FRAGMENT DE ISTORIE: 110 ani de la primul zbor al unui avion cu reacţie, inventat de Henri Coandă

La 16 decembrie 1910, a avut loc, în localitatea Issy-les-Moulineaux, de lângă Paris, primul zbor experimental din lume al unui avion cu reacţie, inventat şi pilotat de Henri Coandă. Conform site-ului www.armataromaniei.ro, invenţia avionului cu reacţie a făcut ca Henri Coandă să intre în istoria aviaţiei mondiale şi ca pionier al aviaţiei cu reacţie.
Henri Coandă a realizat, la Arsenalul Armatei din Bucureşti, macheta unui avion echipat cu un motor-rachetă cu combustibil solid. În 1910, la cel de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică de la Paris, a expus un avion bazat pe propulsia prin reacţie (Avionul "Coandă 1910"), experimentat în acelaşi an lângă Paris, la Yssy-les-Moulineaux.
Avionul cu reacţie "Coandă 1910", era un biplan care se distingea printr-o perfectă linie aerodinamică şi o serie de elemente originale dintre care: sistemul de propulsie asigurat de un motor aeroreactiv fără elice, dispus în partea din faţă a avionului, structura rezistentă a aripilor, folosirea învelişului de placaj lustruit şi lăcuit, instalarea pentru prima oară a rezervoarelor de combustibil şi lubrifiant în interiorul aripii groase, lungirea planului superior faţă de cel inferior, cu decalarea lor, pentru a reduce interacţiunea aerodinamică a acestora. Aparatul era lung de 12,5 metri, cu anvergura aripilor de 10,3 metri, iar în zbor avea o greutate de 420 kg.
După închiderea Salonului de Aeronautică, la 16 decembrie 1910, avionul "Coandă 1910" a fost transportat la aerodromul Issy les Moulineaux, în scopul stabilirii caracteristicilor motorului şi a efectuării unor probe de rulaj. Cu această ocazie a fost efectuat şi primul zbor aeroreactiv din lume, pe câmpul de zbor de la Issy-les-Moulineaux, avându-l ca pilot pe însuşi Henri Coandă.
În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experienţă, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare şi a luat foc, mai notează www.armataromaniei.ro. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului, alegându-se cu doar câteva contuzii pe faţă şi pe mâini.
Inventatorul povesteşte, într-o scrisoare trimisă, în 1964, lui Constantin C. Gheorghiu, membru al Asociaţiei internaţionale a istoricilor aviaţiei, despre acest prim zbor al unui aeroplan propulsat prin reacţie: "...după câteva minute de încălzire, am manevrat manetele de comandă, aeroplanul s-a pus în mişcare rulând din ce în ce mai repede, apoi s-a ridicat, cam prea iute, n-a fost vina mea, dar la un moment dat a alunecat pe o aripă şi s-a prăbuşit şi a ars complet. Norocul meu că nu aveam nici capotaj, nici nu eram legat de scaun, aşa că am fost aruncat afară şi nu am ars".
* * *
Inginerul Henri Coandă s-a născut la 7 iunie 1886, la Bucureşti.
Foto: (c) ARHIVA ISTORICĂ AGERPRES
A urmat cursurile Liceului "Sf. Sava" din Bucureşti şi ale Liceului Militar din Iaşi, potrivit ''Dicţionarului 1866-2003 - Membrii Academiei Române'' (Ed. Enciclopedică / Ed. Academiei Române). Pasionat de mic de creaţia tehnică şi ştiinţifică, a construit, la liceul din Iaşi, macheta unui avion propulsat de o rachetă. Reîntors la Bucureşti, a urmat cursurile Şcolii de Artilerie, Geniu şi Marină, la terminarea cărora, în 1905, i s-a acordat gradul de sublocotenent.
S-a înscris, în 1906, la Şcoala Superioară de Aeronautică şi Construcţii Mecanice, înfiinţată la Paris în acelaşi an, prima de acest fel din lume, pe care a absolvit-o ca şef de promoţie. S-a perfecţionat la Institutul de Electricitate Montefiore din Torino, la Technische Hochschule de la Charlottenburg şi la Universitatea din Liege. A lucrat apoi la Nisa, în Franţa, în şantierele conduse de inginerul Gustave Eiffel. S-a întors în ţară şi a realizat, la Arsenalul Armatei din Bucureşti, macheta unui avion echipat cu un motor-rachetă cu combustibil solid.
La cel de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică de la Paris din 1910, a expus un avion bazat pe propulsia prin reacţie (Avionul "Coandă 1910"). Avionul era un biplan care se distingea printr-o perfectă linie aerodinamică şi o serie de elemente originale dintre care: sistemul de propulsie asigurat de un motor aeroreactiv fără elice, dispus în partea din faţă a avionului, structura rezistentă a aripilor, folosirea învelişului de placaj lustruit şi lăcuit, instalarea pentru prima oară a rezervoarelor de combustibil şi lubrifiant în interiorul aripii groase, lungirea planului superior faţă de cel inferior, cu decalarea lor, pentru a reduce interacţiunea aerodinamică a acestora. Aparatul era lung de 12,5 metri, cu anvergura aripilor de 10,3 metri, iar în zbor avea o greutate de 420 kg.
În 1911 a prezentat la Reims, cu prilejul unui concurs de avioane militare, primul avion bimotor din lume. În acelaşi an, a fost angajat ca inginer la Uzinele de Avioane din Bristol (Marea Britanie), unde, în perioada anilor 1911-1912, a construit primul avion "Bristol-Coandă", realizat mai târziu în mai multe variante, unul dintre cele mai bune avioane intrate în dotarea aviaţiei din mai multe ţări, inclusiv din România. Anul 1914 l-a găsit în Franţa, la uzinele "Delauney-Belleville" din St. Denis, unde, în 1916, a construit un avion echipat cu două elice propulsive, montate la extremitatea posterioară a fuzelajului.
Potrivit ''Dicţionarului 1866-2003 - Membrii Academiei Române'', numele său rămâne legat şi de fenomenul aerodinamic, cunoscut sub numele de "Efectul Coandă", brevetat în 1934 sub denumirea de "procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui fluid într-un alt fluid". Preocupările sale au cuprins domenii variate: prospecţiuni geologice, fizica matematică, aplecându-se îndeosebi asupra vechilor manuscrise de matematică, cu largă circulaţie în Moldova.
A obţinut peste 250 de brevete care au avut aplicaţii în diverse domenii: construirea de prefabricate pentru locuinţe pe baza unui material inventat de el însuşi, crearea unui nou sistem de transport tubular de mare viteză, preconizarea unei instalaţii de desalinizare a apei marine, realizarea unui tun fără recul destinat echipării avioanelor; în anii Primului Război Mondial, în condiţiile lipsei de metal, a inventat rezervoare pentru hidrocarburi construite din beton armat.
"Honorary Fellow" al Societăţii Regale de Aeronautică din Londra (1971), membru de onoare al Centrului Internaţional de Cercetări Biologice de la Geneva (1956). Doctor Honoris Causa al Institutului Politehnic din Bucureşti (1967). A primit Medalia de aur pentru invenţii, Padova (1930), Medalia Aeronautică, Paris (1961); comandor al Ordinului de Merit pentru cercetare şi invenţie, Paris (1960). A fost distins cu Ordinul "Meritul Ştiinţific" (1970). Membru titular al Academiei Române din 16 decembrie 1970.
Henri Coandă a murit la 24 noiembrie 1972, la Bucureşti. AGERPRES/(Documentare - Cristian Anghelache, editor: Marina Bădulescu, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 18 iunie
Este a 169-a zi a anului 2025. Au mai rămas 196 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 03 m. Luna răsare la 01 h 03 m și apune la 12 h 47 m. Ultimul Pătrar la 22 h 19 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Suzana Cristache Drăgan)
DOCUMENTAR: Tenismena Venus Williams împlinește 45 de ani (17 iunie)
Tenismena Venus Ebony Starr Williams s-a născut la 17 iunie 1980, în Lynwood, California, potrivit wtatennis.com. A început să joace tenis de la o vârstă mică, la bazele sportive din Los Angeles, sub supravegherea tatălui său, Richard Williams. Deja la vârsta de zece ani, Venus dispunea
Reuniunea juriului pentru desemnarea Premiului Prințesa de Asturia pentru Cooperare Internațională (17-18 iunie 2025)
Juriul responsabil pentru acordarea Premiului Prințesa de Asturia pentru Cooperare internațională din 2025 se reunește în zilele de 17 și 18 iunie, la Oviedo. Acesta este ultimul dintre cele opt premii internaționale conferite de Fundația Prințesa de Asturia în acest an, competiție aflată la cea de-a 45-a ediție. Întâlnirile vor avea loc la Hotelul Ba
DOCUMENTAR: 115 ani de la primul zbor al lui Aurel Vlaicu (17 iunie)
La 17 iunie 1910, a avut loc, pe câmpia Cotrocenilor, primul zbor al lui Aurel Vlaicu. Este un moment de referință în istoria aviației românești, fiind primul zbor realizat cu un aparat proiectat și construit în țara noastră, numit 'Vlaicu I'. Aeroplanul construit de Aurel Vlaicu a fost scos în câmp pentru prima dată
17 iunie - Ziua mondială pentru combaterea deșertificării și a secetei (ONU)
Adunarea Generală a stabilit, în 1994, Convenția Națiunilor Unite pentru Combaterea Deșertificării (UNCCD), singurul acord internațional obligatoriu din punct de vedere juridic care leagă mediul și dezvoltarea de gestionarea durabilă a terenurilor, și a declarat 17 iunie 'Ziua mondială pentru combaterea deșertificării și a secetei' prin rezoluția sa A/RES/49/11
CITATUL ZILEI
'Naivitatea, care este pe placul firilor contemplative, îi irită pe oamenii de acțiune'. Andre Maurois ('Cugetări și reflecții despre cultură și civilizație', Colecția Cogito, Ed. Albatros, București 1984)
SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 17 iunie
Ortodoxe Sf. Mc. Manuil, Savel, Ismail, Inochentie și Felix Greco-catolice Sf. m. Manuel, Sabel, Ismail Romano-catolice Ss. Nicandru și Marcian, m. Sfinții Mucenici Manuil, Savel și Ismail sunt pomeniți în calendarul creștin ortodox în ziua
Reuniune specială a miniștrilor de externe ai UE pe tema conflictului Iran-Israel (17 iunie)
Șefa diplomației Uniunii Europene, Kaja Kallas, a convocat pentru 17 iunie 2025 o reuniune specială, prin videoconferință, a miniștrilor de externe ai Uniunii Europene (Consiliul Afaceri Externe), pentru a discuta despre conflictul dintre Israel și Iran, a anunțat la 15 iunie un membru al cabinetului său. Având în vedere gravitatea situației din Orientul Mijlociu
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 17 iunie
Este a 168-a zi a anului 2025. Au mai rămas 197 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 03 m. Luna răsare la 00 h 43 m și apune la 11 h 33 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Suzana Cristache Drăgan)
PERSONALITATEA ZILEI: Scriitorul Anatol Emilian Baconsky
Anatol Emilian Baconsky, poet, prozator, eseist și traducător, s-a născut la 16 iunie 1925, în comuna Cofa din Hotin, Bucovina. În volumul ''9 pentru eternitate'', apărut în 1977 și consacrat memoriei celor nouă scriitori decedați în urma seismului din 4 martie 1977 (publicat de Asociația Scriitorilor din București, text
FRAGMENT DE ISTORIE: 190 de ani de la înființarea Academiei Mihăilene din Iași (16 iunie)
'Academia Mihăileană' - prima instituție de învățământ superior din Moldova, denumită astfel după numele lui Mihail Sturdza, domn al Moldovei (1834-1849) - a fost inaugurată, la Iași, la 16/28 iunie 1835. Mihail Sturdza, fost membru al Epitropiei Învățăturilor publice, sprijinise în această calitate dezvoltarea școlii naționale,
16 iunie - Ziua internațională a remiterilor familiale (ONU)
Ziua internațională a remiterilor familiale ('International Day of Family Remittances') are ca scop recunoașterea contribuțiilor financiare semnificative ale milioanelor de lucrători migranți, pentru traiul familiilor pe care le lasă acasă, consolidând astfel economiile statelor și contribuind direct la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD). &
SÃRBÃTORI RELIGIOASE - 16 iunie
Ortodoxe Sf. Ier. Martir Neofit Cretanul, mitropolitul Țării Românești; Sf. Ier. Tihon, episcopul Amatundei (Începutul Postului Sf. Ap. Petru și Pavel. Dezlegare la pește) Greco-catolice Sf. Tihon al Amatuntei Ciprului. Începe Postul Sf. ap. Petru și Pavel. Post Romano-catolice Ss. Benone, ep.; Iudit
EFEMERIDE ASTRONOMICE - 16 iunie
Este a 167-a zi a anului 2025. Au mai rămas 198 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 02 m. Luna răsare la 00 h 20 m și apune la 10 h 20 m. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Suzana Cristache Drăgan)
CITATUL ZILEI
''Urmașii patriarhilor sunt aici, trăiesc printre noi, spunea cineva și, mai mult ca sigur, fără săși cunoască strămoșii. Dacă socotim în medie 3 generații pe secol (la oamenii biblici erau de fapt mai multe), de Iona, care a trăit, probabil, în secolul 8 î.Hr., ne despart în jur de 90 de generații. Nu e chiar așa de mult, doar că urma se