logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Federația Sindicatelor Democratice PROMEDICA

Către: Guvernul României
Domnului Prim Ministru lon-Marcel Ciolacu
Domnului Viceprim-Ministru Marian Neacșu

Ministerul Sănătății
Domnului Ministru al Sănătății Alexandru Rafila

Comisia de Sănătate a Senatului României

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale
Doamnei Simona Bucura-Oprescu

ADRESA privind respectarea principiului neretroactivității legii și climinarea abuzurilor administrative in eliberarea Autorizațiilor de Libera Practică pentru biochimiștii, biologii și chimiștii din sistemul sanitar.

Stimate autorități,

Ministerul Sănătății, în calitate de autoritate emitentă a Autorizațiilor de Liberă Practică (ALP) pentru biochimiștii, biologii și chimiștii din sistemul sanitar din România pe perioadă nedeterminată consideră in prezent aceste documente nule conform documentului atașat (pe ce motiv si cu ce documente informative), invocând modificările aduse prin OUG 66 din 17.06.2024, la Legea 460/2003. Acest demers din punct de vedere juridic contravine principiului neretroactivității legii, principiu consacrat de Art.15 alin. (2) din Constituția României, dar și a principiilor fundamentale din legislația europeană privind securitatea juridica și dreptul la muncă.

În documentul oficial anexat, Ministerul Sănătății interpretează eronat aplicabilitatea OUG nr. 66/2024, susținând că aceasta ar avea efecte retroactive și ar anula autorizațiile eliberate înainte de 17.06.2024. Menționăm in aceste sens ca deși Art. XIII mentionat din ORDONANȚA DE URGENȚÃ nr. 66 din 13 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 563 din 17 iunie 2024, prevede expres ca: '(1) Autorizațiile de liberă practică pentru exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog și chimist în sistemul sanitar, prevăzute la art. VII pct. 2, emise în baza Ordinului ministrului sănătății nr. 1.992/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, cu modificările și completările ulterioare, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. vor fi reinnoite de Ordinul Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România, la data solicitării avizului anual. (2) Solicitările pentru emiterea autorizațiilor de liberă practică depuse la nivelul direcțiilor de sănătate publică județene/a municipiului București, aflate în curs de rezolvare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, vor fi emise de Ministerul Sănătății, conform Ordinului ministrului sănătății nr. 1.992/2023, cu modificările și completările ulterioare, și reînnoite de Ordinul Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România, la data solicitării avizului anual.' ori Ministerul Sănătății interpretează in mod eronat și fără baza juridică legală faptul ca art. XIII din OUG nr. 66/2024 prevede expres că O.B.B.C.S.S.R. trebuie să reînnoiască ALP-urile emise conform Ordinului nr. 1992/2023 pentru servicii conexe, la data solicitării avizului anual, deoarece O.B.B.C.S.S.R. NU ARE competența legală de a anula autorizațiile emise de Ministerul Sănătății. Instituțiile emitente rămân responsabile pentru actele juridice emise. Dacă legea ar fi impus anularea ALP-urilor existente și reemiterea acestora de către O.B.B.C.S.S.R.. atunci ar fi existat un conflict juridic și o posibilă încălcare a principiului neretroactivității. Astfel, in lipsa unor reglementari legislative emise de Ministerul Sănătății in acest sens, ALP-urile emise de Ministerul Sănătății prin DSP-uri sunt valabile și nu pot fi vizate anual/reînnoite de o altă instituție cum ar fi OBBCSSR.

Am notificat și formulat un apel oficial (Nr. 111/22.11.2024) pentru a semnala această problemă, subliniind obligația imperativă de a se interveni prompt și de a se identifica o soluție adecvată, astfel încât biologii, biochimiștii și chimiștii din sistemul sanitar să nu se confrunte cu o nouă criză, având numeroasele probleme și abuzuri ale conducerii organizație profesionale.

Conducerea O.B.B.C.S.S.R., invocând interesul superior al pacientului și necesitatea îmbunătățirii calității serviciilor medicale, își depășește limitele competențelor legale prin impunerea unor reglementări suplimentare ce exced cadrul normativ în vigoare. Emiterea de decizii, hotărâri interne și notificări cu caracter coercitiv, fără temei juridic clar, nu doar că generează incertitudine și disfuncționalități în aplicarea normelor legale, ci creează un climat de presiune și stres suplimentar asupra biochimiștilor, biologilor și chimiștilor din sistemul sanitar.

Vă reamintim pe această cale că:

Vă reamintim că autorizația de liberă practică este un document oficial care atestă dreptul unei persoane de a exercita o anumită profesie sau specializare, în conformitate cu reglementările legale în vigoare. Aceasta nu este emisă pentru un anumit loc de muncă, așa cum încearcă să impună, în mod abuziv și nelegal, O.B.B.C.S.S.R., ci certifică dreptul general de exercitare a profesiei.

În România și la nivelul Uniunii Europene, nu există o practică uzuală sau justificată legal care să impună eliberarea, contra cost, a autorizațiilor de liberă practică și a avizelor anuale aferente pentru fiecare loc de muncă în parte, menționându-se numele angajatorilor. De asemenea, solicitarea reînnoirii acestor documente la fiecare schimbare de loc de muncă, tot contra cost, nu are fundament legal și contravine principiilor de liberă practică reglementate la nivel național și european.

În mod obișnuit, certificatul de membru într-o organizație atestă exclusiv apartenența unei persoane la respectiva organizație profesională. Totuși, în cazul O.B.B.C.S.S.R., acest certificat a fost în mod nejustificat condiționat de fiecare loc de muncă, fiind impusă, începând cu 2025, emiterea contra cost a unui certificat de membru distinct și a unui aviz anual aferent pentru fiecare loc de muncă în parte. Mai mult, aceste documente includ numele angajatorilor și necesită reînnoire la fiecare schimbare a locului de muncă, tot contra cost, o practică fără temei legal.

În mod normal, certificatul de membru și avizul anual ar trebui să fie emise exclusiv pe baza îndeplinirii criteriilor de eligibilitate, care includ o pregătire științifică specifică, dovada achitării cotizației de membru și existența unei asigurări de malpraxis valabile. Aceste documente nu ar trebui să fie condiționate de fiecare loc de muncă în parte, întrucât scopul lor este atestarea calității de membru al organizației, și nu restricționarea exercitării profesiei prin impunerea unor obligații suplimentare lipsite de fundament juridic.

Practicile organizației profesionale O.B.B.C.S.S.R., începând cu anul 2025 de a emite contracost membrilor câte patru (4) documente pentru fiecare loc de muncă și având specificate numele angajatorilor pe fiecare în parte, reprezintă un ABUZ exercitat sub pretextul consfințirii O.B.B.C.S.S.R. prin OUG 66/17.06.2024 ca fiind 'Autoritate competentă română de MONITORIZARE ȘI CONTROL care își exercită atribuțiile FÃRÃ posibilitatea vreunei imixtiuni' reprezintă o povară administrativă excesivă și o condiție abuzivă.

În lumina celor expuse, considerăm că practicile impuse de conducerea O.B.B.C.S.S.R. sunt excesive, nejustificate legal și contravin principiilor fundamentale ale exercitării profesiilor reglementate. Suprareglementarea ilegala aplicată prin condiționarea autorizației de liberă practică și a certificatelor de membru de fiecare loc de muncă, precum și impunerea unor taxe recurente pentru reînnoirea acestora, nu au temei juridic și generează o sarcină administrativă disproporționată asupra profesioniștilor din domeniu.

În plus. interpretarea Ministerului Sănătății conform căreia OUG nr. 66/2024 ar avea efecte retroactive și ar anula autorizațiile deja emise este eronată și contravine principiului neretroactivității actelor normative, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituția României. O astfel de interpretare ar putea crea insecuritate juridică și afectarea drepturilor dobândite ale profesioniștilor, aspecte inacceptabile într-un stat de drept.

Având în vedere aceste aspecte, solicităm clarificarea și alinierea reglementărilor naționale cu dispozițiile legislației curopene aplicabile, astfel încât exercitarea profesiei să nu fie supusă unor restricții nelegitime. Totodată, solicităm Ministerului Sănătății să reexamineze poziția adoptată și să emită acte administrative conforme cu legislația națională și europeană, respectând principiile legalității, proporționalității și securității juridice.

Președinte
Dr. Eliodor Cârstoiu

MINISTERUL SÃNÃTÃȚII

Referitor la sesizările dumneavoastră, înregistrată la Registratura generală a Ministerului Sănătății, prin care solicitați detalii privind autorizațiile de liberă practică. vă comunicăm următoarele:

Conform Ordinului ministrului sănătății nr. 1992/2023, toate autorizațiile de liberă practică emise pentru serviciile publice conexe actului medical (inclusive pentru membrii OBBCSSR) se reînnoiește conform noilor prevederi in vigoare la data de 23.06.2023 și se avizează anual.

Astfel, nu există autorizații de liberă practică emise 'pe viață', odată cu expirarea prevederilor tranzitorii prevăzute de Ordinul 1992/2023. toate autorizațiile emise anterior acestui act normativ sunt nule de drept.

Ulterior intrării în vigoare a art. VII din OUG 66/2024, autoritatea emitent a autorizațiilor de liberă practică este Ordinul Biologilor, Biochimiștilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România, în condițiile emise de această organizație profesională legal constituită.

Autorizația de liberă practică este documentul oficial în baza căruia o persoană poate exercita o profesie. facem precizarea că potrivit art, 34 din noul Cod Penal, exercitarea, fără drept, a unei profesii sau activități pentru care legea cere autorizație ori exercitarea acestora în alte condiții decât cele legale, dacă legea specială prevede că săvârșirea unor astfel de fapte se sancționează potrivit legii penale, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.

Afisari: 647

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].