Comunicat de presă - Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca
O echipă de cercetători provenind de la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor din cadrul Universităţii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) şi Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara au publicat rezultatele unui studiu care demonstrează rolul podcasturilor în comunicarea de marketing şi cum acestea transformă relaţiile dintre branduri şi consumatori.
Studiul explorează percepţiile şi atitudinile publicului faţă de mesajele de marketing integrate în podcasturi, evidenţiind modul în care acest mediu de comunicare contribuie la crearea conexiunilor cu brandurile şi influenţează intenţiile de cumpărare ale consumatorilor. Potrivit datelor Statista şi YouGov, România se numără printre ţările cu cel mai ridicat consum de podcasturi la nivel global, aproximativ jumătate dintre români dedicând peste o oră pe săptămână acestui tip de conţinut. În acest context, cercetarea a analizat un eşantion de 512 ascultători români de podcasturi, care au identificat menţiuni comerciale referitoare la branduri în cadrul episoadelor urmărite.
Rezultatele cercetării evidenţiază rolul crucial al integrării armonioase a conţinuturilor publicitare în podcasturi. Mesajele comerciale încorporate cu tact în povestea podcastului, care se îmbină în mod natural cu subiectul, fără a crea impresia de întrerupere a discuţiei, au cel mai mare impact. Astfel de mesaje amplifică memorarea brandurilor, modelând pozitiv atitudinile consumatorilor şi ducând în final la intensificarea intenţiilor de cumpărare. Gradul de divertisment şi informativitatea mesajelor comerciale integrate în podcast contribuie, de asemenea, la acest proces. Prin urmare, pentru a maximiza efectele pozitive asupra notorietăţii brandurilor promovate şi atitudinii consumatorilor faţă de acestea, este esenţial ca promovarea prin podcasturi să se bazeze pe mesaje comerciale integrate armonios în narativul podcastului, care să furnizeze informaţii utile despre brandurile promovate şi să încorporeze divertismentul în comunicarea de brand.
O altă descoperire relevantă a studiului indică faptul că autenticitatea, credibilitatea şi, mai ales, expertiza podcasterului sunt esenţiale. Podcasterii care demonstrează naturaleţe, care se bucură de credibilitate şi, mai ales, care sunt percepuţi ca având un nivel adecvat de expertiză în domeniul brandurilor promovate au mai multe şanse să stimuleze atitudini pozitive faţă de brand, crescând gradul de memorare a acestora şi stimulând intenţiile de cumpărare. Pe de altă parte, atractivitatea podcasterilor (de exemplu, carisma lor) nu reprezintă un factor relevant în acest proces. Prin urmare, este important ca bugetele de promovare alocate acestui mediu de comunicare să fie direcţionate către colaborări cu podcasteri care se bucură de încredere, sunt autentici şi, mai ales, deţin un nivel corespunzător de expertiză în domeniul brandurilor promovate.
'Podcasturile nu sunt doar un fenomen cultural, ci şi un instrument de marketing care redefineşte modul în care brandurile se conectează cu publicul lor. Rezultatele noastre evidenţiază potenţialul imens al podcasturilor de a crea conexiuni autentice între branduri şi consumatori, mai ales în contextul pieţei romaneşti de podcasting, aflată în plină dezvoltare', a declarat Ovidiu I. Moisescu, profesor la UBB şi coautor al studiului.
Rezultatele cercetării derulate de conf. Univ. Anca Milovan, prof. Univ. Costinel Dobre şi prof. Univ. Ovidiu I. Moisescu au fost publicate în revista Journal of Business Research, aparţinând editurii internaţionale Elsevier. Articolul poate fi consultat în extenso gratuit accesând linkul https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.115129.
Tradiţie şi Excelenţă prin Cultură-Ştiinţă-Inovaţie din 1581
Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) este universitatea cu cel mai complex profil academic din ţară (prin numărul de programe şi caracterul multicultural cu trei limbi academice oficiale: română, maghiară şi germană), cu tradiţia academică cea mai veche din România (începută acum 443 de ani - 1581), reprezentând de asemenea cea mai mare comunitate academică din ţară (cu peste 50.000 de oameni, din 15 localităţi şi 11 judeţe). De la fondare, UBB face parte din galeria universităţilor de prestigiu şi de referinţă din România, de opt ani aflându-se pe prima poziţie în ţară în Metarankingul Universitar care sumarizează rankingurile internaţionale majore ale universităţilor. În plus, de mai mulţi ani UBB ocupă primele poziţii în ţară în rankingurile internaţionale globale şi pe domenii, aflându-se constant între primele 5% universităţi ale lumii (din cele aproximativ 30000 existente), cu o infrastructură academică avansată (ex. Unităţi CDI integrate în reţele europene, laboratoare didactice modernizate şi integrate cu realitatea virtuală/ augmentată/ mixtă prin Centrul UBB-EON-XR etc.). Recent (2021), în urma auditului internaţional QS STAR, UBB a fost confirmată că prima universitate world-class (QS*****) din România, din 2020 UBB a fost acceptată în GUILD, organizaţia unora din cele mai prestigioase universităţi europene world-class/ research-intensive, a primit distincţia europeană HR Award for Excellence, iar din 2021 / 2022 este partea alianţei universităţilor europene EUTOPIA.
Direcţia Comunicare şi PR a UBB
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].