logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - World Vision România

Când performanța înseamnă să nu renunți: Elevii din mediul rural sprijiniți de World Vision România au depășit media națională la simularea Bacalaureatului 2025.

'10 nu e doar o notă pentru mine - e dovada că munca, susținerea și încrederea celor din jur pot da roade'

București, 15 aprilie 2025. În comunitățile rurale din România, performanța școlară începe cu prezența constantă la școală. Într-un context marcat de sărăcie, abandon școlar și acces limitat la resurse educaționale, continuarea studiilor până la finalul liceului reprezintă o realizare în sine. Cu toate acestea, elevii din programul 'Vreau în clasa a 9-a' al Fundației World Vision România au obținut note mai mari decât media națională la simularea Bacalaureatului 2025. Această reușită confirmă impactul real al intervențiilor educaționale integrate în zonele vulnerabile.

Rezultatele care se opun greutăților din mediul rural

Elevii din programul 'Vreau în clasa a 9-a' au înregistrat o rată de promovabilitate de 73% la simularea din martie 2025. Acest succes este și mai relevant în condițiile în care cei mai mulți dintre elevii din program provin din comunități rurale cu un grad ridicat de vulnerabilitate.

Limba și literatura română: 75% (programul 'Vreau în clasa a 9-a'), comparativ cu 66,84% (național)

Proba obligatorie a profilului (Matematică/Istorie): 68,34% (programul 'Vreau în clasa a 9-a'), comparativ cu 63,28% (național)

Proba la alegere a profilului și specializării: 74% (programul 'Vreau în clasa a 9-a'), comparativ cu 69,46% (național)

'Nu trebuie să uităm că tinerii din program sunt elevi care provin din medii vulnerabile. Deși îi comparăm cu media națională, știm foarte bine că rezultatele din mediul rural sunt considerabil mai slabe decât cele din urban, iar șansele ca un copil de la sat să promoveze Bacalaureatul sunt mult mai mici. Totuși, aceste rezultate demonstrează că se poate face performanță chiar și la sat, dacă elevii primesc sprijinul necesar. Performanța înseamnă și să rămâi în școală, să continui, în ciuda tuturor obstacolelor. Iar acest sprijin nu înseamnă doar meditații, ci un pachet complet: mentorat, activități extracurriculare și o comunitate care transmite copiilor că pot reuși.', declară Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Educația nu este o cheltuială, ci una dintre cele mai profitabile investiții pe termen lung

Studiul 'Costul educației' arată că fiecare leu investit în educație poate aduce statului un câștig de până la opt lei, ceea ce înseamnă un randament de peste 700%. În același timp, veniturile unei persoane se dublează cu fiecare nivel de studii absolvit.

Pornind de la această realitate, programul 'Vreau în clasa a 9-a' intervine devreme, încă din primul an de liceu, pentru a le oferi elevilor din mediul rural șansa reală de a ajunge până în clasa a XII-a cu pregătirea necesară pentru a promova Bacalaureatul și a-și construi un drum solid către o viață mai bună.

Performanța tinerilor din program: învățare constantă și sprijin din partea comunității, două elemente-cheie pentru atingerea potențialului

La proba obligatorie a profilului, s-au obținut 593 de note de 10. Una dintre aceste note îi aparține Irinei, elevă în clasa a XII-a și beneficiară a programului.

'Particip la olimpiada de istorie încă din clasa a X-a, mergând și la etapa națională. Datorită înclinației mele către această materie, nu mi-a fost greu să obțin nota 10 la simulare. Secretul meu a fost învățatul constant, dar și avantajul faptului că aveam deja o bază bună de cunoștințe - așa că, în final, am avut de învățat doar detaliile', povestește Irina.

Experiența Irinei confirmă importanța învățării susținute, dar și a sprijinului pe termen lung pentru elevii din mediul rural, care, atunci când li se oferă resursele și motivația necesară, pot atinge performanțe de top.

În același timp, la proba la alegere a profilului, s-au obținut 767 de note de 10. Andra, beneficiară în programul World Vision România a povestit cum a ajutat-o programul pentru a obține nota:

'Simt că programul 'Vreau în clasa a 9-a' m-a ajutat foarte mult în parcursul meu liceal. Nu a fost vorba doar de sprijinul financiar - care, sincer, a contat enorm - ci mai ales de faptul că știam că este cineva acolo care crede în mine. Bursele primite mi-au permis să am acces la tot ce aveam nevoie pentru școală: cărți, materiale, rechizite. De multe ori, aceste lucruri fac diferența. În plus, activitățile de mentorat, atelierele de dezvoltare personală si sesiunile de consiliere vocațională din acest an, m-au făcut să am mai multă încredere în mine și să nu renunț când mi-a fost greu.', povestește bursiera.

'Cred că liceul ar fi putut să ofere mai multe ore de pregătire practică sau sesiuni de lucru în grup, mai ales pentru materiile de Bac. Uneori aveam nevoie de mai mult timp cu profesorii, în afara orelor normale, ca să putem aprofunda. Ar fi fost util și un spațiu liniștit unde să putem învăța sau face teme după ore, mai ales pentru cei care nu au condiții ideale acasă. Dar, chiar și așa, sunt recunoscătoare pentru tot ce am reușit și știu că programul din care fac parte a avut un rol important în parcursul meu. 10 nu e doar o notă pentru mine - e dovada că munca, susținerea și încrederea celor din jur pot da roade.', a mai adăugat ea.

Presiunea sub care învață copiii din mediile dezavantajate, conform raportului ,,Bunăstarea Copilului din mediul rural' 2024:

48% dintre copiii din mediul rural trăiesc în gospodării în care banii abia ajung de la o lună la alta sau nu ajung deloc pentru strictul necesar

23% merg la culcare flămânzi pentru că nu există suficientă mâncare în casă

41% dintre elevii de gimnaziu nu doresc să urmeze liceul

42% dintre gospodăriile cu copii nu au venituri salariale regulate, depinzând exclusiv de pensii, ajutoare sociale sau muncă sezonieră

În acest context, o rată de promovare de 73% la simularea Bacalaureatului devine mai mult decât o performanță școlară - este un pas spre ieșirea din cercul sărăciei și spre un viitor cu opțiuni reale.

Ce oferă programul 'Vreau în clasa a 9-a'

'Vreau în clasa a 9-a' este un program integrat care răspunde atât nevoilor educaționale, cât și celor socio-emoționale ale adolescenților:

Meditații la materiile de Bacalaureat, personalizate în funcție de nivelul fiecărui elev;

Ateliere de dezvoltare personală și abilități de viață, care îi ajută să se cunoască mai bine și să-și planifice viitorul;

Mentorat individual, oferit de profesioniști din diverse domenii;

Ajutor financiar lunar care acoperă nevoi materiale (transport, rechizite, haine);

Tabere de vară, care îi ajută să-și iasă din zona de confort

Recomandări pentru Ministerul Educației și autoritățile locale: investiții strategice pentru echitatea educațională

Extinderea și finanțarea sustenabilă a programelor de educație remedială, cu accent pe intervenții personalizate și aplicate, în special în comunitățile rurale vulnerabile

World Vision România solicită generalizarea programelor remediale, începând cu școlile și liceele cu rate scăzute de promovare la examenele naționale. Intervențiile trebuie personalizate, în funcție de nivelul de pregătire al fiecărui elev, și susținute pe termen lung, nu doar punctual, în anii de examen. Acestea trebuie să includă atât consolidarea teoretică, cât și componenta practică - prin exerciții aplicate, simulări de examene, activități interactive și învățare prin joc, acolo unde este cazul - pentru a asigura înțelegerea reală a materiei, nu doar memorarea.

Introducerea orientării vocaționale și consilierii psihologice ca metode esențiale de prevenire a abandonului școlar. Programul 'Vreau în clasa a 9-a' oferă elevilor sprijin constant prin orientare vocațională și consiliere psihologică, esențiale pentru prevenirea abandonului școlar și susținerea lor emoțională. Propunem integrarea acestor practici în politicile educaționale naționale ca măsuri formale pentru sprijinirea elevilor din grupuri vulnerabile.

Investiții strategice și echitabile în infrastructura educațională rurală: transport și laboratoare funcționale. Accesul la educație de calitate nu poate fi garantat fără o infrastructură minimă.

Despre World Vision România

World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educație, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume.

Rucsandra Topoloiu

Afisari: 212

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].