Comunicat de presă - Inspectoratul pentru Situații de Urgență 'Vlașca' al Județului Giurgiu
Peste 6.800 de misiuni, în anul 2024
În anul 2024, principalele direcții de acțiune ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență 'Vlașca' al Județului Giurgiu au vizat:
Eficientizarea intervenției;
Creșterea capacității operaționale de răspuns;
Conștientizarea populației, a instituțiilor și a agenților economici asupra respectării și aplicării prevederilor legale în domeniul prevenirii situațiilor de urgență;
Asigurarea unei bune cooperări cu instituțiile publice și private pentru reducerea impactului asupra comunităților și diminuarea efectelor negative ale situațiilor de urgență;
Pregătirea continuă a personalului operativ pentru îndeplinirea misiunilor specifice;
Continuarea eforturilor de atragere a fondurilor europene.
Peste 25.100 de apeluri '112'
Anul trecut, peste 25.100 de apeluri '112' au fost direcționate pompierilor, fiind vorba despre incendii, accidente rutiere sau casnice, inundații sau alte efecte ale fenomene meteorologice periculoase, cazuri medicale, de salvare a unor persoane sau animale.
Subunitățile au fost angrenate în 6.831 de intervenții, recunoașteri și exerciții în zona de competență, cu o medie zilnică de aproximativ 19 misiuni, în creștere cu 0,41% față de anul 2023.
4.242 intervenții SMURD
S-au înregistrat 4.242 de intervenții ale echipajelor de acordare a primului ajutor medical (SMURD), cu o pondere de 62% din totalul misiunilor.
În urma acestora, peste 4.200 de persoane au fost asistate de paramedicii Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare.
Numărul intervențiilor SMURD la care au participat subunitățile inspectoratului a scăzut cu 5%, față de anul 2023.
273 de persoane instruite în domeniul acordării primului ajutor
Anul trecut, 175 de polițiști, 35 de jandarmi, 21 de studenți în practică la Penitenciarul Giurgiu și 42 de lucrători din cadrul Biroului pentru Imigrări al Județului Giurgiu au participat la sesiuni de pregătire pentru acordarea primului ajutor de bază. Activitățile, susținute de coordonatorul SMURD și de paramedici, au constat, atât în pregătire teoretică, cât și practică, fiind prezentate: suportul vital de bază la adult, copil și sugar; poziția laterală de siguranță; dezobstrucția căilor aeriene la adult, copil și sugar; imobilizarea/ extragerea de urgență; hemostaza provizorie (oprirea unei hemoragii); manevrele de resuscitare; situațiile speciale frecvent întâlnite (exemple: pacient electrocutat; înecat; intoxicat; AVC; victimă a unui accident) etc.
Incendii în locuințe/ gospodării / autoturisme/ pe terenuri - miriște - vegetație uscată
Din numărul total al acțiunilor de intervenție, 1.089 au fost incendii, astfel:
368 de incendii în locuințe, gospodării, pe domeniul public sau în mijloace de transport, în creștere cu 13,23% față de anul 2023.
Cele mai grave evenimente s-au înregistrat în luna ianuarie a anului trecut localitățile Prundu, Puieni și Teiusu, acolo unde un bărbat, în vârstă de 67 de ani, și-a pierdut viața, iar alte două persoane, de 51 și 44 de ani, au suferit arsuri.
În cele mai multe cazuri, incendiile au fost provocate de:
Scurtcircuite: instalații și aparate electrice defecte - 113;
Jarul sau scânteile căzute pe materiale combustibile: 82;
Focul deschis în spații deschise: 73;
Coșuri de fum defecte/ necurățate de funingine sau neprotejate termic - 53;
Fumatul - 25;
Mijloacele de gătit improvizate sau nesupravegheate: 9;
Lumânări nesupravegheate: 7
Din cele 368 de incendii, 57 au fost incendii în mijloace de transport, în creștere cu 42%.
721 de incendii de miriști vegetație uscată, în scădere cu 13,34% față de anul 2023.
Acestea au fost stinse independent și în cooperare cu Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență.
Celelalte acțiuni de intervenție au vizat:
Asistența persoanelor: 187 de misiuni, în scădere cu 7% (sprijin SAJ, transportul pacienților supraponderali, deblocare uși);
Protecția mediului: 37 de intervenții (sablare carosabil), în scădere cu 5%;
Salvarea animalelor: 48 de acțiuni, în scădere cu 2%;
Alte intervenții în situații de urgență: 157, în creștere cu 15%;
Inundații: 21 de intervenții, în creștere cu 75%;
Asigurarea sau supravegherea zonei de producere a situațiilor de urgență: 257 de misiuni, în creștere cu 10%;
Asanarea muniției: 17 misiuni, în scădere cu 19%;
Misiuni în sprijin: 87, în creștere cu 24%;
Sesizări neconfirmate: 252, în creștere cu 18%.
Misiuni pirotehnice
Pe linie pirotehnică, în anul 2024, personalul specializat în asanarea teritoriului de muniția rămasă neexplodată a executat 17 misiuni de cercetare, detectare, identificare, ridicare, transport, depozitare și distrugere a muniției.
Pe raza județului Giurgiu au fost găsite 14 muniții și elemente de muniție.
Antrenamente, exerciții de alarmare /evacuare /cu forțesi mijloace în teren
În domeniul înstiințării-alarmării, anul trecut, au fost efectuate nouă antrenamente de înștiințare/ prealarmare în cooperare cu autoritățile publice locale și operatori economici. De asemenea, s-au desfășurat șase exerciții de alarmare și evacuare la nivelul unităților administrativ teritoriale, prin intermediul cărora a fost verificată viabilitatea planurilor de evacuare în situații de urgență.
În anul 2024, s-au desfășurat patru exerciții tactice județene, dintre care trei cu forțe și mijloace în teren, având scopul de a verifica pregătirea personalului, a timpilor de răspuns și a fluxului operațional, îmbunătățirea cooperării și testarea tehnicii de intervenție.
Au fost vizate următoarele riscuri:
Accident, urmat de incendiu și explozie la un depozit de produse periculoase;
Accident, urmat de incendiu și explozie la la obiectiv de tip SEVESO;
Incendii de vegetație;
Inundații.
Activitatea Secretariatului Tehnic Permanent al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență
Comitetul Județean pentru Situații de Urgență s-a întrunit în cinci ședințe ordinare și nouă extraordinare, în urma cărora au fost adoptate 13 hotărâri. Au fost întocmite, actualizate, avizate și aprobate șase planuri ale C.J.S.U. De asemenea, au fost transmise 207 mesaje referitoare la informări, atenționări sau avertizări hidro-meteo.
Pentru monitorizarea evoluției situației operative a fost activat Centrul Județean de Coordonare și Conducerea Intervenției și a fost operaționalizată grupa operativă a ISU Giurgiu în lunile aprilie, iulie și septembrie.
626 de controale desfășurate de Inspecția de Prevenire
În anul 2024, în domeniul prevenirii situațiilor de urgență, au fost efectuate 626 de controale de prevenire, în scădere cu aproximativ 5% față de anul 2023, astfel:
Unul la obiective de investiții
374 la operatori economici
219 la instituții publice
Șase la construcții hidrotehnice
Cinci la localități
Cinci la Serviciile Private pentru Situații de Urgență
Șapte inspecții comune la operatori SEVESO
Nouă audituri la persoane autorizate care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor.
Inspectorii de prevenire au desfășurat instruiri în domeniul situațiilor de urgență, astfel:
324 la operatori economici;
229 la instituții;
16 la localitățile județului.
Au fost aplicate:
2.456 de avertismente scrise, în creștere de 33%;
228 de amenzi în cuantum de peste 3.960.000, în creștere cu 11%;
Șapte sancțiuni contravenționale complementare, dintre care una pentru pierderea valabilității autorizației de securitate la incendiu și șase pentru oprirea funcționării ori utilizării construcțiilor sau amenajărilor.
865 de solicitări în domeniul avizării-autorizării
În anul 2024, au fost primite și soluționate 865 de solicitări:
377 de solicitări au fost pentru emiterea avizelor de securitate la incendiu și protecție civilă;
140 de solicitări au fost pentru emiterea autorizațiilor de securitate la incendiu și protecție civilă;
348 de solicitări au fost pentru asistență tehnică de specialitate în domeniul securității la incendiu.
La nivelul județului au fost organizate activități menite să dezvolte un comportament preventiv în rândul cetățenilor.
Au fost organizate acțiuni tip 'Ziua Porților Deschise; expoziții de tehnică; acțiuni de informare preventivă în municipiu și județ; lecții deschise și de prim ajutor; acțiuni în biserici, sub sloganul 'Împreună, mai pregătiți'; acțiuni de informare, sub genericul 'Alege să înoți doar în siguranță'; acțiuni în cadrul 'Săptămânii Protecției Civile', 'Zilei Internaționale pentru Reducerea Riscului Dezastrelor', Programelor 'Școala Altfel', 'Școala Verde' și campaniei' Marți -13'.
În toate localitățile au fost continuate campaniile 'Nu tremur la cutremur', 'RISC', 'Ai grijă la cea mai mare grijă - siguranța copilului tău', 'Împreună pentru siguranță', 'Stop incendiilor de vegetație uscată' și 'FOC'.
Pregătirea pentru intervenție și reziliența comunităților
În vederea creșterii nivelului de pregătire al personalului operativ s-au organizat activități de pregătire continuă punându-se accent pe cunoașterea tehnicii de intervenție, a echipamentelor și pe dezvoltarea capacității de rezistență la efort.
Pentru creșterea nivelului de pregătire a personalului operativ au fost organizate cursuri de pregătire/ formare profesională coordonate de IGSU și stagii de perfecționare în cadrul centrului de instruire constituit la nivelul unității.
În anul precedent au fost verificate și avizate 31 de Planuri de pregătire în domeniul situațiilor de urgență din cadrul Serviciilor Voluntare sau Private pentru Situații de Urgență. Au fost acordate trei avize pentru sector de competență S.P.S.U.
Au fost organizate șapte exerciții de alarmare publică și s-au desfășurat 21 exerciții de evacuare pentru instruirea cadrelor didactice și a elevilor.
Anul trecut, ISU Giurgiu a găzduit două competiții foarte importante în domeniul situațiilor de urgență. Este vorba despre etapa zonală a Competiției Naționale de Descarcerare și de Acordare a Primului Ajutor Calificat, care a reunit loturile reprezentative inspectoratelor din șase județe și de faza interjudețeană a Concursurilor Profesionale ale Serviciilor Voluntare și Private pentru Situații de Urgență, la care s-au prezentat loturi din cinci județe și din municipiul București.
Logistica
În anul 2024, inspectoratul a dispus de 90 de mijloace de intervenție terestră, intervenția în mediul acvatic fiind asigurată cu șapte ambarcațiuni.
Gradul de uzură a tehnicii de intervenție rezultă în principal din vechimea acesteia, care se prezintă astfel:
11 ambulanțe și o autospecială de transport personal și victime multiple din care:
- 3 autospeciale cu o vechime sub 5 ani
- 2 autospeciale cu o vechime între 5 și 10 ani
- 7 autospeciale cu o vechime peste 10 ani
18 autospeciale pentru stingerea incendiilor și două autocisterne dotate cu pompe pentru refularea apei, din care:
- 9 autospeciale și două autocisterne cu o vechime sub 10 ani
- 9 autospeciale cu o vechime între 10 și 20 ani.
În anul 2024, consumul de carburanți al autovehiculelor, ambarcațiunilor și echipamentelor a înregistrat o creștere de două procente, comparativ cu anul 2023.
Managementul resurselor umane
Dinamica situației încadrării cu personal la sfârșitul anului 2024, arată faptul că statul de organizare al unității este completat în proporție de 66%.
Pe categorii de personal, situația se prezintă astfel:
- 84 % ofițeri
- 86 % maiștri militari
- 74 % subofițeri
- 22 % soldați-gradați profesioniști
- 75 % personal civil.
Pentru rezultate bune și foarte bune în activitatea desfășurată au fost înaintați în gradul următor, la termen și înaintea expirării stagiului minim în grad, 5 ofițeri și 90 de subofițeri. Un subofițer a fost recompensat cu 'Emblema de Onoare a Ministerului Afacerilor Interne' pentru modul exemplar de îndeplinire a atribuțiilor de serviciu.
Comunicații și Informatică
În anul 2024, sistemul de comunicații a fost menținut permanent în stare de funcționare.
De asemenea, a fost operaționalizat Centrul de Comunicații pentru Punctul de Comandă Mobil, capabil să asigure în teren toate tipurile de comunicații voce și date necesare gestionării situațiilor de urgență de amploare.
Modernizare instituțională
În anul 2024, patrimoniul imobil a fost îmbunătățit prin finalizarea implementării proiectului 'Reabilitare termică a clădirii Detașamentului de Pompieri Giurgiu în vederea creșterii performanței energetice'.
Bugetul alocat proiectului a fost de aproximativ 900.000 euro.
Principalele direcții de acțiune și obiective pentru anul 2025
Asigurarea capacității de răspuns pentru gestionarea situațiilor de urgență și acoperirea riscurilor identificate la nivel județean
Consolidarea capacității de pregătire în situații de urgență a populației, a autorităților, precum și a instituțiilor și operatorilor privați
Creșterea nivelului de pregătire profesională a personalului, prin desfășurarea de exerciții tactice, sesiuni de pregătire și participarea la cursuri de perfecționare, în vederea îmbunătățirii capacității de intervenție în situații de urgență;
Dezvoltarea mecanismelor de cooperare intra/ interinstituționale și creșterea gradului de interoperabilitate cu celelalte componente ale Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență acoperirea nevoilor de personal.
Compartimentul Informare și Relații Publice
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].