Editura Nemira a lansat ''Integrala dramaturgiei lui Eugene Ionesco''

Editura Nemira a lansat, luni seara, 'Integrala dramaturgiei lui Eugene Ionesco' în două volume care cuprind, în ordine cronologică, toate piesele de teatru ale marelui scriitor.
Potrivit coordonatorului Colecţiei Yorick a editurii, Irina Cerchia, lucrarea redă transformările de-a lungul timpului ale lui Ionesco şi este pentru prima oară când toate piesele acestuia apar simultan pe piaţă în România.
"Cititorii au acces la aceste piese în ordine cronologică sau aproximativ cronologică şi e cu atât mai interesant să poţi citi totul deodată, fără întreruperi de luni sau ani, pentru că la finalul lecturii ai sentimentul foarte pronunţat sau cel puţin eu l-am avut că ajungi să îl intuieşti ceva mai bine pe Ionesco, îi vezi transformările, îl vezi cum trece de la o piesă la alta, reluând teme care îl obsedau şi cărora le dădea mereu alte şi alte forme, alte şi alte reprezentări. Cred că, prin teatrul lui, Ionesco a încercat să îşi explice sau să înţeleagă anumite imagini care îi apăreau în vis, a sondat limitele lucidităţii, producând astfel spectacolul", a spus Irina Cerchia, la lansarea care a avut loc la Institutul Francez de la Bucureşti.
Ea a evidenţiat că Eugene Ionesco este un autor universal ale cărui piese se joacă peste tot în lume.
La rândul său, ambasadorul Franţei în România, Nicolas Warnery, a afirmat că Eugene Ionesco reprezintă "un gigant al teatrului", care a revoluţionat acest domeniu. El a punctat că Ionesco, născut în România şi care a ales ca ţară de adopţie Franţa, constituie "un pod" între cele două ţări.
Eugene Ionesco şi-a asumat şi revendicat, în toate scrierile sale, "primatul lumii interioare" ca material teatral prin excelenţă, a menţionat, la eveniment, fiica dramaturgului, Marie-France Ionesco.
Marele actor Victor Rebengiuc, care a jucat rolul principal al piesei lui Ionesco "Regele moare", a subliniat că această lucrare aduce un omagiu omului în general. "L-am privit ca pe un om care îmbătrâneşte, (...) îmi place în piesă omagiul care i se aduce omului în general. (...) Pentru mine regele a fost un om şi l-am jucat ca pe un om", a mărturisit Rebengiuc.
***
Scriitorul şi dramaturgul Eugen Ionescu (Eugene Ionesco) s-a născut la 13/26 noiembrie 1909, la Slatina.
Îşi petrece copilăria în Franţa, unde părinţii se stabilesc, în 1911, la Paris. În 1925, se întoarce în România, unde absolvă Liceul 'Sf. Sava' din Bucureşti (1928) şi Facultatea de Litere şi Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1932).
Debutează ca elev în 'Revista literară a Liceului Sf. Sava' (1927), debutul literar propriu-zis având loc în 1928, cu poezie publicată în 'Bilete de papagal', a lui Tudor Arghezi, după care îşi începe activitatea publicistică în revista 'Zodiac' (1930).
Debutul editorial îl reprezintă placheta de versuri 'Elegii pentru fiinţe mici' (1931). Volumul 'NU', apărut în 1934, este considerat de autor un 'fals tratat de critică literară', fiind un manifest contestatar al numelor consacrate din literatura epocii ca Tudor Arghezi, Camil Petrescu, Eugen Lovinescu, Ion Barbu şi Mircea Eliade, prin care provoacă astfel un scandal în lumea literară. În următorii ani atitudinea sa 'ireverenţioasă' se va repeta, prin opoziţia faţă de tendinţele culturale şi literare ale dreptei politice.
Anii 1938-1939 îi petrece la Paris, cu ocazia obţinerii unui doctorat, după doi ani revenind în capitala franceză, unde imediat după război publică traduceri din autori români. Din 1945 se stabileşte în Franţa.
O mare parte a scrierilor lui Eugen Ionescu în limba română au rămas risipite în publicaţiile literare ale epocii, unde a colaborat cu eseuri, cronici literare, versuri, pagini de jurnal sau fragmente de roman.
Anul 1950 semnifică începutul prodigioasei cariere de dramaturg a lui E. Ionescu, prin premiera, în Franţa, la 11 mai, a piesei 'Cântăreaţa cheală', în regia lui Nicolas Bataille. Autorul intră de la acea dată în rândurile avangardei artistice pariziene, devenind mai târziu unul din teoreticienii avangardei teatrale din deceniul al şaselea, numită 'teatrul absurdului'.
Excepţionalul său debut în dramaturgie este urmat de o serie de piese reprezentative pentru arta sa: 'Lecţia' (1951), 'Scaunele' (1952), 'Victimele datoriei' (1953), 'Jacques sau supunerea' (1955; în 1977 piesa va apărea la Theatre de la Ville în montarea lui Lucian Pintilie), 'Ucigaş fără simbrie' (1959, piesă jucată şi la Bucureşti, în 1968), 'Rinocerii' (1960, montată pe scena Teatrului de Comedie din Bucureşti, în 1962), 'Regele moare' (1962, premieră la Teatrul Naţional Bucureşti în 1964), 'Pietonul aerului' (1963), 'Setea şi foamea' (1966, distinsă cu Prix du Brigadier). Aproape toate piesele sale au apărut şi în traducere românească, fiind montate pe foarte multe scene din ţară, după 1989.
Articolele sale polemice reunite în volumul de atitudine politică 'Antidotes' (1977) îl definesc ca pe un luptător pentru eliberarea spirituală a conştiinţei umane. De altfel, dramaturgul s-a dovedit a fi un neobosit opozant al dictaturii comuniste din România, în 1989 denunţa genocidul cultural, procesul de subdezvoltare din ţară într-un rechizitoriu prezentat Comisiei politice din Bruxelles.
Din 1970 devine membru al Academiei Franceze, unde rosteşte tradiţionalul discurs de primire la 25 februarie. A fost distins de-a lungul carierei cu o serie de premii şi medalii.
S-a stins din viaţă la 28 martie 1994, la Paris. AGERPRES/(A - autori: Iulia Carciog, Documentare, editor: Claudia Stănescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Sursa foto: Editura NEMIRA/Facebook.com
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Evenimentul 'Magna Carta AI' - la Biblioteca Centrală Universitară
O platformă de reflecție asupra unui nou tip de contract social pentru umanitate în era digitală - o 'Magna Carta AI' - a fost lansată în spațiul neconvențional al rampei de creație din complexul Bibliotecii Centrale Universitare 'Carol I'. Potrivit unui comunicat transmis luni AGERPRES, această întâlnire a fost dedicată
Tulcea: Vernisajul expoziției de pictură 'Interferențe', la Muzeul de artă
Expoziția de pictură 'Interferențe' a artiștilor Mariea Petcu Chioibaș și Ilie Chioibaș a fost vernisată luni la Muzeul de artă din Tulcea, cele 42 de lucrări urmând să fie prezente pe simeze până în prima parte a lunii august. Pentru Mariea Petcu Chioibaș evenimentul este o premieră. Chiar dacă s-a născut în sa
Sibiu: Două companii de dans israeliene își anulează participarea la FITS din cauza interdicțiilor de zbor
Spectacolele trupelor israeliene Vertigo Dance Company și Kibbutz Contemporary Dance Company, programate în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), au fost anulate din cauza interdicțiilor de zbor din Israel, au anunțat luni organizatorii festivalului sibian printr-un comunicat de presă. Anunțul vine în contextul declanșării
Bihor: Episcopia greco-catolică de Oradea, la 248 de ani de la înființare
Episcopia greco-catolică de Oradea a marcat luni 248 de ani de la înființare, aceasta fiind cea de a doua din țară, după cea de la Blaj, potrivit unui comunicat remis luni. Potrivit sursei, la 16 iunie 1777, în plin secol al Luminilor și al reformelor religioase și politice din Monarhia Habsburgică, Papa Pius al VI-lea, prin bula Indefessum, î
Bihor: 'Harpissima' - expoziție de harpe, concerte și masterclass la Oradea, în perioada 27 - 29 iunie
Sub genericul Harpissima, Sinagoga neologă Sion din Oradea, obiectiv turistic multicultural, găzduiește, în perioada 27 - 29 iunie, un eveniment de excepție dedicat harpelor, cu expoziție, concerte și un masterclass pentru muzicieni, informează Oradea Heritage. Potrivit unui comunicat al Fundației pentru Protejarea Monumentelor Istorice în Bihor (O
Ludoteca Filialei 'Ion Creangă' a Bibliotecii Metropolitane București - redeschisă pentru comunitate
Copiii sunt așteptați zilnic, începând de luni, în noua ludotecă de la Filiala 'Ion Creangă' a Bibliotecii Metropolitane București (BMB), redeschisă pentru comunitate, un spațiu prietenos, modern și incluziv. Potrivit unui comunicat al BMB, transmis luni AGERPRES, 'redesenată' complet, ludoteca aduce un aer co
Gală aniversară dedicată maestrului Ioan Holender - miercuri, pe scena Operei Naționale București
O gală aniversară dedicată maestrului Ioan Holender, director al Operei de Stat din Viena timp de aproape două decenii și una dintre figurile centrale ale lumii lirice internaționale, va avea loc, miercuri, de la ora 20:00, pe scena Operei Naționale București. Potrivit unui comunicat transmis, luni, AGERPRES, printre invitați se numără tenorul
Directorul interimar al Muzeului Geologic Național, Ramona Bălășcuță: Nu lăsați muzeul să se închidă în tăcere
Directorul interimar al Muzeului Geologic Național, Ramona Bălășcuță, atrage atenția asupra situației 'extrem de dificile' în care se află instituția muzeală și lansează un apel public către toți cei care pot interveni pentru a ajuta muzeul, în condițiile în care angajații au primit ultimul salariu aferent lunii martie 2025.
Buzău: Șantierul arheologic al cetății dacice de la Târcov ar putea fi închis din cauza lipsei forței de muncă
Șantierul arheologic din situl Târcov-Piatra cu Lilieci, în locul pe care se află o cetate dacică din perioada domniei regelui Decebal, care ar fi funcționat în timpul războaielor daco-romane, s-ar putea închide în următorii ani din cauză că se găsesc greu lucrători care să ajute la săpături, conform reprezentanților Muzeului Județean Bu
Bihor: Violoncelistul Mischa Maisky, în concert extraordinar la Oradea împreună cu copiii săi, Lily și Sascha
Celebrul violoncelist Mischa Maisky și copiii săi, Lily - la pian, și Sascha - la vioară, au susținut duminică seara, sub genericul Maisky Trio, un concert extraordinar în Bazilica romano-catolică din Oradea, cel de-al treilea eveniment din Festivalul Sounds of Oradea (13 - 15 iunie), director artistic dirijorul catalan David Gimenez Carreras.
Album dedicat jertfei Sfinților Brâncoveni - lansat la Biserica Sfântul 'Gheorghe Nou', București Kilometrul Zero
Prezentarea Albumului omagial 'Jertfă pentru credință și pentru neam', autor Părintele prof. dr. Emil Nedelea Cărămizaru, a avut loc, duminică, la Biserica 'Sfântul Gheorghe Nou', București Kilometrul Zero, în prezența unui numeros public. Albumul omagial, cu valoare de document, care ilustrează cele mai importante
VIDEO Slujbă de pomenire pentru Mihai Eminescu la Biserica 'Sfântul Gheorghe Nou', București - Kilometrul Zero
O slujbă de pomenire în memoria poetului național Mihai Eminescu a avut loc, duminică, la Biserica 'Sfântul Gheorghe Nou', București - Kilometrul Zero, lăcașul de cult unde acesta a fost prohodit.
REPORTAJ/Timiș: Explozia de culoare a portului șvăbesc, în parada Zilelor Culturale ale Germanilor; fiecare costum e unicat
Veniți pe Dunăre din diverse regiuni ale Germaniei, imediat după eliberarea Banatului de sub ocupația otomană de către prințul Eugeniu de Savoya, în 1716, șvabii bănățeni, desprinși din grupul mai larg al șvabilor dunăreni, au găsit aici doar pământ, nicidecum acel El Dorado promis la plecare. Potrivit unei legende locale, șvabii bănățeni au sosit
Ziua Victor Brauner la Sinagoga Baal Șem Tov Piatra-Neamț, construită în urmă cu aproape trei secole
Sinagoga Catedrală Baal Șem Tov Piatra-Neamț, ridicată la 1766 pe locul alteia mai vechi și singura sinagogă din lemn din Europa rămasă în original, va găzdui, duminică, o nouă ediție a Zilei Victor Brauner. &n
Bihor: Seară de operă italiană în format cameral cu soprana Dusica Bijelic, în cadrul Sounds of Oradea Festival
Soprana sârbă Dusica Bijelic, cvartetul Lirico Italiano și pianista Sophia Munoz au susținut sâmbătă, la Teatrul Regina Maria din Oradea, spectacolul sold out 'Seară de operă italiană', cu arii celebre îndrăgite și intermezzouri, în această formulă inedită, de muzică de cameră. Programul a început cu o par