Comunicat de presă - Organizația Salvați Copiii România
Când vedetele promovează jocuri de noroc, adolescenții plătesc prețul. Campania Salvați Copiii 'Hai să jucăm corect! Fără vedete la jocuri de noroc' propune alt model de inspirație: tinerii sportivi de liceu
- Publicitatea la jocuri de noroc ajunge constant la minori prin reclame în drum spre școală, influenceri și vedete online, în special pe TikTok, YouTube și Twitch.
- Campania 'Hai să jucăm corect! Fără vedete la jocuri de noroc' atrage atenția asupra impactului negativ pe care îl are promovarea jocurilor de noroc de către vedete asupra adolescenților.
- Legislația actuală are breșe care permit promovarea mascată a jocurilor de noroc în spațiul online.
Organizația Salvați Copiii cere interzicerea publicității jocurilor de noroc prin intermediul vedetelor și restricționarea comunicării comerciale în jurul minorilor.
Organizația Salvați Copiii România lansează campania 'Hai să jucăm corect! Fără vedete la jocuri de noroc', un demers național de conștientizare care atrage atenția asupra impactului negativ al publicității la jocuri de noroc asupra adolescenților. Campania răspunde unei realități îngrijorătoare: promovarea agresivă a jocurilor de noroc prin intermediul vedetelor contribuie la normalizarea acestui comportament riscant în rândul minorilor.
În timp ce figuri publice, adesea sportivi celebri, prezintă jocurile de noroc ca surse facile de câștig și influențează negativ adolescenții, campania propune un alt model de inspirație: tinerii sportivi din liceele din România, promovați ca exemple pozitive de perseverență, autodisciplină și echilibru. Vizualurile campaniei includ elevi din nouă licee partenere, care fac performanță în sporturi precum echitație, baschet, polo, atletism, jiu jitsu, tenis de masă și volei, cu mesaje care susțin performanța autentică, nu iluzia câștigului instant.
'Într-o lume în care tinerii sunt din ce în ce mai expuși la mesaje comerciale agresive, promovarea jocurilor de noroc ca distracție sau stil de viață aspirațional devine o problemă urgentă. Campania noastră urmărește redarea unui spațiu sigur pentru copii, în care sportul să însemne disciplină, sănătate și performanță, nu dependență. Solicităm autorităților să acționeze fără întârziere și să implementeze reglementări clare și ferme privind implicarea persoanelor publice în promovarea jocurilor de noroc, pentru a proteja tinerii de expunerea excesivă la acest tip de publicitate. România are nevoie urgentă de reglementări stricte privind implicarea persoanelor publice în promovarea jocurilor de noroc, similare celor deja adoptate în alte țări europene, precum Olanda, Franța, Italia, Lituania sau Belgia', a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.
În paralel, Salvați Copiii readuce în atenția publică urgența modificării legislației privind publicitatea la jocuri de noroc. În prezent, în ciuda unor restricții parțiale, industria beneficiază de numeroase breșe legale prin care mesajele comerciale ajung nefiltrate la minori. Studiul 'Influencer-Driven Gambling Content and Its Impact on Children and Young People: A Scoping Study' (2025) arată că tinerii sunt expuși constant, pe platforme precum YouTube, TikTok și Twitch, la conținut de tip gambling, deseori integrat subtil în materiale de divertisment, lifestyle sau gaming. În România, presa de specialitate a semnalat recent un fenomen alarmant: rețele de creatori de conținut promovează strategii înșelătoare de autoexcludere, redirecționând utilizatorii către platforme de pe piața neagră.
Pentru o protecție reală a adolescenților, Salvați Copiii solicită adoptarea urgentă a următoarelor măsuri legislative:
- Art. 29 din Legea nr. 504/2002: interzicerea promovării jocurilor de noroc prin intermediul vedetelor;
- Art. 29 din Legea 504/2002: schimbarea programului pentru comunicările comerciale (06:00 - 00:00) și eliminarea graduală a acestora;
- Art. 13 din Legea 148/2000: interzicerea promovării jocurilor de noroc în incinta bazelor sportive, în cadrul competițiilor pentru minori și tineri de până în 21 de ani;
- Art. 7 din OUG 77/2009: modificarea limitei legale de vârstă pentru participarea la jocuri de noroc de la 18 la 21 de ani;
În contextul actual, în care influencerii și sportivii devin agenți publicitari ai unei industrii cu potențial ridicat de dependență, este esențial ca reglementările legislative să reflecte riscurile reale la care sunt expuși copiii.
Până în prezent, în campanie s-au alăturat 9 licee din București: Colegiul Național Gheorghe Lazăr, Liceul Teoretic Jean Monnet, Colegiul Național Mihai Viteazul, Colegiul German Goethe, Colegiul Național Grigore Moisil, Colegiul Național Iulia Hașdeu, Liceul Teoretic Alexandru Ioan Cuza, Colegiul Național Spiru Haret și Colegiul Național Sf. Sava.
***
Despre Salvați Copiii România
De 35 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societate și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizație independentă din lume care promovează drepturile copilului și care cuprinde 30 de membri și desfășoară în prezent programe în 110 țări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obține progrese importante privind modul în care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în viața acestora. Peste 4.150.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].