Comunicat de presă - Ministerul Afacerilor Interne
Discursul ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, la ședința de evaluare a activității desfășurate de Poliția Română în anul 2024
Bună ziua tuturor ! Bine ne-am regăsit, domnule procuror general, domnule secretar de stat, domnule inspector general, domnule procuror-sef DNÃ, domnule director DGPI, domnule director DGA, doamnă procuror-sef adjunct al DIICOT, doamnelor și domnilor comandanți.
Dragi colegi și dragi colege din Poliția Română, sunt foarte onorat să particip la bilanțul dumneavoastră, organizat astăzi într-un format nou, adecvat unei adevărate ședințe de lucru, adecvat unui bilanț axat pe realitatea din teren și planurile pentru viitor, așa cum stă foarte bine unei instituții serioase.
Încep bilanțul de astăzi, ca și alte întâlniri pe care le-am avut cu activul de comandă al Poliției Române, subliniind importanța capitală pentru societatea noastră, pentru statul nostru, pentru cetățeni, a Poliției Române, una dintre instituțiile fundamentale ale statului nostru, una dintre instituțiile de a cărei bună funcționare depinde viața liniștită a cetățenilor noștri, dar și funcționarea normală a altor instituții publice și private.
Anul 2024 a fost pentru Ministerul Afacerilor Interne și pentru Poliția Română un an cu foarte bune rezultate. Am început în acest fel și bilanțul de acum câteva ore al colegilor dumneavoastră de la Poliția de Frontieră. A fost un an în care Ministerul Afacerilor Interne și-a îndeplinit absolut toate obiectivele majore, la fel și Poliția Română. Bineînțeles că sunt o serie de lucruri de îndreptat în activitatea oricărei instituții, inclusiv a Poliției Române, Ministerului de Interne în ansamblul său. Bineînțeles că mai sunt așteptările cetățenilor care încă nu sunt împlinite deplin, dar în ceea ce privește obiectivele fundamentale esențiale ale Poliției, așa cum ni le-am asumat împreună, la începutul anului trecut, aici putem spune că lucrurile stau bine spre foarte bine.
Și mă refer la agenda de priorități pe care am avut-o, axată pe identificarea combaterii unor fenomene grave din societatea noastră, respectiv crima organizată, traficul de droguri, traficul de persoane, violența și infracțiuni asociate oricărei forme de violență. Aici absolut toți parametrii cantitativi ne indică faptul că s-a prioritizat și nu a fost o vorbă goală când am început să facem din aceste fenomene grave o prioritate și cred că s-au obținut rezultate bune și foarte bune.
Bineînțeles că aveți și ați avut un rol esențial în îndeplinirea obiectivului, de asemenea, major al țării, al Ministerului Afacerilor Interne, respectiv aderarea noastră la spațiul Schengen. Bineînțeles că acest rol a fost îndeplinit în cooperare cu Poliția de Frontieră, care a fost în prima linie a acestui dosar important, în cooperare cu DGPI, în cooperare cu DGA, pentru că toate aceste activități pe care le-ați făcut pe linia dumneavoastră de lucru au contribuit la un bun rezultat în ceea ce privește combaterea migrației ilegale, care se face nu numai la frontieră, ci se face și în interior. Se face și în afara frontierelor prin cooperare polițienească internațională și combaterea traficului de persoane care este, evident, asociat de cele mai multe ori migrației ilegale, respectiv combaterea grupurilor de crimă organizată și acțiunile transfrontaliere, care sunt plăci turnante ale fenomenului de migrație ilegală.
De aceea nu vreau să surprindă pe nimeni faptul că menționez și Poliția Română în contextul Schengen. Am spus și repet eforturile diplomatice și succesul diplomatic politic s-a sprijinit pe efortul din teren al polițiștilor: polițiști de frontieră, polițiști încadrați în Poliția Română, cadre ale Ministerului Afacerilor Interne, evident direcția corespunzătoare Schengen din Ministerul Afacerilor Interne - aceasta a fost baza pe care statul român și-a construit efortul diplomatic.
Și aș vrea să spun aici, să spuneți și dumneavoastră colegilor, putem să spunem și public: ați făcut un mare serviciu cetățenilor români, un mare serviciu patriei, pentru că intrarea în spațiul Schengen generează nu numai o credibilitate sporită a României în plan intern într-un moment foarte complicat pentru toată lumea, dar generează avantaje economice directe pentru economia națională, pentru operatorii români. Sunt miliarde de euro care vor intra în țară în urma acestui obiectiv îndeplinit de Ministerul Afacerilor Interne, inclusiv cu efortul Poliției Române, nemaivorbind de modul mai confortabil în care cetățeanul român își poate traversa frontieră, lărgirea, practic, a sferei de exercitare a dreptului său fundamental la liberă circulație.
Pentru toate aceste rezultate, pentru tot acest efort, eu aș dori să vă mulțumesc în mod deosebit, să vă felicit și, evident, să vă urez succes mai departe !
De asemenea, aș vrea să menționez faptul că anul trecut am avut și alte obiective, menționate, de altfel, în prezentarea bilanțului de către comandantul dumneavoastră, de către inspectorul general, respectiv asigurarea liniștii și ordinii publice, a protecției cetățenilor, a drepturilor lor, cu ocazia scrutinurilor care au fost desfășurate anul trecut. Și au fost mai multe la număr, un an fără precedent.
Și aici pot să spun că Poliția Română și-a achitat datoriile, obligațiile, respectiv misiunile, în condiții foarte bune, protejând drepturile cetățenilor, asigurând liniștea publică, detensionând, acolo unde a fost cazul, conflicte care amenințau să escaladeze, colaborând cu Jandarmeria, colaborând orizontal cu DGPI. Adică aplicând și în această misiune metoda pe care v-am îndemnat să o puneți în aplicare în toate armele, respectiv integrarea eforturilor, cooperarea orizontală, combinarea tuturor expertizelor, într-un demers unic de natură polițienească, modern, eficient, pentru că, până la urmă, pe cetățean asta îl interesează. Deci pot să spun că nu avem niciun motiv, dar niciun motiv, pentru care să nu privim în ochi cetățeanul român, să nu ne privim unii pe alții în ochi, cu sentimentul și convingerea că ne-am îndeplinit obiectul !
Pentru viitor, vom lucra într-un context care, așa cum spuneam și câteva ore mai devreme în fața colegilor de la Frontieră, este din ce în ce mai complicat, este foarte tensionat și va aduce provocări, uneori inedite, pentru structurile de forță, structurile de ordine publică. Toată lumea vorbește, toată lumea cunoaște, e la ordinea zilei ceea ce se întâmplă în lume, pe scena politică internațională, schimbările care sunt generate de aceste modificări de linii, de exprimarea politică a unor state foarte mari. Și acest lucru are legătură cu orice domeniu care ține de activitatea statului. Pentru că schimbările vor produce reverberații și în societate. Modificările geopolitice vor genera fenomene care, în final, se răsfrâng și pe câmpul activității dumneavoastră de lucru.
De exemplu, migrația ilegală despre care am vorbit mai devreme, crima organizată care este o întreprindere globală de zeci de miliarde de dolari sau euro, ce monedă vrem să evaluăm, și alte tipuri de activități infracționale, respectiv de grupuri de crimă organizată structurate, care vor încerca totdeauna să profite de orice fel de schimbare, de orice fel de provocare pe linia de ordine publică. Inclusiv în regiune schimbările care ar putea să intervină, politica internațională ar putea genera fenomene de trafic, fenomene care provoacă eficiența forțelor de aplicare a ordinii publice.
Așadar, dincolo de apreciere și de felicitări, să nu ne culcăm pe ureche și să menținem ridicat nivelul de atenție, să menținem ridicată concentrarea. Să continuăm ceea ce am început în anii trecuți, respectiv să transformăm Poliția Română într-una dintre cele mai performante poliții din Europa, acolo unde deja este prin nivelul de siguranță publică pe care o asigură.
Aș insista asupra câtorva puncte pe care cred că e bine să le dezvoltăm în acest an. S-a vorbit aici de digitalizare, trebuie continuat acest proces. Trebuie să facem eforturi să integrăm în activitatea noastră noi tehnologii, mijloace logistice care încorporează noi tehnologii, să modernizăm interfața dintre Poliție și cetățean și să utilizăm în activitatea noastră orice tip de dotare logistică, respectiv tehnologie, care să crească eficiența intervenției dumneavoastră, în același timp să ne rezolve o problemă acută, respectiv deficitul de personal.
Am mai discutat cu colegi de-ai dumneavoastră despre efortul pe care îl facem acum în ideea de a identifica zone în care putem să folosim drone, putem să folosim roboți, putem să folosim inteligență artificială, alte tipuri de software care să ajute activitatea Poliției Române și a altor arme din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Am avut recent discuții pe marginea experienței altor state, și nu numai europene, care deja integrează aceste tipuri de tehnologii în activitatea polițienească și o fac cu foarte mare succes, o fac pe scară largă, au transformat practic modul în care se face poliție, nu cred că vom scăpa acestui tip de evoluție. Deci, decât să ne ia prin surprindere și să facem pe picior aceste schimbări, mai bine le gândim, le pregătim și le aplicăm controlat, proactiv în activitatea noastră.
O altă zonă unde aș dori să insistăm este aceea a comunicării între instituție și cetățean, între instituție și colegii noștri care formează aceste instituții. Trăim într-o societate în care dezinformarea, așa cum bine s-a spus aici, confuzia creată prin mijloace false, prin informații false, prin bombardament informațional face din ce în ce mai dificil dialogul dintre instituțiile publice, instituțiile de stat și cetățean. Am constatat, chiar din propria noastră experiență, că face din ce în ce mai dificil uneori, la anumite momente, dialogul dintre conducerile instituției, dintre liderii instituției respective, nu e vorba doar de Poliția Română, e vorba de orice tip de instituție și din MAI și din afara MAI și unii dintre colegii care lucrează în instituțiile respective.
Am avut această situație de câteva săptămâni tensionată pe care am traversat-o în dialog cu sindicatele dumneavoastră, pe marginea ajustării cadrului normativ în vigoare adoptat la finalul anului trecut, privind acordarea unor drepturi pentru orele prestate în zilele de sâmbătă, duminică și în zilele de sărbători legale și am comunicat prompt și corect și onest către cadrele din instituții, cu toate armele.
Demersurile pe care le vom face, răspunsurile pozitive pe care le-am primit și cvasi-certitudinea rezolvării acestei probleme. Am constatat că acest mesaj a ajuns foarte greu la unii dintre colegii noștri și a ajuns foarte greu și pentru că a fost distorsionat adesea de alte tipuri de informații și mesaje care nu corespund cu nimic realității.
Bun, lucrurile au evoluat în final către o calmare a situației, probabil că așa cum se întâmplă mai întotdeauna, adevărul a ieșit încet, încet, la suprafață și acum toată lumea știe că suntem pe un drum bun. Că tot a venit vorba, am dat acest exemplu, pot să vă și informez că e o chestiune de zile până când vom ajusta cadrul legislativ respectiv și reveni la situația din noiembrie 2024, privind drepturile acordate pentru aceste tipuri de activități în orele de sâmbătă, duminică și sărbătorile legale, celebrul SDSL. Deci revenim la normalitatea din 2024.
Dar ce am constatat cu această ocazie sincer, și vă spuneam că trebuie să facem eforturi extrem de bine calibrate calitativ și prompte în a comunica în interior, în instituții pentru a menține coeziunea instituției, pentru a mobiliza în continuare colegii către obiectivele pe care le avem. Iar acesta este rolul în primul rând al liderilor de structură, al șefilor de structură, indiferent de structură, am mai spus-o și cu altă ocazie, orice șef de structură și-a asumat nu numai o funcție și o onoare, și-a asumat un rol de lider care să ridice calitativ nivelul de intervenție, nivelul de serviciu public pe care îl face în toate structurile noastre și asta indiferent de condiții.
Ba chiar aș putea spune cu atât mai mult în condiții dificile, cu atât mai mult în condiții de tensiune, cu atât mai mult în condiții de provocări de tot felul și pe zona de fenomenologie criminologică, dar și de alte tipuri, provocări administrative, provocări legislative, provocări logistice, provocări mediatice, orice tipuri de provocări.
Rolul de lider nu este pentru oricine, dar cine și l-a asumat, trebuie să demonstreze că îl merită și să reziste tuturor acestor provocări care vin din toate direcțiile inclusiv din propria structură, din propria organizație. Altfel, sigur, pe hârtie, oricine poate să fie șef, dar lideri în teren, adevărați, care să fie urmați de oameni și urmați pe calea bună, pe calea aplicării legii și îndeplinirii misiunilor, nu e la îndemâna oricui.
Vă rog să fiți în continuare la înălțime, pentru că cetățeanul are dreptul la această performanță, la acest tip de serviciu public modern din partea dumneavoastră.
Spuneam de efort de comunicare și în exteriorul instituției. Sigur, Poliția, în general, nu este acel tip de instituție extraordinar de simpatizată de către cetățeni, orice instituție care utilizează forța, la un moment dat, potrivit legii, se bucură și de apreciere, dar uneori și de mai puțină simpatie. E firesc până la urmă, e reflexul natural al unui cetățean care se simte liber să aibă o oarecare rezervă față de cineva care, la un moment dat, ar putea, în virtutea legii, să-i restrângă drepturile.
De aceea e important să comunicăm, că ori de câte ori noi intervenim, ori de câte ori Poliția intervine și restrânge drepturile o face numai pentru că acele drepturi au fost exercitate abuziv sau au fost exercitate cu încălcarea legii și se transformă, de asemenea, în abuz de drept și chiar se evaporă dreptul respectiv. Pentru că oricine încalcă legea nu mai poate vorbi de legitimare, de îndrituire pentru că vatămă în exercițiul drepturilor sale alte drepturi.
Toată lumea are drepturi și noi trebuie să găsim echilibrul perfect în exercitarea acestor drepturi, intervenind acolo unde marginea lor este depășită, înfrângând, restrângând un alt drept al unui alt cetățean, la fel de îndrituit să se bucure de drepturile lui. Or acest lucru, uneori, nu este simplu de exprimat, nu e simplu de explicat. Mai mult, uneori, ceea ce poate părea în opinia publică exagerat său mult prea sever în intervențiile noastre și ale dumneavoastră este chiar de lege impus.
Concret, dumneavoastră acționați numai pe baza legii și în virtutea legii și atunci trebuie explicat permanent, nu doar din când în când, permanent trebuie făcute campanii de comunicare, de explicare și la nivelul Poliției și la nivelul Ministerului.
Dacă anumite tipuri de operațiuni se doresc a fi desfășurate în alt fel, atunci este rolul Parlamentului să asculte de acest curent de opinie și să schimbe legile, dacă dorește. Dar câtă vreme legea este scrisă într-un fel, noi în acel fel o citim, în spiritul ei o să o aplicăm și nu o să abdicăm de la lege, ea este tăria noastră, este baza liniștii și ordinii publice.
Iar această liniște și ordine publică este mediul care se poate exercita un drept, orice drept de la libera circulație până la libera exprimare, până la comerț, activitate economică, activitate politică, drept la petiționare, drept la demonstrație. Toate aceste lucruri fără ordine și liniște publică, toate aceste drepturi sunt doar concepte teoretice, rămân pe hârtie. De asta trebuie să explicăm, să explicăm, să explicăm, să explicăm ! Pentru că, în tăcere orice mesaj care nu este riguros din punct de vedere al realității sau a hărții, a legii, poate genera o percepție greșită. Iar percepția greșită poate submina încrederea în instituție, iar dumneavoastră, noi, instituțiile statului nu pot funcționa eficient potrivit misiunilor constituționale fără încrederea cetățenilor. O pot face, dar numai implicit, mai ales în această zonă de aplicare a legii, de aplicare a legii uneori cu forța, în baza Constituției, în baza legii. Deci e nevoie să prezervăm această încredere a cetățenilor în dumneavoastră și mă bucur că această încredere a crescut, cum s-a arătat și în bilanțul prezentat de domnul inspector general, suntem undeva la 53%, dar trebuie să crești mai mult, mai mult în încredere. Pentru că cu cât încrederea în dumneavoastră creste, cu atât mai repede scad manifestele de dezinformare sau de denigrare, subminare a colegiilor dumneavoastră și a instituției. E firesc ! Acolo unde terenul nu este fertil, nu se aruncă cu astfel de mesaje distorsionate.
Unde încrederea este slabă și confuzia este mare și nemulțumirea este mare, aceste mesaje prind imediat și se creează un cerc vicios. Acest cerc vicios nu-l putem sparge decât prin performanță, decât prin intervenție impecabilă, prin profesionalism, prin integritatea funcției publice, inclusiv a funcției de polițist, prin rezultat și atunci se sparge acest cerc vicios. Nu mai există nici denigrarea, nici dezinformarea. Dumneavoastră să vă faceți treaba în beneficiul cetățeanului și al dumneavoastră, când practicați această frumoasă și nobilă profesie.
Am insistat încă pe partea aceasta de comunicare, pentru că lucrăm în continuare într-un an tensionat, lucrăm într-un context nou din punct de vedere informațional, vedeți în toată lumea o explozie de mesaje, de informații, de teorii, de dezbateri publice, unele sunt foarte ardente și în care trebuie să ne păstrăm lucizi în marginea legii, respectând drepturile și libertățile, procedurile, dar respectându-ne și misiunea noastră pe care să o ducem la îndeplinire fără să dăm un pas înapoi. Și dacă acest mesaj, această atitudine, abordare se răspândește, penetrează și se menține acolo, așa cum ați dus-o unde ați dus-o, atunci se creează un cer virtuos de consecințe care va beneficia și va multiplica efectele acțiunii dumneavoastră.
Deci priviți și comunicarea și în plan intern, cu colegii dumneavoastră, cu liderii de sindicate, dar și în plan extern cu societatea, prin canale, ONG-uri, direct cu cetățenii ca un front la fel de important ca și frontul în materie de combatere a crimei organizate, a traficului de droguri orice fel și așa mai departe.
Revin puțin la frontul tradițional de lucru. Insist și în acest an - și mă bucur că sunt aici, Parchetele, conducerile de Parchete, liderii Parchetelor pe crima organizată - grupurile de interlopi mari, mici, mai organizați, mai puțin organizați, e foarte important să continuăm ceea ce ați început anul trecut. Și cred că realitatea din teren, cazurile recente, vor arăta cât de importantă e.
Așa cum v-am spus și cu altă ocazie: ori le dați dumneavoastră de lucru în baza legii, planificat e normal să funcționăm, dar ori le dați dumneavoastră de lucru, în sensul că să își caute prin avocați, ca să asiste procedurile, ori vă dau dânșii de lucru. Cale de mijloc nu există, cel puțin în optica mea.
Coexistența între poliție și aceste grupuri de interlopi nu există. 'Lasă-i în pace că noi ne vedem de ale noastre, ei de ale lor, totul e să nu ne întâlnim pe contrasens' - nu există această mentalitate în capul meu și al colegilor din conducere, respectiv din conducerea Poliției că să fie limpede. Deci, continuați planificat lupta cu clanurile de interlopi și grupurile de crimă organizată.
Aceste 'mall-uri' de infracționalitate, între ghilimele, generează cea mai mare masă de infracțiuni și, implicit calitativ ca importanță. Fac și furturi, și trafic de persoane, și răpiri câteodată și trafic de droguri. Și iată au ajuns și la trafic de armă.
Le știți bine, eu vă vând acum dumneavoastră o marfă pe care dumneavoastră o cunoașteți mai bine. Eu nu fac decât să subliniez importanța, din punct de vedere al operatorului administrativ - politic. Am acest drept și nu numai drept, ci și obligație ca să spun că asta este important pentru societate. Crima organizată și grupurile de interlopi ei perturbă și liniștea publică, ei pun în pericol siguranța publică și dacă dumneavoastră îi lăsați să crească, vor ajunge la o îndrăzneală cu care va fi greu să lucrați. Uitați-vă ce se întâmplă în alte țări mai îndepărtate unde invers legea o face crima organizată, nu o face Poliția. Niciodată nu vom ajunge acolo să ne fie clar ! Nu cred că vom ajunge acolo, niciun pas în acea direcție. Niciun fel de toleranță, niciun fel de non-combat, niciun fel de indulgență, dar pe lege !
Cât timp le faci pe lege și pe carte, sigur, te pot înjura mulți, dar tu știi că ai dreptate. Aveți tot sprijinul în această direcție, crima organizată și cu asta am spus totul. Am ajuns și la droguri, am ajuns la trafic de persoane, și la migrația ilegală, și la altele
E un fenomen care începem să îl vedem mai conturat, adică din ce m-am uitat în statistici, din ce am discutat cu secretarul de stat, cu inspectorul general, cu alte structuri că vedem mai multe arme la percheziții, la controale, la activități decât se găseau în urmă cu câțiva ani de zile.
Deci undeva începem să intrăm și noi pe harta unora sau a altora care circulă aceste arme. 'Omorâți din fașă' acest traficant, el nu trebuie să ajungă nici la grădiniță în termeni de maturitate infracțională. Acum puneți piciorul în prag, destructurați rețelele de trafic de arme, lucrați cu DGPI, lucrați cu Parchetele, lucrați cu celelalte servicii de informații aici prezente și interne și externe, lucrați ! Nu vrem arme în societate, nu vrem violență, nu vrem stradă care să fie nesigură. E în mâna dumneavoastră, a acestor oameni și a Parchetelor, împreună faceți cumva să o închideți. Sigur nu o să se întâmplă într-o zi, dar noi lucrăm pe priorități și planificat și de lucru susținut aveți tot în această privință.
În sfârșit noi ne vom strădui, deși sunt condiții bugetare destul de complicate, ne vom sili să menținem nivelul de investiții, de dotare în Poliția Română. Anul trecut a crescut bugetul, a crescut și în anul anterior. Per ansamblu, Ministerul de Interne, anul trecut bugetul de investiții am crescut cu 110% și ne vom strădui să menținem acest lucru. Avem foaie de parcurs antidrog de continuat.
Nu-i totdeauna soare, dar nu va fi întotdeauna nori. În materie de bugetară. Noi trebuie să ne facem datoria și în condiții mai bune și în condiții mai puțin bune, nu avem scuză să abdicăm. Și cetățeanul duce greul, nu numai instituțiile statului din punct de vedere bugetar. Și cetățeanul dimineața se trezește, se duce la muncă, la fel și instituțiile trebuie să facă și o să răzbim, o să trecem și de aceste momente mai dificile și o să ne uităm cu mândrie în urmă așa cum astăzi ne putem uita cu mândrie la anul 2024.
Eu vă felicit încă o dată pentru acest an 2024 și vă cer cu toată autoritatea și credibilitatea pe care o am în fața noastră, vă cer ca și anul 2025 să fie, unul de excepție, în raport de performanță, dedicația dumneavoastră, profesionalismul, integritate și tot ce știți că așteaptă de la voastră cetățeanul și țara.
Felicitări încă o dată, mulțumesc și să ne revedem cu bine !
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].