Comunicat de presă - Hospitality Culture Institute
România, motor regional de inovație în foodservice. Peste 140 de profesioniști din HoReCa, retail și tech au participat la F&B Innovation Camp 2025
- Peste 140 de profesioniști au participat la F&B Innovation Camp
- Industria de foodservice din România este estimată la 7.3 miliarde EUR
- Sectorul HoReCa este vizat de 19 instituții cu rol de control
În perioada 26-28 mai, Balvanyos Resort a găzduit cea de-a cincea ediție a F&B Innovation Camp, singurul bootcamp din România dedicat inovației în industria alimentară. Evenimentul, organizat de Hospitality Culture Institute, cu sprijinul UniCredit Bank, a reunit peste 140 de participanți - antreprenori, investitori, lideri din HoReCa, retail, tech, jurnaliști, avocați și consultanți - într-un efort comun de a contura viitorul sustenabil și digitalizat al industriei ospitalității.
Scena inovării: de la startupuri emergente la lideri consacrați
Bootcampul a adus împreună fondatorii startupurilor acceptate în programul F&B Business Accelerator cu unii dintre cei mai respectați profesioniști din industrie. Workshopurile și sesiunile de mentorat au pus accent pe: scalabilitatea produselor alimentare locale, adaptarea la noile obiceiuri de consum, transformarea digitală, impactul ESG și provocările angajaților din industrie.
Printre startupurile absolvente ale F&B Business Accelerator, care au participat la bootcamp, se numără: Luna Solai, Bio Cătina, Just Heat It, Mori de poftă - Colive de viață, Rural, Fruit Snack, Răstăuțe Maramureșene, Ferma Cobor, Cămara de la munte, Dulceria Alba.
Alături de fondatorii acestora, au participat la eveniment antreprenori, profesioniști și investitori consacrați din industrie, precum: Marta Pogroszewska, Managing Director al GAIL's Bakery, Dr Raed Sarhan, investitor, Radu Timiș Jr., CEO CrisTim, Albert Davidoglu, CEO Macromex, Radu Savopol, cofondator 5 to go sau Roxana Maricuțu, reprezentanta agenției guvernamentale Invest Hong Kong.
'În România mă simt ca acasă. Sunt sigură că autenticitatea și calitatea produselor voastre alimentare va aduce plus valoare la nivel european, cu condiția ca antreprenorii români să-și seteze obiective îndrăznețe. Am descoperit prea multă modestie pentru calitatea produselor pe care le dezvoltați,' a afirmat Marta Pogroszewska, Managing Director al GAIL's Bakery, unul dintre cele mai renumite lanțuri de brutării artizanale din Marea Britanie, cu peste 130 de locații.
Burnout-ul în ospitalitate și ruptura generațională, teme-cheie abordate în premieră
Într-una dintre dezbaterile organizate în cadrul F&B Innovation Camp a fost abordată, pentru prima dată la scară largă, tema epuizării profesionale în HoReCa. Florin Maxim, fondatorul Hospitality Culture Institute, a atras atenția asupra presiunii continue la care sunt supuși angajații din restaurante, bucătării sau servicii de livrare, în lipsa unui cadru real de susținere psihologică și organizațională.
Totodată, a fost evidențiată o problemă sistemică majoră: sectorul HoReCa este vizat de 19 instituții cu rol de control, dintre care 8 au autoritatea legală de a suspenda activitatea unei unități în mod direct. 'Suntem cel mai controlat sector din economie și, din păcate, vizitele nu sunt gândite ca ocazii de sprijin, ci de sancțiune. Această presiune administrativă se răsfrânge asupra antreprenorilor și angajaților și contribuie la instabilitatea generală a domeniului', a declarat Florin Maxim.
Tot în cadrul bootcampului, conf. dr. psih. Laura Cismaru a susținut workshopul 'Generations and Labor Market', realizând o radiografie lucidă a rupturii dintre generații în organizații. Diferențele neurologice, culturale și de valori dintre nativii digitali și generațiile anterioare au fost analizate din perspectivă științifică, cu apel la empatie și cooperare intergenerațională ca soluții pentru un viitor organizațional echilibrat.
România, noul pol de inovație alimentară în Europa de Est
Evenimentul a reconfirmat potențialul României de a deveni un lider regional în industria foodservice. Cu o piață estimată la 7,3 miliarde euro și o penetrare a livrărilor în creștere accelerată, dar cu o frecvență redusă a ieșirilor la restaurant, România este în plină transformare. Recomandările experților au vizat tranziția către modele de business integrate, în care livrarea, digitalizarea și sustenabilitatea devin piloni strategici.
'România se află în punctul în care, în segmentul alimentar, brandurile locale reușesc să concureze de la egal la egal cu cele internaționale. Următorul pas este să reușim să scoatem pe piețele internaționale aceste produse, iar pentru acest lucru este nevoie atât de curaj antreprenorial cât și de o strategie națională care să ofere sprijin produselor locale pregătite de internaționalizare,' a afirmat Radu Timiș Jr., CEO CrisTim.
F&B Innovation Camp 2025 a fost un eveniment susținut de UniCredit Bank, cu sprijinul Bocado. Printre susținătorii evenimentului se numără, de asemenea: Balvanyos Resort, Metro România,Nespresso, Freya, Eisberg, Lactalis, Johnnie Walker, Coca-Cola HBC, Csikisor.
'Vrem ca acest bootcamp să devină un reper pentru Europa Centrală și de Est în dezvoltarea de soluții inovatoare în alimentație și ospitalitate. România are toate ingredientele necesare: talent, idei, ambiție și o comunitate tot mai solidară', a concluzionat Florin Maxim, fondatorul Hospitality Culture Institute.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].