logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - MMAP

Rabla auto 2025 - Ghidul de finanțare trimis la Monitorul Oficial

'Prin acest program ne propunem să aducem pe străzile din România zeci de mii de autoturisme nou nouțe, mai puțin poluante. Dacă vă doriți un motor mai curat, cu consum mai mic sau o mașină mai sigură, pregătiți-vă să vă înscrieți în Rabla 2025!

Cea mai mare noutate noutate și cea mai așteptată de toată lumea este valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice, pe care am crescut-o la 37.000 de lei, aproximativ 7.500 de euro. Sperăm ca anul acesta Programul Rabla să fie un program care să întreacă orice așteptare, să bată orice alt record.

O altă noutate este legată de modalitatea de înscriere. Ne propunem să dăm posibilitatea românilor să se înscrie direct în aplicația Administrației Fondului pentru Mediu, fără dealeri, fără alți intermediari, voucherul putând fi decontat la orice producător.

O altă noutate: Avem un buget record de 1,43 de miliarde de lei, cu aproape 50 la sută mai mare decât bugetul anului trecut, pe care sperăm să îl epuizăm cât mai rapid pentru că vom avea o singură sesiune.

Colegii de la AFM afirmă că, în ultimii 20 de ani, datorită programului pe care îl numim în continuare Rabla, probabil cel mai iubit de români, am casat peste 1 milion de autoturisme în România! O cifră absolut spectaculoasă!

Așadar, cu speranța că în 2025 vom avea foarte mulți cai putere verzi pe străzile din România, aștept cu nerăbdare aprobarea bugetului AFM, în ședința de guvern, și îmi doresc foarte mult să putem spune cât mai repede ca s-au terminat banii, că românii au accesat rapid acest program și că, așa cum am spus mai devreme, un număr cât mai mare de autoturisme sigure, noi, prietenoase cu mediul, mai ales în marile orașe unde aerul nu este întotdeauna cel mai curat' a declarat ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet.

Scopul programului îl constituie îmbunătățirea calității mediului prin achiziționarea de autovehicule noi, mai puțin poluante și eficiente din punct de vedere energetic. Programul vizează diminuarea efectelor poluării aerului asupra mediului și a sănătății populației, cauzate de emisiile de gaze de eșapament provenite de la autovehiculele uzate, precum și prevenirea generării deșeurilor și atingerea obiectivelor privind recuperarea și valorificarea deșeurilor provenite de la vehiculele scoase din uz.

Programul are caracter multianual, se aplică la nivel național și se desfășoară în perioada 2025-2030. Finanțarea programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu constituite din scoaterea la licitație a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, în limita creditelor de angajament și bugetare prevăzute cu această destinație prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.

'În 2025, Programul Rabla intră într-o nouă eră a eficienței și accesibilității, prin lansarea unei noi aplicații digitale care simplifică procesul de înscriere și reduce timpul de analiză a dosarelor. Aceste măsuri vin după consultări directe cu producătorii auto și reconfirmă rolul programului Rabla ca un instrument vital pentru modernizarea parcului auto și protecția mediului'- a precizat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Ecotichetul

Cuantumul ecotichetului a fost stabilit astfel:
- 10.000 lei (aproximativ 2000 de euro) pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete;
- 12.000 lei (aproximativ 2400 de euro) pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
- 15.000 lei (aproximativ 3000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau o motocicletă electrică;
- 37.000 lei (aproximativ 7500 de euro)pentru un autovehicul nou 100% electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
- 120.000 lei(aproximativ 24.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau 100% electric, în cazul instituțiilor publice și unităților administrativ-teritoriale;
Pentru înscrierea în noul program Rabla, solicitanții vor fi cei care vor trebui să completeze, într-o aplicație informatică gestionată de Administrația Fondului de Mediu, o cerere în acest sens și să încarce toate documentele necesare, inclusiv cele ce dovedesc casarea unei mașini. Finanțarea se acordă, în limita bugetului aprobat.

Instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale pot solicita un număr de maximum 25 de ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere, fără a fi necesară casarea unui autovehicul uzat.

Persoanele fizice pot solicita maximum 2 ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere, câte unul pentru fiecare autovehicul nou ce urmează a fi achiziționat.
Durata totală de implementare este de 90 de zile de la obținerea statutului de 'beneficiar finanțare'. În acest interval, producătorii sunt obligați să emită și să introducă factura electronică în aplicație și să finalizeze formalitățile de vânzare-cumpărare și predare-primire a autovehiculului nou.

Monitorizarea beneficiarilor

Este obligatorie înmatricularea permanentă la autoritățile competente din România, pe numele beneficiarului, a autovehiculului nou achiziționat în cadrul programului, pe o perioadă de cel puțin 18 luni de la emiterea facturii. Prin excepție, în cazul în care autovehiculele noi pentru care a fost acordată finanțarea, sunt achiziționate în sistem leasing, înmatricularea permanentă pe numele beneficiarului este obligatorie la sfârșitul perioadei de leasing. De asemenea, este interzisă beneficiarilor înstrăinarea autovehiculelor nou-achiziționate în cadrul programului, pe o perioadă de 18 luni de la data emiterii facturii, prevedere ce se aplică inclusiv în cazul beneficiarilor care au achiziționat autovehiculele noi în sistem leasing.

Direcția Comunicare și Digitalizare

Afisari: 66

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].