Comunicat de presă - Guvern
INFORMAȚIE DE PRESÃ privind actele normative adoptate în ședința Guvernului României din 20 martie 2025
I. PROIECTE ÎN ANALIZÃ
1. PROIECT DE ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ privind instituirea unei scheme de ajutor de stat privind exceptarea unor categorii de consumatori finali de la aplicarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie (PRIMÃ LECTURÃ)
2. MEMORANDUM cu tema: Mandatarea reprezentanților statului în Adunarea generală a acționarilor/Consiliul de administrație, după caz, la societățile naționale, companiile naționale și societățile cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome, în vederea luării măsurilor ce se impun pentru repartizarea unei cote de minim 90% din profitul net realizat al anului 2024 sub formă de dividende/vărsăminte la bugetul de stat (PRIMÃ LECTURÃ)
II. ORDONANȚE DE URGENȚÃ
1. ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina
Prin acest act normativ se prelungește, până la data de 31 decembrie 2025, acordarea de sprijin și asistență umanitară cetățenilor străini sau apatrizilor proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, care au intrat pe teritoriul României anterior datei de 1 iulie 2024, găzduiți în locațiile stabilite de comitetele județene/al municipiului București pentru situații de urgență.
Suma se acordă în cuantum diferențiat, respectiv 500 lei/lună pentru persoana singură și 1.500 lei/lună pentru o familie. Această sumă se decontează lunar, din bugetul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și, după caz, din bugetele/bugetul inspectoratelor județene pentru situații de urgență /Inspectoratului pentru Situații de Urgență București-Ilfov, către unitatea care asigură cazarea, proporțional cu numărul de zile pentru care aceasta este asigurată.
De această măsură de sprijin pot beneficia persoanele care fac dovada, cu documente emise de autorități competente din România, că se află în anumite situații vulnerabile (spre exemplu: sunt încadrate în grad de handicap; se află în incapacitate temporară de muncă sau suferă de o afecțiune medicală temporară, incompatibilă cu încadrarea în muncă; sunt femei aflate în trimestrul al III-lea de sarcină; suferă de afecțiuni medicale grave, etc.).
2. ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale
Guvernul a decis reducerea numărului de secretari de stat din ministere.
Această măsură urmărește continuarea reformelor menite să asigure sustenabilitatea financiară a României pe termen lung, prin reducerea cheltuielilor aferente resurselor umane din administrația publică centrală. Totodată, se dorește simplificarea procesului decizional și eliminarea birocrației excesive, prevenind astfel suprapunerile de responsabilități.
În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Guvernul va adopta hotărârile privind organizarea și funcționarea ministerelor, incluzând această modificare.
III. HOTÃRÂRI DE GUVERN
1. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 68/2024 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, pentru finanțarea de bază a unităților de învățământ preuniversitar de stat
Guvernul a majorat costurile standard pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, îndemnizațiile și alte drepturi salariale din unitățile de învățământ preuniversitare de stat.
În acest sens, se actualizează valoarea coeficientului 1 aferent costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, utilizată pentru calcularea finanțării unităților de învățământ, astfel:
* Creștere de 2% pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale, crescând de la 9.431 lei în 2024 la 9.620 lei în 2025;
* Creștere de 8,5% pentru cheltuielile cu formarea continuă și cheltuielile cu bunuri și servicii, crescând de la 649 lei în 2024 la 704 lei în 2025.
Aceste valori actualizate vor sta la baza:
* Alocării sumelor pentru finanțarea cheltuielilor salariale pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat și creșele de stat cu personalitate juridică;
* Calculării bugetelor autorităților publice locale, asigurând finanțarea necesară pentru cheltuielile cu formarea continuă, bunuri și servicii aferente unităților de învățământ preuniversitar de stat și creșelor de stat cu personalitate juridică.
2. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 69/2024 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, pentru finanțarea de bază a unităților de învățământ preuniversitar particular și confesional acreditate și autorizate fără taxă
Guvernul a majorat costurile standard pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și contribuțiile aferente acestora pentru unitățile învățământ preuniversitar particulare și confesional acreditate și autorizate fără taxă.
În acest sens se actualizează valoarea coeficientului 1 aferent costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, utilizată pentru calcularea finanțării unităților de învățământ, astfel:
* Creștere de 2% pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale, crescând de la 9.431 lei în 2024 la 9.620 lei în 2025;
* Creștere de 8,5% pentru cheltuielile cu formarea continuă și cheltuielile cu bunuri și servicii, crescând de la 649 lei în 2024 la 704 lei în 2025.
Aceste valori actualizate vor sta la baza calculării bugetelor autorităților publice locale, asigurând finanțarea necesară pentru
** Cheltuielile salariale și contribuțiile aferente;
**Cheltuielile cu formarea continuă, bunuri și servicii.
3. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind înscrierea unui imobil în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și darea acestuia în administrarea Universității 'Vasile Alecsandri' din Bacău, instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației și Cercetării
Hotărârea a fost aprobată.
4. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea plafonului de cheltuieli aferent activității de colectare, transport, depozitare și neutralizare a animalelor moarte provenite din gospodăriile crescătorilor individuali de animale, pentru anul 2025
Guvernul României a aprobat un plafon de 33,75 milioane lei pentru finanțarea colectării, transportului și neutralizării animalelor moarte din gospodăriile crescătorilor individuali, o măsură menită să combată răspândirea pestei porcine africane.
Schema de ajutor de stat, reglementată prin HG 1218/2024, permite fermierilor să beneficieze de servicii subvenționate, reducând riscul epidemiilor și costurile asociate. Statul va acoperi integral transportul și 75% din cheltuielile de distrugere, fermierii suportând restul de 25%.
Tarifele maxime stabilite sunt de 2.940 lei/tonă pentru neutralizare și 3,280 lei/km pentru transport, iar serviciile vor fi furnizate de unități specializate, contractate de consiliile județene și Consiliul General al Municipiului București.
Decizia respectă normele europene privind gestionarea subproduselor de origine animală și biosecuritatea, având ca obiectiv protejarea fermelor și prevenirea pierderilor economice generate de epizootii.
5. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind Registrul de furnizori din domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic
Actul normativ reglementează cadrul legal pentru crearea, administrarea și actualizarea unui Registru de furnizori în domeniul transporturilor, în format electronic, de către Autoritatea Feroviară Română (AFER).
Măsura este necesară în vederea reglementării și pentru un mai bun control al autorizării operatorilor economici care își desfășoară activitatea, la nivel național, în domeniul feroviar, transportul cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
Registrul de furnizori va cuprinde toate autorizațiile de furnizori, agrementele tehnice, omologările tehnice eliberate de AFER pentru operatorii economici din acest domeniu. Acesta va fi gestionat de către AFER și va fi accesibil operatorilor economici din acest domeniu. Operatorii economici din acest sector de activitate vor fi înscriși în Registru în momentul eliberării autorizației.
Registrul va conține informații cu privire la:
a) date de identificare ale operatorului economic;
b) informații generale despre operatorul economic,
c) informații generale despre autorizațiile eliberate de AFER operatorilor economici din domeniul feroviar, transportul cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
Operatorii economici din acest sector de activitate vor fi înscriși în Registru în momentul emiterii, vizării anuale, prelungirii valabilității, suspendării sau retragerii autorizației.
6. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru actualizarea elementelor de descriere tehnică a unor imobile prevăzute în anexa nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea a fost aprobată.
7. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor bunuri aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate 'C.F.R.' - S.A.- Sucursala Regională CF Iași pentru scoaterea din funcțiune, în vederea valorificării și, după caz, casării
Hotărârea a fost aprobată.
8. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea modului de repartizare și de utilizare a sumelor prevăzute la lit. a) și b) din anexa nr. 3/13/02a la bugetul Secretariatului General al Guvernului, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2025 nr. 9/2025
Cele 20 de organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale, reprezentate în Parlamentul României și membre ale Consiliului Minorităților Naționale, primesc în anul 2025 peste 296 de milioane lei de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, potrivit unei hotărâri adoptate de Executiv.
De asemenea, suma de 4 milioane lei se alocă de către Secretariatul General al Guvernului, în anul 2025, pentru finanțarea și realizarea de activități și proiecte interetnice, de promovare a identității etnice, culturale și lingvistice, religioase și a drepturilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și de combatere a intoleranței, realizate la inițiativa Departamentului pentru Relații Interetnice sau în parteneriat, precum și pentru finanțări nerambursabile potrivit Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general.
Departamentul pentru Relații Interetnice va elabora Ghidul de finanțare a proiectelor interetnice, de promovare a identității etnice, culturale, lingvistice, religioase și a drepturilor cetățenilor aparținând minorităților naționale și a proiectelor de combatere a intoleranței, care va fi aprobat prin ordin al secretarului general al Guvernului.
9. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea modului de repartizare și de utilizare a sumelor prevăzute la lit. c), d) și e) din anexa nr. 3/13/02a la Legea bugetului de stat pe anul 2025 nr. 9/2025
Guvernul a aprobat modul de repartizare și de utilizare a sumelor prevăzute în bugetul Secretariatului General al Guvernului pentru proiectele de comunicare, informare publică și promovare a imaginii și intereselor românești peste hotare, pentru finanțarea unor acțiuni cu caracter științific și social-cultural, precum și pentru indemnizațiile pentru internship.
Serviciul dezvoltare comunitară din cadrul Direcției dezvoltare comunitară, bună guvernare, monitorizare întreprinderi și instituții publice beneficiază, pentru anul 2025, de 7,5 milioane lei. Fondurile vor fi utilizate pentru proiectele de comunicare, informare publică și promovare a imaginii și intereselor românești peste hotare - 2,5 milioane lei, pentru finanțarea acțiunilor cu caracter științific și social-cultural - 3,5 milioane lei și pentru susținerea financiară a Programului oficial de intership al Guvernului României - 1,5 milioane lei.
Departamentul pentru dezvoltare durabilă primește în 2025 o alocare de 6,5 milioane lei, pentru proiecte de comunicare, informare publică și promovare a imaginii și intereselor românești peste hotare - 3,9 milioane lei și pentru finanțarea acțiunilor cu caracter științific și socio-cultural - 2,6 milioane lei.
Serviciul pentru suport strategic și cooperare cu mediul asociativ beneficiază pentru anul 2025 de 2,2 milioane lei. Suma va fi împărțită în mod egal către proiectele de comunicare, informare publică și promovare a imaginii și intereselor românești peste hotare și către acțiunile cu caracter științific și socio-cultural.
10. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 857/2011 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele din domeniul sănătății publice
Hotărârea adoptată azi completează cadrul legal privind colectarea medicamentelor expirate și neutilizate. Astfel, persoanele juridice vizate de prevederile actului normativ au obligația să preia aceste medicamente de la populație pentru a le elimina în condiții sigure pentru sănătatea publică și pentru mediu, iar nerespectarea acestei obligații constituie contravenție și se sancționează cu amenzi între 2.000 și 4.000 de lei.
Începând cu anul 2023, medicamentele expirate și/sau neutilizate provenite de la populație sunt colectate de spitalele publice și private, care sunt obligate să le primească în scopul eliminării lor finale, conform prevederilor art. 244 din Legea nr. 269/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.
11. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind scoaterea unor bunuri din inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, modificarea denumirii și actualizarea descrierii tehnice și a valorilor de inventar ale unor imobile aflate în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Sănătății prin unități aflate în subordinea sa, precum și comasarea imobilului cu nr. MF 35501 la imobilul cu nr. MF 35503
Hotărârea a fost aprobată.
12. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar, denumirea și descrierea tehnică a unui imobil aflat în domeniul public al statului și în administrarea Institutului Național de Transfuzie Sanguină 'Prof. Dr. C.T. Nicolau' prin Centrul regional de transfuzie sanguină Timișoara, instituții subordonate Ministerului Sănătății
Hotărârea a fost aprobată.
13. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind aprobarea cuantumului contribuției anuale de participare a României în calitate de membru afiliat la Asociația Internațională a Securității Sociale (ISSA) pentru anul 2025, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Actul normativ aprobă cuantumul contribuției anuale de participare a României la Asociația Internațională a Securității Sociale (ISSA), pentru anul 2025, în valoare de 30.732,80 franci elvețieni (echivalentul în lei).
14. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru suplimentarea sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobată prin Hotărârea nr. 960/2015 privind aprobarea amplasamentului și declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată situate în coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național 'Deschiderea și punerea în exploatare a carierei Jilț Nord la o capacitate de 4,5 milioane tone/an lignit', precum și modificarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 960/2015
Executivul a aprobat modificarea Anexei nr. 2 la Hotărârea nr. 960/2015, referitoare la aprobarea amplasamentului și declanșarea procedurilor de expropriere pentru lucrările de utilitate publică destinate deschiderii și exploatării carierei Jilț Nord.
Modificările vizează actualizarea elementelor de identificare ale proprietarilor expropriați și ajustarea sumelor aferente despăgubirilor, conform hotărârilor definitive pronunțate de instanțele de judecată.
Astfel, suma alocată pentru despăgubiri în 2025 este suplimentată cu 118.685,56 lei, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei. Fondurile vor fi transferate către Complexul Energetic Oltenia - S.A., care va efectua plățile proprietarilor expropriați în termen de 30 de zile.
Ministerul Energiei și Complexul Energetic Oltenia - S.A. sunt responsabile de gestionarea corectă a sumelor.
15. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind stabilirea criteriilor de prioritizare pentru încheierea în anul 2025 de către Compania Națională de Investiții 'C.N.I.'- S.A. a angajamentelor legale aferente procedurilor de achiziție publică derulate până la sfârșitul anului 2024 și pentru care nu s-au încheiat angajamente legale, precum și aferente procedurilor de achiziție publică care se finalizează în anul 2025 și care au ca obiect proiecte de investiții finanțate prin Programul național de construcții de interes public sau social
Actul normativ stabilește criteriile pe baza cărora vor fi repartizate creditele de angajament alocate în anul 2025, în valoare de 3,805 miliarde de lei, ținând cont de limitele bugetare, în funcție de destinația angajamentelor legale și de subprogramele PNCIPS în care sunt încadrate obiectivele.
Aceste fonduri se vor utiliza pentru:
* 6 investiții semnificative, a căror valoare intră în competența de aprobare a Guvernului, precum construirea Arenei Multifuncționale CS Dinamo București, a Complexului Sportiv Corvinul 1921 Hunedoara, a Sălii Polivalente Iași, a Complexului sportiv Stadion Municipal 1 Mai, a unui stadion cu capacitate de 30.000 locuri din municipiul Timișoara și a Pasajului de la Gârlești, Craiova;
* finalizarea unor investiții care au ca obiect servicii necesare în vederea emiterii ordinului de începere a lucrărilor necesare finalizării/rest de executat/finalizări/ lucrări suplimentare pentru proiecte de investiții care se derulează în cadrul subprogramelor PNCIPS, precum reabilitarea și modernizarea unor spații școlare la Școala Profesională Specială Sfântul Stelian din municipiul Botoșani, a bazinului de înot olimpic din municipiul Brăila, a unui corp nou la Spitalul Județean de Urgență Alexandria, a străzilor din comuna Dragalina (jud. Călărași);
* 50 de investiții cu proceduri de achiziție publică finalizate până la data intrării în vigoare a acestui act normativ, precum parcarea supraterană de la Spitalul de Urgență din Târgoviște sau Colegiul Național 'Gh. Roșca Codreanu' din Bârlad;
* 39 de obiective, din 23 de județe, incluse în Programul guvernamental construire creșe 'Sfânta Ana', precum construirea unor creșe mari în municipiul Medgidia, în orașul Băicoi (jud. Prahova), în satul Pietriș - comuna Deda (jud. Mureș);
* 4 investiții care îndeplinesc condițiile specifice proiectelor de investiții semnificative și au proceduri de achiziție publică în derulare la data intrării în vigoare a acestei hotărâri, precum Complexul sportiv Oradea, Stadionul din localitatea Unirea (municipiul Bistrița), Stadionul Tineretului din municipiul Brașov, patinoarul artificial din municipiul Galați;
* 58 de investiții în educație, sănătate, lucrări edilitare, pentru care sunt în derulare procedurile de achiziție publică sau care se vor lansa ulterior, precum consolidarea, reabilitarea, refuncționalizarea și modernizarea căminului studențesc din Splaiul Independenței nr. 48 (mun. București), construirea unui dispensar și a unui centru de permanență în sat Bod (jud. Brașov), construirea unei școli gimnaziale în satul Ideciu de Jos (jud. Mureș), refacerea și modernizarea drumurilor și podurilor de peste pârâul Slătioara, afectate de calamități naturale în Râșca (jud. Suceava);
* 99 de investiții în sport, cultură și alte obiective de investiții, pentru care sunt în derulare procedurile de achiziție publică sau care se vor lansa ulterior, precum sediile noi ale Judecătoriilor Buzău și Galați ori consolidarea, modernizarea, dotarea și extinderea sediului Casei Județene de Pensii Dolj.
16. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind aprobarea stemei comunei Bălăbănești, județul Galați
Hotărârea a fost aprobată.
17. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind trecerea unor părți de imobile aflate în administrarea Ministerului Apărării Naționale, constituite din construcții și amenajări la terenuri, situate în județele Vaslui, Ilfov, Sibiu, Timiș, Constanța, Vrancea, Buzău, Brașov, Galați și municipiul București, din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcțiune și casării și modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr.1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea a fost aprobată.
18. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind trecerea unor părți de imobile aflate în administrarea Ministerului Apărării Naționale, constituite din construcții și amenajări la terenuri, situate în județele Brăila, Dolj, Sibiu, Neamț, Brașov și Suceava, din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcțiune și casării, și modificarea anexei nr.4 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea a fost aprobată.
19. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr.1178/2024 pentru stabilirea cuantumului, condițiilor și a mecanismului de acordare a sumelor forfetare potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina
Actul normativ clarifică mecanismul de acordare a asistenței umanitare, astfel încât să fie asigurate, în continuare, drepturile cetățenilor străini sau apatrizi, proveniți din zona de conflict armat din Ucraina. Astfel, se specifică în mod expres posibilitatea solicitării sumei forfetare de către cetățenii străini sau apatrizii proveniți din zona de conflict armat din Ucraina care au obținut permisul de protecție temporară anterior datei de 1 iulie 2024 și care nu au depus niciodată cerere.
Suma se acordă pentru 3 luni de zile consecutive, în cuantum diferențiat, respectiv 750 lei/lună pentru persoana singură și 2000 lei/lună pentru o familie.
De această sumă pot beneficia persoanele care depun cerere la autoritatea administrației publice locale a unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale pe raza căreia optează să locuiască și care îndeplinesc cumulativ mai multe condiții (dintre care enumerăm: solicitantul și membrii familiei acestuia care îndeplinesc condițiile pentru a fi încadrați în muncă pe teritoriul României să fie înregistrați la una din agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă sau a municipiului București sau să fie încadrați în muncă pe teritoriul României; solicitantul să aibă înscriși copiii care îndeplinesc condițiile pentru a frecventa o formă de învățământ preuniversitar, în grupe/clase/formațiuni de studiu din unitățile de învățământ preuniversitar).
20. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind eliberarea domnului Stauder Rudolf din funcția de prefect al județului Maramureș
Hotărârea a fost aprobată.
21. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind eliberarea doamnei Moga Liliana-Reghina din funcția de subprefect al județului Maramureș
Hotărârea a fost aprobată.
22. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind numirea domnului Sălăjeanu Florian-Valeriu în funcția de prefect al județului Maramureș
Hotărârea a fost aprobată.
23. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind numirea domnului Mija Lucian-Victor în funcția de subprefect al județului Brașov
Hotărârea a fost aprobată.
24. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind numirea domnului Stauder Rudolf în funcția de subprefect al județului Maramureș
Hotărârea a fost aprobată.
25. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională - CAEN
Hotărârea stabilește o perioadă de 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor din Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN) de către firme și persoane fizice, ca urmare a intrării în vigoare, la 1 ianuarie 2025, a versiunii actualizate CAEN Rev.3.
Astfel, în această perioadă, vor fi recunoscute și acceptate atât versiunea actualizată a CAEN, cât și versiunea precedentă, în relația cu persoanele fizice și juridice.
Măsura propusă are scopul de a facilita implementarea actualizării codurilor CAEN, atât pentru autoritățile și instituțiile publice, cât și pentru persoanele fizice și juridice cărora li se aplică noua reglementare.
Actualizarea sistemului CAEN va afecta un număr semnificativ de persoane fizice și juridice, dar și instituțiile publice. Această schimbare presupune ca societățile, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) să-și actualizeze obiectul de activitate în conformitate cu noua clasificare.
26. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a bunului imobil aflat în domeniul public al statului cu nr. MF 104635, precum și transferul acestuia din administrarea Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor- Institutului de Diagnostic și Sănătate Animală, în administrarea Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor - Direcției Sanitar- Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Tulcea
Hotărârea a fost adoptată.
IV. MEMORANDUMURI
1. MEMORANDUM cu tema: Aprobarea Planului de Acțiuni al României pentru aliniere în vederea conformării cu prevederile instrumentelor OCDE aferente Comitetului pentru Chimicale și Biotehnologie (CBC); Aprobarea transmiterii de către ministrul mediului, apelor și pădurilor a scrisorii privind angajamentul României de adoptare a măsurilor necesare pentru conformarea cu prevederile instrumentelor OCDE aferente Comitetului CBC
În contextul procesului de aderare a României la OCDE, au avut loc consultări cu instituțiile responsabile, iar pe baza acestora, au fost agreate angajamentele Planului de Acțiuni pentru aliniere. Astfel, a fost solicitată Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor transmiterea unei scrisori de angajament din partea ministrului mediului către directorul adjunct al Departamentului de Mediu și către directorul adjunct al Departamentului Juridic din cadrul OCDE, prin care România își va asuma măsuri și termene pentru alinierea totală cu instrumentele juridice OCDE.
* Investigații cooperative și reducerea riscurilor: MMAP și ANPM își vor consolida resursele pentru evaluarea riscurilor. Se analizează accesarea unui fond pentru finanțarea studiilor de specialitate, iar un Consiliu Consultativ va facilita colaborarea cu mediul academic. Programele de instruire și angajările de experți vor sprijini această direcție până în iunie 2025.
* Eliminarea echipamentelor cu PCB (policlorobifenili): România va elimina complet echipamentele cu PCB conform reglementărilor internaționale. În 2025, vor fi organizate inspecții și se va actualiza inventarul surselor de emisii pentru a asigura conformitatea cu termenul stabilit
* Combaterea comerțului ilegal cu pesticide: ANF va intensifica controalele asupra pesticidelor, va colabora cu Poliția Română și Autoritatea Vamală pentru a preveni comerțul ilegal. România va participa și la proiectul ECHA pentru monitorizarea vânzărilor online de substanțe chimice, extinzând controalele la piețele online.
2. MEMORANDUM cu tema: Aprobarea majorării numărului de persoane din cadrul Ministerului Culturii care se deplasează la târgurile internaționale de carte, în anul 2025, conform art. IV alin. (4) din OUG nr. 26/ 2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative
Memorandumul aprobă majorarea numărului de persoane care pot face parte din delegațiile la târgurile internaționale de carte, unde standul național este organizat de către Ministerul Culturii, de la maxim două persoane, la maxim cinci delegați (consilieri de specialitate) și un conducător auto.
În 2025, Ministerul Culturii va participa la 10 târguri internaționale de carte, fiind și invitat de onoare la târgul de carte de la Budapesta.
Cheltuielile cu participarea la aceste manifestări se vor încadra în sumele aprobate în bugetul Ministerului Culturii pe anul 2025.
V. NOTE
1. NOTÃ cu privire la aprobarea procedurii de implementare a programului START UP NATION ROMANIA 2024
În 2025, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului va lansa cea de-a doua etapă a Programului Start-Up Nation 2024, care aduce o noutate prin faptul că este pentru prima dată când prin acest program se investește atât în dezvoltarea competențelor antreprenoriale, cât și în dezvoltarea afacerilor în sine.
Practic, cea de-a doua etapă a Programului Start-Up Nation 2024 constă în înscrierea beneficiarilor-eligibili la cursuri de formare antreprenorială, începând din 15 aprilie.
Programul în această etapă se adresează:
* persoanelor cu vârste între 30 de ani și 35 de ani neîmpliniți
* persoanelor în căutarea unui loc de muncă
* șomerilor
* șomerilor de lungă durată
* persoanelor inactive
* persoanelor din grupurile dezavantajate pe piața muncii.
Cei care vor absolvi aceste cursuri vor beneficia ulterior de o finanțare de până la 250 de mii de lei/IMM pentru a înființa și dezvolta o întreprindere în unul dintre sectoarele eligibile ale programului - sumă ce va acoperi 90% din cheltuielile eligibile, cu obligația pentru beneficiar de a crea minimum 2 locuri de muncă.
2. NOTÃ privind transmiterea unei cereri către Consiliul Local al Comunei Posești, județul Prahova, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind trecerea unui imobil din domeniul public al Comunei Posești în domeniul public al statului, în vederea dării în administrarea Ministerului Afacerilor Interne - Inspectoratului pentru Situații de Urgență 'Șerban Cantacuzino' al județului Prahova (U.M.0409)
Guvernul a luat act de această notă.
3. NOTÃ privind aprobarea transmiterii de către Guvern, prin Secretariatul General al Guvernului, a unei cereri către Consiliul Local al Orașului Băile Govora, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind trecerea imobilului situat în Orașul Băile Govora, str. Parcului, nr.9, jud.Vâlcea, înscris în cartea funciară nr.36346, din domeniul public al Orașului Băile Govora în domeniul public al statului, în vederea dării în administrarea Ministerului Sănătății prin Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie, în scopul realizării unei secții exterioare a INRMFB
Guvernul a luat act de această notă.
VI. PUNCTE DE VEDERE
1. PUNCT DE VEDERE cu privire la 4 inițiative legislative
Biroul de presă al Guvernului
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].