logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Instituția Prefectului - Județul Sibiu

Azi, 24.06.2025 a avut loc ședința lunară a Colegiului Prefectural, prezidată de domnul prefect Mircea-Dorin Crețu alături de domnii subprefecți Zacharie Benedek și Gheorghe-Florian Giubega.

I.Prima temă de ordinea de zi a ședinței a fost 'Situațiile de urgență generate de arderile de miriști și resturi vegetale pe terenurile arabile și pajiști, produse pe raza județului în prima parte a anului 2025 și măsurile necesare a fi implementate pentru prevenirea acestora' temă prezentată de către domnul locotenent colonel Cristian Oprisoi - Inspectoratul pentru Situații de Urgență 'Cpt. Dumitru Croitoru' Sibiu

Din analiza situației operative înregistrată în zona de competență reiese faptul că, fără a fi luate în calcul urgențele medicale, în primele cinci luni ale anului curent, Inspectoratul pentru Situații de Urgență 'Cpt. Dumitru Croitoru' al Județului Sibiu, împreună cu serviciile voluntare de la nivelul unităților administrativ-teritoriale și personalul specializat din cadrul Direcției Silvice Sibiu au intervenit la un număr de 222 de intervenții din cele 528 apeluri de urgență referitoare la incendiile de vegetație uscată, culturi, pășuni, pajiști și litieră, ceea ce reprezintă un procentaj de 42 %.

Prin comparație, în aceeași perioadă a anului trecut s-au înregistrat 663 de solicitări prin sistemul unic 112, dintre acestea forțele specializate intervenind în 245 de situații, ceea ce reprezintă aproximativ 37 procente. Se poate observa o ușoară scădere a numărului de intervenții în situații de urgență cauzate de incendiile de vegetație ori păduri la nivelul județului.

Cauzele care au dus la intensificarea arderilor de vegetație uscată sunt, în principal, lucrările de igienizare a terenurilor proprii de către deținătorii acestora, incendiile accidentale, produse ca urmare a fumatului sau lucrului cu focul deschis în apropierea suprafețelor cultivate ori cu resturi vegetale, dar și lipsa precipitațiilor specifice perioadei de referință din an, intensificările vântului, respectiv, temperaturile atmosferice extrem de ridicate, în special în lunile februarie și martie.

Perioada cea mai solicitantă din punct de vedere al intervențiilor la arderi necontrolate a fost 08-10 martie 2025, când s-a contabilizat un număr de 64 de situații de urgență (09.03 - 24 intervenții, 10.03 - 22 intervenții și 08.03 - 18 intervenții).

Din totalul de 222 de intervenții la incendii de vegetație uscată, 193 au fost gestionate de către echipaje ale I.S.U. Sibiu, dintre care 29 în cooperare cu S.V.S.U. și angajați ai ocoalelor silvice. Restul de 29 de incendii au fost stinse exclusiv de serviciile voluntare pentru situații de urgență.

În funcție de împrejurarea determinantă, din cele 222 de situații de urgență suspuse analizei, 201 dintre acestea (însemnând 90,5 de procente din totalul incendiilor) reprezintă arderile lăsate nesupravegheate sau fără a se lua măsuri potrivite de limitare a extinderii flăcărilor ori împotriva propagării la vecinătăți, 7 incendii au fost determinate de focul deschis în spații închise, 6 folosirea intenționată a sursei de aprindere pentru a grenera incendiul, 5 situații au avut drept cauză fumatul, 1 acțiune a unor persoane iresponsabile, o situație de urgență a fost produsă de scurtcircuit electric, iar o altă situație a avut drept cauză propagarea de la vecinătăți.

În ceea ce privește suprafața totală afectată de arderile necontrolate de vegetație uscată, mărăciniș, stufăriș, pădure și litieră, se observă o scădere a numărului de situații de urgență comparativ cu intervalul 1 ianuarie - 31 mai anul trecut, respectiv, 977,5 hectare în 2025, față de 992,9 hectare în 2024.

În contextul unui număr constant ridicat de intervenții la arderi necontrolate de vegetație, în conformitate cu ordinul inspectorului general și planul propriu al I.S.U. Sibiu, personalul specializat din cadrul inspectoratului și din cadrul subunităților de intervenție au participat zilnic la acțiuni de informare preventivă și misiuni de patrulare pentru depistarea focarelor din zona de competență.

Totodată, inspectori din cadrul Inspecției de Prevenire au efectuat un număr de 6 controale în teren și au desfășurat 14 acțiuni de informare preventivă, aplicând și 4 sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniu. În urma controalelor, au fost identificate 7 persoane fizice care nu respectau interdicția utilizării focului deschis la arderea vegetației uscate.

În concluzie, cauza principală a manifestării incendiilor de vegetație uscată rămâne, ca în fiecare an, factorul uman. În ciuda eforturilor depuse în vederea diminuării acestui fenomen și de conștientizare a cetățenilor cu privire la riscurile la care se expun, aceștia recurg în continuare la arderea miriștilor, considerând această practică tradițională cea mai puțin costisitoare, dar și cea mai benefică pentru materia organică din sol, deși arderea vegetației este strict interzisă.

De asemenea, se impune un sprijin mai vizibil din partea autorităților locale pentru reducerea numărului de intervenții, care se produc în proporție covârșitoare în mediul rural. În primul rând, cetățenilor le trebuie adus la cunoștința faptul că arderea resturilor vegetale de pe terenurile proprietate privată se face numai după obținerea permisului de lucrul cu focul, a cărui emitere se face prin grija primarului și înștiințarea autorităților competente.

II. 2. Evoluția principalilor indicatori în activitatea vamală, temă prezentată de către domnul Ovidiu Stoian, Șef birou vamal - Biroul Vamal de Interior Sibiu

În primele 5 luni ale anului 2025, la Biroul Vamal de Interior Sibiu au fost înregistrate un număr de 4.002 operațiuni vamale de export.

În perioada analizată, se observă o creștere cu 8,05 % a numărului declarațiilor vamale de export depuse la Biroul Vamal de Interior Sibiu și o creștere a valorii statistice a mărfurilor exportate cu 12,36 %.

Dinamica operațiunilor vamale de export și a valorii statistice a mărfurilor destinate exportului derulate prin biroul nostru se regăsește în tabelul de mai jos.

Situația operațiunilor vamale de export
NR CRT PERIOADA XNR. D.V.D EXPORT VAL. STATISTICÃ
2024 2025 2024 2025
1 IANUARIE 656 628 155725747 127455364
2 FEBRUARIE 761 809 162549213 178041581
3 MARTIE 739 846 155040995 194579308
4 APRILIE 841 850 176910918 200434151
5 MAI 707 869 140587981 188069710

TOTAL 3704 4002 790814855 888580114

Dinamica 2025 /2024 108,05% 112,36%

În ceea ce privește îndeplinirea programului de încasări, acesta se realizează prin derularea operațiunilor vamale de punere în liberă circulație și din activitățile de supraveghere și control vamal.

Astfel, în cursul anului curent, numărul operațiunilor vamale de punere în liberă circulație s-a aflat pe un trend ascendent cu 2,06 procente, față de aceeași perioadă a anului anterior, în timp ce valoarea statistică a mărfurilor prezentate pentru vămuire, este cu 8,18 % mai mare decât în perioada similară a anului 2024, iar drepturile vamale stabilite prin declarațiile vamale de punere în liberă circulație au fost în descreștere cu 6,25 %.

În perioada 01.01.2025 - 31.05.2025 au fost verificate 305 colete poștale externe, pentru care au fost emise un număr de 9 chitanțe vamale, pentru persoane fizice, drepturile vamale încasate fiind în cuantum total de 3.822 lei.

În ceea ce privește activitatea de control vamal ulterior, în perioada 01.01.2025-31.05.2025 au fost reverificate 62 declarații vamale, fiind descoperite 6 iregularități.

Au fost întocmite 6 decizii pentru regularizarea situației prin care au fost stabilie și încasate sume în valoare de 186.355 lei.

La nivelul Biroului Vamal de Interior Sibiu, în perioada menționată anterior, au fost întocmite și dresate un număr de 10 Procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor, prin care s-au dispus amenzi în valoare de 35.000 lei, pentru următoarele fapte contravenționale:
- Declararea eronată a mărfurilor;
- Neîndeplinirea de către transportator a obligației de a solicita document de tranzit la introducerea în Uniune a mărfurilor neunionale;
- Neîndeplinire obligații art 578 de către comisionarii vamali;
- Depășirea termenului de tranzit acordat;

În perioada analizată nu au fost constatate fapte de natură penală în domeniul vamal.

Pentru primele 5 luni ale anului 2025, Biroului Vamal de Interior Sibiu i-a fost repartizat un program de încasări, în cuantum de 113.770.000 lei, iar încasările efective au reprezentat 81,87% din programul de încasări, respective 93.148.238 lei, pentru perioada respectivă, așa cum este detaliat în tabelul de mai jos.

Având în vedere și nivelul de TVA amânat la plată în vamă, se observă că veniturile stabilite sunt în valoare de 211.710.162 lei, ceea ce înseamnă o realizare a programului de încasări în procent de 186,09 % față de programul alocat și o creștere de 16,40% față de perioada similară a anului trecut.

La Biroul Vamal de Interior Sibiu, în primele 6 luni se regăseau în evidență agenți economici, pe următoarele categorii:
- 22 - Antrepozitari autorizați
- 11 - Destinatari înregistrați
- 4 - Destinatari certificați
- 1 - Expeditor certificat
- 1 - Utilizator final autorizat în conformitate cu prevederile din Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal.
- 5 - Mici producători de vinuri liniștite înregistrați conform art. 362 din Legea nr. 227/ 2015 privind Codul fiscal.
- 109 - persoane fizice care produc pentru consumul propriu alcool din fructe.

De asemenea, la nivelul organizației noastre sunt emise un număr de 137 atestate de înregistrare pentru comercializare en detail și angro de produse energetice/ băuturi și tutun, conform art. 435 din Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, coroborat cu prevederile Ordinului președintelui A.N.A.F. nr. 3236/ 2018, pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a a operatorilor economici care comercializează în sistem angro sau en detail produsele energetice și a Ordinului președintelui A.V.R. nr. 5697/ 2022 privind aprobarea Procedurii de înregistrare a activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/ sau tutun prelucrat, după cum urmează:
- 67 atestate pentru comercializare en detail, la un număr de 22 de operatori;
- 20 atestate de distribuție și comercializare angro fără depozitare produse energetice;
- 50 atestate pentru distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și / sau tutun prelucrat;

La nivelul Biroului Vamal de Interior Sibiu în perioada supusă analizei, au fost emise un număr de 87 autorizații și atestate:
- 64 atestate de comercializare en detail de produse energetice;
- 19 atestate de distribuție și comercializare angro fără depozitare produse energetice;
- 1 atestat de distribuție și comercializare angro cu depozitare produse energetice;
- 2 atestate de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și /sau tutun prelucrat;
- 1 autorizație de operator economic cu produse suspuse accizelor nearmonizate.

Au fost revocate:
- 1 atestat de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și / sau tutun prelucrat;
- 3 atestate de comercializare en detail de produse energetice;
- 1 atestat de comercializare angro de produse energetice;

Au fost suspendate:
- 1 atestat de comercializare en detail de produse energetice;
- 2 atestate de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și / sau tutun prelucrat.

În perioada supusă analizei, au fost întocmite referate pentru 3 cereri depuse de operatorii economici, cu propunere de autorizare/ revocare și transmise către autoritatea competentă pentru autorizare din cadrul D.R.V. Brașov, după cum urmează:
- 1 cerere de reautorizare ca antrepozit fiscal - mică distilerie și producție în sistem de prestări individuale;
- 2 cereri de atestare destinatar certificate;
- 1 cerere de revocare destinatar certificat, la propunerea BVI SIBIU.

În perioada menționată, au fost efectuate un număr de 92 de controale privind recepția produselor accizabile, în vederea verificării și certificării datelor înscrise în documentul administrativ electronic, conform prevederilor art. 404 și art. 416^1 din Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, coroborate cu prevederile Ordinului președintelui A.V.R. nr. 195/ 2023, pentru aprobarea modelului documentului administrativ simplificat electronic, a instrucțiunilor de completare a documentului administrativ în format electronic și a documentului administrativ simplificat electronic utilizând aplicația EMCS-RO-Miscări de control al mișcărilor cu produse accizabile.

Au fost vizate un număr de 17 livrări de uleiuri uzate.

Totodată au fost înregistrate în Registrul special un număr de 397 notificări de gaz/ produse energetice în regim de scutire de la plata accizelor.

III. 'Modificări legislative privind sistemul public de pensii cu aplicabilitate de la 01.01.2025', temă prezentată de către doamna Gabriela Bosnea - șef serviciu în cadrul Casei Județene de Pensii Sibiu

Principalele modificări legislative în sistemul public de pensii au fost făcute având în vedere prevederile Legii nr.10/ 2025 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025, a Legii nr.9/ 2025 a bugetului de stat pe anul 2025, a Legii 360/ 2023 privind sistemul unitar de pensii publice și a Legii nr.227/ 2015 privind Codul fiscal. Începând cu 01.01.2025 se modifică următoarele valori, după cum urmează:
- Conform prevederilor art.83 alin. (1) din Legea 360/ 2023 valoarea punctului de referință este de 81 lei, și se menține și începând cu 01.01.2025 conform art. XVII alin (1) din OUG nr.156 /2024.
- Indicele de corecție nu se mai regăsește în prevederile Legii 3602023
- Câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025 - 8620 lei începând cu 13.02.2025. Pentru luna februarie 2025 câștigul salarial mediu brut calculat, va fi de 8199 lei.

- În conformitate cu prevederile art.22 din Legea 10/ 2025, cuantumul ajutorului de deces prevăzut de Legea nr.263/ 2010, cu modificările și completările ulterioare, se stabilește începând cu 13.02.2025 la:
- 8620 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, față de 7567 lei în 2024;
- 4310 lei, în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, față de 3784 lei în anul 2024

- Pentru perioada 01.01.2025-12.02.2025 se vor avea în vedere cuantumurile ajutorului de deces, aprobate prin Legea nr.422 /2023, respectiv:
- 7567 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului
- 3784 lei, în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.
- Cuantumul indemnizației pentru însoțitor, în cazul pensionarilor de invaliditate încadrați în gradul I de invaliditate, drept ce se acordă potrivit prevederilor art.67 din Legea nr.360/ 2023, reprezintă 50% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, respectiv de la 01.01.2025 a devenit 2025 lei, față de 1850 lei în perioada 01.09.2024 - 01.01.2025.

- În anul 2025, nivelul indemnizației sociale pentru pensionari, prevăzută de OUG 6/ 2009 privind instituirea pensiei sociale minim garantate, a rămas 1281 lei. La 01.06.2025 la nivelul CJP Sibiu erau în plată 13279 beneficiari ai pensiei sociale minim garantate, față de 17033 beneficiari la 01.06.2024.

SALARIUL DE BAZÃ MINIM BRUT PE ȚARÃ
- Conform prevederilor HG nr.1506/ 2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu 01.01.2025, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește la 4050 lei.
- Începând cu 01.01.2025, pentru domeniul construcțiilor, din sectorul agricol și din industria alimentară salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește la
- 4582 lei lunar, pentru sectorul construcții
- 4050 lei lunar, pentru sectorul agricol și industria alimentară

COTELE DE CONTRIBUȚII DE ASIGURÃRI SOCIALE

În conformitate cu prevederile art.138 și ale art.1381 din Legea 227/ 2015, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 01.01.2025, cotele de contribuții de asigurări sociale sunt următoarele:
- 25% datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajați sau pentru care există obligația plății contribuției de asigurări sociale;
- 4% datorată în cazul condițiilor deosebite de muncă, astfel cum sunt prevăzute în Legea nr.263/ 2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
- 8% datorată în cazul condițiilor speciale de muncă, astfel cum sunt prevăzute în Legea nr.263/ 2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
- Conform art.42 alin. (1) din Legea nr.411/ 2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art.138 din Legea 227/ 2015, cu modificările și completările ulterioare, în cota de contribuție de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care au calitatea de angajați sau pentru care există obligația plății contribuției de asigurări sociale este inclusă și cota de contribuție aferentă fondurilor de pensii administrate privat.
- Cota de contribuție aferentă fondurilor de pensii administrate privat rămâne de 4,75%.

CONTRACTUL DE ASIGURÃRI SOCIALE
Cota de contribuție de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care au încheiat contract de asigurări sociale este de 25%.

În conformitate cu prevederile art.33 din Legea nr.360/ 2023, nivelul minim al venitului asigurat înscris în contractul de asigurare socială este de 4050 lei, reprezentând valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată începând cu 01.01.2025. Pentru acest venit asigurat contribuția lunară este de 1013 lei. În conformitate cu prevederile art.6 alin. (2) din Legea 360/ 2023, stagiul de cotizare realizat în baza unui contract de asigurare încheiat după 01.01.2018, poate fi valorificat doar pentru înscrierea la pensie limită de vârstă.

Prin OUG nr. 163/ 2020 a fost reglementată posibilitatea asigurării retroactive în baza unui contract de asigurare socială pentru o perioadă de maxim 6 ani (72 de luni).

Încheierea unui astfel de contract de asigurare socială a putut fi solicitată până la 01.09.2024. După această dată prevederile OUG nr.163 / 2020 au fost preluate de Legea 360/2023.

Contractul de asigurare socială care se încheie pentru perioade anterioare și doar în vederea obținerii pensiei pentru limită de vârstă, inclusiv a pensiei pentru limită de vârstă cu reducerea vârstelor standard de pensionare se poate încheia pentru perioadele cuprinse între data împlinirii vârstei de 18 ani și data încheierii contractului de asigurare, dar fără a depăși data împlinirii vârstei standard de pensionare.

În intervalul de 6 ani, poate fi solicitată asigurarea pentru una sau mai multe perioade de timp, continue sau disparate.

Biroul de Presă
Instituția Prefectului-Județul Sibiu
[email protected]

Afisari: 63

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].