logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Curtea Constituțională a României

I. În ședința din data de 9 aprilie 2025, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, a decis:

- Cu unanimitate de voturi, a respins ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție și a constatat că Legea privind aprobarea Ordonanței de urgentă a Guvernului nr.81/2024 pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon, în ansamblu, este constituțională în raport cu criticile de neconstituționalitate extrinsecă formulate. Cu majoritate de voturi, a respins ca neîntemeiată obiecția de neconstituționalitate și a constatat că prevederile art.I pct.4 din Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.81/2024 [cu referire la art.11 alin.(2) și art.111 alin.(2) din Legea minelor nr.85/2003] sunt constituționale în raport cu criticile de neconstituționalitate formulate.

În esență, Curtea a reținut că prin legea criticată sunt reglementate unitar relații sociale omogene, în domeniile vizate de legiuitorul delegat (minele, petrolul și stocarea geologică a dioxidului de carbon), de natură să reflecte o unitate normativă și un scop unic. Prin conținutul său normativ, legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.81/2024 se circumscrie obiectului de reglementare al ordonanței de urgență, iar situația care a condus la adoptarea măsurilor legislative prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.81/2024 constituie o stare de fapt obiectivă, independentă de voința Guvernului, care poate fi încadrată în conceptul constituțional de 'situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată'.

De asemenea, Curtea a reținut că soluția legislativă instituită art.I pct.4 din legea supusă controlului de constituționalitate nu conține norme de natură să afecteze principiul separației și echilibrului puterilor în stat sau principiul securității raporturilor juridice.

- După preschimbarea termenului de judecată din data de 10 aprilie în data de 9 aprilie, cu unanimitate de voturi, a respins, ca inadmisibilă, obiecția de neconstituționalitate formulată de deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Alianța pentru Unirea Românilor, referitoare la Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.160/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, precum și pentru completarea art. 25 alin. (1) din Legea concurenței nr.21/1996.

În esență, Curtea a reținut că obiecția de neconstituționalitate a fost formulată cu încălcarea exigențelor referitoare la regularitatea actului de sesizare al instanței de contencios constituțional.

II. De asemenea, Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, a decis:

- Cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.23 din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004, în interpretarea dată prin Decizia nr.10 din 11 mai 2015, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, sunt neconstituționale.

În esență, Curtea a reținut că a da eficiență de plano hotărârii judecătorești prin care s-a anulat un act administrativ normativ în privința actelor administrative individuale emise în temeiul acestuia care, la data publicării hotărârii judecătorești de anulare, sunt contestate în cauze aflate în curs de soluționare pe rolul instanțelor judecătorești, afectează securitatea juridică a beneficiarilor actului administrativ individual emis în aplicarea actului administrativ normativ anulat.

-

Deciziile sunt definitive și general obligatorii.

Argumentele reținute în motivarea soluțiilor pronunțate de Curtea Constituțională vor fi prezentate în cuprinsul deciziilor, care se vor publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I.

Compartimentul comunicare și relația cu mass-media al Curții Constituționale

Afisari: 267

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].