logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Comunicat de presă - Filarmonica de Stat 'Transilvania'

Culisele unei capodopere: 'Carmina Burana' / Carl Orff - repetiție generală cu public

Joi, 16 ianuarie 2025, ora 12.00
Colegiul Academic

Repetiție generală cu public

Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat 'Transilvania'
Corul de copii Junior VIP

David Crescenzi dirijor
Manuela Ipate soprană
Ștefan von Korch tenor
Mihai Damian bariton

Cornel Groza dirijorul corului
Anca Mona Mariaș dirijoarea corului de copii

Carl Orff
Carmina Burana

Pentru a veni în întâmpinarea iubitorilor muzicii lui Carl Orff, și a Carminei Burana în special, care nu au reușit să rezerve un loc la concertul vocal-simfonic din data de 17 ianuarie 2025, care este sold out, Filarmonica clujeană 'deschide' porțile Colegiului Academic invitându-i să ia parte la o repetiție generală cu public care va avea loc joi, 16 ianuarie 2025, cu începere de la orele 12.00.

Melomanii vor avea astfel oportunitatea de a descoperi culisele unei interpretări artistice de amploare, cu o orchestră mare, cor de adulți, cor de copii, soliști și dirijor, participarea la o astfel de repetiție ajutându-i să înțeleagă importanța muncii, disciplinei și pasiunii care transformă fiecare detaliu într-un concert memorabil. La pupitrul Orchestrei Filarmonicii de Stat 'Transilvania' se va afla David Crescenzi, alături de Corul Filarmonicii (dirijor Cornel Groza) și de Corul Junior Vip (dirijor Anca Mona Mariaș), soliști fiind Manuela Ipate (soprană), Ștefan von Korch (tenor) și Mihai Damian (bariton).

Despre lucrare

Carmina Burana (în titlul original Carmina Burana: Cantiones profanae cantoribus et choris cantandae comitantibus instrumentis atque imaginibus magicis) este una dintre cele mai cunoscute lucrări muzicale ale secolului XX. Cantata, compusă în 1936, aduce la viață poeziile medievale ale goliarzilor din Codex Buranus, un manuscris redescoperit în 1803 la mănăstirea Benediktbeuern din Bavaria.

Goliarzii erau clerici vagabonzi, studenți și tineri intelectuali medievali care, în perioada secolelor XI-XIII, s-au remarcat printr-un stil de viață boem și scrieri satirice. Ei criticau adesea instituțiile religioase și ordinea socială a vremii, folosind sarcasmul și ironia ca arme ale spiritului lor rebel. Poezii despre iubire și pasiuni carnale, texte ireverențioase și reflecții asupra efemerității vieții sunt doar câteva dintre temele prezente în aceste scrieri. Chiar dacă au fost privite cu scepticism de autoritățile bisericești, operele lor au supraviețuit ca o expresie a creativității și libertății de gândire din Evul Mediu.

Textele originale, scrise în principal în latină, dar și în franceza și germana veche, ridiculizează adesea tablourile religioase ale vremii. Jocul de cuvinte, rimele bine alese și fluiditatea exprimării aduc aceste texte medievale în actualitate, făcându-le accesibile unui public modern, fără a pierde din farmecul și substanța lor originară.

Concertul oferit de Filarmonica de Stat 'Transilvania' va beneficia de traducerea simultană în limba română, realizată de regretatul Marius Tabacu, fost director al Filarmonicii și o personalitate marcantă a vieții culturale clujene. Acest moment este și un omagiu adus contribuției sale extraordinare la prestigiul instituției noastre. Traducerea sa rămâne o mărturie vie a legăturii speciale pe care a avut-o cu Filarmonica și cu publicul său, dar și a dedicării sale față de cultura românească (extras text: Oana Bălan-Budoiu)

Despre dirijor

David Crescenzi

Pianist, dirijor de orchestră și de cor, David Crescenzi a început să studieze la Conservatorul din Pesaro, specializându-se ulterior în instrumente de orchestră, pian, muzică corală și dirijat coral. Timp de mai mulți ani a fost asistent și colaborator al lui Alessio Vlad și elevul lui Gustav Khunn (1993-1996), participând la cursurile de perfecționare 'După amieze muzicale' din Milano. Datorită activității sale pe parcursul a două decenii, s-a consacrat mai întâi ca pianist acompaniator și maestru locțiitor în diferitele teatre și festivaluri lirice, atât în Italia, cât și în străinătate, iar actualmente ca dirijor de orchestră și Maestru de cor.

Printre realizările sale cele mai semnificative se numără colaborarea cu Teatrul Operei din Cairo, Egipt, în calitate de dirijor invitat, între anii 1998-2003, unde a pregătit și a dirijat 'Bărbierul din Sevilla', 'Contract de căsătorie', 'Domnul Bruschino' de Rossini, 'Elixirul dragostei' de Donizetti, 'Tosca' de Puccini, 'Bal mascat', 'Aida ' și 'Rigoletto' de Verdi. Între anii 1999-2001 a fost Maestru de cor la Teatrul 'Carlo Felice' din Genova, iar in stagiunea 2004-2005 a fost locțiitorul Directorului Muzical de la Teatrul 'St. Carlo' din Napoli. La Doha, Quatar a dirijat de trei ori: în anul 2002 opera 'Aida' de Verdi, în anul 2003, 'Ibn Sina' de Michil Borstlap, în anul 2005 'Aspire' de David Krane cu ocazia deschiderii Jocurilor Olimpice Asiatice.

Din anul 2002 colaborează cu Opera Națională Română Timișoara, unde a dirijat spectacolele de operă precum 'Nunta lui Figaro' de W. A. Mozart, 'Bărbierul din Sevilla' de G. Rossini, 'Aida', 'Rigoletto', 'Traviata', 'Nabucco', 'Trubadurul', 'Otello', 'Bal mascat', 'Attila' de G. Verdi, 'Carmen' de G. Bizet, 'Tosca', 'Turandot', 'Boema', 'Madame Butterfly', 'Gianni Schicchi' de G. Puccini, ș.a. Sub bagheta lui au evoluat nume importante de talie internațională, dintre care îl amintim pe basul Roberto Scandiuzzi în premiera operei 'Faust' de Charles Gounod și în opera 'Attila' de Giuseppe Verdi. În septembrie 2007 a participat cu Opera Națională Română din Timișoara la Festivalul Internațional George Enescu din București, dirijând 'Tosca' de Puccini, cu un casting internațional care i-a avut ca protagoniști pe soprana Nadja Michael, baritonul Franz Grundheber și celebrul tenor dominican Francisco Casanova.

În cadrul Operei Naționale din București, a dirijat opera 'Rigoletto' în luna aprilie a anului 2006, iar succesiv a pregătit și dirijat premiera operei bufe 'Nunta lui Figaro' de Mozart în luna decembrie a aceluiași an, precum și 'Elixirul dragostei' în 2013, iar în 2014 'Bărbierul din Sevilla'.

În vara anului 2008 pe Arena 'Sferisterio' din Macerata a dirijat în primă audiție absolută în Italia 'Neues vom Tages' de Paul Hindemith.

Din anul 2008 este dirijor oaspete al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, unde a dirijat 'Otello' 'Bal Mascat', 'Rigoletto', 'Traviata' și 'Aida' de G. Verdi, dar și 'Boema' de G. Puccini.

În cadrul stagiunilor 2011-2013 a fost invitat de către Opera Națională Română din Iași să dirijeze 'Boema' de G. Puccini, 'Lucia di Lammermoor' de G. Donizetti, ș.a., dar și premiera operei 'Bărbierul din Sevilla' de G. Rossini, precum și pe cea a operei 'Aida' de Verdi.

Din anul 2013 este oaspete la Orchestra Radio din București unde a dirijat, în concert, 'Don Carlo', 'Simon Boccanegra', 'Rigoletto' și 'Trubadurul' de Verdi, 'La Favorita' de G. Donizetti, Recviemul lui Verdi și alte concerte simfonice.

Din septembrie 2014 până în iunie 2020 a fost director artistic și dirijor permanent al Operei din Cairo (Egipt).
Printre cele mai recente colaborări ale sale se numără cea cu Orchestra Filarmonică Marchigiana (Italia) din februarie 2022, când a dirijat un Concert de Gala în prestigioasa sală a Musikverein din Viena. De asemenea, în ianuarie 2023 a fost, din nou, invitat de către Opera din Dusseldorf pentru a dirija 'Nunta lui Figaro'. A revenit aici, la Deutche Oper am Rhein și în aprilie 2024, pentru a dirija premiera cu 'I Capuleti ei Montecchi' de Bellini.

Începând cu anul 2014, susține o colaborare importantă cu Filarmonica clujeană, din programul de concerte făcând parte lucrări precum 'Beljazar Feast' de W. Walton, 'Stabat Mater' de Rossini, Recviemul lui Verdi, 'Carmina Burana' de Carl Orff, etc.

Despre soliști

Manuela Barna-Ipate - soprană

Soprana Manuela Barna-Ipate s-a născut la Iași și și-a început formarea artistică la Colegiul Național de Artă 'Octav Băncilă', la secția canto clasic, sub îndrumarea prof. Veronica Onceanu. După absolvire, a urmat cursurile de licență la Universitatea de Arte 'George Enescu' din Iași, unde a studiat cu conf. univ. dr. Doina Dimitriu-Ursache, lect. univ. dr. Lăcrămioara Maria Hrubaru-Roată, continuând cu studiile de master sub îndrumarea lect. univ. dr. Maria Macsim.

Cariera sa a fost marcată de succese timpurii, câștigând în 2010 premiul al II-lea la Concursul Național de Canto 'Achim Stoia' din Iași, iar în 2017 obținând premiul I la Concursul Național de Canto 'OperaStart' de la Bușteni.

Din 2014, Manuela Barna-Ipate devine colaborator permanent în corul Operei Naționale Române Iași, iar din 2018 este angajată cu normă întreagă. În paralel, își începe activitatea ca solistă, debutând în roluri precum: Frasquita și Micaela din opera 'Carmen' de G. Bizet; Barbarina din opera 'Le Nozze di Figaro' de W. A. Mozart; Phani din opera 'Les Indes galantes' de J. P. Rameau; Ecaterina Teodoroiu din opera omonimă de E. Lerescu; Violetta din opera La 'Traviata' de G. Verdi.

În 2019 reușește să ocupe postul de solist vocal al Operei Naționale Române Iași, continuând să debuteze în roluri de mare dificultate: Musetta din opera 'La Boheme' de G. Puccini; Gilda din opera 'Rigoletto' de G. Verdi; Norina din opera 'Don Pasquale' de G. Donizetti; Oscar din opera 'Un ballo in maschera' de G. Verdi; Lucia din opera 'Lucia di Lammermoor' de G. Donizetti; Marea Preoteasă din opera 'Aida' de G. Verdi; Adina din opera 'L'elisir d'amore' de G. Donizetti.

Pe lângă activitatea pe scenă, repertoriul ei include lucrări vocal-simfonice importante precum Carmina Burana de C. Orff și Requiem op. 48 de G. Faure.

Pentru a-și perfecționa tehnica vocală, Manuela Barna-Ipate a participat la numeroase masterclass-uri susținute de soliști români renumiți, precum Maria Slătinaru-Nistor, Viorica Cortez, Leontina Văduva, Lucia Papa, Mariana Nicolesco și Marius Budoiu.

De-a lungul carierei, a colaborat cu dirijori de renume, printre care Ciprian Teodorașcu, Tiberiu Soare, Victor Dumănescu, Traian Ichim, Bogdan Chiroșcă, Corneliu Calistru, Daniel Jinga, Vladimir Lungu, Marcello Mottadelli, Alessandro Cedrone, David Crescenzi, Andrea Albertin și Jin Wang.

Activitatea sa artistică include colaborări cu Opera Națională Română Cluj, Teatrul Național de Operă și Operetă 'Nae Leonard' din Galați, Filarmonica 'Moldova' Iași, Filarmonica 'Mihail Jora' din Bacău, Opera Brașov și Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu.

Prin talentul său, Manuela Barna-Ipate continuă să impresioneze publicul și să contribuie la dezvoltarea peisajului liric național și internațional.

Ștefan von Korch - tenor

Cu o evoluție exponențială, națională și internațională, Ștefan von Korch a încheiat anul precedent cu apariții de marcă la Teatrul Național de Operetă și Musical Ion Dacian în concertul sold-out 'Invitație la vals' și la Sala Palatului ca invitat în concertul Aniversar 20 de ani de Crăciun Vienez. În perioada verii a debutat în 'Carmina Burana' pe scena prestigiosului Festival Palermo Classica, a concert alături de Orchestra Reino de Aragon în Spania, a fost invitat în recital la Lipova Symphonic City Maria Radna open air și este amfitrionul seriei de concerte Musical Extravaganza.

De la începutul anului a interpretat pe scena Filarmonicii din Târgu-Mureș lucrarea vocal simfonică 'Stabat Mater', una din bijuteriile repertoriului lui G. Rossini, considerată o demonstrație de virtuozitate pentru orice tenor și lucrarea 'Lobgesang' de F. Mendelssohn. De asemenea, a performat în 'Carmina Burana' la Craiova Summer Fest, dar și la Opera din Iași, în spumosul rol Camille de Jolidon, din 'Văduva veselă 2.0' regizată de Andrei Șerban și la Opera Română din Timișoara în montarea 'Văduvei vesele' semnate de Mario Di Carlo.

În decursul anului 2023 tenorul a făcut să vibreze inimile spectatorilor cu interpretări magistrale ale partiturii specifice vocii sale din 'Carmina Burana', pentru care este considerat un etalon, fiind singurul solist român într-un turneu de 27 de orașe în China. Alte repere din cariera sa includ roluri de marcă în opere și operete prezentate pe cele mai mari scene din România: 'Bărbierul din Sevilla', 'Elixirul dragostei' și 'Falstaff' (Opera Națională București), 'Rigoletto', 'Văduva veselă' și 'Văduva veselă 2.0' (Opera Națională din Iași), 'I Puritani' (premieră națională), 'Rigoletto' și 'Bărbierul din Sevilla' (Opera Română Cluj-Napoca), ș.a.

În anul 2022 și-a completat repertoriul cu rolul titular din premiera europeană a spectacolului 'Traiano in Dacia,' de Giuseppe Nicolini, pusă în scenă la Opera Română din Cluj-Napoca, iar palmaresul său mai include roluri în 3 premiere naționale absolute: opera 'I Puritani' la Opera Română din Cluj-Napoca (2016), unde a interpretat cea mai înaltă partitură scrisă pentru voce masculină, opera 'La Sonnambula,' de Vicenzo Bellini (2018) și prezența pe scena Sălii Radio din București în premiera națională absolută a lucrării vocal-simfonice 'Messa di Gloria' de Rossini (2019).

Pe plan internațional a concertat la Metropolitan Concert Hall Tokyo, Zhuhai Opera House, Nanjing Poly Grand Theatre și Chongqing Grand Theatre, Opera Kaiserslautern Germania, Teatro Verdi Padua Italia, Sala de concerte a Academiei de Muzica Zurich, Teatrul Național Bratislava.

A participat la cursuri de măiestrie sub atenta îndrumare a unor personalități marcante precum: Ion Buzea (tenor de talie mondială), Giuseppe Sabbatini (tenor-dirijor de talie mondială), Vasile Moldoveanu (tenor de talie mondială), Horiana Brănișteanu (soprană și profesor universitar în Salzburg), pianistul-coach internațional Vlad Iftinca, Ionel Voineag (canto, Academia de Muzică din București) și soprana Mariana Nicolesco. A dobândit Marele Premiu la Concursul național de Lieduri Ionel Perlea, dar a fost premiat și la nivel internațional în concursul Alfredo Giacomotti.

Mihai Damian - bariton

Mihai Damian este absolvent al Academiei Naționale de Muzică 'Gheorghe Dima' din Cluj-Napoca, în anul 2019 finalizând studiile la specializarea Dirijat, iar în anul 2024, în cadrul aceleași instituții, la specializarea Canto, clasa conf. univ. dr. Cristian Hodrea și prof. univ. dr. habil. Iulia Suciu.

Obține rezultate deosebite dintre care amintim: Premiul II la Eva Marton International Singing Competition (Ungaria), Premiul 1 și Premiul pentru cea mai bună interpretare a unui lied de Ionel Perlea la Concursul Internațional de Canto 'Ionel Perlea' (România), Premiul Eva Kleinitz la Concorso Lirico Internazionale di Portofino (Italia), Premiul 1 la Concursul Internațional de Intepretare Mozart (România), Marele Premiu și Premiul Publicului la Verum Solitus Competition (România), Marele Premiu la Alexandru Fărcaș Voice Competition (România). Pe data de 11 februarie 2023, în cadrul Balului Operei, obține Premiul Alexandru Fărcaș, oferit de Opera Națională Română din Cluj-Napoca.

Pe parcursul perioadei de formare, participă la diverse masterclass-uri cu artiști consacrați, precum: Ramon Vargas (Mexic/Austria), Ruxandra Donose (România/Austria), Leontina Văduva (România/Franța), Karola Theill (Germania), Vlad Iftinca (România), Roland Borger (Chile), Patrick Russil (Marea Britanie), Cristian Hodrea (România) și Veronica Anușca (România).

Între anii 2019 și 2024 își desfășoară activitatea ca bariton în cadrul Filarmonicii de Stat 'Transilvania' din Cluj-Napoca, urmând ca din 2024 să devină solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, colaborând de-a lungul anilor cu dirijori de renume mondial, amintindu-i pe: Lawrence Foster (SUA), Henrik Nanasi (Ungaria), Felix Krieger (Germania), Hannu Lintu (Finlanda), David Crescenzi (Italia), Valentin Uryupin (Rusia), Mihnea Ignat (România), Tiberiu Soare (România) și Cristian Spătaru (Republica Moldova).

Începând cu anul 2021, devine o prezență notabilă în lumea muzicală românească, urcând pe majoritatea scenelor autohtone: Opera Națională București, Ateneul Român, Opera Națională Română Cluj-Napoca, Opera Națională Română Timișoara, Opera Națională Română Iași, Filarmonica de Stat Transilvania, Filarmonica Banatul, Filarmonica Arad, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti, Filarmonica Oradea, Opera Brașov, Opera Maghiară Cluj-Napoca.

În anul 2023 este invitat în cadrul Festivalului Internațional George Enescu pentru a interpreta rolul lui Donald din opera Billy Budd de Benjamin Britten, această lucrare aflându-se în primă audiție națională.

Anul 2024 marchează debutul internațional pentru tânărul interpret, urcând pe scene importante dintre care amintim: Konzerthaus Berlin, Mupa Budapesta, Opera de Bellas Artes Mexico City și Roy Thomson Hall Toronto. Astfel, Mihai Damian se afirmă ca unul dintre cei mai valoroși muzicieni ai generației sale.

Corul Junior Vip și Anca Mona Mariaș

'Ansamblul coral reprezintă esența unei națiuni la nano-scară. Toate reperele etice necesare unei dezvoltări armonioase, cultivarea cogniției, a creativității, a sensibilității, a spiritului de echipă, a celui de identitate, de conștiință a valorii proprii, dar și de acceptare și valorizare a diversității, de împărtășire, toate se regăsesc în buna funcționalitate a unui cor de copii', afirmă Anca-Mona Mariaș, dirijoarea corului de copii Junior Vip.

În 26 de ani de colaborare neîntreruptă cu Opera Națională Română Cluj, corul de copii s-a alăturat colectivului Instituției, în spectacole precum 'Carmen' de Georges Bizet, 'Boema', 'Tosca' sau 'Turandot' de Giacomo Puccini, 'Tannhauser' de Richard Wagner, în 'Legenda Sfintei Elisabeta' de Franz Liszt, 'Sunetul Muzicii' de Richard Rodgers, 'Werther' de Jules Massenet, 'Requiem' de Mikis Theodorakis, 'The Armed Man - Misa pentru Pace', 'The Peacemakers' de Karl Jenkins etc.

În calitate de colaborator al Filarmonicii 'Transilvania', ansamblul s-a bucurat de apariții în Oratoriul 'Paulus' de M. Bartholdy, 'War Requiem' de Benjamin Britten, 'Psalmus Hungaricus' de Zoltan Kodaly, Carmina Burana de Carl Orff, Simfonia a III-a de Gustav Mahler, etc.

În urmă cu doi ani, corul a avut bucuria de a se regăsi alături de orchestra și corul Filarmonicii clujene, sub bagheta dirijorului Lawrence Foster, în distribuția apariției discografice 'Kodaly-Bartok', în opusul 'Psalmus Hungaricus', albumul fiind lansat de casa de discuri olandeză Pentaton.

La 1 iunie 2025, Junior Vip va sărbători 30 de ani de existență continuă.

Pentru profesoara, dirijoarea și compozitoarea Anca-Mona Mariaș, rațiunea formării unui cor de copii, alegerea unui repertoriu cu sens, este echivalentă cu surprinderea și valorizarea spiritului ludic, cu nevoia copilului de a cânta, jucându-se, totul într-o exprimare sincretică: sunet-mișcare-exprimare teatrală. Toate reperele etice necesare unei dezvoltări armonioase, cultivarea cogniției, a creativității, a sensibilității, a spiritului de echipă, a celui de identitate, de conștiință a valorii proprii, dar și de acceptare și valorizare a diversității, de împărtășire, toate se regăsesc în buna funcționalitate a unui cor de copii.

Întâia formă de ansamblu coral a inițiat-o la 13 ani și tot atunci a generat primele încercări compoziționale pentru cor de copii.
Profesor la Colegiul de Muzica 'Sigismund Toduță' din Cluj-Napoca, dirijor al corului de copii Junior Vip, al ansamblului Vox Infantes și al corului de fete Transylvania Voces, Anca-Mona Mariaș a participat alături de formațiile pregătite la numeroase concursuri și festivaluri naționale și internaționale. Amintim: patru ediții ale Olimpiadei Naționale Corale, toate distinse cu locul I (cea mai recentă participare, Oradea, mai 2024, alături de corul de copii Vox Infantes), Olimpiada Internațională Corală Bremen, Germania, respectiv Graz, Austria - Medalie de argint și Diplomă de aur, Concursul 'Poliphonico Arezzo', Italia - locul III, Concursul 'Robert Schumann', Zwickau - Diplomă de Aur, etc.

A efectuat împreună cu coriștii ansamblurilor amintite turnee artistice în Europa, fiind onorați să concerteze în fața membrilor Comisiei Europene, la Centrul Madou, Bruxelles, a atașaților și invitaților Ambasadelor și Centrelor Culturale din Viena, Praga, Roma.

Biletele online se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locația acestuia, în limita locurilor disponibile.

Filarmonica de Stat 'Transilvania'

Afisari: 54

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].