Comunicat de presă - ANCOM
De ce solicită furnizorii de servicii de comunicații electronice garanții financiare la încheierea contractelor
Furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune pot solicita garanții financiare dacă există indicii că utilizatorul a avut datorii în trecut, pe baza unei analize a comportamentului acestuia. Pot fi luate în calcul și datoriile la alți furnizori de servicii de comunicații electronice. Garanția este o măsură de protecție pentru furnizori, iar ANCOM se asigură de respectarea de către aceștia a obligației de informare, astfel încât utilizatorii să fie conștienți de posibilitatea solicitării unei astfel de garanții.
Obligațiile furnizorilor
Potrivit legislației din domeniul comunicațiilor electronice, furnizorii au obligația de a informa clar și transparent utilizatorii cu privire la posibilitatea solicitării unui avans sau altor garanții financiare, precum și despre condițiile aferente perceperii unor astfel de garanții. Aceste informații trebuie furnizate atât înainte de încheierea contractului, cât și în contractul propriu-zis.
Sumele concrete sau modul de calcul al acestora, precum și condițiile de solicitare și returnare ulterioară a garanțiilor nu fac obiectul reglementărilor telecom. Limitele de credit, solicitarea unor plăți în avans a serviciilor sau solicitarea unei sume cu titlu de garanție sunt stabilite de fiecare furnizor în parte, în funcție de politica sa comercială.
Preventel
Pentru o comunicare corectă și rapidă, furnizorii de servicii de comunicații electronice au dezvoltat Preventel, o bază de date care conține informații cu privire la clienții care nu își îndeplinesc obligațiile de plată a serviciilor contractate. De regulă, informații privind Preventel se regăsesc în contractele de telefonie, internet sau televiziune.
Atenție! ANCOM nu reglementează Preventel și nu are nicio competență cu privire la înregistrarea sau ștergerea datelor în/din acest sistem.
Bine de știut
Utilizatorii care doresc să încheie un contract pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune și au avut facturi neachitate la timp pentru aceste servicii sunt sfătuiți să întrebe furnizorul dacă li se va solicita o sumă în avans și care sunt condițiile de plată și returnare a acesteia. ANCOM recomandă verificarea acestui aspect și în cazul în care contractul este încheiat prin mijloace de comunicare la distanță (online sau în urma unui apel telefonic).
Furnizorii nu pot refuza portarea numărului de telefon dar, și în această situație, furnizorul în rețeaua căruia utilizatorii doresc să își transfere numărul poate condiționa încheierea contractului de plata în avans a unei sume cu titlu de garanție.
Ce, cum și unde reclami
Pentru a semnala lipsa de informare cu privire la sumele solicitate cu titlu de garanție de către furnizorii de servicii de comunicații electronice, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici.
La nivel național, instituția competentă să verifice legalitatea înregistrării și prelucrării datelor cu caracter personal în sistemele informatice ale furnizorilor este, în cazul persoanelor fizice, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Persoanele juridice se pot adresa instanțelor de judecată.
InfoCentru ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet si televiziune), serviciile poștale și serviciile digitale, pentru a-i sprijini in alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția care promovează interesele utilizatorilor de servicii de comunicații electronice, servicii poștale și servicii digitale în contextul tranziției la societatea Gigabit, prin valorificarea optimă a mixului de instrumente de administrare și reglementare aflate la dispoziția Autorității. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.ro, infocentru.ancom.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităților, drumurilor naționale și județene din România, accesați www.aisemnal.ro.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].