniei a înregistrat un declin de 0,2%, după o scădere de 0,3% în 2025, iar a
Economia Franței, afectată de turbulențele politice
Franța, a doua economie a zonei euro, a înregistrat o creștere de 1,1% în 2024, după un avans similar în 2023 și o expansiune de 2,6% în 2022, arată datele publicate joi de Institutul Național de Statistică (Insee), transmit Bloomberg și Reuters. În trimestrul patru din 2024, PIB-ul Franței a scăzut ușor, cu 0,1%,
Toyota rămâne, pentru al cincilea an, cel mai bine vândut producător auto mondial
Toyota Motor și-a menținut pentru al cincilea an consecutiv titlul de cel mai bine vândut producător auto mondial, deși a raportat în 2024 un declin al vânzărilor pe plan global, transmit Reuters și Kyodo. Compania niponă a vândut anul trecut 10,82 milioane de vehicule, în timp ce ocupantul locului doi, grupul ger