logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Asociația HaiCăSePoate

Autostrada Unirii A8 - sabotată prin nepăsare, incompetență și decizii politice periculoase

Solicitare fermă privind finalizarea autostrăzilor A7 și A8 până în 31 decembrie 2030 - respectarea Legii 291/ 2018 și includerea acestei teme în CSAT

De mulți ani, Asociația HaiCaSePoate - formată din antreprenori, profesori, medici și cetățeni activi din întreaga regiune a Moldovei, precum și din județele Mureș și Harghita - cere cu insistență autorităților statului român să trateze cu responsabilitate Autostrada Unirii - A8, o investiție vitală nu doar pentru Moldova, ci și pentru întreaga Românie.

Autostrăzile A7 și A8 reprezintă infrastructura strategică ce leagă regiunile istorice (Moldova, Transilvania și Muntenia) și care va contribui la dezvoltarea economică, la coeziunea națională și siguranța teritorială a României.

De mai bine de trei ani, solicităm public Guvernului României, Președinției și Parlamentului că autostrăzile A8, A0, A1, A3 și A7 să contribuie la luarea deciziei privind declararea acestora ca proiecte strategice naționale de interes major, prin includerea lor în temele prioritare ale CSAT - Consiliul Suprem de Apărare a Țării. În același timp, am cerut în permanență monitorizarea strictă a proiectelor în cauză de către instituții cu capacitate reală de control, pentru că actualele structuri administrative s-au dovedit inapte și complice la stagnare.

În ultimele săptămâni, am constatat direct în teren, în șantiere, întârzieri grave pe toate proiectele de autostradă - în special pe Autostrada Moldovei - A7 (secțiunea Pașcani - Suceava - Șiret) și Autostrada Unirii - A8.

Autostrada Unirii A8 avansează cu toate frânele trase: Loturile Târgu Mureș - Miercurea Nirajului și Leghin - Moțca sunt întârziate din vina comună a Ministerului Transporturilor, Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și a antreprenorilor Nurol (Turcia) și UMB (România).

Din experiența noastră cu alte loturi în relief similar, situația actuală arată că finalizarea acestor lucrări până la termenul oficial (31 august 2026) este imposibilă.

Interesul nostru nu vizează absolut deloc 'capul lui Moțoc', ci ne dorim doar ca factorii de decizie să intervină în cel mai scurt timp posibil cu măsuri corective ferme pentru depășirea situației actuale de care cetățenii plătitori de taxe și impozite nu se fac vinovați.

Suntem îngrijorați și în ceea ce privește stadiul proiectului Autostrăzii A7, pe secțiunea Pașcani - Șiret, întrucât constatăm că și acesta stagnează, avansând în ritm de melc, doar atunci când vreun funcționar se mai împiedică de documentație, mutându-o puțin mai într-o parte, acțiune care nu are niciun impact notabil.

Noi, cetățenii din Moldova, ne-am săturat să fim buni doar la plata obligațiilor și să fim ignorați când sunt luate deciziile care ne privesc în mod direct. Plătim taxe, ni se cer 'contribuții de solidaritate', dar primim înapoi zero respect, zero progres și zero transparență.

Pe drumurile din Moldova mor oameni în fiecare zi și nu sunt doar statistici, ci drame reale, familii distruse, copii rămași fără părinți. Economia regiunii se sufocă, antreprenorii sunt sabotați, investitorii fug, iar tinerii emigrează. Moldova nu mai poate respira fără aceste două autostrăzi, A7 și A8, care sunt gura noastră de oxigen și speranța noastră de viitor.

Prin urmare, cerem:
1. Introducerea de urgență a temelor privind autostrăzile A7 și A8 în dezbaterea CSAT, ca proiecte strategice, cu rol în dezvoltarea regională și apărarea națională;

2. Monitorizarea externă, interinstituțională și apolitică a tuturor etapelor - licitație, contractare, execuție, control și sancționare;

3. Asumarea fermă din partea noii coaliții de guvernare, reprezentată la vârf de Prim-ministrul Ilie Bolojan, privind includerea acestor proiecte în bugetul 2025-2032 ca prioritate națională;

4. Respectarea efectivă a Legii 291/ 2018, nu doar la nivel declarativ, ci prin acțiuni concrete;

5. Un calendar asumat public pentru finalizarea integrală a Autostrăzilor A7 și A8

Până, cel mai târziu, în anul 2032.

Nu mai acceptăm:
Promisiuni goale;
Campanii electorale cu hărți colorate;
Tăceri instituționale;
Complicitatea unei clase politice care își bate joc de o regiune întreagă.

Viitorul Moldovei nu mai poate fi tratat ca o marjă de eroare
'Nu mai acceptăm formulări de genul 'nu sunt bani' sau 'traversăm o perioadă dificilă'. Nu noi, cetățenii plătitori de taxe și impozite, am creat situația actuală, iar conducerea țării, indiferent de culoarea sau denumirea sa, este obligată să corecteze ceea ce ea însăși a creat. Moldova nu cere milă, ci respectarea unui drept legal și o viziune echitabilă de dezvoltare a țării.' - a declarat Irinel Bucur, președintele Asociației HaiCăSePoate.

Pentru noi, autostrăzile nu înseamnă doar asfalt, ci reprezintă artere vitale ale unei națiuni care vrea să respire unitar, pentru că acestea sunt atât punți între regiuni, cât și între cetățeni și stat, respectiv între drepturi și demnitate.

A7 și A8 nu mai pot fi doar proiecte în discuție - ele chiar trebuie să devină realitate. Orice ignorare oficială înseamnă, în mod clar, complicitate, iar fiecare zi de întârziere a acestora afectează vieți, locuri de muncă și dezvoltarea economică a regiunii și a țării.

Suntem convinși că România nu se poate construi pe două viteze: cu regiuni conectate, respectiv cu regiuni condamnate. Astfel, Moldova nu mai acceptă eticheta de' zonă periferică' și, prin intermediul a milioane de cetățeni, își revendică dreptul la prezent și viitor, susținând colaborarea cu o clasă politică responsabilă pentru ca împreună să poată construi o țară care știe să-și respecte fiecare cetățean în parte.
Autostrăzile A7 și A8 nu sunt despre asfalt, ci reprezintă onoare, echitate, siguranță și viitor. Cerem fapte, termene clare și o Românie întreagă, conectată prin responsabilitate și autostrăzi.

Asociația HaiCaSePoate
[email protected]

Afisari: 90

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].