Comunicat de presă - Inspectoratul pentru Situații de Urgență 'Vlașca' al județului Giurgiu
Misiunile pompierilor, în primele trei luni ale anului
Principalele misiuni gestionate de pompieri în primul trimestru ale acestui an au fost prezentate, astăzi, într-o conferință de presă susținută de inspectorul șef, lt. col. Vîlceanu Dumitru.
Stingerea incendiilor, salvarea persoanelor implicate în evenimente grave ce le pot pune viața în pericol, acordarea asistenței medicale de urgență și verificarea îndeplinirii cerinței de securitate la incendiu au fost principalele obiective ale ISU Giurgiu, în primele trei luni ale anului. În egală măsură, organizarea unor activități de informare a fost în atenția specialiștilor inspectoratului, scopul fiind acela de a transmite recomandări cu privire la modul în care cetățenii trebuie să se comporte, în diferite situații de urgență.
Misiuni de stingere a incendiilor
În primele trei luni ale anului, s-au produs 72 de incendii în locuințe sau gospodării, cu 30% mai multe față de aceeași perioadă a anului trecut. Cel mai grav eveniment s-a înregistrat la sfârșitul lunii februarie în municipiul Giurgiu, acolo unde un bărbat și-a pierdut viața.
Pompierii au constatat faptul că incendiile s-au produs din cauza coșurilor de fum (28), a jarului căzut pe materiale combustibile (25) și a scurtcircuitelor (19).
În perioada analizată, s-au înregistrat nouă incendii de autovehicule, în creștere cu 80% față de trimestrul I al anului trecut. Din fericire, nu au fost persoane rănite, ci doar pagube materiale.
Pe de altă parte, pompierii au intervenit pentru stingerea a 46 de incendii de vegetație uscată, stuf, lăstăriș, mărăciniș sau deșeuri menajere. Acestea au înregistrat o scădere de 40%, față de aceeași perioadă a anului trecut.
Incendiile au fost provocate de focul în aer liber lăsat nesupravegheat sau de fumatul în locuri neprotejate corespunzător.
Atragem atenția asupra faptului că legislația privind protecția mediului interzice arderea miriștilor, a turbăriilor, a litierei pădurii, a stufului, a tufărișurilor sau a vegetației ierboase.
Astfel, cetățenii trebuie să respecte prevederile Ordonanței de Urgență nr. 195 din 2005 privind protecția mediului, cu modificările și completările ulterioare. Conform acestui act normativ, proprietarii și deținătorii de terenuri, cu titlu sau fără titlu, au obligația de a nu arde și de a preveni arderea miriștilor, a turbăriilor, litierelor pădurii, stufului, tufărișurilor sau vegetației ierboase.
Nerespectarea acestor prevederi legale constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei pentru persoane fizice, iar pentru persoanele juridice de la 50.000 lei la 100.000 lei.
Precizăm faptul că, după fiecare incendiu de vegetație uscată sau miriște de pe terenurile arabile, ISU înaintează Agenției Județene de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) coordonatele geospațiale ale locului în care s-a produs evenimentul pentru adoptarea unor măsuri în consecință.
Misiuni pirotehnice
Pe linie pirotehnică, în primul trimestru al acestui an, personalul specializat în asanarea teritoriului de muniția rămasă neexplodată a executat o misiune, în scădere cu 50% față de aceeași perioadă a anului trecut. Misiunea s-a desfășurat în sprijinul ISU Călărași, fiind vorba despre un proiectil exploziv trasor descoperit în urma lucrărilor de primăvară efectuate într-o curte.
Reamintim faptul că, în anul 2024, pe raza județului Giurgiu au fost găsite 14 muniții și elemente de muniție.
Acordarea primului ajutor - intervenții SMURD
În primele trei luni ale anului, s-au înregistrat 947 de intervenții ale echipajelor de acordare a primului ajutor medical (SMURD), în scădere cu 13% față de aceeași perioadă a anului trecut.
În urma acestora, 845 de adulți și 131 de copii au fost asistați de paramedicii Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare Giurgiu, fiind vorba despre evenimente rutiere, accidente casnice sau diverse probleme de sănătate.
Controale desfășurate de Inspecția de Prevenire
Începând cu luna ianuarie, inspectorii de prevenire au desfășurat 194 de acțiuni de control la unități de alimentație publică, comerț, la stații de distribuție a carburanților, skiduri GPL, furnizori de servicii sociale și instituții, precum școli și lăcașuri de cult. În urma acestora, s-au constatat o serie de deficiențe în domeniul apărării împotriva incendiilor, pentru care au fost aplicate 85 de amenzi, în cuantum de peste 1.484.000 lei și 667 avertismente.
Printre neregulile pentru care au fost aplicate sancțiuni se numără lipsa autorizației de securitate la incendiu, utilizarea instalației electrice cu deficiențe și improvizații, transportul, depozitarea și manipularea produselor sau substanțelor combustibile în ambalaje neadecvate, nerealizate și neinscripționate corespunzător, în vederea identificării riscurilor de incendiu și stabilirii procedeelor și substanțelor de stingere sau de neutralizare adecvate.
Important de menționat este că acțiunile de prevenire nu vizează doar aplicarea sancțiunilor, ci au ca scop asigurarea respectării permanente a măsurilor de apărare împotriva incendiilor, iar prin responsabilizarea tuturor factorilor implicați crește gradul de siguranță a cetățenilor, în orice situație de urgență.
În perioada următoare, în contextul apropierii Sărbătorilor Pascale, o atenție deosebită va fi acordată obiectivelor de cult și construcțiilor destinate cazării persoanelor în incinta mănăstirilor. De asemenea, inspectorii de prevenire vor avea în vedere unitățile de comerț.
În completarea acțiunilor de control, pentru asigurarea climatului de securitate al cetățenilor, inspectorii vor intensifica și acțiunile de informare preventivă. Pe timpul acestora, vor disemina informații referitoare la pericolele la care se poate expune personalul de la locul de muncă, principalele măsuri ce trebuie adoptate pentru evitarea posibilelor situații de urgență, dar și recomandări ce vizează comportamentul în astfel de cazuri.
În primele trei luni ale anului au fost desfășurate 210 astfel de activități, atât în municipiu, cât și în județ, fiind promovate constant mesajele campaniilor 'RISC', 'Nu tremur la cutremur', 'Ai grijă la cea mai mare grijă - siguranța copilului tău', 'Stop incendiilor de vegetație uscată' și 'Împreună pentru siguranță'.
Principalele direcții de acțiune și obiective pentru trimestrul ÎI/ 2025
Asigurarea capacității de răspuns pentru gestionarea situațiilor de urgență;
Dezvoltarea mecanismelor de cooperare intra/ interinstituționale și creșterea gradului de interoperabilitate cu celelalte structuri/ componente ale Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență de la nivel județean;
Acoperirea nevoilor de personal și continuarea activităților de pregătire profesională, pentru îmbunătățirea calității serviciilor oferite cetățenilor.
Compartimentul Informare și Relații Publice
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].