logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Filarmonica de Stat Sibiu

Din luna august, Filarmonica Sibiu nu își mai poate plăti angajații!

Situația bugetară în care se află Filarmonica de Stat Sibiu este periculoasă și conduce către oprirea activității instituției, avertizează dirijorul Cristian Lupeș, managerul instituției.

'Trag un semnal de alarmă și le aduc aminte consilierilor județeni că, ascunzându-se în spatele jocurilor politice, sub falsul pretext al protejării a nouă funcții, au pus în pericol contractele de muncă a 92 de persoane, adică a tuturor angajaților Filarmonicii de Stat Sibiu', a declarat Cristian Lupeș, astăzi, într-o conferință de presă.

Conducerea FSS subliniază că demersurile manageriale au parcurs toți pașii procedurali și legali necesari într-o astfel de criză, în limitele atribuțiilor. Pentru manager, decizia este foarte grea: sa propună către Consiliul Administrativ și Consiliul Județean Sibiu eliminarea a 18 poziții din statul de funcții, având în vedere impactul uman, dar și strategia managerială din ultimii 6 ani (bazată pe proiectele de management aprobate prin Hotărâri de Consiliu Județean) - care a fost de creștere a personalului în concordanță cu sporirea și diversificarea activităților organizate de filarmonică. De aceea, atât strategic, dar mai ales moral, propunerea de reducere a statului de funcții este dureroasă.

Însă funcția de manager înseamnă responsabilitatea instituțională și socială. Însumând situația financiară a anului 2024 și cea a anului 2025, împreună cu Direcția Economică, compartimentul administrativ și consilierul juridic, am încercat să aplicăm HCJ 54 cu minim de impact asupra personalului.

Tergiversarea discuțiilor dintre consilierii județeni și utilizarea Filarmonicii de Stat Sibiu ca scena politică și nu muzicală, lipsa curajului de a-și asuma rolul oferit de cetățeni prin vot, din partea unora dintre consilieri, sau joaca unor lideri politici cu amănuntele din viața privată a managerului ca argumente și monede politice, din luna martie până la finalul lunii iunie au făcut să ajungem în această situație catastrofală.

Devansarea cu o lună sau două a deciziei consilierilor județeni ne-ar fi garantat salariile până la data implementării eventualei alocări de 2% de la Ministerul Dezvoltării. Ca manager, am prezentat aceste lucruri și am repetat în nenumărate rânduri că sunt deschis la dialog pentru a căuta soluții. În schimb, consilierii județeni au acționat exclusiv politic într-o chestiune care este exclusiv bugetară și îmi permit să le aduc aminte că legislația noastră specială menționează clar că în cadrul instituțiilor de spectacole sunt interzise activitățile politice.

Dacă managerul filarmonicii nu ar fi lansat o propunere prin care instituția să fi încercat să aplice reglementările HCJ 54 - bugetul aprobat de consilierii județeni - atunci răspunderea ar fi fost internă, managerială, instituțională.

În acest moment, consilierii județeni sunt singurii responsabili pentru că, începând cu luna august, filarmonica nu mai are buget pentru salarii.

Împreună cu toți ceilalți cetățeni, ne uităm cu îngrijorare la premisele economice naționale și ne dorim de la aparatul politic cu funcții administrative, de la cei care ocupă pozițiile de consilieri județeni, decizii ferme care să sprijine societatea și care să găsească soluțiile cele mai bune pentru societate. Observ pe plan local că jocurile politice ale consilierilor județeni au făcut ca, lună de lună, un proiect care ar fi salvat majoritatea angajaților să se tot amâne, ajungându-se acum ca, de la jumătatea lui august, eu și colegii mei să nu mai avem salarii.

Temele false care au susținut o sumedenie de neadevăruri vehiculate inițial în media, de-a lungul a 3 ani, anul acesta s-au transformat într-o catastrofă.

Solicit ajutorul Consiliului Județean Sibiu și al consilierilor, al tuturor grupurilor politice care îl compun, în soluționarea acestei crize fără precedent.

Lipsa de decizie nu este o decizie.

Sibienii se uită cu speranță la aleșii lor, iar aceștia, împărțiți în prea evidente grupuri politice, își apără câte un membru de partid angajat, așa cum făcea odinioară PCR-ul, conducând instituția către colaps. Acest comportament impardonabil al unora dintre actorii politici naționali sau locali a adus economia României în anul 2025 în situația pe care o trăim cu toții.

Astăzi este ultimul moment în care, dacă are cineva altă soluție legală și realistă de salvare a situației, a Filarmonicii de Stat Sibiu, trebuie să o prezinte în vederea aplicării imediate.

Pentru a clarifica modul în care s-a ajuns la situația actuală, vă transmit expunerea cronologică a cadrului legal parcurs de către instituție și realitatea bugetară la data de 23.06.2025:

Capitolul 1 Cadrul legal de parcurgere a unei reorganizări

1. Conform legii, Consiliul Județean Sibiu a transmis adresa nr. 28870/10.12.2024, solicitând propunerea de buget pentru anul 2025. În consecință, instituția a comunicat către Consiliul Județean Sibiu, în data de 19 decembrie 2024, propunerea de buget nr. 790/19.12.2024, pentru cheltuielile cu personalul necesar în anul 2025, solicitând suma de 16.370.430 lei. Suma acoperea salariile necesare pentru toate funcțiile aflate în statul de funcții al Filarmonicii de Stat Sibiu. La data de 14.01.2025, sub nr. 741, CJ Sibiu, în urma apariției OUG 156/30.12.2024, solicită revenirea asupra bugetului în vederea transmiterii unei 'noi fundamentări a sumelor necesare a fi finanțate de la bugetul local al județului Sibiu'. Filarmonica de Stat Sibiu a răspuns cu adresa nr. 42/20.01.2025, prin care, respectând cerința ordonatorului principal de credite, solicită suma de 14.630.500 lei, reprezentând cheltuielile de personal aferente anului 2025, necesare pentru plata salariilor tuturor angajaților până la sfârșitul anului.

2. Legea bugetului de stat. Legea 9/10.02.2025.

3. Consiliul Județean Sibiu constată diminuarea bugetului județean și împarte suma alocată instituțiilor din subordinea sa.

4. Prin HCJ 54/20.03.2025, s-a alocat Filarmonicii de Stat Sibiu suma de de 9.150.000 lei pentru Titlul I - Cheltuieli de personal. Diferența de 6,66 milioane de lei de la suma care ar fi acoperit integral cheltuielile salariale pentru toți angajații înseamnă o reducere reală a acestui fond salarial cu 43%.

Evident că alocarea de 2% din partea Ministerului Dezvoltării nu poate fi anticipată de către instituții, așa cum nu poate fi luată în calcul nici de către ordonatorii de credite. Așadar, dacă această alocare nu va fi făcută sau dacă ea nu va fi suficientă, deficitul va genera un număr mai mare de angajați disponibilizați.

Bugetul pentru salarii este garantat de stat și corespunde statului de funcții aprobat prin HCJ. Instituția nu are dreptul legal să intervină asupra acestui buget instituțional. Singura procedură financiară este plata salariilor, contribuțiilor și a diferențelor salariale în conturile angajaților.
Oricum, deja, diminuarea bugetului pentru cheltuieli de personal în anul 2025 a condus inclusiv la respingerea de către Consiliul Județean Sibiu a promovărilor profesionale în cadrul Filarmonicii de Stat Sibiu.

5. Consultări cu angajații, în urma HCJ 54

După adoptarea bugetului județului și al instituțiilor subordonate, hotărârea forului județean a fost discutată la nivelul Consiliului Artistic al Filarmonicii, bugetul așa cum se regăsește în HCJ 54/20.03.2025 a fost adus la cunoștința angajaților și s-au făcut analize financiare de către conducerea Filarmonicii împreună cu departamentele: juridic, salarizare și administrativ.

6. Consultări cu sindicatul - Au fost transmise către SAIFS numeroase invitații și notificări din partea Filarmonicii la consultări privind aplicarea HCJ Sibiu nr. 54, în vederea încadrării în bugetul alocat:

Nr. 252/09.04.2024 - notificare către SAIFS - solicitare punct de vedere privind organigrama și statul de funcții

Nr. 258/11.04.2025 - invitație consultări cu sindicatul SAIFS - solicitare punct de vedere privind organigrama și statul de funcții

Nr. 281/16.04.2025 - notificare către SAIFS - referitor la consultările privind reorganizarea instituției

Nr. 235/20.04.2025 - adresă către SAIFS - invitație de a participa conform obligației legale la Consiliul Administrativ

Sindicatul SAIFS nu s-a prezentat la nici o rundă de consultări.

7. Consiliul Administrativ - ședință referitoare la propuneri de rezolvare și aplicare a HCJ 54 - s-a concluzionat că prin desființarea a 9 funcții vacante și 9 funcții ocupate se realizează o economie utilă, chiar și în condițiile înființării unui număr de 9 funcții administrative, având în vedere salariile mai mici ale personalului administrativ. Precizăm că Filarmonica nu are funcțiile obligatorii menționate de lege pentru Achiziții publice și Resurse umane. Pe lângă ele, erau înființate funcții adiacente orchestrei, plătite cu o treime sau jumătate din salariul unui instrumentist.

Convocare Consiliul Administrativ nr. 522/31.03.2025 (ședința fiind programată pe 03.04.2025) - Convocarea s-a făcut la o săptămână după primirea bugetului. Liderul de sindicat a lipsit fără să informeze Consiliul Administrativ. Anulat din lipsă de cvorum datorat absenței.

Convocare Consiliul Administrativ nr. 256/11.04.2025 (ședință 16.04.2025) - din nou, liderul de sindicat a lipsit fără să anunțe. (După ora de finalizare a CA, s-a primit informația că liderul de sindicat a intrat în concediu medical.)

Prin adresa nr. 100/16.04.2025, Filarmonica de Stat Sibiu transmite către Consiliul Județean Sibiu propunerea de reorganizare votată în Consiliul Administrativ întrunit în acea zi.

În data de 29 mai 2025, Consiliul Județean Sibiu retrage proiectul de hotărâre de pe ordinea de zi, la insistențele consilierilor județeni.

Convocare Consiliul Administrativ nr. 415/11.06.2025 (ședință 16.06.2025) pentru reorganizare în care se ELIMINÃ înființarea posturilor din administrație.

La data de 18.06.2025, cu nr. 155, Filarmonica de Stat Sibiu transmite către Consiliul Județean Sibiu propunerea de reorganizare votată în Consiliul Administrativ.

20.06.2025 - Consiliul Județean Sibiu retrage pentru a doua oară proiectul de pe ordinea de zi, în urma lipsei de consens a consilierilor județeni.

Dintre cele trei convocări la Consiliul Administrativ, reprezentantul SAIFS cu care ar fi trebuit să ne consultăm a lipsit la două dintre ședințe și nu a participat la nici o convocare la consultări cu privire la reorganizare.

8. Consiliul Județean Sibiu a analizat propunerile filarmonicii în cadrul aparatului tehnic, a organizat discuții între consilierii județeni în comisiile de specialitate, iar președintele a inițiat proiect de hotărâre.

9. Ședința de dialog social organizată de către Prefectura Sibiu

La comisia de dialog social din 19.06.2025, organizată de Instituția Prefectului, au participat reprezentanți ai Filarmonicii de Stat Sibiu și ai celor două sindicate din instituției, prefectul județului, domnul Mircea Dorin Crețu, reprezentanți ai Ministerul Muncii și Ministerului Dezvoltării, vicepreședintele Consiliului Județean Sibiu, domnul Paul Kuttesch, 4 din cei 5 consilieri județeni desemnați în comisia de analiză a situației de la FSS, alți reprezentanți ai autorităților locale. Întâlnirea a avut un caracter expozitiv și s-a încheiat fără concluzii.

10. Comisia de analiză formată din consilieri județeni care reprezentau toate partidele componente ale Legislativului județean a avut două întâlniri cu SAIFS și câte una cu SSFS și conducerea filarmonicii. Din nefericire, comisia nu a ajuns la nici un rezultat cert. Am constatat, în schimb, că mulți dintre ei au venit cu o părere preconcepută, alții au lipsit pur și simplu, așa încât activitatea comisiei nu a fost relevantă pentru cei afectați de diminuarea bugetară.

Capitolul 2. Realitate bugetară la capitolul cheltuieli de personal la data de 23 iunie 2025.

- Cheltuielile Filarmonicii la acest capitol se împart între virări către salarii, contribuții sociale, diferențe salariale.

- Execuția bugetară (plățile efectuate cu salariile din ianuarie până în iunie 2025) este de 7.165.000 lei.

- La data de 23 iunie 2025, a mai rămas disponibilă suma de 1.985.000 lei.

- Din suma de 1.985.000 lei, se pot acoperi integral doar salariile lunii iunie.

- La data de 10.08.2025, consecință a amânării proiectelor de reorganizare, Filarmonica va fi în imposibilitatea achitării integrale a salariilor pe luna iulie.

- După data de 10 iulie 2025, Filarmonica de Stat Sibiu va dispune de bugetul de 915.000 lei pentru cheltuieli de personal, fiind necesari încă 155.000 lei pentru plata integrală a salariilor pe 10 august 2025.

- Data de 10 iulie 2025 este ultima dată în care Filarmonica de Stat Sibiu poate garanta salariile integrale.

- Pentru a achita salariile aferente lunilor august, septembrie, octombrie, noiembrie și decembrie, Filarmonica are nevoie de aproape 5 milioane de lei.

Filarmonica de Stat Sibiu a solicitat Ministerului Dezvoltării să aloce (în cadrul programului care acordă 2% din impozitul pe venit către instituțiile de cultură) către instituție suma integrală care ar acoperi salariile angajaților până la finalul anului 2025.

2% în anul 2024

În august 2024, prin Hotărârea nr. 1051, Filarmonicii Sibiu i-a fost alocată finanțarea din partea Ministerului Dezvoltării reprezentând 2% din impozitul pe venit și instituția noastră a putut să prevadă suma de 1.200.000 lei pentru Titlul bugetar I. De asemenea, în luna decembrie, prin Hotărârea nr. 1585, prin același mecanism de finanțare, Filarmonica a primit 2.445.430 lei. În total, anul trecut au fost alocați 3.645.430 lei.

În ultimele 4 luni, în cazul în care consilierii județeni și-ar fi asumat propunerea de reorganizare, cu o schemă de personal diminuată, astăzi aveam motive să sperăm că o primă tranșă din alocarea de 2% ar fi putut întregi bugetul de salarii în august și o parte din septembrie.

Afisari: 95

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].