logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - World Vision România

Propunerile elevilor din mediul rural către Ministerul Educației și Cercetării: Dezvoltarea gândirii critice, masă caldă și consiliere școlară, printre prioritățile copiilor

București, 24 martie. Elevii din mediul rural din România se confruntă cu provocări semnificative care le afectează accesul la educație.

În acest context, Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România, a lansat 'Programul copiilor pentru bunăstarea lor', un document care detaliază problemele și propune soluții concrete pentru îmbunătățirea sistemului educațional, cu scopul de a răspunde nevoilor copiilor din comunitățile defavorizate.

Tinerii din Consiliul Consultativ al Copiilor au prezentat propunerile lor într-o întâlnire cu ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, săptămâna trecută.

Problemele semnalate de copii

Conform studiilor realizate de World Vision România, copiii din mediul rural se confruntă cu următoarele dificultăți:

* Pentru 22% dintre copiii din Programul Național Masă Sănătoasă, această masă este singura dintr-o zi.

* 4 din 10 elevi de gimnaziu și liceu nu știu dacă în școala lor există un consilier școlar

* 20% dintre liceeni consideră că votul lor nu contează, iar 8 din 10 tineri au primit, în perioada campaniei electorale și ulterior în perioada alegerilor, conținut pe TikTok despre alegeri.

* Peste 4 din 10 elevi nu au fost consultați de profesori referitor la predarea și evaluarea din clasă

Soluțiile propuse de copii

'Programul copiilor pentru bunăstarea lor' propune soluții clare și realizabile pentru rezolvarea acestor probleme. Printre principalele propuneri ale copiilor se numără:

1. Educație civică și gândire critică

Copiii subliniază importanța dezvoltării gândirii critice în rândul tinerelor generații. Ei propun integrarea unor programe educaționale (precum cluburi de dezbateri, grupuri de discuții și ateliere de analiză critică) care să sprijine dezvoltarea abilității de a analiza critic informațiile. De asemenea, este nevoie de revizuirea educației civice în școli, pentru a-i ajuta pe elevi să înțeleagă mai bine funcționarea statului, a alegerilor politice și a ideologiilor, astfel încât să poată lua decizii informate pentru viitor. O altă soluție propusă este formarea profesorilor în domeniul educației digitale și a gândirii critice, precum și accesul specialiștilor în școli, astfel încât să includă strategii pentru a ajuta elevii să navigheze în siguranță în mediul digital.

2. Interdisciplinaritate în educație

Elevii propun o abordare mai integrată a disciplinelor școlare, astfel încât să existe o corelare mai bună între materii similare. Aceasta ar putea îmbunătăți înțelegerea noțiunilor și ar sprijini dezvoltarea gândirii critice. 'De exemplu, la fizică, în clasa a VIII-a, ni se cer teoreme fundamentale de geometrie pe care, în multe cazuri, încă nu le-am învățat la matematică.', se arată în document.

* mai bună corelare a materiei între discipline similare;

* mai multă colaborare și comunicare între profesori;

* activități și concursuri interdisciplinare, unde noțiunile să fie aplicate în mod practic.

3. Participare activă a copiilor în procesul educațional

Copiii doresc să fie ascultați atunci când se iau decizii importante referitoare la educația lor, de la alegerea curriculum-ului până la implementarea noilor planuri-cadru. Ei subliniază că trebuie să existe măsuri clare pentru a asigura echitatea între mediile urbane și rurale și solicită o implicare activă în procesul decizional.

De asemenea, propun măsuri care să sprijine elevii din mediul rural, inclusiv accesul la opțiuni educaționale relevante și sprijin pentru a face alegeri corecte și informate - '...mulți elevi se confruntă cu dificultăți în a alege opționalele potrivite, având în vedere că, până în clasa a VIII-a, părintele este cel care optează pentru materii suplimentare. Acest proces trebuie să fie susținut prin orientare clară și sprijin real, astfel încât elevii să poată face alegeri educaționale informate', subliniază copiii.

Alte două solicitări cuprind asigurarea resurselor pentru formarea cadrelor didactice, mai ales în zonele vulnerabile și urmărirea obiectivului de a nu crește numărul de ore, pentru a nu suprasolicita elevii, ci pentru a le oferi un învățământ flexibil și adaptat nevoilor lor.

4. Îmbunătățirea infrastructurii școlare

În ciuda îmbunătățirilor recente, mulți copii învață în școli vechi și nesigure. Elevii cer modernizarea unităților școlare, mai ales în mediul rural, și rezolvarea problemelor legate de infrastructura învechită, cum ar fi lipsa laboratoarelor pentru activități practice și experimente, existența școlilor care se încălzesc cu sobe sau absența rampelor pentru elevii cu dizabilități fizice. Un mediu de învățare sigur și sănătos este esențial pentru o educație de calitate.

5. Accesibilitate și sprijin pentru elevii din mediul rural

Transportul școlar rămâne o problemă majoră pentru elevii din zonele rurale, iar costurile și lipsa unui sistem de transport eficient sunt bariere care contribuie la abandonul școlar. Copiii cer revizuirea sistemului de decontare a transportului, astfel încât să acopere toate situațiile întâmpinate de elevi și dotarea școlilor cu autobuze pentru a asigura un transport sigur și eficient.

În plus, aceștia propun extinderea la nivel național a programului de masă caldă în școli, prioritizând școlile vulnerabile. Tinerii consideră necesar și accesul elevilor și părinților la ore de educație nutrițională, precum și programe eficiente pentru reducerea risipei alimentare.

6. Consiliere și orientare vocațională

Problemele de bullying și sprijinul psihologic sunt esențiale pentru asigurarea unui mediu educațional sănătos. Elevii propun:

- organizarea periodică a unor sesiuni de consiliere de grup cu consilierul școlar, unde să se discute deschis problemele adolescenților

- promovarea atât în rândul elevilor, cât și al părinților, prezența și rolul consilierului școlar

- organizarea unor campanii de informare despre toate formele de violență, abuz, neglijare, trafic de persoane, impactul acestora și modalitățile de raportare, adresate profesorilor și părinților

- dezvoltarea unei platforme online, accesibile copiilor și părinților, prin care aceștia să poată reclama cazurile de abuz școlar.

De asemenea, mulți elevi nu știu ce carieră să aleagă din cauza lipsei de informații. Tinerii solicită sesiuni individuale și de grup cu consilierul școlar, axate pe orientare profesională. 'Elevii informați și cu un plan clar pentru viitorul lor sunt cheia unei societăți sustenabile și pregătite pentru viitor.', se arată în document.

Mario Hânceanu, reprezentant al Consiliului Consultativ al Copiilor World Vision România, a subliniat importanța sprijinirii elevilor în luarea deciziilor legate de viitorul lor profesional:

'Mulți elevi sunt frământați de întrebarea 'Ce faci după liceu?' încă din clasele mici, iar lipsa de informații clare despre opțiunile de carieră le îngreunează alegerea unui drum profesional. Elevii informați și cu o viziune clară asupra viitorului lor reprezintă fundamentul unei societăți sustenabile.'

Întâlnirea cu ministrul Educației

Pentru a aborda aceste provocări, tinerii din Consiliul Consultativ al Copiilor s-au întâlnit cu ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. În cadrul întâlnirii, ministrul a luat în considerare toate propunerile, a subliniat că schimbarea trebuie să înceapă din școlile din mediul rural și a reiterat importanța implementării politicilor adaptate nevoilor copiilor. Dialogurile au fost productive și s-au concentrat pe programul propus de tineri, iar atât elevii, cât și ministrul Daniel David și-au reafirmat angajamentul de a colabora.

'Este necesară o abordare coerentă și susținută pentru a asigura un sistem educațional echitabil și de calitate pentru toți copiii, indiferent de locul în care trăiesc. Încerc să înțeleg cât mai bine funcționarea sistemului de educație prin discuții directe cu cei implicați în acest sistem, pentru a putea prezenta în luna mai un diagnostic, iar în baza acestuia, propuneri care să reformeze sistemul în beneficiul tuturor actorilor implicați.', a declarat ministrul.

World Vision România și Consiliul Consultativ al Copiilor vor continua să promoveze aceste soluții prin dialog constant cu autoritățile și implicare activă în procesul decizional. Misiunea lor este ca aceste soluții să devină realitate pentru copiii din mediul rural, asigurându-le o educație de calitate și un viitor mai bun.

Pentru detalii, documentul poate fi accesat aici: Programul copiilor pentru bunăstarea lor.
https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2025/03/Programul-copiilor-pentru-bunastarea-lor.docx.pdf

Despre World Vision România

World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educație, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume.

Detalii la www.woldvision.ro și http://fb.com/WorldVisionRomania

Afisari: 157

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].