logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică 'I.L. Caragiale' București

EVENIMENT LANSARE DE CARTE la BOOKFEST

EDITURA UNATC PRESS

'MiRaBor. Miruna și Radu Boruzescu. O biografie artistică'

Autori: Radu Boruzescu, Iulia Gherghescu, Anca Ioniță

Sâmbătă 31 mai, ora 19:00, scena Arca, pavilionul B, Romexpo

Invitat: regizorul și profesorul universitar Laurențiu Damian

Despre Radu și Miruna Boruzescu nu se poate vorbi separat. 'Fiind atât de mult timp de când eram, studenți, împreună, deveniserăm parcă o singură persoană', spune Radu Boruzescu atunci când este întrebat cum abordau decorurile și costumele unui nou proiect artistic. Au semnat împreună decorul - Radu - și costumele - Miruna - a zeci de spectacole de teatru, operă și filme, în România anilor 1960-1970, iar după ce au părăsit România comunistă în anul 1973, în toate marile capitale culturale ale lumii din Europa, Statele Unite ale Americii, Australia.

Creația lor artistică include spectacole-cult care fac parte, azi, din patrimoniul universal. Turandot (1974), la Theâtre National de Chaillot din Paris, Livada de vișini (1988) și Tartuffe (1985), la Arena Stage Theatre din Washington, precum și celebrul spectacol cu opera Carmen (1983), la Welsh National Opera au avut un impact major asupra scenografiei europene și americane de teatru și operă. În scenografia de film, Miruna și Radu Boruzescu au intrat în patrimoniul universal cu filmul Nunta de piatră (1973), în regia lui Dan Pița și Mirea Veroiu, ecranizarea cinematografică a nuvelei Fefeleaga de Ion Agârbiceanu, care a fost cumpărat de Muzeul de Artă Modernă din New York.

Imaginile îți taie respirația, punându-ți, totodată, mintea pe jar', scrie cronicarul David Richards, în The Washington Post, despre transformarea livezii într-un 'lan unduitor de grâu sălbatic. Nu se mai zărește nici urmă de vișini. Doar o sperietoare de ciori mai rămâne, suspinând jalnic la un moment dat. Sau să fi fost vântul?' (Livada de vișini, 1988, Arena Stage Theatre, Washington)

Vorbind despre cariera lor în lumea liberă, Radu Boruzescu spune că ea a pornit ca o prelungire a colaborării cu regizorii cu care lucraseră, deja, în România. Lucian Pintilie, cu colaboraseră la spectacolul interzis de cenzura comunistă Revizorul (1972), la Teatrul Bulandra, este cel, alături de care, au creat mai mult de 25 de spectacole de teatru și de operă, în Europa și Statele Unite. Lui i se adaugă regizorii români aflați deja în Occident, Liviu Ciulei, Andrei Șerban, Petrică Ionescu, Radu Penciulescu. Colaborarea de lungă durată cu regizorul canadian de teatru și de operă Robert Carsen continuă și azi. Spectacolul Oedip la Colonos de Sofocle, la care Radu Boruzescu a semnat scenografia, a avut premiera chiar în această lună, la festivalul de teatru antic de la Siracuza.

Având ca punct de plecare impresionanta arhivă personală a Mirunei și lui Radu Boruzescu, această carte este rezultatul unei activități de cercetare în domeniul scenografiei, care și-a propus recuperarea creației cuplului Radu și Miruna Boruzescu, precum și conturarea esteticii lor scenografice.

Cercetarea a fost realizată în cadrul Departamentului de Cercetare al UNATC și a fost coordonată de către scenograf cercetător Iulia Gherghescu și conferențiar universitar Anca Ioniță, alături de studenți teatrologi ai Masterului de Studii Teatrale și Performance din cadrul Departamentul de Studii Teatrale al UNATC.

Afisari: 67

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].