Declarație de presă - Deputat Augustin-Florin Hagiu (PSD)
Fără digitalizare în administrația publică locală și centrală, orice taxă impusă utilizatorilor de infrastructură generează ilegalități și concurență neloială
Având în vedere faptul că procurorii au dezvăluit modul în care funcționa 'rețeaua de șpagă a polițiștilor din București, care activau la rutieră și locală și care primeau bani ca să lase mașinile de tonaj să intre în zone din Capitală unde aveau accesul interzis', consider că trebuie reglementată cât mai curând, la nivel național, modalitatea prin care autoritatea publică locală sau centrală poate să gestioneze aplicarea oricăror forme de taxare a utilizării infrastructurii rutiere.
Autoritățile administrației publice locale/centrale, în situația justificată în care impun orice fel de taxe de tramă stradală, acces, traversare, parcare sau tranzit, trebuie să aibă obligația legală de a implementa soluții digitale atât pentru achitarea unor eventuale taxe, cât și pentru verificarea conformării la acestea.
În cazul concret descris în mass media, referitor la 'rețeaua de șpagă' formată în jurul taxelor de zonă A și B din București, personal am făcut ani la rând nenumărate sesizări, în calitate de reprezentant al patronatului, inclusiv actualului primar general, cu privire la actele de ilegalitate, respectiv la concurența neloială generate de lipsa digitalizării.
(https://traficmedia.ro/primaria-capitalei-refuza-digitalizarea-taxelor-de-zona-a-si-b-impuse- vehiculelor-comerciale/)
Același fenomen poate oricând să apară și în cazul drumurilor județene din Brașov sau în cazul taxei pregătite de consiliul local Iași, așa cum a fost sesizat în nenumărate rânduri cu ajutorul presei.
(https://www.bizbrasov.ro/2025/01/12/federatia-transportatorilor-nemultumita-rovinieta- drumuri-judetene-brasov/)
Dezvăluirile actuale reprezintă un procent nesemnificativ raportat la rețelele similare ce acționează la nivel local, regional sau chiar național, cuprinzând și lucrători ai altor instituții de control în trafic (ex.: ISCTR, Poliția de frontieră, CNAIR etc.) despre a căror activitate presa a relatat în nenumărate rânduri.
În toată Europa, conformarea este verificată prin camere video conectate direct la baze de date unde sunt înregistrate numerele de înmatriculare ale vehiculelor care au dreptul să circule sau să acceseze o zonă restricționată, după caz.
Întregul proces legat de astfel de situații trebuie digitalizat complet, fără implicarea factorului uman, începând cu depunerea documentelor, modalităților de plată a unor eventuale taxe și mergând până la aplicarea amenzilor în caz de neconformare, iar legislația trebuie să prevadă expres astfel de obligații pentru factorii de decizie.
Este imposibil de estimat câte afaceri au fost și sunt în continuare distruse de cei care s-au descurcat și altfel sau câte licitații au fost câștigate cu un cost operațional redus prin astfel de mijloace ilegale, iar asta trebuie să înceteze prin eliminarea urgentă a factorului uman din 'ecuație'.
Augustin-Florin Hagiu, deputat PSD
08.04.2025
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].