logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Declarație de presă - Deputat PSD Augustin-Florin Hagiu

Nu putem taxa poluarea de două ori. Principiul 'poluatorul plătește' trebuie să se regăsească într-o singură măsură cu impact financiar la nivelul proprietarului vehiculului

Noua rovinietă aplicabilă tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate folosite în rețeaua de drumuri naționale, indiferent dacă sunt destinate transportului de persoane sau de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone, se aplică, începând cu data de 1 ianuarie 2026, în funcție de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România.

Totodată, PNRR ne obligă la aplicarea unei taxe de poluare începând cu ianuarie 2026, taxă despre care ministrul Fondurilor Europene spune că se aplică după principiul: 'Cu cât un mijloc de transport este mai poluant, cu atât taxa va fi mai mare. Cu cât este mai puțin poluant, taxa va fi mai mică.'

(sursa: https://www.euronews.ro/articole/milioane-de-soferi-vor-plati-taxa-de-poluare-din-2026)

În urmă cu aproximativ 15 ani, în repetate rânduri, atrăgeam atenția factorilor de decizie guvernamentală cu privire la soluția ce trebuie aplicată în cazul taxării autovehiculelor personale și mijloacelor de transport mărfuri și pasageri, respectiv eliminarea totală a taxei de primă înmatriculare (la vremea respectivă) și introducerea unei formule de impozitare anuală a proprietății autovehiculelor, în funcție de vechime/norma de poluare, în paralel cu măsuri de stimulare a reînnoirii parcului de vehicule comerciale și autoturisme.

(https://www.ziuacargo.ro/stiri/doua-propuneri-fort-in-locul-taxei-de-prima-inmatriculare-3470.html/ )

Salut cu această ocazie faptul că, în sfârșit, principiul 'poluatorul plătește' a fost descoperit și în România, urmând să fie aplicat corespunzător, însă trag un semnal de alarmă raportat la faptul că noul mod de taxare a utilizării rețelei de drumuri naționale de către vehiculele de până la 3,5 tone are în vedere și norma de poluare, iar acest lucru presupune să taxăm de două ori, în funcție de nivelul clasei de emisii poluante (Euro), adică o dată prin rovinietă și încă o dată prin impozitul local aferent deținerii vehiculului (noua taxă de poluare impusă prin PNRR).

Consider, așadar, că se impune revizuirea Legii 226/2023 și eliminarea, în noul context, a aplicării rovinietei, începând cu ianuarie 2026, în funcție de norma de poluare a vehiculului.

Totodată, îmi exprim convingerea că noua taxă de poluare o să genereze fondurile necesare pentru susținerea programului 'Rabla' destinat autoturismelor, dar și pentru demararea programului de tip 'Rabla' în privința vehiculelor comerciale, de care transportatorii au atât de mare nevoie, și care a fost deja discutat de către premierul Marcel Ciolacu cu reprezentanți ai mediului de afaceri din transporturi, urmând să primească forma unei reglementări în perioada următoare.

Augustin-Florin Hagiu, deputat PSD

12.02.2025

Afisari: 80

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].