Comunicat de presă - Deputat Ramona Ioana Bruynseels (AUR)
Alarma trasă de ministrul Educației: Substanțele interzise nu mai ocolesc curtea școlii.
Primul summit național organizat de deputatul Ramona Ioana Bruynseels despre siguranță, prevenirea și combaterea consumului.
În contextul în care prevenirea consumului de droguri a devenit o prioritate națională, Summitul de siguranță, prevenirea și combaterea consumului de substanțe de către copii și tineri, organizat la Palatul Parlamentului, a reunit lideri instituționali, experți și decidenți politici pentru a construi un plan de intervenție coerent. Evenimentul a fost inițiat și coordonat de deputatul Ramona Ioana Bruynseels, care a reușit să aducă împreună vocile celor mai relevante instituții implicate în combaterea acestui fenomen. Prin dialog, colaborare și asumare publică, summitul a marcat un punct de plecare în abordarea integrată a riscurilor cu care se confruntă elevii în școală, demonstrând că siguranța copiilor este o temă de acțiune.
Aflat la eveniment, Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a transmis un semnal clar: școala românească trebuie să își asume un rol decisiv în prevenirea și combaterea consumului de droguri în rândul elevilor. Într-o intervenție amplă, profund ancorată în realitățile sistemului, dar și în fundamente științifice, David a subliniat că lupta împotriva acestui flagel nu mai poate fi purtată doar cu bune intenții, discursuri generale sau activități fragmentare. Este nevoie de un sistem coerent, bazat pe dovezi, cu mecanisme clare și colaborare instituțională reală.
Ministrul a explicat că, începând cu luna ianuarie, a inițiat o analiză metodică și sistematică a fenomenului consumului de droguri în mediul școlar. Rezultatul? Un diagnostic îngrijorător: deși există mii de activități în școli pe tema prevenirii, unele desfășurate în parteneriat cu experți și organizații, acestea nu sunt suficiente și nici integrate într-un cadru unitar. 'Pentru cultura noastră, consumul de droguri în școală este un fapt inacceptabil'. Toleranța zero este o necesitate morală și educațională, a punctat el.
Ministrul propune o abordare pe trei niveluri: în primul rând, curățarea spațiilor din jurul școlilor de prezența dealerilor și a tentațiilor, un demers ce implică o colaborare fermă cu Ministerul de Interne și autoritățile locale. 'Școala trebuie curățată de droguri, iar asta nu se face cu lozinci, ci cu acțiuni. Vorbele fără fapte sunt doar vorbe'. Nu se poate face educație într-un spațiu contaminat. Al doilea nivel vizează educația și formarea cadrelor didactice, astfel încât acestea să poată identifica semnele precoce ale consumului și să acționeze fără ezitare. Profesorii trebuie să știe când un copil e în derivă, un doar când ia o notă mică. David propune traininguri sistematice, manuale de intervenție, cursuri opționale cu accent pe un stil de viață sănătos. În școli trebuie să se formeze o cultură de prevenție autentică, în care nu doar profesorii, ci și elevii și părinții știu că raportarea unui comportament riscant nu este o pâră, ci un act de grijă și responsabilitate.
Al treilea palier, poate cel mai complex, este cel al intervenției și recuperării. Aici, David subliniază lipsa gravă a unor centre specializate, accesibile, cu servicii psihologice și medicale bazate pe dovezi. Nu e suficient să avem bunăvoință. Avem nevoie de servicii validate științific, care chiar funcționează. Altfel, pierdem timp, iar în cazul consumului de droguri, fiecare zi contează.
Un accent important a fost pus și pe rolul părinților. Ministrul a atras atenția că, oricât de mult ar face școala, ea nu poate înlocui implicarea familiei. 'Două-trei întrebări pe zi, interes real pentru ce se întâmplă la școală pot face o diferență enormă', a spus David, amintind de datele internaționale care arată clar că implicarea parentală reduce disparitățile și riscurile comportamentale la adolescenți. Printre soluțiile avansate se numără și introducerea unor cursuri opționale axate pe stil de viață sănătos, reglare emoțională și comportamentală - discipline care vizează dezvoltarea personală a elevilor, cu accent pe prevenirea consumului de substanțe. Ministrul a subliniat că nu putem vorbi despre droguri fără să abordăm și consumul de alcool sau fumatul: 'Cine consumă droguri, cel mai adesea fumează și bea. Nu putem să tratăm doar o parte din problemă.'
Daniel David, profesor de psihologie cu o carieră academică solidă, a vorbit și despre nevoia ca România să treacă de la acțiuni simbolice la politici publice integrate. Într-un sistem în care cifrele privind consumul de substanțe în rândul elevilor sunt tot mai îngrijorătoare, el propune un model de intervenție inspirat din bune practici internaționale, dar adaptat culturii și contextului românesc. Școala nu trebuie doar să transmită cunoștințe, ci și să protejeze, să formeze caractere și să salveze destine.
Mesajul ministrului a fost clar: educația nu poate ignora realitatea din afara sălilor de clasă. Atunci când elevii sunt în pericol, între zidurile unei școli, nu mai e timp de dezbateri sterile sau de pasat responsabilitatea. Școala trebuie să fie prima linie de apărare. Și nu doar simbolic - ci cu instrumente, curaj și sprijin real.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].