Trenurile de noapte, o tradiţie care supravieţuieşte în Austria

Roma, Milano, Zurich, Hamburg, Berlin, Varşovia, Zagreb, destinaţiile internaţionale defilează pe panouri de plecări de la 'Hauptbahnhof', principala gară din capitala Austriei, unul din rarele oraşe europene care oferă în continuare o gamă largă de trenuri de noapte transfrontaliere, transmite AFP.
În acest domeniu, Austria este un caz singular în Europa, unde dezvoltarea trenurilor de mare viteză şi explozia legăturilor aeriene low-cost a marginalizat călătoriile cu trenul de noapte. Cu toate acestea, compania austriacă de căi ferate, OBB, care operează singură sau în parteneriat 26 de linii de tren de noapte, nu se mulţumeşte să îşi menţină reţeaua ci vrea să o dezvolte.
La finele lui 2016, OBB a preluat divizia de trenuri de noapte a rivalului german Deutsche Bahn (DB), care a dorit să se despartă de această activitate pe care a considerat-o nerentabilă. După preluare, aproximativ 60% din rutele de noapte ale Deutsche Bahn au fost păstrate, printre care şi legătura Viena-Berlin, reintrodusă în urmă cu câteva luni.
Mulţumită de creşterea uşoară a numărului de pasageri pe această piaţă (peste 1,4 milioane în 2018), compania austriacă a decis să comande 13 noi trenuri de noapte care vor fi echipate cu cuşete de ultimă generaţie.
Potrivit susţinătorilor trenurilor de noapte, exemplul austriac este o dovadă că este posibilă o alternativă la transportul aerian pentru a lupta împotriva încălzirii globale.
"Cu privire la obiectivul de reducere a gazelor cu efect de seră până în 2050, trenurile de noapte care funcţionează cu energie din surse regenerabile sunt o soluţie atractivă", a declarat Thomas Sauter-Servaes, expert în mobilitate la Universitatea din Zurich. Acesta recunoaşte însă că trenurile de noapte transfrontaliere reprezintă o provocare logistică şi financiară: rentabilitatea per pasager este mai mică având în vedere spaţiul ocupat de o cuşetă, utilizarea mai puţin intensă a materialului rulant, costurile de exploatare şi costurile salariale care au legătură cu activitatea de noapte, costurile cu curăţenia, complexitatea legată de divizarea şi asamblarea ramelor de tren pe parcursul călătoriei, regulile de exploatare ş normele tehnice diferite de la o ţară la alta, creşterea tarifelor pentru utilizarea căilor ferate, acestea sunt doar câteva.
Aceasta fără a menţiona avantajul concurenţial al "transportului aerian transfrontalier scutit de TVA şi de taxa pe kerosen", a subliniat Thomas Sauter-Servaes.
Însă printre călătorii care trageau după ei o valiză în gara din Viena într-o seară de februarie, câţiva au declarat pentru AFP că au ales trenul de noapte şi pentru că s-au gândit la impactul asupra mediului. "Este un mic gest care nu mă va împiedica să iau avionul pentru a merge în vacanţă la toamnă, dar este mai bine decât nimic", a spus Yvonne Kemper.
David, un german de 42 de ani, a explicat că a ales trenul de noapte pe ruta Viena-Hamburg, pentru că trebuie să ajungă în oraşul Göttingen din Germania, care nu are aeroport.
"Motivele pentru care călătorii aleg un tren de noapte diferă de la un caz la altul", spune Bernhard Rieder, purtător de cuvânt OBB.
Cultura trenului de noapte la OBB este rezultatul unei tradiţii, care are legătură cu relieful muntos al ţării care a limitat dezvoltarea trenurilor de mare viteză, a explicat Bernhard Rieder. În plus, pentru această piaţă, modelul economic pus la punct de OBB se bazează pe crearea de sinergii şi economii de scară, care au constituit motivul pentru care OBB a decis să preia divizia de trenuri de noapte a rivalului german Deutsche Bahn. "Trenurile de noapte reprezintă un sector deosebit care nu poate funcţiona fără o puternică cooperare transfrontalieră", de exemplu în gestionarea materialului sau vânzarea de bilete, a adăugat Rieder.
"Trenurile de noapte sunt şi vor rămâne o nişă, dar asta nu înseamnă că o nişă nu poate fi profitabilă", a spus purtătorul de cuvânt al OBB.
Danezul Poul Kattler, purtătorul de cuvânt al 'Back on track', colectivul european pentru susţinerea trenurilor de noapte, vede puţin mai departe. Potrivit acestuia, "dacă companiile feroviare naţionale ar fi mai ofensive pe această piaţă şi dacă UE ar pune la punct o adevărată politică feroviară comună, am putea să oferim o alternativă reală de transport şi un proiect european foarte popular". AGERPRES/ (AS-autor: Constantin Balaban, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
SUA: Livrările de smartphone-uri au crescut cu 30% în martie, pe fondul temerilor legate de taxele vamale
Livrările de smartphone-uri în SUA au crescut cu 30% în martie, producători ca Apple, Samsung și Motorola grăbindu-se să aducă mai multe dispozitive în țară, în anticiparea unor taxe vamale semnificative, arată datele publicate miercuri de compania de cercetare a pieței Counterpoint Research, transmite Reuters. În
BTA: În 2024,Bulgaria a avut al doilea cel mai mare număr de ore lucrate într-o săptămână din UE
În 2024, Bulgaria a avut al doilea cel mai mare număr de ore lucrate într-o săptămână din Uniunea Europeană, cu o medie de 39, după Grecia (39,8 ore), a anunțat miercuri Eurostat. Pe locurile trei și patru se află Polonia (38,9 ore) și România (38,8 ore). În Bulgaria, numărul de ore lucrate în
OPEC se așteaptă în 2025 la o creștere mai lentă a furnizării de petrol din partea rivalilor
Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) și-a înrăutățit estimările privind creșterea furnizării de petrol din SUA și alți producători din afara OPEC+ în acest an, și a anunțat că se așteaptă la cheltuieli de capital mai scăzute în urma declinului cotațiilor țițeiului, transmite Reuters. Livrările din țările din afar
Baidu vrea să-și extindă serviciile de robotaxi în Europa
Baidu Inc intenționează să testeze și în cele din urmă să lanseze Apollo Go, un serviciu autonom de ride-hailing (de împărțire a călătoriilor) în Europa și Turcia, alăturându-se unui număr în creștere de companii chineze din domeniul tehnologiei de conducere autonomă care se extins pe plan global, transmite Bloomberg.
Comisia Europeană simplifică politica agricolă comună pentru a sprijini fermierii și a spori competitivitatea
Comisia Europeană (CE) a lansat miercuri un pachet amplu de măsuri care vizează sarcina administrativă, controalele, punerea în aplicare, răspunsul în situații de criză și nevoile de investiții ale sectorului, pentru a simplifica politica agricolă comună (PAC) și a stimula competitivitatea fermierilor, se arată într-un comunicat al Executivului comu
Acționarii Holcim au aprobat scindarea diviziei din America de Nord
Acționarii producătorului elvețian de ciment Holcim au aprobat miercuri separarea și scindarea diviziei care regrupează afacerile Holcim din America de Nord, într-o tranzacție menită să profite de pe urma majorării cheltuielilor cu construcțiile în SUA, transmite Reuters. Aproape toți acționarii (99,75%) au votat pentru separare, u
Eurostat: Românii sunt printre europenii cu cel mai mare număr de ore lucrate săptămânal
Durata obișnuită a programului de lucru săptămânal al persoanelor cu vârsta cuprinsă între 20 și 64 de ani din Uniunea Europeană a fost în medie de 36 de ore, anul trecut, în scădere de la 37 de ore în 2014, arată datele publicate miercuri de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Sunt incluse atât persoanele c
Rho Motion: Vânzările globale de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut în aprilie, în pofida tensiunilor comerciale
Vânzările globale de vehicule electrice (EV) și hibride plug-in au înregistrat un avans anual de 29% în aprilie, cu o creștere stabilă în China și Europa, în pofida tensiunilor comerciale, în timp ce în America de Nord, afectată de politicile președintelui SUA, a fost raportat primul declin începând din septembrie 2024, a
Germania: Angajații Ford au declanșat pentru prima dată o mișcare de protest, din cauza planificatelor concedieri
Angajații Ford de la fabricile din Koln, Germania, au început miercuri prima grevă de la înființarea unităților, în 1930, sindicatul IG Metall rispostând față de planurile de reducere a costurilor și a concedierilor, transmite DPA. Angajații au înființat pichete în fața porților uzinelor, unde greviștii primesc coduri pentru
Microsoft concediază mii de angajați
Gigantul tehnologic american Microsoft Corp a anunțat că va renunța la 6.000 de angajați din companie, în cadrul eforturilor de a reduce forța sa de muncă, transmit Bloomberg și AP. Planificatele concedieri reprezintă mai puțin de 3% din totalul forței de muncă și se vor desfășura în întreaga lume, la toate nivelurile, inclusiv la platforma L
Nissan concediază 15% din forța sa de muncă, după ce a raportat pierderi anuale de 4,5 miliarde de dolari
Nissan Motor Corp va concedia, pe plan global, aproximativ 15% din forța sa de muncă până în martie 2028, sau 20.000 de angajați, după ce marți producătorul auto nipon a raportat pierderi anuale, în urma scăderii vânzărilor de vehicule în China și alte țări, și a extinderii eforturilor de restructurare, transmit DPA și AP.
Eurostat: UE a înregistrat anul trecut un excedent de 39,2 miliarde de euro în comerțul cu produse agricole
Anul trecut, UE a exportat produse agricole în valoare de 234,1 miliarde de euro și a importat produse agricole în valoare de 194,9 miliarde de euro, generând un surplus de 39,2 miliarde de euro, arată datele publicate marți de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Comparativ cu 2023, exporturile și importurile au cr
Institutul economic german IW se așteaptă la recesiune în 2025, din cauza taxelor vamale americane
PIB-ul Germaniei se va contracta cu 0,2% anul acesta, arată un studiu publicat marți de institutul economic german IW, ceea ce ar reprezenta al treilea an de recesiune pentru cea mai mare economie a Europei, transmite DPA. Țara este în mod special afectată de conflictul comercial declanșat de taxele vamale impuse de președintele Donald T
Nissan va suspenda activitatea unor fabrici din Japonia, ca parte a eforturilor de restructurare
Producătorul auto nipon Nissan Motor a decis suspendarea operațiunilor la unele fabrici din Japonia, ca parte a eforturilor de restructurare, a anunțat marți publicația de afaceri Nikkei, transmite Reuters. Spre finalul zilei ar urma să fie prezentate detaliile privind numele uzinelor afectate și dacă acestea vor fi închise temporar sau
BERD: Europa Centrală și Balcanii, regiuni afectate de războiul comercial declanșat de SUA
Războiul comercial declanșat de președintele american Donald Trump afectează grav mai multe țări din Europa Centrală și din Balcani, foarte dependente de economia germană, care se confruntă cu dificultăți, a avertizat marți Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), informează AFP. 'Schimbările recente în politica com