logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Guvern

INFORMAȚIE DE PRESÃ privind actele normative adoptate în ședința Guvernului României din 6 martie 2025

I. PROIECTE ÎN ANALIZÃ

1. PROIECT DE ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ privind unele măsuri de reorganizare a unor instituții aflate în subordinea și coordonarea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (PRIMÃ LECTURÃ)

2. PROIECT DE ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ privind activitatea de acreditare a organismelor de evaluare a conformității și standardizare (PRIMÃ LECTURÃ)

3. PROIECT DE ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ pentru aprobarea unor măsuri în domeniul transformării digitale, precum și în vederea eficientizării activității Autorității pentru Digitalizarea României (PRIMÃ LECTURÃ)

II. PROIECTE DE LEGI

1. PROIECT DE LEGE privind aprobarea Politicii publice de proprietate privată a statului

Proiectul de lege adoptat de Executiv, care va fi transmis spre dezbatere și aprobare Parlamentului, este un instrument ce reflectă în mod unitar cele mai înalte standarde de guvernanță corporativă cu caracter general aplicabile tuturor întreprinderilor publice și oferă pârghiile necesare îmbunătățirii guvernanței corporative a acestora.

Elaborat de Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), în baza modelelor de bune practici aplicate de statele membre ale OCDE și a ghidurilor privind guvernanța corporativă privind anti-corupția, integritatea, controlul intern, etica și conduita responsabilă în afaceri, acest proiect de lege arată viziunea Guvernului privind rolul și responsabilitățile întreprinderilor publice.

Obiectivul general al Guvernului este eficientizarea activității celor 145 de întreprinderi publice centrale și a întreprinderilor publice aflate sub autoritatea autorităților locale. Mai exact - îmbunătățirea guvernanței corporative a acestora, cu efect de multiplicare la nivelul întregii economii naționale, având în vedere rolul pe care ele îl au de furnizori de produse și servicii ori utilități publice fundamentale pentru funcționarea și siguranța societății în general.

Concret, prin noile măsuri se urmăresc o serie de obiective specifice, precum:

- Crearea unei structuri organizaționale competitive, inclusiv prin organizarea întreprinderilor publice pe principii economice și de eficiență;

- Asigurarea creșterii economice durabile;

- Consolidarea mecanismelor privind transparența și asumarea responsabilității prin dezvoltarea la nivelul întreprinderilor publice a unor proceduri clare și transparente.

De asemenea, potrivit proiectului de lege, autoritățile publice tutelare vor evalua și decide cu privire la oportunitatea negocierii clauzelor contractelor de mandat ale administratorilor întreprinderilor publice, potrivit principiilor libertății contractuale, în scopul eficientizării cheltuielilor bugetare și valorificării remediilor și mecanismelor procesuale oferite de sistemul național.

La elaborarea proiectului de lege au fost avute în vedere și propunerile formulate de autoritățile tutelare locale și centrale, în cadrul procesului de consultare derulat în acest sens.

Cele 145 de întreprinderi publice centrale activează în sectoare-cheie ale industrie de bază din România: energie, gaze și apă, silvicultură, transport, construcții, agricultură și transport. Portofoliul întreprinderilor publice la nivel local este compus din întreprinderi active aflate sub autoritatea unui număr de 855 de autorități publice tutelare la nivel local.

Proiectul de lege adoptat de Guvern va fi transmis spre dezbatere și adoptare Parlamentului.

2. PROIECT DE LEGE pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ și pentru modificarea Legii nr. 251/2004 privind unele măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor acțiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcției

Prin acest proiect de lege, se completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ cu un nou capitol care să reglementeze Normele de etică și conduită pentru membrii Guvernului, alte persoane care ocupă funcții de demnitate publică la nivelul administrației publice centrale și pentru personalul încadrat la cabinetele acestora.

Proiectul de lege reprezintă îndeplinirea unui angajament asumat de Guvernul României prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Dispozițiile proiectului de lege se aplică membrilor Guvernului, șefului Cancelariei Prim-Ministrului, secretarului general și secretarilor generali adjuncți al Guvernului, secretarilor și subsecretarilor de stat, precum și asimilaților acestora, consilierilor de stat în raporturile dintre aceștia, precum și în raporturile acestora cu persoane fizice sau juridice, în legătură cu exercitarea mandatului sau a funcției. Aceste dispoziții se aplică în plus față de cele existente pentru funcția publică si adoptarea și implementarea măsurilor de aplicare.

Prevederi în scopul îmbunătățirii transparenței în exercitarea atribuțiilor

Proiectul introduce noi prevederi în scopul îmbunătățirii transparenței în exercitarea atribuțiilor de către demnitari.

Astfel, prim-ministrul sau prim-ministrul desemnat va putea solicita persoanelor pe care le propune sau le numește în funcții publice, anterior numirii, informații cu privire la orice tip de interese personale de natură să afecteze exercitarea cu imparțialitate a mandatului sau a funcției. La formarea Cabinetului, prim-ministrul, în vederea obținerii votului de încredere din partea Parlamentului, are posibilitatea să solicite anumite date sau informații de la persoanele care urmează a fi propuse pe lista membrilor Guvernului, astfel încât să poată aprecia riscul de a nu obține votul și încrederea majorității parlamentare. De asemenea, în egală măsură, prim-ministrul va avea posibilitatea de a solicita date sau informații și persoanelor care vor ocupa funcții de secretar de stat sau subsecretar de stat.

Totodată, membrii Guvernului vor avea posibilitatea să se abțină de la participarea la procesul decizional cu privire la un act normativ sau un document de politică publică, fără să se aducă atingere art. 72 alin. (2) din Legea nr. 161/2003. Se poate notifica atât un interes personal care aduce un foloase pentru sine, cât și pentru:

a) soț, soție, persoanele care au stabilit relații asemănătoare acelora dintre soți sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv;

b) orice persoană fizică sau juridică față de care are calitatea de debitor al unei obligații, cu excepția celor care rezultă din activitățile și cheltuielile curente;

c) societatea la care deține calitatea de asociat unic sau deține peste 10% din capitalul social sau drepturile de vot ori funcția de administrator sau director ori de la care obține venituri;

d) orice entitate de drept privat în care și-a desfășurat activitatea profesională în anul anterior numiri în funcție;

e) asociația sau fundația din care face parte;

f) în orice altă situație în care exercitarea imparțială și obiectivă a funcției este afectată din motive care implică familia, viața personală, afinitățile politice, interesul economic sau orice alt interes personal direct sau indirect.

Abținerea se notifică prim-ministrului sau superiorului ierarhic cu propunerea desemnării unui înlocuitor, iar lista notificărilor se publică periodic pe site-ul Guvernului și pe site-urile instituțiilor sau autorității administrației publice centrale la secțiunea 'Integritate instituțională'.

Definirea cadourilor și stabilirea unei interdicții privind cadourile

Proiectul de lege definește și reglementează regimul acelor cadouri reprezentând bunuri, beneficii sau servicii, oferite în mod gratuit persoanelor menționate anterior, în considerarea mandatului sau funcției deținute. Acestea includ bunurile oferite în cadrul acțiunilor de protocol, conform Legii nr. 251/2004 și nu includ acele bunuri în legătură cu care sunt întrunite elementele unei infracțiuni (luarea si darea de mită, traficul de influență etc.).

Proiectul are în vedere excluderea anumitor categorii de persoane fizice, juridice sau organizații de la care pot fi primite cadourile.

Așadar, pe perioada exercitării mandatului sau a funcției, le sunt interzise membrilor Guvernului sau a celorlalte categorii de persoane prevăzute în proiectul de lege solicitarea sau acceptarea de cadouri din partea unei persoane fizice, juridice sau a organizații care:

a) se află în raporturi juridice contractuale cu instituția sau autoritatea administrației publice centrale din care fac parte;

b) are în curs de soluționare una sau mai multe cereri de emitere de avize, autorizații, permise, licențe, acreditări precum și altele asemenea;

c) are un interes pentru promovarea unul proiect de act administrativ cu caracter individual ce intră în competența de reglementare a instituției sau autorității administrației publice centrale din care fac parte:

d) participă, în calitate de ofertant, subcontractant sau potențial beneficiar la o procedură de atribuire a unul contract de achiziție publică, a unul contract de concesiune sau a unul contract de închiriere respectiv a unei finanțări organizate sau acordate de instituția sau autoritatea administrației publice centrale din care fac parte.

Reglementarea, la nivel de lege, a Registrului Unic al Transparenței Intereselor (RUTI)

Prin preluarea unor prevederi ale Ordinului Secretarului general al Guvernului nr. 1056/2022 privind regulile minime de transparență la nivelul autorităților administrației publice centrale și locale și persoanele interesate din societatea civilă, publicarea întâlnirilor dintre demnitarii din cadrul Guvernului și terțe persoane care ar putea influența luarea unei decizii devine pentru prima dată obligatorie, în acord cu bunele practici de la nivel internațional și în aplicarea recomandărilor primite de România de la organisme internaționale precum OCDE sau Comisia Europeană. Este prevăzută și obligația de a publica întâlnirile cu persoane terțe, care s-au desfășurat fără o planificare prealabilă, în termen de 2 zile de la data desfășurării acestora.

De asemenea, se creează posibilitatea ca și persoanele cu rang de demnitar din cadrul autorităților administrative autonome, prefecții, subprefecții și autoritățile administrației publice locale să poată solicita înregistrarea în RUTI și pot cere publicarea întâlnirilor oficiale cu persoane terțe.

Instruire și îndrumare

Proiectul de lege prevede organizarea, de către Institutul Național de Administrație, a unor cursuri de formare pe teme referitoare la etica și conduita în exercitarea atribuțiilor pentru categoriile de persoane vizate de reglementare.

Proiectul de lege adoptat de Guvern va fi transmis spre dezbatere și adoptare Parlamentului.

III. ORDONANȚE DE URGENȚÃ

1. ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și a altor acte normative din domeniul sănătății

Ordonanța de urgență urmărește armonizarea și corelarea normelor primare din sistemul de asigurări sociale de sănătate, astfel încât să se asigure claritate, coerență legislativă și aplicare unitară.

În acest sens, sunt aprobate completări și modificări ale legislației în domeniul sănătății, după cum urmează:

* Legea nr. 95/2006 privind reforma în sănătate

O primă modificare constă în introducerea definiției inspecției sanitare de stat și reglementarea statutul personalului împuternicit pentru efectuarea inspecției sanitare, pentru o abordare unitară a acestui domeniu.

În ceea ce privește dobândirea calității de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, pentru simplificarea mecanismului fiscal și pentru garantarea accesului la asigurările de sănătate, se corelează prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în sănătate cu cele ale Codului Fiscal, astfel încât:

* persoanele fizice care obțin venituri din activități independente dobândesc calitatea de asigurat de la data depunerii declarației din Codul fiscal (art. 174 alin.3) prin care se stabilește contribuția de asigurări sociale de sănătate;

* pentru persoanele fizice care nu realizează venituri, care încep o activitate în cursul anului, care au înregistrat pierdere fiscală în anul anterior sau un venit net anual egal cu zero, precum și persoanele care obțin venituri din investiții, cedarea folosinței bunurilor sau alte surse pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate în funcție de 6, 12 sau 24 de salarii minime, calitatea de asigurat se dobândește de la data depunerii declarației din Codul fiscal (art.180 alin.3), prin exercitarea opțiunii în orice moment pe parcursul anului respectiv.

De asemenea, sunt implementate norme care să permită rambursarea medicamentelor inovative Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), asigurând accesul pacienților la tratamente adecvate, în condițiile mecanismului de acces timpuriu.

Potrivit OUG aprobate, CNAS este desemnată, alături de Ministerul Sănătății, ca furnizor oficial de date către Comisia Europeană privind asistența medicală transfrontalieră, necesare pentru realizarea evaluărilor și rapoartelor de implementare.

* OUG nr. 77/2011 privind contribuțiile în sănătate

Se modifică OUG nr. 77/2011, în sensul corelării contribuției clawback cu clasificarea medicamentelor. În plus, se modifică termenul la care deținătorii de autorizații de punere pe piață a medicamentelor sau reprezentanții legali ai acestora declară și plătesc contribuțiile trimestriale a datelor aferente contractelor cost-volum/cost-volum-rezultate.

* OUG nr. 144/2008 privind profesia de asistent medical

În ceea ce privește reglementările privind profesia de asistent medical, se instituie comisii de cenzori pentru verificarea situațiilor financiare anuale ale organizației profesionale Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR).

De asemenea, sunt enumerate explicit documentele necesare pentru acordarea certificatului de membru OAMGMAMR și este eliminată obligația OAMGMAMR de a aviza fișele postului asistenților medicali.

* OG nr. 124/1998 privind cabinetele medicale

Se elimină din Ordonanța Guvernului nr. 124/1998 reglementările privind profesia de medic, respectiv de medic stomatolog, care se suprapun cu cele din Legea nr. 95/2006. Astfel, nu se vor mai genera confuzii care pot afecta libertatea profesională a medicilor și stomatologi.

* OUG nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate

Dispozițiile privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate sunt adaptate la noile reglementări fiscale. Se asigură astfel continuitatea dreptului la concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate.

2. ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice

Prin Ordonanța de urgență adoptată de guvern sunt transpuse în legislația națională în mod corect și complet Directivele Habitate și Păsări. Modificările aduse au în vedere soluționarea aspectelor de neconformitate semnalate de Comisia Europeană în cadrul dialogului cu autoritățile române. Aceste aspecte fac referire la transpunerea incompletă a Directivelor Habitate și Păsări prin actele normative adoptate anterior acestui act normativ de către autoritățile române

3. ORDONANȚÃ DE URGENȚÃ pentru reglementarea unor măsuri referitoare la unele proiecte de extindere și schimbare a destinației, conversia sau modernizarea rețelelor de transport și distribuție a gazelor, pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, precum și pentru modificarea alin. (3) al art. 291 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă

Guvernul a aprobat finanțarea cu circa 1,18 miliarde lei a 18 proiecte de dezvoltare a rețelelor inteligente de distribuție a gazelor naturale, sumă necesară finalizării respectivelor proiecte în comunitățile locale. Banii vor proveni din sumele obținute prin vânzarea la licitație a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. Beneficiarii proiectelor sunt administrații locale sau asociații de administrații locale, ale căror bugete nu permit suportarea cheltuielilor aferente finalizării acestor proiecte.

De asemenea, în contextul măsurilor de reorganizare administrativă, Guvernul a aprobat astăzi o modificare a cărei aplicare va conduce la reducerea numărului de subprefecți din cadrul Instituțiilor Prefectului. Mai exact, noua reglementare stabilește că prefectul este ajutat în îndeplinirea atribuțiilor de unul sau doi subprefecți, în cazul județelor, iar în cazul municipiului București, prefectul este ajutat de doi sau trei subprefecți.

Guvernul va stabili ulterior numărul exact al subprefecților în funcție de responsabilitățile și specificul situației din fiecare județ.

Până acum, la nivelul Instituției Prefectului, prefectul era ajutat de doi subprefecți, la nivel județean, iar în cazul municipiului București, de trei subprefecți.

IV. HOTÃRÂRI DE GUVERN

1. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind aprobarea primului amendament convenit între Guvernul României și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, prin scrisorile semnate la București la 04 octombrie 2024 și la Paris la 20 decembrie 2024, la Acordul-cadru de împrumut dintre România și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (Proiectul privind modernizarea infrastructurii judiciare în România), semnat la București la 13 august 2019 și la Paris la 2 septembrie 2019

Guvernul a aprobat primul amendament la Acordul de împrumut dintre România și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE), în valoare de 177 milioane euro, pentru modernizarea infrastructurii judiciare din România.

Se extinde data limită de tragere a fondurilor cu 12 luni, de la 31 mai 2025 la 30 mai 2026, pentru a asigura finanțarea contractelor incluse în Acord.

Ministerul Finanțelor și BDCE au convenit acest amendament la solicitarea României, prin scrisorile semnate la București la 4 octombrie 2024 și la Paris la 20 decembrie 2024, ca urmare a întârzierilor în semnarea contractelor de execuție a penitenciarelor, ceea ce a făcut imposibilă finalizarea la termen.

Acordul de împrumut are în vedere finanțarea următoarelor proiecte:

* Construirea unui penitenciar cu 1.000 de locuri în Berceni, Prahova;

* Construirea unui penitenciar cu 900 de locuri în Unguriu, Buzău;

* Construirea unui centru de formare pentru personalul penitenciarelor în Pantelimon, Ilfov;

* Construirea unui centru de recuperare pentru ofițerii din penitenciare în Rodbav, Brașov.

Costul total net estimat al proiectului este de 221,5 milioane euro, din care 177 milioane euro (aproximativ 80%), se finanțează prin împrumut BDCE, iar 44,5 milioane euro, reprezentând contribuția României, va fi alocată din bugetul Ministerul Justiției. Până acum, s-au efectuat trageri de 43 milioane euro.

Instituția responsabilă de implementarea proiectului este Ministerul Justiției, prin Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP).

2. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind modificarea elementelor-cadru de descriere tehnică și a valorilor de inventar ale unor bunuri situate în județul Prahova, aflate în domeniul public al statului și în administrarea Aeroclubului României, instituție publică ce funcționează în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și modificarea Anexei nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Hotărârea a fost aprobată.

3. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind modificarea elementelor-cadru de descriere tehnică și a valorilor de inventar ale unor bunuri situate în județul Maramureș, aflate în domeniul public al statului și în administrarea Aeroclubul României, instituție publică ce funcționează în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și modificarea Anexei nr. 16 Ia Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Hotărârea a fost aprobată.

4. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru modificarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 442/2013 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar al lucrării de utilitate publică 'Autostrada Nădlac-Arad'

Hotărârea a fost aprobată.

5. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorilor de inventar ale imobilelor clădire sediu și teren, după caz, aflate în domeniul public al statului și în administrarea unor case de asigurări de sănătate aflate în subordinea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, cuprinse în anexa nr. 31 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, precum și pentru scăderea din inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului a unui imobil aflat în domeniul public al statului și în administrarea Casei de Asigurări de Sănătate Mehedinți

Hotărârea a fost aprobată.

6. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind modificarea denumirii, actualizarea valorii de inventar și a datelor de identificare, după caz, ale unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Sănătății - Spitalul de Recuperare Borșa, și trecerea unor bunuri imobile din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Sănătății - Spitalul de Recuperare Borșa în domeniul public al orașului Borșa, județul Maramureș, precum și modificarea anexei nr. 15 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Hotărârea a fost aprobată.

7. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind modificarea denumirii, valorii de inventar și caracteristicilor tehnice ale unui bun aflat în domeniul public al statului și în administrarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități

Hotărârea a fost aprobată.

8. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind completarea Hotărârii Guvernului nr.887/2022 pentru actualizarea datelor de identificare și a valorii de inventar ale unui imobil și transmiterea acestuia din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale - Casa Județeană de Pensii Neamț în domeniul public al județului Neamț

Hotărârea a fost aprobată.

9. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind modificarea adresei, denumirii, valorii de inventar și caracteristicilor tehnice ale unor bunuri aflate în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale - Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă prin Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Munca Prahova

Hotărârea a fost aprobată.

10. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea modalității de solicitare, de calcul și de acordare a compensațiilor pentru activitățile piscicole din ariile naturale protejate, conform prevederilor restrictive din planurile de management ori din setul de măsuri de conservare instituite până la aprobarea planurilor de management

Hotărârea a fost aprobată.

11. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind aprobarea unor modificări în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, ale unor imobile aflate în administrarea Ministerului Apărării Naționale, situate în județele Sălaj, Sibiu, Cluj, Bihor, Bistrița-Năsăud, Dolj și municipiul București, și modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Hotărârea a fost aprobată.

12. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea plafoanelor alocate ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic, pentru anul de cerere 2024

Guvernul a aprobat alocarea a peste 405 milioane lei pentru plata ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal și a peste 606 milioane lei, pentru sectorul zootehnic, pentru anul de cerere 2024.

Ajutoarele în sectorul vegetal se acordă pentru culturile amplasate pe teren arabil - peste 381 milioane lei, pentru in și cânepă pentru fibră - circa 24.600 lei, pentru tutun - peste 10 milioane lei, pentru hamei - circa 376.000 lei și pentru sfeclă de zahăr - peste 12,5 milioane lei.

În ceea ce privește ajutoarele tranzitorii în sectorul zootehnic, acestea se acordă pentru schemele decuplate de producție, specia bovine, sectoarele lapte - aproape 83 milioane lei, și carne - peste 348 milioane lei, precum și pentru schema cuplată de producție, speciile ovine și caprine - circa 175 milioane lei.

Comunicatul Ministerului Agriculturii:
https://www.madr.ro/comunicare/9567-peste-1-miliard-de-lei-pentru-plata-ajutoarelor-nationale-tranzitorii-pentru-anul-de-cerere-2024.html

13. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind aprobarea sumei alocate schemei de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor pentru anul 2025

Prin această hotărâre, se aprobă plata către crescătorii de animale a 210 milioane de lei credite de angajament și aproape 240 de milioane de lei credite bugetare pentru cererile depuse în luna decembrie 2024. Aceste fonduri sunt asigurate prin schema de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor pentru acoperirea costurilor determinate de menținerea registrului genealogic al animalelor.

Comunicatul Ministerului Agriculturii: https://www.madr.ro/comunicare/9568-credite-de-angajament-si-credite-bugetare-in-valoare-de-447-5-milioane-lei-pentru-sectorul-de-crestere-a-animalelor-in-anul-2025.html

14. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind înscrierea unui imobil în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și darea acestuia în administrarea Ministerului Afacerilor Interne - Inspectoratul pentru Situații de Urgență 'Dunărea' al județului Brăila

Hotărârea a fost aprobată.

15. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unui imobil aflat în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Afacerilor Interne - Inspectoratul pentru Situații de Urgență 'Anghel Saligny' al Județului Vrancea, ca urmare a reevaluării

Hotărârea a fost aprobată.

16. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind actualizare a valorii de inventar pentru două imobile aflate în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Afacerilor Interne - Școala de Pregătire a Agenților Poliției de Frontieră 'Avram Iancu' Oradea, precum și pentru trecerea unei construcții din cadrul imobilului cu nr. MF 144698 din domeniul public al statului în domeniul privat al statului, în vederea scoaterii din funcțiune și casării

Hotărârea a fost aprobată.

17. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unui imobil aflat în domeniul public al statului și administrarea Ministerului Afacerilor Interne - Inspectoratul pentru Situații de Urgență 'Dealul Spirii' București-Ilfov, ca urmare a reevaluării, trecerea unei construcții din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcțiune și casării, precum și actualizarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului

Hotărârea a fost aprobată.

18. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind eliberarea domnului Guzgă Constantin-Felix din funcția de prefect al județului Iași;

19. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind eliberarea doamnei Gîrjan Adina din funcția de subprefect al județului Iași;

20. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind eliberarea domnului Florian Florin din funcția de subprefect al județului Sălaj;

21. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind numirea doamnei Antoci Luciana în funcția de prefect al județului Iași;

22. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind numirea domnului Barabasi Antal-Szabolcs în funcția de prefect al județului Mureș;

23. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind numirea domnului Guzgă Constantin-Felix în funcția de subprefect al județului Iași;

24. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind numirea domnului Șerbescu Marian în funcția de subprefect al județului Iași

25. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind aprobarea stemei comunei Pădureni, județul Vaslui

Hotărârea a fost aprobată.

26. HOTÃRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea Protocolului de modificare, semnat la București la 3 septembrie 2024, la Acordul între Guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Ungariei privind Parteneriatul Strategic în domeniul dezvoltării și transportului energiei verzi, semnat la București la 17 decembrie 2022

Prin această modificare, Acordul între Guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Ungariei privind parteneriatul strategic în domeniul dezvoltării și transportului energiei verzi va asigura o claritate mai mare privind aplicabilitatea legislației Uniunii Europene și al obligației României și Ungariei ca state membre, cu întâietate asupra prevederilor Acordului.

Informații suplimentare:

La 17 decembrie 2022, la București, a fost încheiat Acordul între guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Ungariei privind parteneriatul strategic în domeniul dezvoltării și transportului energiei verzi, având în vedere interesul exprimat de cele 4 state.

Ulterior notificării Acordului de către România, Comisia Europeană a exprimat rezerve cu privire la compatibilitatea Acordului cu legislația Uniunii Europene, din cauza lipsei unei prevederi clare care să stipuleze că obligațiile ce derivă din legislația și calitatea de membru al UE au întâietate, solicitând adăugarea textului necesar pentru a înlătura aceste îngrijorări.

27. HOTÃRÂRE DE GUVERN privind aprobarea scoaterii din rezervele de stat a unor produse și acordarea acestora ca ajutoare umanitare interne de urgență, cu titlu gratuit, pentru protecția populației afectate de fenomenele hidrometeorologice extreme produse în județul Galați

Guvernul închide circuitul juridic pentru ajutoarele umanitare de urgență distribuite locuitorilor din județul Galați afectați de inundațiile din cursul anului trecut.

Ajutoarele umanitare de urgență au fost în valoare de peste 24,1 milioane de lei (fără TVA).

Din rezervele de stat au fost distribuite gratuit produse necesare precum construcții modulare pentru cazare și grupuri sanitare, paturi, saltele, pături, apă minerală, zahăr, conserve și alte alimente de bază.

Reîntregirea stocurilor se va face din bugetul de stat.

V. NOTE

1. NOTÃ privind transmiterea unei cereri către Consiliul General al Municipiului București, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind trecerea unui imobil din domeniul public al municipiului București în domeniul public al statului, în vederea dării în administrarea Ministerului Afacerilor Interne

Guvernul a luat act de această notă.

2. NOTÃ DE INFORMARE referitoare la Raportul anual privind activitatea întreprinderilor publice pentru anul 2023

Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) a elaborat și prezentat Guvernului raportul activității din 2023 a celor 140 de întreprinderi publice centrale și 1.182 de întreprinderi publice locale care aplică prevederile OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Raportul cuprinde informații despre numărul și dimensiunea acestor întreprinderi, distribuția sectorială, performanțele financiare și alți indicatori care reflectă starea și evoluția acestui sector al economiei.

Datele arată că în 2023 companiile analizate au generat o cifră de afaceri totală de aproximativ 73,5 miliarde lei, cu un profit brut de peste 18,5 milioane lei.

Sectorul cu cea mai mare performanță este producția și furnizarea de energie electrică și termică, cu o cifră de afaceri de peste 35 de miliarde de lei.

Întreprinderile publice au devenit contributori mult mai importanți la bugetul de stat în ultimii ani, atât prin creșterea profiturilor, cât și prin creșterea ratei de distribuire a dividendelor. Rata de distribuire a dividendelor a crescut de la aproximativ 35% în 2021-2022 la aproape 60% în 2023.

VI. PUNCTE DE VEDERE

1. PUNCT DE VEDERE cu privire la 14 inițiative legislative parlamentare aflate în procedură parlamentară, potrivit opiniilor exprimate de ministerele/instituțiile consultate

Punctele de vedere au fost aprobate.

2. PUNCT DE VEDERE cu privire la 7 inițiative legislative

Punctele de vedere au fost aprobate.

Biroul de presă al Guvernului

Afisari: 93

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].