Comunicat de presă - Agenția Națională de Integritate
Incidente de integritate - 4 aleși locali
Agenția Națională de Integritate a constatat conflictul de interese de natură administrativă sau starea de incompatibilitate în cazul a 4 aleși locali, după cum urmează:
GOGOI ION, Consilier local în cadrul C.L. al Mun. Roșiorii de Vede, Jud. Teleorman
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 02 noiembrie 2022 - 24 aprilie 2024, întrucât a exercitat simultan funcțiile de membru titular în cadrul Consiliului de administrație al Spitalului Municipal Caritas Roșiorii de Vede (reprezentant al C.L. Roșiorii de Vede) și membru în organele de conducere ale unui partid politic, încălcând astfel prevederile art. 178, alin. (1), lit. f) și prevederile art. 187, alin. (13) din Legea nr. 95/2006.
LUPULESCU CIPRIAN, Consilier local în cadrul C.L. al Orașului Lipova, Jud. Arad
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 28 ianuarie 2021 - 09 martie 2022, întrucât a exercitat simultan funcțiile de membru/președinte în cadrul Consiliului de Administrație al Spitalului Orășenesc Lipova (reprezentant al C.L. Lipova), și membru în organele de conducere ale unui partid politic, încălcând astfel prevederile art. 178, alin. (1), lit. f) și prevederile art. 187, alin. (13) din Legea nr. 95/2006.
CHELARU LARISA MIHAELA, Consilier local în cadrul C.L. al Orașului Târgu Frumos, Jud. Iași
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local, deși avea un interes personal în problema supusă dezbaterilor, a participat la deliberarea și adoptarea Hotărârii C.L. al orașului Târgu Frumos, din data de 01 noiembrie 2021 privind desemnarea reprezentanților C.L. în Comisia de evaluare a probei de interviu a unui concurs de recrutare. Ulterior, persoana evaluată a participat la concursul de recrutare, fiind declarată admisă în una din funcțiile vacante.
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70 și art. 71 din Legea 161/2003 coroborate cu prevederile art. 228, alin. (1) din O.U.G nr. 57/2019.
RUSU SORIN-ILIE, Consilier local în cadrul C.L. al Com. Mișca, Jud. Arad
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local, deși avea un interes personal în problema supusă dezbaterilor, a participat la deliberarea și adoptarea unor Hotărâri ale Consiliului Local privind aprobarea închirierii unor terenuri de pe raza comunei Mișca. Ulterior adoptării acestor Hotărâri, persoana evaluată a încheiat cu Comuna Mișca contracte de închiriere pentru terenurile aflate în domeniul privat al acesteia, contracte în baza cărora a obținut de la A.P.I.A. - Arad venituri în sumă totală de 64.582,29 Lei.
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70 și art. 71 din Legea 161/2003 coroborate cu prevederile art. 228, alin. (1) din O.U.G nr. 57/2019.
Persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Persoanele evaluate au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
Persoanele menționate au încălcat următoarele prevederi legale:
- art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia 'Prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative.'
- art. 71 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia 'Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităților publice și funcțiilor publice sunt: imparțialitatea, integritatea, transparența deciziei și supremația interesului public.'
- art. 228, alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit căruia 'Regimul general aplicabil conflictului de interese pentru aleșii locali. (1) Alesul local aflat în conflict de interese în condițiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, are obligația să se abțină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine (...)'.
- art. 178, alin. (1), lit. f) din Legea nr. 95/2006, potrivit căruia 'Funcția de manager persoană fizică este incompatibilă cu: (1)... lit. f) exercitarea funcției de membru în organele de conducere, administrare și control ale unui partid politic, atât la nivel național, cât și la nivel local'.
- art. 187, alin. (13) din Legea nr. 95/2006, potrivit căruia '(13) Dispozițiile art. 178 alin. (1) lit. f) referitoare la incompatibilități, ale art. 178 alin. (2) referitoare la conflictul de interese și ale art. 178 alin. (5) se aplică în mod corespunzător și membrilor consiliului de administrație. Nerespectarea obligației de înlăturare a motivelor de incompatibilitate sau de conflict de interese apărute ca urmare a numirii în consiliul de administrație are ca efect încetarea de drept a actului administrativ de numire în funcție a respectivului membru al consiliului de administrație'.
'Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat (...) încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective (...)'.
'Persoana (...) față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică (...) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului'.
Agenția Națională de Integritate își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, imparțialității, independenței operaționale, celerității, bunei administrări, precum și al dreptului la apărare.
AGENȚIA NAȚIONALÃ DE INTEGRITATE
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].