logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Partidul SENS

SCRISOARE DESCHISÃ din partea Partidului SENS către noul Președinte al României și partidele care vor forma noul Guvern

17 iunie 2025

Partidul SENS solicită Președintelui României și viitorului Guvern asumarea unui pachet de măsuri pentru o Românie echitabilă, justă și verde
Alegerea domnului Nicușor-Daniel Dan în funcția de Președinte al României marchează un moment oportun pentru a regândi paradigma în care România este guvernată și condusă atât acum, cât și în viitor. Crizele multiple cu care se confruntă societatea românească nu mai pot fi ignorate, ci trebuie abordate cu responsabilitate și viziune. Deși suntem membri ai Uniunii Europene de 18 ani, beneficiile apartenenței nu sunt încă resimțite de toți cetățenii. Inegalitățile economice, criza locuințelor, neîncrederea profundă în instituții, educația precară și degradarea continuă a mediului impun o agendă politică bazată și construită pe curaj, solidaritate, echitate și sustenabilitate.

Partidul SENS, în numele tuturor celor dezamăgiți, inclusiv al celor mai vulnerabili dintre noi, susține cu tărie că orice proiect nou de țară asumat de noul Președinte și de viitorul Guvern trebuie să înceapă de la următoarele măsuri și politici fundamentale. Suntem conștienți de faptul că multe dintre măsurile propuse au un impact bugetar considerabil și necesită mai mult timp pentru adoptarea lor, însă unele dintre aceste măsuri pot fi adoptate într-un orizont de timp scurt, nu au impact bugetar și pot avea un impact pozitiv imediat asupra calității vieții cetățenilor și a democrației românești, așa cum este adoptarea legislației privind parteneriatul civil pentru toate familiile sau eliminarea reglementărilor abuzive 'antidrog la volan'.

DEMOCRAȚIE FUNCȚIONALÃ

- Constituirea unui Comisii parlamentare pentru elaborarea unui Cod Electoral în scopul armonizării legislației electorale, cu reguli unitare pentru toate tipurile de scrutin, la lucrările căreia care să poată participa societatea civilă, mediul academic, experți în materia electorală și orice alți actori interesați;

- Includerea cu celeritate în legislația electorală a alegerii primarilor în două tururi de scrutin, pentru a reda legitimitatea reprezentanților locali și a revitaliza încrederea cetățenilor în instituțiile și actorii politici locali;

- Reducerea numărului de semnături necesar pentru a candida la 0.5% din numărul celor cu drept de vot și posibilitatea de a le colecta electronic pentru toate tipurile de alegeri;

- Reducerea pragului electoral pentru alegerile parlamentare la 3%;

- Reducerea subvenției alocate partidelor parlamentare prin revenirea la formula anterioară anului 2018 pentru calcularea și acordarea acesteia, adică maxim 0,04% din veniturile de la bugetul de stat în loc de minim 0,01% din PIB, cum e acum;

- Finanțarea transparentă a partidelor și a campaniilor electorale, cu sancțiuni reale pentru corupție și abuz, precum și digitalizarea procedurilor administrative în relație cu AEP;

- Reglementarea unui număr corect de parlamentari pentru reprezentarea diasporei;

- Promovarea votului prin corespondență.

ECHITATE FISCALÃ ȘI EFICIENȚÃ ADMINISTRATIVÃ

- Depolitizarea, digitalizarea completă și îmbunătățirea capacității analitice a ANAF, cu facturarea electronică obligatorie pentru toate tranzacțiile B2B de peste 1.000 lei, și implementarea cu prioritate a unui sistem analitic pentru prevenirea evaziunii fiscale, dar și pregătirea / atragerea specialiștilor necesari pentru operaționalizarea sistemelor. Pentru o bună reformă fiscală, statul român are nevoie de capacitatea analitică pentru a înțelege, în detaliu, venitul global al populației.

- Reforma fiscală progresivă prin:

a. introducerea de praguri de impozitare pentru impozitul progresiv, precum și introducerea de excepții / deduceri specifice pentru: familii, dependenți, educație, cheltuieli medicale, șamd;

b. eliminarea CAS din baza impozabilă;

c. înlocuirea CASS cu finanțare din impozite generale;

d. eliminarea scutirilor fiscale abuzive și fără sens;

e. introducerea impozitului pe avere de 1% pentru averile ce depășesc pragul de 100 de salarii medii brute anuale.

- Reorganizarea administrativ teritorială, într-o formă agreată după o largă consultare publică și comasarea anumitor servicii publice specializate (achiziții publice, direcții de fonduri europene, resurse umane, IT) la nivel regional pentru comunele sub un anumit prag de locuitori, definit prin criterii obiective;

- Respectarea jaloanelor asumate prin PNRR pentru reforma statului și deblocarea plăților. Este necesară eliminarea pensiilor speciale, numiri transparente și pe bază de competență în conducerea AMEPIP, precum și numirea printr-o procedură competitivă a consiliilor de administrație din cadrul companiilor de energie ale statului;

- Reformarea completă a Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, și controlarea eficientă a industriei de jocuri de noroc din mediul online. Curtea de Conturi, în raportul de Audit de Conformitate nr. 83776/11.12.2024, estimează riscuri de evaziune fiscală din cauza unei estimări eronate a veniturilor din jocuri de noroc, care ar putea duce la pierderi de 1.8 miliarde RON în 2023. Statul român pierde anual sute de milioane de euro din această industrie aflată doar pe hârtie sub monopolul statului român.

STAT DE DREPT ȘI JUSTIȚIE PENTRU CETÃȚENI

- Reformarea profundă a Justiției pentru a-i garanta independența față de structurile politice;

- Finanțarea corespunzătoare a instanțelor și serviciilor juridice gratuite pentru a garanta accesul tuturor la servicii juridice de calitate în caz de nevoie;

- Dezincriminarea posesiei pentru consum de canabis în limita a 5g;

- Abrogarea legislației 'antidrog la volan' și adoptarea unor reglementări clare, care să distingă între urme de medicamente în organism și condusul sub influența drogurilor, în acord cu recomandările experților.

SOCIETATE CIVILÃ PUTERNICÃ

- Programe de consolidare a societății civile, prin fonduri publice transparente și predictibile, mai ales pentru organizațiile care lucrează cu grupuri vulnerabile;

- Implementarea unor mecanisme reale pentru implicarea reprezentanților societății civile în deciziile care privesc zona lor respectivă de activitate.

EGALITATE ȘI DEMNITATE SOCIALÃ

- Adoptarea cu celeritate a legislației privind parteneriatul civil, astfel încât toate familiile să poată beneficia de o minimă recunoaștere și protecție legală;

- Transpunerea întregii Directive europene privind combaterea violenței împotriva femeilor (2024/1385).

MUNCÃ DECENTÃ ȘI DREPTURI PENTRU TOȚI

- Protecție reală a angajaților în fața abuzurilor patronale, prin întărirea rolului Inspecției Muncii, combaterea muncii la gri și garantarea negocierii colective, în urma modificării adecvate a Legii Dialogului Social;

- Salarii decente și just echilibrate, cu creșteri sustenabile ale salariului minim și măsuri de reducere a diferențelor de venituri.

EDUCAȚIE PUBLICÃ INCLUZIVÃ

- Extinderea programului 'Școală după școală' în toate comunitățile vulnerabile, începând cu învățământul primar în cele mai dezavantajate școli din țară;

- Investiții în dotarea corespunzătoare a școlilor și consolidarea clădirilor neconforme cu standardele minime actuale;

- Modernizarea infrastructurii universitare pentru a asigura condiții optime de cazare și masă pentru studenți.

- Alinierea sporurilor cu obiectivele de atragere și menținere a personalului calificat în mediul rural;

- Dezvoltarea măsurilor de sprijin și consiliere psihologică pentru prevenirea abandonului școlar.

CULTURÃ ȘI DIPLOMAȚIE CULTURALÃ

- Finanțarea propice a instituțiilor publice de cultură și depolitizarea lor;

- Repararea inechităților salariale din domeniu și garantarea protecției sociale pentru lucrătorii culturali independenți;

- Crearea unor centre regionale de colectare a patrimoniului cultural mobil în caz de calamități naturale și/sau război. Consolidarea, restaurarea și redarea spre uz public a patrimoniului cultural imobil, inclusiv a celui industrial;

- Corelarea strategiei pentru Educație cu cea pentru Cultură pentru combaterea analfabetismului funcțional și creșterea interesului pentru activități culturale;

- Recunoașterea și promovarea Culturii ca factor de creștere a prestigiului țării pe plan internațional.

ÎNGRIJIREA ȘI REINTEGRAREA VÂRSTNICILOR

- Programe de încurajare a întoarcerii îngrijitorilor români din străinătate și a angajării lor pentru asigurarea unei bătrâneți decente cetățenilor noștri;

- Limitarea cheltuielilor aferente medicamentelor la maxim 20% din pensie, diferența fiind acoperită de stat pentru pensionarii de peste 65 de ani cu venitul lunar sub pensia medie pentru afecțiunile cronice recunoscute de CNAS (diabet, hipertensiune, boli cardiovasculare etc.);
- Crearea unor politici de implicare și învățare intergenerațională.

LOCUIRE ȘI SERVICII PUBLICE PENTRU TOȚI

- Programe de locuire publică și socială, pentru a garanta accesul la un cămin decent și sigur pentru toate categoriile sociale, în baza unei noi legislații privind locuirea publică.

SÃNÃTATE PUBLICÃ ACCESIBILÃ ȘI MODERNÃ

- Reformă reală a sistemului de sănătate, cu investiții în spitale publice, acces gratuit la servicii medicale de bază pentru toți, susținerea personalului medical și combaterea corupției, pentru ca sănătatea să fie un drept, nu un privilegiu;

- Separația clară între public și privat în sănătate;

- Garantarea dreptului femeilor la serviciile de sănătate de care au nevoie, inclusiv întreruperi de sarcină.

- Alocarea de resurse pentru implementarea Strategiei naționale pentru supravegherea, controlul și prevenirea cazurilor de infecție cu HIV/SIDA.

TRANZIȚIE JUSTÃ CÃTRE O ECONOMIE VERDE

- Dezvoltarea unei economii sustenabile, cu locuri de muncă verzi, energie curată și investiții în transport public ecologic;

- Promovarea utilizării materialelor și tehnicilor de construcție ecologice, prietenoase cu mediul;

- Sprijin pentru comunitățile afectate de tranziția energetică.

România are nevoie de o guvernare care să se îngrijească de oameni și care să nu uite că o țară nu există fără oamenii din ea - mai ales atunci când știm că, pentru redresare, pot urma măsuri dure. În același timp, România are nevoie de o guvernare care să prioritizeze natura înaintea unor grupuri de interese și care să înțeleagă că suntem parte intrinsecă a mediului natural în care trăim.

SENS, alături de toți cetățenii care își doresc să trăiască într-o Românie echitabilă, justă și verde, va continua să se implice activ în promovarea și crearea unui cadru propice dezvoltării reale și progresului. Din toate aceste motive, cerem ca revendicările enumerate anterior să stea la baza oricăror planuri de guvernare pentru perioada următoare și ca soluționarea crizei deficitului excesiv să nu se rezolve în detrimentul celor mai vulnerabili cetățeni ai României.

Echipa Partidului SENS

Afisari: 110

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].