logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Ministerul Afacerilor Interne

Discursul ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, susținut în cadrul evenimentului prilejuit de ziua Evidenței Populației

Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:

'Bună dimineața tuturor! Sunt foarte onorat să mă aflu aici, în fața dumneavoastră, cu ocazia acestui eveniment.

Vă mulțumesc în primul rând pentru prezența dumneavoastră într-un număr atât de mare, demnitari, înalți demnitari, înalți prelați, colegi din minister, din Guvern, din afara Guvernului. Prezența dumneavoastră astăzi, aici, îndrăznesc să afirm că semnifică respectul pe care dumneavoastră îl acordați Ministerului Afacerilor Interne, colegilor din minister, care lucrează în fiecare zi în diverse compartimente, linii de muncă, arme și nu în ultimul rând, rezultatelor muncii lor. Parte din aceste rezultate v-au fost prezentate și astăzi aici.

Sunt onorat, cum spuneam, să fiu astăzi, cu ocazia Zilei Evidenței Populației, în fața dumneavoastră, dar, în același timp, sunt și bucuros. Sunt bucuros că această aniversare frumoasă, peste 100 de ani, coincide fericit cu finalizarea unor proiecte importante, respectiv Sistemul Informatic Integrat pentru Evidența Actelor de Stare Civilă, care v-a fost prezentat, dar și cu lansarea proiectului-pilot, dar în dezvoltare, privind Cartea Electronică de Identitate.

Sunt bucuros că am putut să ducem împreună la bun sfârșit aceste proiecte importante. Sunt bucuros că milioane de cetățeni români vor beneficia de avantajele incontestabile ale acestor proiecte. Sunt bucuros că aceasta confirmă eficiența colegilor noștri din minister, pentru că totul, în ultimă instanță, se reduce la profesionalismul și eficiența fiecărui coleg și a întregului colectiv. Nu se poate una fără alta și sunt bucuros că, iată, încet, încet, aceste rezultate încep să fie și recunoscute, apreciate - vorbeam de prezența dumneavoastră, subliniez încă o dată, extrem de importantă pentru noi.

Trecând mai departe și vorbind de proiecte, aș putea să spun că sunt revoluționare, sunt revoluționare din toate punctele de vedere. Trecerea de la formatele de hârtie deja depășite istoric, la formatul digital, la modul de lucru digital cu administrația, între cetățean și administrație, sunt revoluționare sub aspectul complexității datelor și multitudinii de informații pe care le pune proiectul la dispoziția cetățeanului, la dispoziția instituțiilor și beneficiile care decurg din acest punct de vedere.

Sunt proiecte revoluționare și sub aspectul capacității demonstrate a Ministerului Afacerilor Interne de a finaliza astfel de proiecte, astfel de mecanisme, de sisteme într-un timp relativ scurt, asigurând și absorbția fondurilor europene. Încă sunt, așa cum s-a spus, proiecte finalizate din fonduri europene.

De altfel, în paranteză, pot să vă spun că anul trecut, Ministerul Afacerilor Interne și-a atins absolut toate obiectivele pe care și le-a asumat pe toți parametrii, pe toate liniile de muncă, pe toate armele. Dar închid aici paranteza, nu vreau să divaghez de la subiect.

Într-un cuvânt, dincolo de aspectele tehnice prezentate de domnul Giulescu, șeful Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor, proiectele sunt revoluționare, pentru că oferă pur și simplu viață. Să mă explic, nu putem concepe viața de zi cu zi în afara spațiului și timpului. Or, aceste proiecte oferă spațiu și nu exagerez, oferă timp, pentru că se pot exercita drepturi fundamentale într-un timp mai scurt și de la mare sau mică distanță, fără să mai fie nevoie de deplasarea la ghișeu, întoarcerea de la ghișeu, revenirea la ghișeu, deplasarea la ghișeu, revenirea din nou la ghișeu, întoarcerea de la ghișeu, iarăși, revenirea la ghișeu și uite așa, știm cu toții despre ce vorbim.

Nu mai spun și de alte aspecte care ar putea fi provocate, cauzate, ocazionate de acest circuit kaftian în administrația și în birocrația oricărui stat. De regulă, când spunem Kafka ne gândim la mecanismele complicate judiciare, și acolo sunt în continuare progrese de făcut, dar fac o paralelă și mă refer la mecanismul kaftian din administrația clasică, fundamentată pe circuitul hârtiilor, pe semnături, contrasemnături, aprobări, contraaprobări și așa mai departe... certificat la certificat, hârtie la hârtie și uite așa cum știți cu toții.

E o etapă, s-a depășit, e bine. Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, a mutat literalmente România dintr-un secol în altul, în materie de evidență a persoanelor, și anume: din secolul 19, unde s-a stat până la împlinirea acestor proiecte, așa cum au stat foarte multe state europene în secolul pe care îl trăim, sub aspectul digitalizării și, repet, beneficiilor oferite cetățenilor români de aici, din țară sau din străinătate, diaspora, cum se spune, la modul generic. Și de aceea spun că aceste proiecte sunt revoluționare, pentru că fiecare cetățean român care va accesa aceste sisteme: cartea electronică de identitate, respectiv sistemul informatic integrat pentru evidența actelor persoanelor, câștigă timp în plus și scutește efort, bani, energie și iarăși timp pentru deplasarea dintr-un loc în altul. Câștigă timp pentru viață, pentru alte activități pe care le face și este, de aceea, un proiect generos.

Nu e doar un proiect administrativ, făcut pe fonduri europene, pe care îl bifăm și noi și cu asta basta, este un proiect care oferă românilor viață cu generozitate pentru alte obiective pe care dânșii doresc să le facă în timpul câștigat în acest fel. Și cu asta se cuvine să trecem de la proiecte la oamenii care au făcut posibile aceste proiecte, lucrând cu profesionalism și cu generozitate pentru semenii lor și, așa cum m-am exprimat sincer și direct, ori de câte ori am vorbit cu colegi din alte arme, cu ocazia succeselor pe care le-au avut și i-am felicitat, tot așa, astăzi, la fel de sincer și direct, vreau să-i felicit pe colegii de la Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor și să le mulțumesc în numele Guvernului României, al meu personal și aș îndrăzni să spun, că sunt și parlamentar, în numele românilor, încă o dată, direct, ferm, onest, fără rezerve, vă felicit și vă mulțumesc pentru că ați realizat aceste proiecte și ați utilizat în beneficiul românilor banii europeni.

Bravo!

Am să închei cu două-trei cuvinte despre semnificația și importanța celor două instrumente. Și sistemul informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă, dar și cartea de identitate. Ambele, cum s-a spus bine aici mai înainte, oferă identitate, în primul rând, oferă legătura dintre cetățean și statul în care își desfășoară activitatea, oricare ar fi ea.

Dar mai oferă ceva. Oferă drumul către identitatea superioară, i-aș spune eu, a fiecărui cetățean, care înseamnă identitatea culturală, identitatea de credință, identitatea cu o națiune. Pentru că acest drum trece pe la școală, trece prin educația școlară, dar și individuală, trece printr-un efort de perfecționare.

Și cred că ăsta este idealul identitar, ca fiecare persoană, fiecare cetățean, fiecare individ liber să-și poată dobândi pe lângă identitatea colectivă, care este importantă, identitatea culturală, profesională și de calitate umană a fiecăruia dintre noi.

Dar, totul pleacă de la această bucată de plastic, aparent fără importanță, prin intermediul căreia pot fi exercitate drepturi și uneori, drepturi esențiale, dreptul chiar fundamental la viață.

E un moment pentru mine extrem de important. Am avut în vedere acest obiectiv încă de la preluarea mandatului. Ca întotdeauna, am vorbit de el exact cât se cuvine. N-am făcut foarte multă reclama și publicitate în legătură cu cele două instrumente, cele două proiecte, pentru că întotdeauna mi-am dorit să ies dintr-un fel de obicei al locului de a vorbi mult până să se întâmple, până când nu se mai întâmplă și de a vorbi după aceea, de a explica de ce nu s-a mai întâmplat.

Noi, la Ministerul Afacerilor Interne, preferăm să vorbim puțin în timp ce muncim, dar acum, vă cer, dragi colegi, să vorbiți răspicat, ori de câte ori se cade, deschis, despre acest proiect. Pentru că și asta este o datorie importantă, să explicăm cetățenilor ceea ce facem pentru ei.

E un proiect benefic, nu văd ce se poate reproșa faptul că oferim românilor mai mult timp și îi scutim să se deplaseze dintr-un loc în altul ca să obțină recunoașterea unui drept, a unei stări de fapt și așa mai departe.

Deci, închei spunând: acum puteți să mergeți în fața lumii, să comunicați, să prezentați proiectul și să spuneți da, cu mândrie, sunt un bun român, pentru că asta înseamnă să fii un bun român. Să-ți faci profesia față de țară, dacă ești sub drapel sau față de cei pe care îi servești în orice profesie civilă, cu onestitate și pe baza legii. Și atunci, în timp, vom proiecta și o altă imagine decât cea tradițională, vetustă, aș spune eu și depășită, a unui român și a unei Românii care să simte tot timpul pus la colț, obidit, nedreptățit de Apus, de Est, de Nord, de Sud, nu știu, de alte galaxii.

Să prezentăm imaginea unei Românii moderne, cu identitate clară, nu numai sub aspectul valorilor naționale, de cultură și de credință, ci și sub aspectul modernității, cu cetățeni care sunt capabili să se educe, să performeze, să se perfecționeze și să folosească instrumentele modernității în direcția valorilor străbune, tradiționale, pozitive, de a face bine, de a ne face datoria, de a fi buni cetățeni, buni profesioniști.

Astăzi s-a făcut un mare pas înainte în această direcție. Cu modestie, în tăcere și, așa cum stă bine, unui român profesionist, unei instituții românești profesioniste și moderne, Ministerul Afacerilor Interne!'

Chestor de poliție Cătălin Giulescu, director general al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor:

'Bună ziua tuturor!

Domnule viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Interne, doamnelor și domnilor invitați, dragi și colegi, raportez finalizarea proiectelor gestionate de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor. În luna martie 2025 am finalizat implementarea proiectului Sistem Informatic Integrat pentru emiterea actelor de stare civilă și începând de ieri pot să anunț finalizarea proiectului Cartea Electronică de Identitate. Începând de astăzi, vorbim de două sisteme informatice care produc, deci nu mai vorbim de proiecte pe hârtie. Este rezultatul unei munci asidue, a unei echipe fantastice.

În primul rând, trebuie să specificăm faptul că starea civilă digitală, Sistemul Informatic Integrat pentru emiterea actelor de stare civilă, este rezultatul unei finanțări ale Uniunii Europene. Este foarte important să reținem faptul că am beneficiat de 38 de milioane de euro finanțări europene. Proiectul și-a atins toate obiectivele.

În primul rând, trebuie să înțelegem că am creat o platformă în care toți ofițerii de stare civilă din România lucrează într-un format integrat. Asta înseamnă că nu trebuie să te mai deplasezi la locul în care a fost înregistrată nașterea pentru a obține un certificat de naștere, ci îl poți solicita oriunde, inclusiv prin intermediul unui portal pentru cetățean, un portal în care cetățenii pot intra și solicita prestarea de servicii digitale.

Este foarte important să reținem de unde am plecat, de la înregistrare olografă. Este vorba de registre și certificate completate cu toc și cerneală neagră specială. Suntem la jumătatea drumului. Am digitalizat nu mai puțin de 77 de milioane de acte de stare civilă, reprezentând înregistrări de nașteri, căsătorii, decese, începând cu ianuarie 1921. Toate aceste milioane de acte de stare civilă sunt la îndemâna ofițerilor de stare civilă.

Target-ul nostru a fost să interconectăm cele 3.188 de unități administrativ-teritoriale.

Ce este de reținut? Am redus termenul de eliberare a certificatelor de stare civilă de la trei săptămâni la cinci minute, și, prin interconectarea cu Ministerul Afacerilor Externe, mă aștept să reducem, spre exemplu, pentru Marea Britanie de la șase luni tot la cinci minute.

Interacțiunea digitală este esențială pentru era tehnologică în care suntem. Asta înseamnă că întreaga administrație publică trebuie să se adapteze dezvoltărilor. Vom trece de la un format actual, care nu mai este adaptat erei tehnologice în care trăim, la formatul nou, accesibil cetățeanului și care permite accesul la servicii digitale'.

Dr. Anița Cristian, director al Arhivelor Naționale ale României:

'Nu o să vă plictisesc cu istoricul evidenței persoanelor pentru care puteți să o găsiți acum și pe net, mai mult și în Arhivele Naționale și în alte părți.

Și o să vă plimb puțin prin niște lucruri care sunt legate de certificate de naștere, de dreptul la identitate. Societatea contemporană în care trăim noi, societate care reduce omul, să spunem, la un mănunchi de informații. Așadar, o parte din aceste informații, o parte din conținutul documentar pe care îl creăm, zi de zi, cu toții și în calitatea persoanei particulare și ca instituții e o dovadă care e necesară la un anumit moment.

Alte elemente sunt extrem de importante timp de decenii, de secole sau milenii. Dar sursele de informații sunt valoroase numai dacă putem avea încredere în ele. Trebuie să știm că actele noastre de proprietate pot servi drept dovadă legitimă că suntem proprietarii caselor noastre.

Trebuie să știm că certificatele noastre de naștere sunt autentice, astfel încât să ne putem dovedi identitatea legală și să menținem un sentiment de legătură cu familia și cu strămoșii noștri.

Așa că un certificat de naștere ne oferă dovada existenței noastre pe acest pământ. Este, dacă vreți, primul act de proprietate pe care îl avem.

Organizația Națiunilor Unite a declarat înregistrarea copiilor imediat după naștere un drept esențial al omului și începând cu 2005, agenția umanitară precum Plan International au colaborat cu țări din întreaga lume pentru a înregistra nașterile la peste 40 de milioane de copii.

Vedeți câte implicații are acest act de naștere și cât de important este activitatea acestei instituții a statului român'.

***

Ministerul Afacerilor Interne acționează pentru protejarea drepturilor și a libertăților fundamentale ale omului, apărarea proprietății publice și private, protecția civilă și gestionarea situațiilor de urgență, menținerea ordinii publice, prevenirea și combaterea faptelor antisociale, respectarea regimului juridic la frontierele de stat, gestionarea statutului juridic al străinilor și îndeplinirea altor atribuții potrivit legii.

DIRECȚIA INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

Afisari: 78

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].