logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - World Vision România

Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România: Ce câștigăm noi, elevii, din noile planuri-cadru

World Vision România salută lansarea noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal, o schimbare de paradigmă care poate transforma experiența educațională a copiilor și adolescenților. Planurile propuse de Ministerul Educației și Cercetării deschid spațiul pentru mai multă participare a copilului și descentralizare, punând în centrul educației dezvoltarea elevului ca întreg: academic, social, emoțional și civic.

Includerea opțiunii de pilotare strategică este un pas semnificativ către descentralizarea curriculară. Ea reprezintă o formă de echilibru și echitate: o variantă standard alături de o variantă pilot, care susține inițiativa și inovația.

Planurile-cadru nu sunt perfecte, însă reprezintă un pas important în schimbarea paradigmei. Facem apel ca eforturile să se concentreze acum pe următorul pas: dezvoltarea programelor școlare și a curriculumului.

Redăm mai jos poziția Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România
Ce câștigăm noi, elevii, din noile planuri-cadru
1. Participarea la luarea deciziilor și adaptarea la nevoile reale

Pentru prima dată, elevii pot alege o disciplină pe care personal vor să o studieze, iar școlile pot decide ce materii să includă în oferta educațională. Este o oportunitate reală de autonomie și personalizare, precum și pentru participarea copilului la luarea deciziilor. Elevul chiar poate specializa într-o anumită direcție, poate să își urmărească interesul adaptat nevoilor lui.
'Planurile-cadru dau pentru prima dată libertatea elevului de a-și alege o disciplină pe care personal vrea să o studieze. Crește autonomia instituției de învățământ de a se specializa pe o anumită direcție, iar asta poate elimina mentalitatea de ‘colegii de top care excelează în toate domeniile'.'

2. Posibilitatea de a învăța practic, nu doar teoretic

Planurile pun accent pe învățare activă: proiecte, colaborare, aplicații reale. Unele discipline se vor preda integrat (de exemplu, științe, comunicare, arte), ceea ce le face mai relevante și mai bine ancorate în viața reală.

'Îmi place încercarea de a aduce ceva nou și mai adaptat la realitate. Faptul că se introduc educația juridică și gândirea critică mi se pare un pas foarte bun. Chiar avem nevoie de așa ceva - să înțelegem cum funcționează lumea.'

3. Reducerea presiunii academice și echilibru mai bun

Numărul de ore la materiile obligatorii a fost optimizat, astfel încât să existe mai mult spațiu pentru dezvoltare personală și opționale. Asta poate reduce stresul și poate îmbunătăți capacitatea de concentrare a elevilor.
'Consider că o astfel de schimbare poate fi în favoarea adolescentului, stresul academic fiind mai scăzut. Astfel, elevul are o mai mare ușurință în a înțelege clar materia.'

Se acordă mai mult loc disciplinelor de dezvoltare personală, consiliere, arte și sport, dar și opționalelor care pot fi relevante pentru viața de zi cu zi - de la gândire critică la dezbatere.

'Opționalele propuse pot fi prezentate cu informații utile în viața de zi cu zi - ceea ce chiar stârnește interesul tinerilor.'

4. O șansă pentru schimbare reală în stilul de predare

Această reformă poate influența și stilul de predare al profesorilor. Dacă școlile vor profita de noua libertate, dar vor fi și responsabili, putem avea un sistem mai apropiat de nevoile reale ale elevilor.

'Per total, sunt de acord cu forma planurilor-cadru. O astfel de schimbare poate modifica profund stilul de învățare al elevilor și de predare al profesorilor.'

5. O cultură generală solidă, indiferent de profilul ales

Un alt aspect pozitiv pe care îl remarcăm este faptul că Geografia și Istoria rămân în trunchiul comun pe toată durata liceului, inclusiv în clasele a XI-a și a XII-a. Mulți dintre noi am fost îngrijorați când auzeam că aceste materii ar putea fi scoase, pentru că

Geografia și Istoria ne ajută să înțelegem mai bine lumea în care trăim.

'Ne bucurăm că vocea noastră a fost ascultată și că Ministerul Educației a ținut cont de opiniile noastre în această privință.'

Ce ne dorim mai clar, pentru ca această reformă să conteze cu adevărat pentru noi

Vedem direcția ca fiind una bună, dar știm din experiență că multe lucruri bune rămân doar pe hârtie. Dacă vrem o schimbare reală, avem nevoie de:

Explicații clare pentru toate schimbările - ca să înțelegem ce învățăm, de ce și cum ne ajută. Uneori, limbajul oficial este prea complicat sau tehnic.

Profesori care știu să predea opționalele noi - sănătate mintală, educație pentru relații sau antreprenoriat nu pot fi ore ținute 'din manual', ci cu empatie, dialog și deschidere.

'Educația pentru viață nu poate fi făcută fără profesori care să ne asculte și să fie acolo pentru noi.'
Școli sprijinite egal, indiferent unde sunt - altfel, reforma va funcționa doar în liceele din orașe mari. Vrem ca și liceele din mediul rural sau din zone defavorizate să aibă acces la resurse, profesori și consiliere.

'La oraș mai găsești profesori pentru opționale. La sat, de multe ori, nu se fac nici materiile de bază. Asta trebuie să se schimbe.'

Adevărată consultare a elevilor, nu doar bifă formală - vrem să fim parte din decizii.

'Vrem să alegem opționalele care contează pentru noi, nu doar ce se poate face ușor sau ce se predă deja.'
Colaborare pentru o comunicare clară, pe limba noastră

Elevii Consiliului Consultativ propun Ministerului Educației și Cercetării să lucreze împreună pentru o informare corectă a tuturor elevilor, într-un limbaj accesibil, cu mesaje clare despre schimbările generate de aceste planuri-cadru.

Ce propunem mai departe

Pentru ca aceste câștiguri să devină reale, nu doar teoretice, propunem:
- Consultarea reală a elevilor în alegerea opționalelor;
- Formarea profesorilor pentru noile materii și metode de predare;
- Monitorizarea aplicării planurilor în toate liceele, indiferent de localizare;
- Promovarea exemplelor de bună practică din școli care reușesc să facă această reformă 'vie'.

Despre World Vision România

World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educație, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 35 de ani de prezență în România, am ajutat peste 500.000 de copii și adulți din 41 județe.

Afisari: 80

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].