Comunicat de presă - Casa de Cultură 'Friedrich Schiller'
Casa de Cultură 'Friedrich Schiller' vă invită la conferința 'Cinema-ul independent american din anii '90', care se va desfășura sâmbătă, 7 iunie 2025, de la ora 16:00, la sediul Casei Schiller din strada Batiștei 15, București.
Prezintă: Alina Mușina, critic de film și redactor
'Ce este un film independent? Care sunt criteriile după care poate fi identificat? Cât de mult se diferențiază acesta de producțiile hollywoodiene? Cum privim un film independent american (după 30 de ani) de la lansarea sa? Distincția dintre filmul independent și cel mainstream se poate face la nivelul narațiunii, acolo unde multe dintre filmele independente americane se detașează de narațiunea clasică hollywoodiană, refuzând să adere la formulele narative, devenite în timp clișeice și îndreptându-se mai degrabă către o narațiune fragmentată, care rămâne însă centrată pe personaj (character-centered narrative). Experiențele prezentate în filmul independent american din anii '90 scot la iveală atât o dimensiune socială, cât mai ales o dimensiune filosofică, spirituală aflată în legătură cu personajul. Această dimensiune filosofică devine centrală prin ceea ce numim the inner life (viața interioară), the inner self (interioritatea).
În cadrul conferinței vor fi expuse pentru vizionare și analizate secvențe din câteva filme independente americane din anii '90 reprezentative pentru această mișcare cinematografică, nominalizate și premiate la Festivalul de Film de la Sundance sau Festivalul de la Cannes, precum: The Straight Story (1999), de David Lynch, Safe (1995), de Todd Haynes, Simple Men (1992), de Hal Hartley, Ruby in Paradise (1993), de Victor Nunez sau Tumbleweeds (1999), regizat de Gavin O'Connor.
De asemenea, se va prezenta modul în care aleg acești regizori să reprezinte cinematografic interioritatea personajului din filmele independente americane, în special în cazul lui David Lynch (1946-2025), căruia i se va aduce un omagiu. Personajele sale se află la limita dintre real-imaginar-fantezie, astfel dezvoltându-se un tip de vizualitate aparte, în care atenția pentru compoziția filmică și pentru organizarea mizanscenei primează. Independenții duc o permanentă luptă cu un tip de discurs practicat la Hollywood prea mult timp și introduc noi moduri de a viziona un film, noi moduri de percepție și de gândire asupra cinema-ului'. (Alina Mușina)
Alina Mușina este absolventă a Facultății de Litere, Universitatea din București și a masteratului de Studii de Film din cadrul CESI-Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, Universitatea din București, cu o lucrare de disertație având ca temă 'Cinema-ul independent american din anii '80-'90. Perspective identitare și reprezentări ale spațiului urban'. A făcut parte din A.R.C.E.N. Din 2018 a creat propriul blog Behind the Scenario, iar din 2020 un canal de Youtube cu același titlu.
Începând cu 2020 a publicat cronică de film și cronică literară în revistele Cinesemnal (revista Cinematecii Române), LiterNet, Observator Cultural, Cinemap, Astra-Literatură, Arte și Idei, MATCA. În prezent este redactor și susține rubrica FILM pentru Revista LIBRIS.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].