Comunicat de presă - CT BUS
Salariile șoferilor CT BUS sunt în Top 5 al societăților de transport public din România
TRANSPORTUL ÎN COMUN DIN CONSTANȚA, BLOCAT PENTRU PLÃȚI SUPLIMENTARE ȘI PRIME
1. În urma anunțului făcut de sindicate cu privire la declanșarea grevei de avertisment luni, 28 iulie, în intervalul orar 07:30 - 09:30 și a unei greve generale pe termen nelimitat începând cu data de 05.08.2025, conducerea CT BUS dorește să ofere clarificări legate de revendicările, negocierile și de contextul real în care funcționează astăzi compania.
2. Ce s-a întâmplat până acum ? (Contextul negocierilor)
La sfârșitul anului trecut, înainte de finalizarea precedentului Contract Colectiv de Muncă (CCM), conducerea CT BUS a demarat negocierile privind încheierea unui nou contract, care să asigure continuitatea drepturilor salariaților societății, însă organizațiile sindicale l-au considerat jignitor, nefiind de acord cu creșterile propuse, ce se încadrau în limitele disponibilităților reale ale societății, de la acel moment, drept pentru care au ales să nu-l semneze.
Deși cunosc faptul că aceste acțiuni (greva de avertisment și greva generală pe termen nelimitat) vor provoca un REAL DISCONFORT LOCUITORILOR CONSTANTEI ȘI TURIȘTILOR, AVÂND ÎN VEDERE FAPTUL CÃ NE AFLÃM ÎN PLIN SEZON ESTIVAL, PARTENERII SOCIALI continuă demersurile, declarând faptul că 'angajații CT BUS nu solicită niciun leu în plus, nici un beneficiu suplimentar, niciun avantaj nou, ci doar respectarea contractului colectiv de muncă negociat și agreat în decembrie 2024, nefiind prevăzute drepturi suplimentare', lucru total neadevărat și nefondat având în vedere solicitările acestora.
Conducerea CT BUS dorește să îi asigure pe toți constănțenii și pe toți cei care folosesc transportul public în comun că face toate eforturile să evite degradarea situației actuale, precum și a unui eventual blocaj în ceea ce privește funcționarea normală a transportului public. În ciuda eforturilor noastre, chiar și în cadrul ședinței de conciliere, partenerii noștri sociali, în speță reprezentanții celor două sindicate, au refuzat semnarea Contract Colectiv de Muncă (CCM), motiv pentru care, angajații CT BUS (conducătorii auto) riscă astăzi să devină responsabilii morali și legali pentru privarea constănțenilor de un SERVICIU ESENȚIAL, PRIMORDIAL.
Dovedind grijă și preocupare față de toți angajații societății, conducerea a decis să introducă toate Beneficiile permise de lege și stipulate în vechiul CCM, direct în contractele individuale de muncă pentru cei peste 700 de salariați.
Astfel, personalul CT BUS a continuat să beneficieze de: Sporuri, Tichete de masă, Zile libere plătite conform legii.
3. Unde s-au blocat negocierile ? (Revendicările sindicatului și impactul bugetar)
Chiar dacă majoritatea drepturilor au fost menținute, după cum am precizat mai sus, negocierile s-au blocat în jurul unor cerințe suplimentare formulate de sindicat, cum ar fi:
Zile libere plătite suplimentar față de cele prevăzute de lege (zile suplimentare la concediul de odihnă, zi liberă de ziua femeii, de ziua bărbatului, de ziua transportatorului).
Zile libere plătite pentru activitate sindicală
Vouchere de vacanță
Prime de Ziua Transportatorului, Paste, Crăciun, ziua femeii, ziua bărbatului
Bonusuri/ Ajutoare sociale (salarii medii brute /societate X 5 pt decesul salariatului
X 2 pt decesul rudei salariatului
X 1 pt nașterea unui copil
X 1 - 3 salarii la pensionare)
Alte beneficii care ar pune o presiune greu de susținut pe bugetul companiei.
Aceste cerințe reprezintă un impact de aproximativ 3.000.000 lei/ an, sumă ce nu poate fi susținută de societate în actualul context economic, indiferent de eforturile de a obține venituri suplimentare din singurele activități comerciale pe care le poate realiza societatea, cu excepția transportului public, respectiv vânzarea de publicitate pe mijloacele de transport și în spațiile amenajate din adăposturile de călători.
Astfel, ideea inoculată în spațiul public că nu sunt revendicate creșteri salariale este una falsă, realitatea fiind aceea că se fac presiuni pentru o creștere a veniturilor prin includerea în CCM a acestui pachet de beneficii.
Mai mult decât atât, unele revendicări financiare contravin prevederilor legale în vigoare la această dată.
4. Situația salarială actuală
În 2024 salariile au fost majorate cu 800 lei, anumite sporuri au crescut cu 5% și valoarea tichetelor de masă a crescut de la 13 la 30 de lei. O astfel de creștere nu s-a înregistrat la niciuna dintre societățile cu capital 'de stat' sau bugetare din județul Constantă.
Cât câștigă un conducător auto, salariat CT BUS ?
Salariul mediu brut al unui conducător auto CT BUS depășește 11.500 lei brut /lună, la care se adaugă tichetele de masă în valoare de 600 lei/lună.
În lunile de vârf, cum sunt cele de vară, câștigul lunar poate depăși 16.000 lei brut /lună. Aceste venituri includ salariul de bază, ore suplimentare, sporuri la care se adaugă tichete de masa de 600 lei/ luna. Trebuie punctat faptul că veniturile conducătorilor auto CT Bus se situează în Top 5 venituri ale șoferilor de la societăți de transport public, la nivel național.
În prezent, cheltuielile salariale reprezintă aproximativ 71% din totalul cheltuielilor companiei, în timp ce la alte companii de transport din orașe similare acest procent se situează între
60-65%.
Bugetul rămas este folosit exclusiv pentru mentennața parcului auto (schimb piese, reparații).
În acest context modificarea acestor procente crește riscul ca societatea să intre într-un cerc vicios, o sumă mai mică alocată mentenanței (în favoarea creșterii cheltuielilor salariale) poate
determina defecțiuni mai dese ale autobuzelor și pe cale de consecință curse anulate din cauza efectivului redus de autobuze. Toate acestea pot antrena scăderi în încasări și evident
nemulțumiri pe toate planurile.
5. Apel la echilibru și responsabilitate
Ne aflăm într-un moment dificil la nivel național, în care Guvernul României face eforturi să reducă deficitul bugetar prin măsuri ferme de redresare, inclusiv tăieri de cheltuieli și majorări de taxe.
Acest context afectează toate instituțiile publice, inclusiv municipiul Constanța și implicit, CT BUS.
Înțelegem nemulțumirile, iar dreptul la protest este garantat și respectat, dar este important ca toate părțile implicate să țină cont de realitățile financiare prin care trecem cu toții - ca oraș și ca țară.
Conducerea CT BUS rămâne deschisă dialogului și sperăm, împreună cu partenerii noștri sociali, să găsim soluții echilibrate care să protejeze angajații, dar și călătorii care depind zilnic de transportul public.
Vara este un sezon vital pentru Constanța, iar mii de oameni - localnici și turiști - au nevoie de un transport funcțional și predictibil. Credem că acest echilibru se poate obține doar prin
responsabilitate comună și bună-credință în dialog.
CT BUS este operatorul public de transport din municipiul Constanța, aflat în subordinea Primăriei și dedicat asigurării unui serviciu de mobilitate sigur, accesibil și eficient pentru toți locuitorii orașului. Compania operează zilnic zeci de linii de autobuz, acoperind principalele cartiere, zone de interes public, în curând și în localitățile limitrofe, contribuind la conectivitatea socială și economică a comunității.
CT BUS acordă o atenție deosebită categoriilor defavorizate, oferind facilități de transport pentru elevi, studenți, pensionari, persoane cu dizabilități, veterani, persoane strămutate sau cu venituri reduse, în baza legislației în vigoare și a hotărârilor Consiliului Local.
CT BUS este totodată un angajator important al orașului, având peste 700 de salariați.
Respectăm munca fiecărui coleg și menținem un dialog constant cu reprezentanții sindicali, într-un spirit de parteneriat și responsabilitate socială, pentru a asigura echilibrul dintre nevoile angajaților și cele ale comunității.
Misiunea noastră este să îmbunătățim permanent un transport public demn de un oraș european -, asigurându-ne că acesta este prestat cu simț de răspundere, fiind adaptat nevoilor reale ale cetățenilor și actualizat conform prevederilor legale în vigoare.
Conducerea CT BUS
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].