Declarație de presă - Deputat Raisa Enachi (Grup SOS Romania)
Parlamentul României
Camera Deputaților
Grupul parlamentar al S.O.S. ROMANIA
DECLARAȚIE DE PRESÃ
CFR Călători, în derivă - consecința nepăsării și a tăcerii vinovate
România nu se clatină din cauza unui război sau a unui dezastru natural, ci pentru că statul a uitat să-și facă datoria. Ceea ce părea de neimaginat devine realitate, trenurile riscă să se oprească, gările se închid, iar transportul feroviar se prăbușește sub greutatea nepăsării și a incompetenței.
CFR Călători nu mai este doar o companie în dificultate, ci un simbol al unui sistem care se dezintegrează în tăcere, în timp ce autoritățile privesc pasiv. Locomotivele rămân fără combustibil, garniturile zac defecte, iar românii nu știu dacă mâine vor putea ajunge la muncă, la spital sau acasă.
Datoriile cresc, salariile întârzie, iar cursele sunt în pericol de suspendare chiar în sezonul estival, când mii de români depind de ele. În anul 2025, România încă mai folosește locomotive diesel care depind de motorină, o dovadă a eșecului politicilor de modernizare și electrificare promovate de ministrul Grindeanu. În loc de investiții serioase, doar promisiuni. În loc de reforme, doar conservarea unui sistem învechit, fragil și profund ineficient.
Totul este rezultatul unei guvernări iresponsabile, care a distrus infrastructura publică vitală, lăsând în urmă doar discursuri goale și explicații fără fond.
Mandatul fostului premier Marcel Ciolacu a coincis cu declinul accelerat al CFR Călători, împinsă spre colaps prin decizii iresponsabile. Compensațiile esențiale pentru funcționarea companiei au fost tăiate, fără nicio justificare clară și fără o minimă evaluare a impactului. Potrivit datelor oficiale, bugetul alocat pentru 2025 acoperă doar 36% din cheltuielile lunare. Un dezastru bugetar care a blocat întreținerea trenurilor, a lăsat locomotivele fără motorină și angajații fără siguranța salariului.
România riscă să rămână fără transport feroviar exact când oamenii au cea mai mare nevoie de el, pentru a merge la muncă, în vacanță, sau acasă, la familie. Nu vorbim doar despre o criză financiară sau tehnică, ci despre o lovitură directă dată vieții de zi cu zi a milioane de români. Copiii nu mai ajung la școală, bătrânii nu-și mai pot vedea rudele, navetiștii nu mai au cu ce merge la serviciu. Se rupe legătura reală dintre români, dintre orașe și sate. Se rupe ceea ce ne ține împreună.
În timp ce toate acestea se întâmplă, autoritățile tac. Guvernul interimar asistă pasiv. Președintele nu reacționează, deși vorbim despre o criză de infrastructură strategică, de siguranță națională. Rutele se închid, trenurile sunt trase pe dreapta, iar angajații CFR trăiesc cu frica zilei de mâine.
Cei care au condus România trebuie să răspundă. Guvernul și Ministerul Transporturilor trebuie să vină în fața Parlamentului nu cu scuze, ci cu soluții reale. Banii trebuie alocați de urgență, datoriile plătite, iar rețeaua feroviară repusă în funcțiune, nu abandonată.
Ministrul interimar Sorin Grindeanu nu poate pretinde că nu cunoaște realitatea. Era acolo când s-au tăiat fondurile. Era acolo când s-a ales inacțiunea. Tăcerea și fuga de răspundere nu mai pot fi scuze. Sunt complicitate.
Iar prețul îl plătesc românii, zi de zi, cu trenuri blocate, salarii întârziate și drumuri închise.
Soluții există, depolitizarea conducerii, finanțare predictibilă, investiții în infrastructură și material rulant, audit independent, reforme reale. Nu cosmetizări, nu declarații sterile. CFR Călători trebuie salvat, nu împins în groapă. România are nevoie de trenuri funcționale, de rute active, de încredere în stat. Nu de eșecuri planificate și apoi tratate cu indiferență.
România trebuie să se comporte ca un stat European, responsabil, eficient, atent la nevoile cetățenilor, și nu ca o administrație de avarie care asistă pasiv la prăbușirea serviciilor publice. Nu cer miracole. Cer normalitate. Cer ca trenurile să circule, angajații să fie plătiți la timp, iar guvernarea să nu mai fie condusă cu spatele la realitate.
Raisa Enachi,
Deputat de Vaslui
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].