Comunicat de presă - Uniunea Salvați România
USR adaptează legislația la realitatea satului românesc. Proiect pentru clase separate, nu simultane, în toate comunele țării
În România anului 2025, aproape 20% dintre elevii de la sat învață în condiții care nu pot fi numite 'educație de calitate': în clase cu predare simultană, unde un singur cadru didactic predă mai multor ani de studiu în același timp.
USR consideră că această practică trebuie să înceteze și propune, printr-un proiect legislativ inițiat de deputata Corina Atanasiu, o soluție adaptată realităților din teren: organizarea de clase separate pentru fiecare nivel, indiferent de numărul de elevi.
'Eliminarea claselor cu predare simultană este o urgență pentru educația din România rurală. Potrivit studiului World Vision, peste 60% dintre elevii care învață în astfel de clase nu ating nivelul minim de literație funcțională. Un singur învățător predă mai multor ani de studiu în același timp, iar copiii ajung să primească doar o fracțiune din atenția și timpul necesare învățării reale. Această formă de organizare duce la rezultate slabe, abandon școlar și, pe termen lung, condamnă sute de mii de copii la inegalitate', declară Corina Atanasiu, membră a Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților.
Proiectul USR modifică Legea învățământului preuniversitar (nr. 198/2023) astfel încât autoritățile locale să fie obligate să organizeze clase distincte și în zonele izolate geografic sau lingvistic ori în care numărul de elevi este sub minimul prevăzut de lege. Cu alte cuvinte, legea va ține cont de realitatea comunităților mici și va garanta același drept la educație de calitate pentru toți copiii.
Deși numărul elevilor din sistemul simultan a scăzut față de 2021, problema rămâne semnificativă: aproximativ 97.000 de copii (20% din elevii de la sat) au învățat astfel în anul școlar recent încheiat. Potrivit World Vision, rata abandonului școlar în aceste cazuri ajunge la 7,5%, semnificativ peste media națională. În plus, 59% dintre profesori nu au materiale didactice adecvate, iar 56% întâmpină zilnic dificultăți cu transportul până la școală. O treime dintre ei descriu aceste ore drept 'servicii educaționale minimale'.
'Cifrele din studiul World Vision arată că trebuie acționat imediat. Iar desființarea învățământului simultan va obliga autoritățile locale la investiții în transport, infrastructură și resursă umană, dar mai ales în viitorul acestor copii. Într-o țară europeană, nu e acceptabil ca școala să funcționeze cu jumătate de măsură doar pentru că elevii locuiesc la sat', adaugă Corina Atanasiu.
USR propune o soluție clară și realistă: nu copiii trebuie să se adapteze la limitele sistemului, ci statul trebuie să-și adapteze legislația la nevoile reale ale fiecărui copil, indiferent dacă locuiește la oraș sau într-un cătun izolat.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].