Comunicat de presă - Deputat Monica Berescu (USR)
Adevărul despre A8: Monica Berescu (USR) îl contrazice pe Grindeanu! Licitațiile la ultimele trei loturi nu au început
Ieșenii așteaptă de peste 15 ani construcția A8, însă Autostrada Unirii pare că este imposibil de realizat în ultimii ani, în pofida faptului că cele mai grele tronsoane - capetele montane - sunt finanțate prin PNRR. Celelalte secțiuni, de pe traseul Tg. Frumos - Iași sunt întârziate, iar în unele cazuri nici măcar nu au fost finalizate licitațiile.
Am contactat Ministerul Transporturilor pe toată căile oficiale pentru a solicita informații despre situația construcției A8, atât în mandatul precedent cât și în cel actual. Sorin Grindeanu nu respectă termenul legal pentru a răspunde întrebărilor adresate de parlamentari și atunci când o face, ministerul nu oferă informații clare, concise și în mod transparent. Anul acesta am transmis deja două întrebări punctuale despre A8. Ministerul Transporturilor și-a făcut un obicei de a răspunde după două luni, deși termenul legal este de 30 de zile. Atunci când răspunde, ministerul condus de Grindeanu prezintă informații evazive și estimative, în care nu sunt precizate termenele asumate și fără a prezenta calendarul complet pentru A8.
Am depus amendamente la bugetul statului pentru a suplimenta finanțarea pentru A8, pentru a prioritiza construcția șoselelor de centură în regim de autostradă pentru Tg. Frumos și Podu Iloaie. Acestea au fost respinse de PSD-PNL, fără niciun argument fezabil.
În România, un lucru ce ar trebui să fie normal - începerea unor lucrări de infrastructură - este prezentat ca o 'mare realizare istorică'.
'Podurile nu țin loc de autostrăzi, iar promisiunile nu înlocuiesc drumurile reale. În spatele discursurilor sterpe și pline de clișee, adevărul este unul dureros: Autostrada A8, proiectul strategic care ar trebui să lege Moldova și Iașul de restul țării și de Europa, este în continuare blocată într-un labirint al nepăsării și minciunii, la capătul căruia veghează Sorin Grindeanu, ministrul nepăsător al Transporturilor. În timp ce politicienii de la București flutură steaguri la inaugurări de poduri, ieșenii pierd ore în trafic la Podu Iloaiei. Oamenii au stat și câte două ore pentru a parcurge câțiva kilometri, în timp ce Crin Antonescu ținea discursuri electorale și inaugura începerea lucrărilor pentru podul de la Ungheni. Penibil și sfidător. Realitatea dureroasă este că tronsoanele vitale pentru A8, pe secțiunea Tg. Frumos - Lețcani - Iași - sunt blocate în sertarele ministerului condus de Grindeanu. ', declară Monica Berescu, deputată USR de Iași.
Documentația A8 plimbată între birouri sub ochii lui Grindeanu
Ministrul Grindeanu a anunțat recent că 'au început licitațiile' pentru ultimele trei loturi ale A8 (Lețcani-Ungheni), când de fapt, cu o întârziere de câteva luni bune, documentația pentru A8 a fost transmisă spre validare de la CNIR la Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) - o simplă formalitate birocratică.
'Mutarea hârtiilor nu înseamnă începerea licitațiilor. E doar un teatru ieftin pentru un public obosit să aștepte. Și dacă această manipulare nu era suficientă, ea este dublată de refuzul Ministerului Transporturilor de a comunica transparent. Am solicitat Ministrului Grindeanu răspunsuri despre motivele întârzierilor pentru construcția A8 și date exacte pentru calendarul de lucrări. Răspunsul? Niciunul, zero interes în a oferi informații publice, esențiale pentru toți ieșenii.
Această tăcere nu este o simplă neglijență administrativă: este o bătaie de joc deliberată la adresa Moldovei, din partea lui Sorin Grindeanu. Tot el sfidează ieșenii care pierd zile întregi în traficul dintre Podu Iloaiei și Iași, fiindcă licitațiile pentru A8 nu există decât pe hârtie. Ce răspunde Grindeanu la întrebările unui parlamentar? Nimic concret, pagini de vorbe goale, scrise pentru a masca dezinteresul PSD-PNL pentru a construi A8', completează Monica Berescu.
Iașul, blocat în trafic
Deși Guvernul se laudă cu progrese pe A7 (București-Bacău), viitorul A8 este îngropat în vorbe goale și promisiuni. Dacă lucrurile continuă așa, în curând, coada de la Podu Iloaiei va ajunge până în centrul Iașului.
Lipsa unei infrastructuri adecvate sufocă Iașul și îl izolează pe plan economic și social.
În tot acest timp, administrația locală, condusă de Mihai Chirica și Costel Alexe, demonstrează o profundă incompetență în a gestiona marile proiecte de infrastructură ale Iașului. În loc să lupte activ pentru urgentarea lucrărilor la A8, aceștia se mulțumesc cu declarații sterile și promisiuni fără acoperire, preferând festivismele și imaginea personală în detrimentul unor acțiuni concrete.
Mai grav, dezinteresul partidelor aflate la guvernare, PSD și PNL, față de Autostrada Unirii (A8) este evident. Deși proiectul este vital pentru Moldova, aceștia tratează tema cu o indiferență cinică, blocând sau amânând constant pașii necesari pentru implementare. De ani de zile, A8 este doar un subiect de campanie electorală, folosit pentru a câștiga voturi, fără nicio intenție reală de a începe construcția.
Realitatea este că atât autostrada A7, cât și capetele din autostrada A8 au fost introduse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) de către fostul ministru al transporturilor din partea USR, Cătălin Drulă. Fără această intervenție decisivă, nici măcar proiectele actuale, folosite astăzi propagandistic de PSD și PNL, nu ar fi avut finanțare europeană asigurată.
Fără o presiune reală și organizată din partea comunității și fără o schimbare radicală de atitudine în rândul clasei politice, Moldova riscă să rămână pentru mulți ani înainte un capăt de linie, ignorat și lăsat în urmă.
Ieșenii nu mai au răbdare. Nu mai aplaudă panglici, ci solicită construcția A8 fiindcă s-au săturat de planșe și promisiuni.
Românii își petrec o bună parte din viață în trafic din cauza nepăsării și a neputinței sau dezinteresului celor din coaliția PSD-PNL.
Monica-Elena Berescu
Deputată USR, Circumscripția nr. 24 Iași
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].