Producătorii auto germani şi furnizorii asiatici de baterii - căsătorie din interes de miliarde de dolari în Ungaria (Reuters)

Producătorii auto din Germania şi furnizorii de baterii din Asia se reunesc în Ungaria într-o căsătorie din interes de miliarde de dolari, pentru a-şi accelera ambiţiile lor electrice, transmite Reuters.
Companiile se extind în Europa centrală, unde Guvernul premierului ungar Viktor Orban sfidează prudenţa Occidentului faţă de China şi acordă beneficii generoase pentru a găzdui operaţiunile companiilor străine şi a revendica pentru Ungaria o poziţie de centru global pentru vehiculele electrice (EV).
Investiţiile în industria auto din Ungaria sunt dominate de trei ţări: Germania, China şi Coreea de Sud, cele două ţări asiatice fiind mult înaintea rivalilor europeni pe segmentul bateriilor pentru vehiculele electrice.
Companiile din aceste trei ţări sunt responsabile pentru 29 din cele 31 de subvenţii în numerar acordate în ultimul deceniu de Ungaria pentru investiţiile majore din sectorul auto şi al bateriilor, conform datelor guvernamentale analizate de Reuters.
"Catozi, anozi, separatori, linii de asamblare, întregul lanţ de aprovizionare pentru baterii este aici. Acesta este piciorul din pragul Europei", a apreciat Dirk Woelfer, de la Camera de Comerţ Germania - Ungaria, în Budapesta.
Printre beneficiarii subvenţiilor se află companiile auto germane BMW şi Mercedes-Benz, precum şi producătorii de baterii din China (BYD) şi din Coreea de Sud (Samsung SDI).
Nivelul mediu al subvenţiilor este de 15% din investiţie.
În total, Ungaria a primit în ultimii şase ani peste 14 miliarde de euro (15 miliarde de dolari) în investiţii străine directe numai în sectorul bateriilor, arată datele guvernamentale.
Investiţiile majore sunt cele care depăşesc 5-10 milioane de euro, dar depind şi de locurile de muncă create.
Ajutoarele de stat şi oportunitatea pentru producătorii auto şi furnizorii de baterii de a lucra atât de aproape este un impuls puternic, conform interviurilor cu aproximativ 20 de jucători din industrie şi consultanţi din Ungaria, Germania, China şi Coreea de Sud.
Grupul chinez CATL, cel mai mare producător mondial de baterii, şi giganţii SK Innovation şi Samsung SDI din Coreea de Sud au explicat că unul din factorii cheie ai deciziilor lor de a investi în Ungaria îl reprezintă apropierea de fabricile companiilor auto germane.
CATL investeşte 7,6 miliarde de dolari pentru a construi în oraşul Debreţin din Ungaria cea mai mare fabrică de baterii din Europa. Tot în Debreţin este o uzină de 2,1 miliarde de dolari a BMW, alături de alte fabrici din ecosistem: furnizori de componente, producători de plăcuţe de frână, echipamente industriale etc.
Mercedes-Benz a transformat unitatea sa din Kecskemet pentru a produce maşini electrice, în timp ce divizia Audi a Volkswagen produce automobile şi motoare electrice la Gyor.
Astfel de afaceri majore ar putea reprezenta un avantaj pentru Guvernul premierului ungar Viktor Orban, ţara confruntându-se cu cel mai dificil mediu economic din mai mult de un deceniu, în condiţiile în care rata anuală a inflaţiei a depăşit 20%, economia încetineşte iar fondurile europene sunt în suspensie.
Totuşi, proiectele ungare din domeniul EV se confruntă cu dificultăţi, susţin surse din industrie. Una din principalele temeri o reprezintă faptul că fabricile trebuie să treacă de la combustibilii fosili la surse regenerabile, pentru a îndeplini ţintele de emisii zero ale industriei auto. Lipsa de angajaţi specializaţi în Ungaria, care să lucreze în fabricile care produc celule de baterii, afectează de asemenea capacitatea de producţie, susţin sursele.
Reprezentanţii HIPA, agenţia Ministerului ungar de Externe responsabilă pentru atragerea investiţiilor, nu au răspuns întrebărilor Reuters privind industria EV.
Salutul călduros de bun venit al Ungariei pentru producătorii de baterii din Asia este în contradicţie cu temerile exprimate de Bruxelles şi Berlin privind pericolul ca Europa să devină prea dependentă de China şi alte puteri străine, în special în tehnologiile esenţiale spre tranziţia verde.
Dar majorarea producţiei de vehicule electrice forţează industria auto din Europa să se baze pe producătorii de baterii din Asia, a apreciat Csaba Kilian, de la Asociaţia auto ungară.
Întrebat despre îngrijorările privind dependenţa de tehnologie asiatică, un oficial UE a explicat că în blocul comunitar, care trebuie să aprobe subvenţiile acordate investitorilor de statele membre, există un sistem de notificare prin care se face schimb de informaţii privind investiţiile din afara UE care ar putea afecta securitatea.
În prezent, Comisia Europeană discută cu Ungaria mărimea subvenţiei pe care o va acorda CATL pentru construirea fabricii din Debreţin, a adăugat oficialul UE.
Pentru unele companii occidentale, înfiinţarea unui centru în Ungaria este o decizie dificilă.
Furnizorul german de componente auto Schaeffler era pe punctul de a-şi deschide mai degrabă o fabrică în Ungaria decât în Germania, în august, datorită subvenţiilor, dar ulterior a decis să investească în Germania din cauza temerilor "că trimite un mesaj greşit" cetăţenilor germani, îngrijoraţi că-şi pierd locurile de muncă.
Există îngrijorări privind situaţia reţelei de transport a energiei din Ungaria, în condiţiile în care se consumă multă energie la fabricarea bateriilor.
Anul trecut, energia produsă în Ungaria a provenit din combustibilii fosili, în proporţie de 80%, de la reactoarele nucleare (14,5%) şi de la instalaţiile solare (3,6%), conform calculelor Reuters.
Conform noii legislaţii din UE şi Germania, acest mix este un motiv de îngrijorare pentru producătorii auto, care trebuie să-şi reducă emisiile de dioxid de carbon în lanţurile lor de aprovizionare.
Ministrul ungar de Externe, Peter Szijjarto, s-a întâlnit luna trecută la Munchen cu directori de la BMW şi furnizori de componente auto, inclusiv Schaeffler. Ei au discutat planuri de îmbunătăţire a infrastructurii logistice din Ungaria şi sporirea ponderi regenerabilelor, susţine unul din participanţii la întâlnire.
Oficialii CATL declaraseră pentru Reuters că iau în considerare dezvoltarea de panouri solare, cu partenerii locali din Ungaria.
În pofida riscurilor, Ungaria rămâne atractivă pentru investitori, a apreciat Alexander Timmer, de la compania germană de consultanţă Berylls Strategy Advisors.
"Combinaţia dintre avantajele legate de costuri, ajutoarele de stat şi gradul de apropiere al fabricilor auto face din Ungaria o destinaţie din ce în ce mai atractivă pentru producătorii de baterii", a adăugat acesta.AGERPRES/(AS - autor: Mihaela Dicu, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dãdârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bulgaria: Hotelierii se așteaptă la o creștere moderată a prețurilor și o tranziție lină la euro
Hotelierii din Bulgaria estimează o creștere moderată a prețurilor în vacanța de vară, între 10% și 15% comparativ cu anul trecut, în urma majorării inflației și a costurilor ridicate, informează Novinite. În pofida acestor evoluții, industria turismului este încrezătoare că viitoarea tranziție la euro în 20
'Șuruburile foarte mici', unul dintre numeroasele obstacole în calea producerii de telefoane iPhone în SUA
Încercarea președintelui Donald Trump de a muta producția telefoanelor iPhone în SUA se confruntă cu multe provocări legale și economice, susțin experți intervievați de Reuters, cel mai mic din aceste obstacole fiind operațiunea de introducere a 'șuruburilor foarte mici', care ar trebui să devină o operațiune automatizată.
Directorul Pirelli spune că grupul este într-o situație riscantă fără un acord cu grupul chinez Sinochem
Producătorul italian de anvelope Pirelli este într-o situație riscantă după ce principalul său acționar, grupul chinez Sinochem, a respins o propunere formulată de conducerea companiei pentru a rezolva aspectele de guvernanță ce ar putea afecta expansiunea Pirelli pe piața din SUA, a declarat directorul general într-un interviu publicat sâmbătă &ici
BTA: Speranța de viață la naștere în Bulgaria a crescut cu 2,1 ani (statistică)
Speranța de viață la naștere a populației bulgare, calculată pentru perioada 2022 - 2024, este de 75,6 ani, a anunțat, joi, Institutul Național de Statistică. Aceasta marchează o creștere cu 2,1 ani comparativ cu perioada 2021 - 2023. Ratele diferite ale mortalității în rândul bărbaților și femeilor, precum și între populații
MB: South Western Railway devine primul operator renaționalizat
South Western Railway, companie feroviară care operează în sud-vestul Angliei, a devenit duminică prima companie care a reintrat în proprietatea publică în cadrul campaniei guvernului laburist britanic de renaționalizare a căilor ferate, scrie AFP. Este 'o nouă eră pentru transportul feroviar', a salutat Ministerul br
Taxe vamale: Franța se teme de o situație 'insuportabilă' în unele sectoare
Franța se teme de o situație 'insuportabilă' în principalele sale filiere de export către Statele Unite, cum ar fi vinul și cosmeticele, care sunt amenințate de Donald Trump cu suprataxe vamale de 50% în lipsa progreselor în negocierile comerciale cu Uniunea Europeană, scrie AFP. 'Pentru unele dintre filierele noa
BTA: Ministrul adjunct al Transporturilor cere construirea accelerată a celui de-al treilea pod peste Dunăre
Ministrul adjunct al Transporturilor și Comunicațiilor, Dimitar Nedyalkov, și președintele Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU) și secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România, Radu Dinescu, au convenit că este necesară accelerarea semnificativă a procedurilor pentru construirea unui al treilea pod peste Dună
UE ar putea bloca accesul a peste 20 de bănci la sistemul SWIFT în noul pachet de sancțiuni impuse Rusiei
Uniunea Europeană analizează posibilitatea de a elimina peste 20 de bănci din sistemul internațional de plăți SWIFT, precum și reducerea plafonului de preț pentru petrolul rusesc și interzicerea conductelor de gaze Nord Stream, în cadrul unui nou pachet de sancțiuni destinat să pună presiune asupra Moscovei pentru a pune capăt războiului împotriva Ucraine
UE vrea un acord comercial cu SUA bazat pe 'respect' și 'fără amenințări'
Uniunea Europeană lucrează de 'bună credință' pentru a obține un acord comercial cu SUA bazat pe 'respect' și nu pe 'amenințări', a afirmat vineri seara comisarul european pentru comerț, Maros Sefcovic, după declarația lui Donald Trump despre creșterea taxelor vamale de 50% la produsele europene, relatează AFP. 'UE
Oficialii europeni îndeamnă la 'calm' după amenințarea lui Trump privind tarife de 50%
Oficialii europeni au încercat să dea dovadă de calm, după ce președintele SUA, Donald Trump, a amenințat că va impune tarife vamale de 50% la importurile din blocul comunitar, un anunț care a dus la prăbușirea burselor pe ambele maluri ale At
Slovenia va introduce în Constituție dreptul de a utiliza numerarul
Parlamentul sloven a început vineri o procedură oficială pentru introducerea în Constituția țării a dreptului de a utiliza numerar, transmite EFE. Decizia a fost susținută de 61 de deputați, majoritatea necesară de două treimi, pe baza unei inițiative depuse în 2023 de peste 56.000 de cetățeni. Deputații au susținut, de asemenea, proiectul pr
UE va sancționa Nord Stream 2 pentru a opri revenirea gazelor rusești
Uniunea Europeană se apropie de o decizie vizând includerea gazoductului Nord Stream 2 într-un nou pachet de sancțiuni impuse Moscovei, pe fondul intensificării zvonurilor vizând reluarea livrărilor de gaze rusești, pe care blocul comunitar vrea să le oprească, transmite Bloomberg. Comisia Europeană urmează să demareze zilele acestea consultă
Șeful Volvo: Clienții trebuie să plătească pentru majorarea tarifelor vamale
Directorul general de la Volvo Cars, Hakan Samuelsson, a declarat vineri că clienții companiei vor trebui să plătească o mare parte din costurile majorate ca urmare a tarifelor, adăugând că ar putea deveni imposibil să fie importate în SUA cele mai mici modele din gama constructorului suedez, transmite Reuters.
Bursele europene și moneda euro au scăzut după ce Trump a amenințat că va impune tarife de 50%
Bursele europene au scăzut vineri după ce președintele american Donald Trump a sugerat că va impune taxe vamale de 50% asupra produselor importate din țările Uniunii Europene începând cu 1 iunie și a dat de înțeles că negocierile c
Trump amenință Apple cu tarife de 25% dacă telefoanele iPhone nu sunt fabricate în SUA
Președintele SUA, Donald Trump, a amenințat vineri grupul informatic Apple că va trebui să plătească tarife de 25% dacă telefoanele iPhone pe care le vinde în SUA nu sunt fabricate în interiorul granițelor, transmite Reuters. Imediat după acest anunț, acțiunile Apple au scăzut cu 2,5% în schimburile care preced deschiderea oficială a bursei,